{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.296 visninger | Oprettet:

Hjælp! Min hest stopper? {{forumTopicSubject}}

Har lige fået ny hest. Så det hele er meget nyt. Både for mig, og for alli.
Men mit problem ligger i når jeg er ude at ride tur!? For sommetider stopper hun op, og hvis man driver på hende bakker hun. Hun gør det både når jeg rider sammen med min søster, og når jeg rider alene.
Jeg har læst en masse bøger om heste osv. og det jeg har fået ud af det er, at jeg har "lært" at når hesten stopper og ikke vil gå frem, er det fordi den er bange. Og at man skal stige af og trække hende forbi det farlige, for at gøre hende tryg.
Det skal lige siges at alli både gør det med "farlige" ting og når hun går forest på tur.
Min søster derimod har nogle helt andre meninger omkring heste. Hun tror det er fordi alli prøver mig af, og siger derfor at jeg skal "tage kampen op" og bruge benene og pisken. Det gjorde jeg så I dag, men jeg har så dårlig samvittighed og vil ikke slå min hest, eller kæmpe med hende. Men hvad skal jeg gøre ved problemet? Hun vil ikke gå foreste på tur heller? Det gør hende usikker tror jeg.
Og hvilken teori tror i på?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp! Min hest stopper?
  • #1   28. jun 2012 At du skal stige af, og trække hende derhen hvor det er farligt.

  • #2   28. jun 2012 Problemet er jo også bare lidt det at hun ikke vil gå forest? Hun vil helst gå ved siden af min søsters hest. Og jeg kan jo ikke trække hende hele turen?

  • #3   28. jun 2012 Så træk hende alene.

  • #4   28. jun 2012 Hvad mener du?

  • #5   28. jun 2012 At du skal prøve at trække den alene, på den tur i plejer at ride.
    Du kan selvfølgelig også prøve at ride alene ud.


  • #6   28. jun 2012 Rid bagerst til hesten har mere selvtillid start med inden du rider foran at have haft hende ude på tur alene så har du ikke stress over du sænker turen. Men har masser tid. Langt fra alle heste går frivilligt bare forrester de ligger lige bag den forreste ogskubber og puffer for at komme frem, og vupti så snart de forrest er det pludselig deres ansvar om der en puma bag postkassen, eller fasenen kan spise dem. Og bm så ryger tempoet fordi hesten skal tage. Stilling til alt. Hvor den før bare tog stilling til heste bagdelen foran.

    Når du lærer din hest at kende, finder du ud af om det bare er pjat. Men at en hest ikke vil gå forrest i en flok er deres instinker osv. Så det på ingen måde fordi den prøver dig af eller er fræk. Det desværre det folk siger hver gang de ikke gidder gå i dyben og forstå deres hest.


  • #7   28. jun 2012 Tina C: tak det vil jeg prøve. (:

    Christina og lady: hvad skulle jeg da ellers gøre?


  • #8   28. jun 2012 Hej .

    Min pony gør det samme nogle gange når jeg er på tur, jeg bliver bare sur på ham, fordi jeg ved at han fjoller, og prøver på at tage røven på mig, og vis jeg bare lader ham gøre som det passer ham, bliver han ved og så bliver det aldrig godt. Han skal vide at det er mig der bestemmer. (dette er dog ikke ved farlige ting, men bare på en almindelig tur i skoven eller noget)

    Jeg siger ikke du skal piske din hest og være ond mod den, men du skal fortælle den at den skal gå frem og at du bestemmer hvad den skal smiley selvfølgelig må den gerne kigge på ting osv... smiley håber det hjalp bare lidt? smiley


  • #9   28. jun 2012 Men som tina længere oppe skriver skal du lige finde ud af din hest og lære den at kende:-)

  • #10   28. jun 2012 Det er højst tænkeligt fordi at hesten ikke helt kender dig og ikke føler sig 100 % tryg selvom du beder den gå frem.. så er den ikke sikker på alligevel om den bliver "spist" lige om lidt smiley

