{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.526 visninger | Oprettet:

Stald  D
Stald D
Tilmeldt:
17. jul 2012
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 7

Opstart af opstaldningsted {{forumTopicSubject}}

Hej HG

Jeg har gået et par måneder nu og tænkt på en løsning. sagen er den, at jeg skal flytte på en ejendom hvor der er 3 heste bokse og 2 hk jord (der er mulighed for at leje mere jord). Det vil sige at jeg kan have hesten der hjemme smiley Men mit problem er så -

Mangler en foldkammerat til min hest. Løsning er enten at købe en hest mere eller tilbyde opstaldning på de 2 andre bokse.

Men jeg ved ikke så meget om at tilbyde opstaldning. Så har lidt brug for at høre hvad i andre der tilbyder opstalder har af erfaringer og råd.

Hvis jeg skal tilbyde opstaldning skal det være for hyggens skyld ikke for at tjene penge, men heller ikke for at betale for andres heste, Så opstaldningsprisen skal jo være dækket ind med de udgifter jeg ville komme til at stå for.

Tænker at tilbyde selvpas, hvor opstalder selv medbringer krybbefoder. Jeg foder morgen og lukker ud. Alt andet står opstalder selv for.
Har lidt brug for at vide hvilken udgifter jeg kan komme til at stå med, for at kunne finde frem til min opstaldningspris? Håber der er et par stykker bag skærmen der kan hjælpe mig lidt. Vil meget gerne have en liste over ting jeg skal have til eftertanke. Og modtager meget gerne gode råd osv.

Vil også gerne høre for og imod ved at tilbyde opstaldning.

På forhånd tak


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Opstart af opstaldningsted
  • #1   17. jul 2012 Hej, jeg begyndte at have opstaldere for cirka 1 år siden.
    Jeg køber foderet, for det er nemmest at alle får det samme, og så fodrer jeg både morgen og aften, da jeg oplever at mange med hest ikke har tid til at komme hver dag, og så nytter det jo ikke noget at jeg ikke fodrer.
    Du skal så tænke på hvor meget hesten(e) spiser krybbefoder for, hø, halm og vand drikker de jo også smiley
    Det er også forskelligt hvad du kan tage alt efter om du muger ud eller ej, og om der er ridebane og turmuligheder osv smiley
    Skriv endelig hvis du vil vide andet smiley


  • #2   17. jul 2012 Jeg tænker det er bedre hvis du også kan købe hø og halm hjem, så det både bliver billigere og for at nogen måske ikke har svært ved at finde steder og man roder frem og tilbage med levering m.m.

    Så kan du jo bare tilbyde opsyn og fodring + ind og udluk(dog er det kun morgen og aften - samme gælder foder, resten må ejer klare f.eks)

    men så vil jeg mene du kun kan 3-400 kr cirka maks for at tilbyde boks og fold. Hvordan er det med ridehal og ridebane og skovmuligheder?

    Du skal jo tænke på at de jo også skal betale for hø, halm og foder, hvilket også løber op i måske 800 kr om måneden.


  • #3   17. jul 2012 der hvor jeg er opstaldet giver vi 400 kr pr boks og så skal vi selv sørge for halm, wrap, hø og krybbefoder. der er kun to gode store folde, ingen ridehal så jeg syntes 400 kr er okay

  • Stald  D
    Stald D Tilmeldt:
    jul 2012

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 7
    #4   17. jul 2012 *Der er ridebane på stedet.
    *Den nærmeste ridehal ligger ca. 1 km væk. mest grusvej for at nå der til.
    *Gode ride muligheder i lækker natur.


  • Stald  D
    Stald D Tilmeldt:
    jul 2012

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 7
    #5   17. jul 2012 - Mie

    Hvad fodre i med?



  • #6   17. jul 2012 Vi gav 400 et sted, som lyder præcist som dit, uden hø/strøelse/foder med ridebane og 1 km. til ridehus. smiley De lukkede ud om morgnen og fodrede. Dog steg det til 600 til sidst, hvilket jeg synes var for meget så mellem 400-500 smiley

  • #7   17. jul 2012 Jeg tilbyder kun fuldpasning af flere grunde.

    - de står på tørv og der skal muges hver dag for at det altid er 100% iorden og ved at det ikke vil være alle der gør det.
    - Så er jeg 100% sikker på at alle heste for det rigtigt foder og at de for mad på de rigtigt tidspunker.
    - Der er ikke flere forskellige der har hø liggende og så er der ikke nogen der "kommer til" at tag noget forkert hø.
    - Jeg kan stå inden for at alle heste på vores ejendom er passet til UG. Hvilken er staldejens ansvar ifl. den nye hestelov.

