{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.323 visninger | Oprettet:

Problemer at få ride på Milton. {{forumTopicSubject}}

Det er noget, jeg vil gerne høre om, hvad din mening er om Milton.

Jeg købte ham den 10. juni. Han er bange for fremme folk. Meget følsomme over for lyden af ??ting.

Næste dag, jeg går med ham i ridehallen, og lære ham at kende og røre overalt på hans krop. Så jeg tager en lille trappe, vil jeg komme ind på ryggen og se, om han har ondt i ryggen.

Han reagerer voldsomt, og sparkede mig ud. Pludselig vågner jeg op på sofaen med Morten hjem, og jeg kan ikke huske, hvordan jeg kører hjem og hvad der skete med Milton. Jeg bliver hentet med ambulance til Kolding, de tror, ??at jeg har en hjerneskade, fordi der er meget blød ud af mit venstre øre. De finder ud af, at jeg får en slem hjernerystelse. Jeg ønsker at gå hjem samme dag, det får jeg lov til.

I et par dage senere jeg træner ham på træning på jorden, går det fint. Han får en rytter til at være op på ham første gang, han var så bange og sparke og bukke ned for at få ryttere væk fra ham.

I nogle dage senere, træner jeg selv med ham og få ham til at tro mig, det går fint. Det bliver bedre. Jeg ryster min sadel på ham, han godt vænne sig til.

2 uger senere, Charlotte (min kusine) kommer og hjælper ham igen og forklare, hvad skal jeg gøre med ham. Hun forsøger at sætte op på ham, men han gør hende falde igen. Jeg laver små cirkler med Milton som hun forsøger at sætte næsten op på ham, bliver han stille til sidst.

Jeg begynder at løfte mit ben på maven i starten var han bange, men han vænner sig til fint igen.Jeg træner ham i 5 dage og fri i weekenden.Det er ikke noget problem, når jeg holder op for ham, mens en anden holder ham i små venstre cirkler. Det bliver bedre og bedre i løbet af ca 3 uger.

Så jeg sidder oppe på ryggen, det siger han ikke noget om det, jeg vinder den. Kun når han står rolig.

Så prøver vi på højre cirkler, vil der være et stort problem. Han er så bange igen. Han sparker og bukker sig, går amok indtil jeg falder ud af ham igen. Jeg tør ikke tage chancen igen.

Den 14. juli, flyttede han til et andet sted i en lille gård med sommerdøgn. Han er rolig i et stykke tid. Jeg prøver igen med ham igen i to dage senere. Det går fint.

Det går godt med den venstre cirkel, han tager pænt. Men stadig ikke i de højre cirkler.

Næste dag jeg får Morten til at hjælpe Milton mens jeg prøver at sætte op på ham igen. Longerer ham for cirka en halv time, bliver han mere rolig og afslappende i slutningen, så vi er klar.

Jeg holder sadlen på venstre side, og er ved at blive langsomt at sætte mig op på ham, så han pludselig går ind amok og spark og bukker sig hårde. Til sidst falder jeg ud, at han sparkede voldsomt mod min mave to gange, og på min højre ben, kan jeg ikke bevæge mig i nogle minutter, min mave smerter helvede! Svært at trække vejret.

Morten styrer Milton.

Morten siger: Nu hvor du er nødt til at stoppe det, bør du ikke gøre det længere, bør han få en ridning i stedet for mig.Jeg kommer til skadet mere og mere på grund af ham.

Jeg forsøger at gøre mit bedste for ham, men det ikke lykkes.

Jeg giver op ....

Nu sidder jeg her og få en stor blå mærker på højre ben og min mave gør det ondt når jeg bliver mæt. Overalt på maven. Jeg er træt af det.

Jeg begynder at finde en RODEO for ham!

Jeg ved, at han kan ride igen, men han vil ikke lære det.

Det går helt fint, når jeg sidder op på ham, mens vi er stille og roligt.

Han har været en undersøgelse af dyrlæger, det er helt i orden.

Kender du nogen, der kan hjælpe? Ridning i en måned eller sådan noget ..

