{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.659 visninger | Oprettet:

Kan ikke få min hest på stald. {{forumTopicSubject}}

Hej Hgér.
Har i et forslag til hvad jeg kan gøre.
Jeg havde Coco i ridning i 10 dage i mens jeg var på ferie. Da jeg kommer hjem får jeg en tynd hest stukket i hånden som havde tabt ALLE muskler.
Nu foder jeg og foder jeg alt hvad jeg kan to gange om dagen og hun går med dækken på. Bliver MAKS redet en halv time så hun ikke sveder.men stadigvæk får noget motion.

jeg snakkede med min underviser om hvad det kunne være. for syntes ikke rigtig der sketet noget selvom hun bliver fodret. og så kom vi ind på mavesår.
Hesten har tabt sig,
gødningen er tynd men slet ikke diarré.
Hun mangler en masse energi.
Viser tegn på gjordkramper.
og ondt i ryggen.

Hun går på døgnfold. hvor der er mulighed for hun kan spise hø, Men der står jeg også 10 andre heste som også vil have hø.

Der er INGEN andre heste som står på stald lige nu. Der ponyerne har kværke og de skal til at kalke stalden. Så har ikke muligheden for at tage hende ind om natten så hun kan få sig hø.
Lige nu hælder jeg 4 kg kraftfoder i hende om dagen. og aner ikke hvor meget hø den får.
Er virkelig i tvivl om hvad jeg skal gøre.
Har i nogen forslag?
Vil ikke flytte hende. Da jeg tror der bliver forværret af det.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Kan ikke få min hest på stald.
  • #1   17. jul 2012 Få den tjekket for mavesår, det er jo symptomer på det som du nævner.
    Evt. tjek for orm.
    Hvor mange gange om dagen fordeler du de 4 kg foder?

Det er vigtigt der er så mange bunker hø at selv den laveste i hierakiet får hø.

• #4   17. jul 2012 Den fik orme kur i februar måned.
    De 4 kg bliver fordelt morgen og aften.
    De sætter på en høballe ud på marken og så må de selv tage det. Så det er faktisk altid de "fede" heste der står og spiser høet. Coco er den eneste som er så tynd. Der er en anden som også er tynd men den bruger hele dagen på at gå frem og tilbage langs hegnet uden rigtig at spise.

Tror også det er stresset, men der er 3 uger siden den er kommet hjem og der er ikke rigtig sket nogen forbedringer. og den plejer ikke at sige noget til at blive flyttet.

• #7   17. jul 2012 min pony har også været rigtig tynd og jeg gav den foder 3 gange om dage og jeg holdte næste op med at ride for ikke at gøre det være på hende. jeg købte en masse fodre som feder, men hun ville ikke tage på, så jeg har prøvet 8 forskelligt fede foder og til sidst virket det smiley

• #8   17. jul 2012 Hun har bare ikke været svær at foder på før. Da jeg fik hende var hun lidt tynd. men der havde hun også gået som følhoppe i 4-5 år uden pauser. Hun var hurtig oppe på normal vægt og har været rigtig fin hele sommeren. og pludeslig vender det bare.
    Hun har altid været føre hoppe på folden men det er hun ikke mere efter hun er kommet hjem igen.

• #9   17. jul 2012 2 kg foder er for meget for en hestemave på éen gang, deres maver er meget små.
    Lyder som om der er lidt stress på folden... kunne de ikke gøre så de svageste også kunne komme til fadet.
    Hvis det altid har været sådan at den ikke rigtig kommer til maden, er det også medvirkende faktor til mavesår + stress.

Få tjekket for orm og mavesår hvis du ike har gjort det og se om i kan forbedre betingelserne for dem på folden.

Ind til du er videre med udredning, så prøv evt. at gå over til oliefodring også. Godt med olie i dens foder.
    Hvad fodrer du den med at foder?

• #10   17. jul 2012 Den for noget Pavo pille foder som er anbefalet af min underviser.
    Det er min underviser der har sagt den skal have de 2 kg pr gang.

Begynder på olie så snart jeg har været ude og handle.