    Du skal også huske at heste drikker vand og at din/e opstalder bruger vand til vaskning af hest. Der vilblive brugt mere el end normalt også da folk heller ikke altid er god til at slukke lyset.
    Du har vellighold på bokse og ridebane.
    Jeg kan nok også komme på andre ting men spørg gerne hvis jeg har glemt noget....


  • #8   17. jul 2012 Jeg fodrer med lucerne, roepiller og tjørnehøjs Islænder/pony guf smiley

  • #9   17. jul 2012 Jeg vil nu mene at det er dumt, at have krybbefoderet til opstalderne. De steder går jeg langt udenom, når jeg vælger opstaldningssted, da jeg er meget kræsen med hvad jeg putter i min hest, og derfor vil jeg ikke lade nogen anden vælge mit foder. Og ved mange er enige.

    Nok er det nemmere, men hvis bare man stiller foderet frem i spande, er det vel ikke et problem? Det har fungeret alle de steder jeg har stået. Og det er efterhånden et par steder...

    Bare lige for at indskyde noget fra lejers mening smiley


  • #10   17. jul 2012 Må jeg spørge, hvor det er henne, du har lejet det ?



  • #11   17. jul 2012 Vælg, som du selv skriver, selvpas - altså at folk tager eget foder med. Ellers er der mange, der vælger dit sted fra. Det ville jeg normalt også gøre. smiley

    Nogle skriver i annoncen, at man evt. kan købe sig til fodring med det foder, du selv bruger. Så regner du ud, hvad det vil koste ekstra.

    Du skal tage et indskud af en art, de fleste tager en måneds boksleje, som folk så får igen, når de rejser - så de ikke flytter uden af muge ex.

    Og så kan det være en god ide at påpege i stald-kontrakten (lav en stald-kontrakt for begge parters skyld), at man står der på eget ansvar. Nogle mener, det er stald-udlejers skyld, når hesten falder og kommer til skade på folden.

    Klare linier gør, at der ikke bliver fnidder.


  • #12   17. jul 2012 Det med spande pågangen erjeg ikke vild med...
    - En fri hest kan få sig noget af en kolik.
    - Har oplevet at der var nogen som havde glemt at siddet foder frem.
    - Alle de mange forskellige foderspande fylder en del.

    Ved godt at nogen kun vil foder med noget bestemt foder og det skal de også være velkommen til men det er bare ikke ved mig.
    Ved mig for hver enkel hest den type foder som de skal hav. Selv mine egen tre heste for hver sig slags foder.


  • Stald  D
    Stald D Tilmeldt:
    jul 2012

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 7
    #13   17. jul 2012 stald højager :

    Grunden til jeg tænker selvpas er netop så jeg kan lave en pris der efter. Tænker jo at alt den tid jeg bruger på andres heste ville jeg have kunne bruge på min egen. Og hvis det er selvpas kan jeg os tillade mig at "holde fri" en weekend.

    Jeg kan godt se at der ville kunne opstå problemer med at "komme til" at tage af andres hø... så ja det er noget jeg skal have til eftertanke.

    Har også tænkt at jeg kunne købe hø ind, og opstalder så køber det af mig, men det hjælper jo heller ikke... for så kan de igen "komme til" at tag af høet og så har jeg betalt for deres hest.. Hmmm...


  • #14   17. jul 2012 Det negative ved opstaldning:

    -Rydter ikke op efter sig, hverken i stalden eller ridebanen.
    -"glemmer" at feje efter sig.
    -Ingen privat liv
    -Dårlige til at betale til tiden

    Derfor er jeg stoppet med opstaldning og nyder bare at have mine egne heste.


  • Stald  D
    Stald D Tilmeldt:
    jul 2012

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 7
    #15   17. jul 2012 trine m

    Det er ved Viborg. Midtjylland


  • Stald  D
    Stald D Tilmeldt:
    jul 2012

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 7
    #16   17. jul 2012 Lone s

    God ide med indskud smiley Og vil da helt klart lave en kontrakt. Har du nogle gode råd til hvad der er vigtig at få med i den?