    Den skal stole på dig noget mere.. så ser du derefter hvor meget hesten så tør når du beder den om at gøre en ting den synes ser lidt farlig ud smiley
    Så lad den kende dig fuldtud
    Held og lykke med det


  • #11   28. jun 2012 Er ene med din søster, Paula var også sådan og man kunne se på hende at hun bare var fræk:-) Var heller ikke meget for at skulle være bestemt over for hende, men til sidst var det altså heller ikke sjovt når hun blev ved med det og jeg blev ked af det og var parat til at sælge. Men fik afvide at jeg blev nød til at være bestemt og nu er hun super sød og skøøøn!:-D

  • #12   28. jun 2012 ene=enig*

  • #13   29. jun 2012 du skal få den frem fra ryg ellers forsætter det altid ta kampen op

  • #15   29. jun 2012 Christina og lady: hun vil ikke gå frem? Det er jo det der er problemet? Hun bakker hvis jeg prøver på noget.

  • #16   29. jun 2012 Mener bare ikke at det er en kamp? Og at hesten gør det for at være irriterende? Hun er usikker og derfor stopper hun op. Og hvis hun skal kunne stole på mig er der vel ikke rimeligt at jeg driver på hende når hun ikke "tør" at gå frem.?

  • #17   29. jun 2012 Din hest prøver dig ikke af og tager en kamp op - sådan er heste ikke i stand til at tænke. Deres hjerner er lige en del mindre og mere simple end vores smiley Så straf ikke hesten for dens frygt, den er garanteret i ubehag nok i forvejen.
    Jeg ved mange siger dén med at stå af og trække ikke går - men jeg bruger den altså og det hjælper. Af og trække, snakke beroligende til hesten, længe før i kommer til det "farlige sted" og træk forbi det med selvtillid. Hvis du ved hvad det er hesten er bange for, så lad den ungersøge det, hvis den har lyst. I mit tilfælde var det farlige hesteædende køer smiley


  • #18   29. jun 2012 Mint: tak for dit svar smiley

  • #19   29. jun 2012 Hvis du kun lige har fået den, så handler det jo rigtig meget om tillid.. Lær din pony/hest at kende før du begynder at forvente en hel masse af den og i det her tilfælde på tur.. Nu skriver du ikke hvorlænge du har haft den.. Men den skal lige have lov at kende dig og få tillid til dig, og det samme med området den nu er kommet til..

    Jeg ville nok starte med at trække en masse ture med den, så den for set sig omkring, og samtidige kan blive tryg ved dig..Du kan også sagtens ride tur sammen med en anden hest.. Det der er vigtigt er at den bliver tryg.. Det bliver den ikke ved at du skal kæmpe en hel masse med den..

    Stille og roligt kan du så begynde at ride ud alene.. Det kan være det ikke er så langt du kommer i første omgang, men det gør heller ikke så meget.. Tag små "bidder" af gangen så den kan magte det.. Så kommer det helt af sig selv..


  • #20   29. jun 2012 Nu kan jeg lige se det er en "gammel" kørehest du har købt.. Så den må jo være vant til at gå tur, sikkert sammen med en anden hest?? Hvis det er tilfældet, skal din hest jo også lige lære at klare sig selv på egen hånd.. Det kan godt tage noget tid at lære den, især hvis den har brugt den anden hest til at støtte sig op af..

  • #21   29. jun 2012 Min Gamle Bolette

    hun stopper os på tur så står hun lige et øjeblik også kan vi gå vider jeg er nu ret sikker på hun gør det for at der er sikkert en buskmand et sted hun lige skal kikke på driver jeg hende for hurtigt frem så bakker hun os eller kommer med små buk...

    efter jeg har ladet hende stå og kikke et øjeblik jah så er hun klar til at gå vider uden problemer. jeg kan se på hendes øre når hun er klar igen så vender hun dem om mod mig og afventer signal på hvad vi så skal =)


Kommentér på:
Hjælp! Min hest stopper?

Annonce