• #11   17. jul 2012 Det er nok nemmest at få din dyrlæge ud og tjekke hende ordentligt i stedet for vi på hg sidder og forklare en masse ting som vi ikke kan hjælpe dig fysisk med.
    Men hun lyder til at have mavesår og muligvis orm en af delene. Så se at få din dyrlæge ud så din hest kan blive rask

• #12   17. jul 2012 jeg står selv med en tynd hest og jeg er ved at prøve muhldorfer risklid og det ser ud til at virke skide godt smiler

• #14   17. jul 2012 Det er nemt for en hest at tabe sig altid svært at tage på igen for det tager sin tid
    Ville været sunderer og meget nemmere ved at optage næringen i fodre min fire gange om dagen

• #15   17. jul 2012 Du skal også lige være opmærksom på at det altså tager lidt tid for dem at tage på og det skal jo hellere ikke komme på 1 uge.. Det er en god ide at putte olie i foderet smiley

• #16   17. jul 2012 Nu har Fareed lige været rigtig meget syg, og han havde mange symptomer som din. Dog havde jeg ham i boks så kunne holde lidt mere øje med ham end du kan på en døgnfold.
    Han symptomer var:
    Han tabte sig meget og hurtigt
    Han havde ingen energi (kunne før ride ham 1½ time uden problemer pludselig kun 20 min knap og nap)
    Han tissede helt ekstremt meget
    Han ville ikke spise græs
    Han ville til sidst ikke spise hø eller foder

Fareed havde orm, mange orm (1200) men han havde også - og det var det værste - mavesår.

Du er nødt til at kontakte din dyrlæge, men er samtidig nødt til at gøre opmærksom på det er rimelig omkosteligt at få undersøgt og behandlet mavesår. For Fareeds tilfælde fik jeg taget blodprøve med stor profil, gennemgående gødningsprøve og til sidst en kikkertundersøgelse for at tjekke for mavesår. Og medicin fik han først en streng ormekur (det er en sprøjte men skrappere end dem de bruger normalt), noget mavesårsmedicin til 18 dage og efterfølgende noget kosttilskud mod mavesår i 14. dage. Alt i alt er regningerne løbet op i godt 10.000 kr for behandlinger, konsulationer og medicin.
    Ved godt man vil gøre alt for sin hest, men samtidig er man nødt til at tænke på prisen. Og jeg har ladet mig fortælle ikke alle forsikringsselvskaber dækker ved mavesår - min gør heldigvis for ringede til dem smiley

Jeg synes din lyder til og have mavesår. Det er en meget udbredt lidelse hos heste, men den er også meget smertefuld. Synes du skal ringe til din dyrlæge og snakke med ham/hende om det. God bedring smiley

• #17   17. jul 2012 Få delt den balle op i bunker , så din hest kan få sit stråfoder , Hvis du er så uheldig at den har mavesår, så skal den have stråfoder hele tiden .

• #18   17. jul 2012 enig den må bestemt ikke gå med tom mave for det forværrer mavesåret. Men kan ske hvis den har mavesår at den slet ikke har lyst til at spise, det ville Fareed ikke...

• #19   17. jul 2012 4 timer max uden stråfoder . Ellers går maverne i stå, og så kommer der først mavesår . Hvis du er i stalden i flere timer, kan du dele aftensmaden op i flere omgange .
    Det skal siges at dyrlægerne mener at ormene ikke er døde, da vinteren ikke har været lang nok, så der er rigtig stor chance for at den har orm . Vi har en i stalden som måtte have 2 ormekure, fordi den havde så mange orm . Så måske en enkelt ikk har været nok .

• #20   17. jul 2012 Camilla - hvis en hest har mange orm (over 1000) går der 3-4 ormekure før den er ved at være nede i tal igen. Dvs 1,5-2 år alt efter hvor ofte man giver ormekur. Normalt giver man to gange om året marts/april og september/oktober smiley
    Og hvis hesten har mange orm skal den have en anden type kur end den dem med få orm får. Og ja tjekkes igen. Da Fareed fik den grove her for nyligt fik jeg af vide at han skulle tjekkes og have kur igen efter ca 2 mdr så vi kan få dem væk smiley

Og en hest har kun en mave smiley men ja tom mave gør maven snævrer sig sammen og mavesyren kommer op og giver mavesår -.-'

• #22   17. jul 2012 Tina . Jeg vidste ikke det tog så lang tid smiley Jeg ved bare den her pony fik to i rap . smiley Men nu er der jo også lov om at de skal tjekkes inden de kan få ormekur, så man kan følge tallene .
    Jeg havde en hest inde som var til den syge side af tynd . Den var lettere afkræftet og ville ikke bare spise alt . Kræsen tynd og afkræftet . Jeg fodrede den med 1kg foder fordelt på 4-5 gange om dagen , og så måtte jeg ud og finde andet wrap . Foderet skulle indeholde lidt lækkerier . Der skulle generelt tages højde for rigtig mange ting . Jeg havde den en måned, og da den tog hjem kunne man ikke længere sætte fingrene mellem ribbene . smiley Det kræver en helveds masse arbejde og man skal hver dag holde øje med alt, men det betaler sig altså rimelig hurtigt .
    I starten ville den ikke spise mere end et halvt kg foder om dagen, så jeg tænker at en mavesæk som ikke har været ordentligt fyldt, snævrer sig sammen, ligesom hos os . Jeg ved ikke om det er rigtigt, men det gik jeg ud fra, og ja, resultatet blev ekstremt godt . smiley