  • #17   17. jul 2012 Du skal nok prøve at finde ud af hvad du skal give for hø og halm. Også evt regne en pris ud for opstaldning ud af det. Der jeg har stået de sidste 5 år, koster det 675 kr, for boksleje og halm, også giver vi ca 150 kr for 8 kg wraphø. Det har altid fungeret så godt. Foder er for vores egen regning. Jeg nyder rigtig meget at stå for foderet af hesten, da man netop ved hvad hesten bliver fodret med, hvor meget den for, og man kan selv finde ud af hvor meget stivelse hesten for. osv, osv. Det har jeg ikke haft samme indflydelse på de steder jeg har stået, hvor foderet er indkluderet bokslejen. Idag har jeg det så godt med atvide, hvad jeg propper i hestens mave, og kan selv finde ud af hvad der fungere bedst for min hest, det kan en stald udlejer ikke gøre på samme måde.

    Gårdejeren hos os laver selv hø og halm, så ved faktisk ikke hvad det ellers koster, men ved netop os ønsker de bare gode og glade opstaldere og ønsker ikke at tjene penge på os. Der kom en lille prisstigning på hvad 20 kr, for et par år siden det er jo ikke meget.. smiley smiley


  • #18   17. jul 2012 Gårdejeren fodre iøvrigt til morgen og giver morgen og aften hø. Og ellers så hjælpes vi med ud/indlukning, og vi skiftes til aftenfodring så alle heste får på samme tid. smiley

  • #19   17. jul 2012 Stald højager:
    Med 3 bokse er det da begrænset både hvor meget det roder, og hvor stor kolikken kan nå at blive. Ud over det er der da råd for begge dele. Man kan jo have spandende stående, der hvor der er foder, så er man ude over begge.

    Men nu er det jo ikke alle der har hverken lyst eller mulighed for at vælge frit fra alle hylder mht til foder. Min får en slags foder, og det vil han blive ved med til han dør. Efter min mening er det, det eneste rigtige og han kan tilmed ikke tåle andet..

    Min mening er at det er ærgerligt når en staldejer påtvinger folk noget. Her gælder det både mht fodring, men også fx strøelse. Det er altså ikke alle, der gider stå på halm, men omvendt heller ikke alle der gider stå på spåner.


  • #20   17. jul 2012 jeg ville have halm og hø med i prisen, og så bare bede folk om selv at købe deres foder. du kunne f.eks have nogle tønder de kan have deres foder i, hvor de kan skrive indeni, hvad hesten skal have, så står der heller ikke spande fremme smiley

  • #21   17. jul 2012 Rigtig mange som har hesten i opstaldning har ikke tid eller mulighed for at komme hver dag, så derfor tror jeg det er nemmest at få boksene lejet ud med pasning, dvs du fodrer, giver hø,strøer og lukker ud og ind. Så må bokslejer selv muge i bund en gang om ugen eller hvad der nu aftales. jeg sørger for at have halm og grovfoder hjemme og har også krybbefoder. hvis opstalders heste skal have andet end det, sættes det i spande i foderrummet. Det fungerer godt her.
    Vores sted har nogenlunde samme ting som dit. Jeg tager 1000 kr pr md for hest, 800 for stor pony og 600 for lille pony. Til den pris forventer jeg at der gives en hånd med i forb med fx forårsrengøring eller at en af mine bokse muges når de tager deres egen. Det kører fornuftigt. Det gode ved opstaldere er, at når du selv er på ferie eller syg, så er der nogen der kan klare stalden for dig.


  • #22   17. jul 2012 Jeanette, ude hos os, må folk gerne have deres eget foder med, og de fodre også gerne derude - dog er der ikke afslag i prisen, efter vi fik et nyt slags foder ind, så vi nu har 2 forskellige slags. derimod er der afslag hvis vi vil have vores heste står i andet end halm, da vi så selv har ansvaret for at købe det hjem smiley

  • #23   17. jul 2012 Husk regnskab over alt - ellers er alle indbetalinger for opstaldning b-indkomst og skal beskattes fuldt ud.

  • Stald  D
    Stald D Tilmeldt:
    jul 2012

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 7
    #24   17. jul 2012 Hva koster det ca. i vand om mdr.? bare li så jeg har lidt at gå ud fra

  • #25   17. jul 2012 Afhænger af årstid, foder, stråfoder, heste størrelse og om det er egen brænd eller vandværkspris incl. kloakafgift (ca. 40-45kr. pr. m3)

  • #26   17. jul 2012 Så synes jeg du skal tænke på vas kun Tager 1800 kr for hest med 10kg hø, størrelse på folden når der ingenngræs er, ud og inn luk, fordring, halm, mad, fasiliteter, skov og udmugning. smiley

  • #27   17. jul 2012 De giver også noget 1-2 gange om måneden for at forebygge kolik

Kommentér på:
Opstart af opstaldningsted

Annonce