Har du en video af den hest som bryder sig ikke om at få ride eller bliver vild af rytter? Gerne se det.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Problemer at få ride på Milton.
  • #1   18. jul 2012 Jeg havde nogenlunde samme problem med min tidligere DV vallak.. Det gik fint første gang jeg satte mig op på ham, 2 gang smed han mig af og jeg fik revet sener og ledbånd over.. 3 gang smider han mig også af og jeg er bevidstløs i 10 min og slipper med hjernerystelse.. Vi kæmpede med ham i 9 måneder, han bukkede som en sindsygt når han fik spændt gjorden og det samme hvis der kom rytter på ham, først mistænker vi gjordkrampe som så viser sig at det ikk er..
    efter 7 måneder kommer jeg endelig på rykken af ham uden problemer.. Rider ham i 2 måneder også bryder fanden løs i ham, han bukker som en rodeo hest og jeg falder voldsomt af og blir kørt med ambulance til herning sygehus.. Dette var 3 gang jeg blev smidt af ham og jeg sagde til mig selv og min plejemor, den hest sætter jeg mig aldrig op på igen.. Min plejermor startede med at få ham i tilridning inden jeg flyttede til vildbjerg, imens Christina som skulle hjælpe med at tilride ham, er ved at spænde gjorden inde i boksen, så bukker han pludselig ud af det blå og smider sig ned i boksen, Christina må springe ud af boksen og var 5 cm fra at blive ramt af ham.. 9 måneder kæmpede vi med ham og tilsidst solgte jeg ham, da jeg nægtede at sætte liv og lemmer på spild for at give hesten en ekstra chance.. Jeg/vi syns selv at jeg har givet hesten en meget god chance på 9 måneder.. Så tilsidst blev han solgt til Puk og Chris, Puk rider den dag idag rundt på ham uden problemer og hun er vidst den eneste som kan ride ham, alle andre blir smidt af ham..

• #2   18. jul 2012 Er han blevet tjekket i sin ryg??

• #3   18. jul 2012 Altså er den kommet i røngen??

• #4   18. jul 2012 Simone J - Lyder sgu voldsomt med din tidligere hest. Håber bare ikke at det skr det samme for Milton. Synes at han er dejlig hest, men jeg ved det at han kan ride.

Camilla L - Ja desværre han er blevet tjekket. Helt ok.

Jeg ved bare at han har haft redet fra han var 3 år til 5-6 år. Han er 9 år nu.

• #5   18. jul 2012 Okey han har været i røngen også??

• #6   18. jul 2012 Altså nu her og ikk for lang tid siden?

• #7   18. jul 2012 Ja, for to uger siden.

• #8   18. jul 2012 Okey jah så ville jeg nok smide ham i ridning..

• #9   18. jul 2012 Det var også meget voldsomt.. Men han var også den skønneste hest fra jorden, lavede diverse tillidsøvelser med ham, lærte ham at smile, neje og vinke.. Alligevel så kunne han springe i luften, uden man fik nogen form for advarsler om det.. Har set ham tilsalg engang.. Spurgte min mor om vi ikk godt kunne købe ham, for jeg holder meget af ham selvom han ikk er min.. Men igen så slog det mig, jeg kommer aldrig til at ride ham igen alligevel og han elsker at arbejde under rytter.. Frygten for at det sker igen, sidder stadig i mig.. Så vi købte ham ikk og ejer tog ham af markedet igen, da hun alligevel ikk kunne skille sig af med ham

• #10   18. jul 2012 har du prøvet med kun jordarbejde ? horsemanship?

• #11   18. jul 2012 Ja, ville jeg også smide ham i ridning men hvordan og hvor kan jeg finde en som vil gøre det?

Vi bor i Fredericia.

Jeg tænkte også på rodeo, fordi han vil jo ikke ride når rytter sidder op på ham.

Ja begge to det har vi på prøvet.

• #12   18. jul 2012 har selv sendt en 10 års i ridning og ja det går ikke som forventet, han bliver enormt gal og slår samt sparker og kaster sig rundt, pt. går han kun med en dummy (dukke) og kan det ikke lade sig gøre kommer han i hestehimlen jeg sælger ikke sådan en hest videre....

• #13   18. jul 2012 Heidi
    har du overvejet den der plasticdukke - first rider tror jeg den hedder..

Man kan leje den gennem nogle firmaer, i en uge eller måned.. på den måde er der ingens liv der bliver sat i spild fra ryggen af, samt at hesten ikke vinder når rytteren ikke længere kan holde sig fast..
    Det er en "boks" der bliver spændt fast til sadlen, og efterligner at der sidder en person på ryggen, og jo bedre det går, jo mere vægt kan man også hænge på den her "boks" så der kommer ben på osv..

Han kunne godt virke som om at der er sket noget med ham, når han nu er blevet tjekket igennem..
    har I også forsøgt Kiropraktor? for min gamle hoppe smed os ad helvede til, hun havde ingen røngtenfejl men stærke muskelsmerter i hele overlinjen - hun var sød og rar og omgængelig - indtil det sekund hun mærkede smerte eller kom et sted hen hun forbandt med smerter - og så gik hun ellers amok...

måske det kan sidde andet steds end i ryggen??