• #23   17. jul 2012 Camilla - det vidste jeg heller ikke selv før Fareed blev syg og dyrlægen fortalte mig det smiley Fareed var tjekket for orm en måned tidligere og den viste han havde 100 og en måned senere havde han 1200. Så fortalte jeg dyrlægen at sidste sommer havde han 1500 og derfor var dyrlægen sikker på at den på 100 havde været forkert fordi der går så lang tid før de er væk igen smiley

• #24   18. jul 2012 Ærgeligt at hvad der er end er sket ved berider ikke har gavnet din hest:-(
    Som der siges ormekur tænder mavesår! Jeg ville personligt nok tjekke op på hvordan hesten er blevet behandlet hos beridderen. Har den intet foder fået? Hvorfor er der ingen muskler, osv. Heste er vane dyr, og har derfor bedst af at få træner ud, men på 10 dage burde hesten jo ikke synke sammen.

Lyder rigtig øv for jer smiley ville dog som det første på stedet aftale at der blir lavet flere hø bunker. Så din har bedre mulighed for at komme til.
    Når de går så mange sammen,ner det ikke sjovt at være nederst.

2kg foder på en gang er rigtig meget for deres mave. Ville nok dele det op til max 1 og et halvt kg og så give 3 gange. Stedet giver vel 2 og du kunne så selv give en.
    Er den uden muskler som du skriver hedder det efter min mening nul ridning. Og nej ikke engang en hygge skridt tur. Det belaster ryggen på hesten uden muskler ingen bæring. Ned på jorden, og få trænet op igen. Og så igen vigtigt den har noget at bygge af. Proteiner. Min gamle fik ekstra majsflager, virkede super til ham, og ok billigt at tilføre.
    Brug det hvis du kan. God bedring til hesten.

• #25   18. jul 2012 få tjekket for orm og mavesår.. og del foderet op i 4 gange, det har hesten langt bedre af.. derudover syntes jeg ikke du skal ride hesten, hvis den har ondt i ryggen smiley

• #26   18. jul 2012 Har snakket med min underviser og han sådan set selv "konstateret" mavesår. Der har intet været før hun kom i ridning i de ti dage. Men da hun kom i ridning kom hun på stald i en boks med halm, Den fik betfor( Rent sukker) LIDT hø og så fri adgang til det halm den står i. Som jeg har forstået det er det direkte skyld i mavesår. Min underviser for noget hjem med mavesår og så får Coco det.
    Vil helst hvis det kan undgåes slippe for for mange dyrlæge regninger. Og nu vi nu er så sikre som vi er giver vi det her en chance, hjælper det ikke kontakter vi selvfølgelig dyrlægen.

• #27   18. jul 2012 Din underviser kan da ikke få fat i gastrogard (som bruges til behandling af mavesår) uden en recept - ergo skal der en dyrlæge ind over.

Ville bestemt ikke spare på sådan noget, det kan blive en rigtig bekostelig affære, hvis et mavesår får lov at udvikle sig længere tid.
    Desuden ville jeg under alle omstændigheder tjekke for orm.

• #29   18. jul 2012 Ida Krogfelt - Vi ses Domino D smiley

Det troede jeg ikke når det var et lægemiddel - syntes bare det er brandærgeligt at man selv render og diagnosticerer sin hest.

• #30   18. jul 2012 du kan vel tage hesten uden og ståog stregle et sted og hygge om hende mens hun æder en god bunke hø/warp så hun få noget ordenligt indenbords..

men jah tjek for orm

• #31   18. jul 2012 GastroGard er meget dyrt, men ville bestemt ikke give det uden at have dyrlægen ind over (det var den første medicin Fareed fik). Man kan købe noget tilskudsmedicin Pronutin eller sådan noget som også er mod mavesår og det kan gives uden dyrlægen. Fareed skal have det hvert fårår fremover for at forebygge mavesår, men det er kun til forebyggelse og vedligeholdelse ikke direkte kur.

Vil vil stadig stærkt fraråde at medicinere din hest uden at have dyrlægen med ind over...

• #33   2. apr 2013 Min hest havde dårligt hjerte og vand i lungerne, da hun begyndte at tabe sig. Hun hev meget efter vejret, og først til sidst fandt dyrlægen ud af, hvad der var galt. Så få den undersøgt af en dyrlæge, så du ikke ender med at skulle aflive den :3

Kommentér på:
Kan ikke få min hest på stald.

Annonce