• #14   18. jul 2012 hvad med mia lykke ?

• #15   18. jul 2012 Plasticdukke, det kan jeg godt tænke mig men hvor kan jeg skaffe det. Kiropraktor, kun små ømme muskler på hals men ikke så slemt.

Hvem er hun, er hun god? Mia lykke.

• #16   18. jul 2012 Mia Lykke Nielsen er horsemanship træner. Personligt kan jeg kun anbefale hende. Jeg har kun været på ridelejr hos hende med det var super. Dog kender jeg andre der har haft hest i træning der og det er blevet så godt.

• #17   18. jul 2012 har bare lige fundet dette link så du kan se den: http://www.hestebamserne.dk/

men du kan evt google "first rider dukke" så kommer der nogle hjemmesider frem der lejer dem ud smiley

det jeg mener virkelig taler for dukken, er
    1 - du risikerer hverken dit eget eller en andens liv ved at skulle kravle på ryggen og ride.
    2 - Du kan selv stå for træningen og omgangen af hesten, og har derfor hele tiden kontrol over hvad og hvor meget hesten bliver udsat for
    3 - det er formentlig billigere at leje dukken end at sætte hesten i ridning i flere uger/måneder

• #18   18. jul 2012 Jeg ville sende hesten i proffesionel ridning, gerne 2-3 måneder, så det hele ikke skal være hu hej vilde dyr.... Det lyder ikke til du har nok styr på at "tilride" en hest med sådan et sind, ikke for at fornærme dig, men han lyder til at have oplevet noget voldsomt eller har smerter, det skal du ikke stå med alene.... Brug pengene på at få ham ud et godt sted, hvor de har tid og forståelse for at gøre ham glad for rytter igen....

• #19   18. jul 2012 har i fået tjekket bentøjet på den?

jeg spørger fordi, dengang jeg købte Celina, fik vi hende selvfølgelig handelsundersøgt - men uden røngten.

efter ½ år skulle jeg træne dressur, hun havde virket lidt tvær de seneste par dage, vi havde en tid til at få tjekket tænder 3 dage senere, så troede det var bisserne der gjorde ondt på hende, og havde derfor dagen inden redet med hackamore = en helt anden hest.
    nå denne dag står den igen på ridning med hackamore, jeg når lige at sætte mig op i sadlen, da Celina helt umotiveret stejler og vi vælter bagover..

tænderne blev tjekket - der var lette tandspidser, men intet der skulle fremprovokere adfærdsændring så pludseligt som vi havde oplevet.
    vi fik dyrlæge ud der gav smertestillende dagen efter (han havde først tid til at tjekke hende denne dag) - han mente hun havde slået en muskel i slaget men ikke andet..

da problemerne blev ved, fik vi en kiropraktor ud.. hun var nu halt i bøjeprøven og øm i ryggen..
    Vi blev enige om at behandle ryggen først - styrtet taget i betragtning.. hun fik ro og efter 8 uger blev hun tjekket - stadig halt i bøjeprøve men nu intet i ryg eller overlinje.

så afsted til halthedsundersøgelse på Faxe - vi røg i røngten, og diagnosen var svær knogleforandringer i begge forben
    På det her tidspunkt har vi ejet Celina 1 år, og Faxe mente ikke at hun nogen sinde skulle have gået igennem en handelsundersøgelse..

½ år efter (altså 1 år efter vores styrt) havde vi forsøgt utallige behandlinger, og hun var nu kronisk halt.
    sidste chance var 14 dage på smertestillende for at fastslå om hun virkelig havde ondt eller hun bare teede sig sådan - jeg havde en SKØN! hest i 14 dage, for den sidste dag at blive kylet af helvedes til - lige pludselig ud af det blå stak hun ud i vilde buksspring..
    Det var min sidste ridetur på hende - 14 dage efter blev hun aflivet..

Så jeg tænker bare, at enten har han oplevet noget virkelig slemt i sin fortid der gør at han reagere sådan, eller også har han smerter et sted i kroppen der gør at han bliver tvunget til at reagere sådan.
    Jeg hælder helt ærligt til nummer 2 fordi du beskriver det kun er på den ene volte.. frygtede han ridning generelt, burde det jo være ens begge veje uanset hvad i laver (medmindre de små volter på den "dumme" volte har fungeret som en form for afstraffelse)...

Kommentér på:
Problemer at få ride på Milton.

Annonce