{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
992 visninger | Oprettet:

Anden særlig race {{forumTopicSubject}}

Hej

Jeg er nødt til at høre den generelle mening om den ændrede holdning hos hestegalleri i forhold til at en hest nu ikke længere skal være raceren for at benævnes med race - men blot den ligner en OX araber eller er racetypisk welsh pony, så må man sætte den under denne race - og det vælges af mange. Det er åbenbart ikke "fint" at vedkende sig at man har et blandingsdyr.

Men jeg er dybt forarget over det - fordi jeg har betalt i dyre domme for at mine dyr har bordeaux hestepas - jeg har betalt ekstra for bedækning og i registrering - og har ofret tid og penge på at få mine ponyer kåret i deres respektive forbud - og det har været dyrt.

Og så kan enhver bare gå ind på dette galleri og påberåbe sig retten til at kalde deres pony med ukendt afstamning for et racedyr.

Det er bare ikke i orden - for det underminerer race- og avlsforbundene - det underminere deres avlsarbejde og det PR arbejde der bliver gjort for netop deres race. Laver man opslag på google på en race for at se den typiske welsh pony - så kommer der et udvalg herfra, som bare slet ikke har ret til at kalde sig welsh ponyer.

Jeg forstår ikke hvad der er i vejen med at vedkende sig at man har et blandingsdyr - det gør jo ikke hesten eller ponyen mindre dejlig eller til et mindre godt dyr - det gør bare ikke dyret egnet til at indgå i raceavl.

Jeg har også en blandingspony, og ham er vi da lige så glade for som alle de andre ponyer vi har - men han er kastreret - for han skal ikke benyttes avlsmæssigt. Men det gør ham da ikke mindre dejlig - og han opfylder behovene fuldt ud.

Men jeg synes det er frækt at nasse på andres seriøse og kostbare avlsarbejde og påberåbe sig retten til at kalde sit dyr noget som det ikke er. Jeg synes det er frækt at benytte det kvalitetsstempel som en racebetegnelse er - et kvalitetsstempel som er betalt af de avlere der gjort og betalt for avlsarbejdet.

Det er faktisk ikke engang fordi jeg skal reklamere for raceavl - for i forhold til nogle genetiske defekter og arveegenskaber kan det nogengange være bedre og man får et sundere dyr ved at lave et godt gadekryds.

For mig handler det om at man skal gøre sig fortjent til at benytte en racebetegnelse - og det BØR hestegalleriet respektere.

Men det er min mening - hvad er jeres?

VH Kira



Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Anden særlig race
  • #1   26. jul 2012 Hold da op...

  • #2   26. jul 2012 Jeg kunne ikke være mere enig med dig! Jeg har selv undret mig meget over, hvorfor man har valgt at ændre mening om emnet... Længere er den ikke smiley

    Jeg skal heller ikke renrace-snobbe netop fordi gadekryds jo er lige så skønne dyr, som de rene. Jeg er islændermenneske, ridder konkurrencer og går derfor også ind for den rene race - ellers kan jeg ikke deltage. Min hund derimod er et gadekryds og den skønneste vuf man kunne ønske sig - formålet med købet af ham var ikke udstillinger og deslige, så ingen grund til at betale mere her. Han er sund og rask og har været det alle dage smiley Vi skulle bare have os en god og stabil fam.hund. Så skal man have sig en god familie/børne/hygge hest kan man jo snildt spare penge her og købe en blanding. MEN HG: Så hører hestene bare ikke til under de renracede herinde smiley


  • #3   26. jul 2012 Jeg er sådan set enig, men igen hvem bestemmer hvornår de er racerene?

    For en ting er de har det røde pas, og dermed er dømt racerene i EU-lande, men hvad hvis de kommer fra andre lande som ikke er med i EU?
    Det gør dem da ikke mindre racerene.

    Og hvad med dem som har blåt eller sort pas?
    De er jo sådan set stadig racerene, deres forældre er bare ikke medlem af et EU-godkendt aclsforbund.

    Det jeg vil frem til er hvornår man kan sige de skal stå under hvilket kategori og hvem der skal bestemme det.

    Jeg er fuldstændig enig med dig i at en racetypisk ikke er det samme som raceren, og at det kun burde være de racerene som stod under racerne smiley
    Jeg er bare ikke enig i at pasfarven bestemmer om den er raceren eller ej, da en del heste jo stammer fra udlandet smiley


  • #5   26. jul 2012 Kan ikke få mig op og ringe ; )

    Kan godt være de kan vise dem frem herinde som en race, men folk vælger vel ikke en hest til avl, uden at tjekke stamtavlen først?


  • #7   26. jul 2012 Blandinger bestemt lige så gode som renracede heste, og som TS skriver undgår man indavl smiley

    Jeg kendte fx en blandinghest til 250.000 kr og en anden som i sin tid kostede 1.200.000 kr, så blandingsheste kan bestemt være mere værd end renracede - fx kostede Fareed som er ren araber (DNA-testet) kun 15.000 kr. Der er jo en del forskel smiley


  • #10   26. jul 2012 Hej

    Tak for jeres svar, kommentarer og synspunkter smiley

    Jeg skal ikke gøre mig til dommer over hvad der præcist skal afgøre, hvornår de tæller som racerene - men skal det håndhæves skal det håndhæves på en måde, hvor der kan tages en endelig afgørelse.

    Foreksempel med det bordeaux hestepas - ikke fordi jeg nødvendigvis ser det som eneste bevis på renrace, men fordi det er så nemt at at kontrollere og håndhæve - og det tror jeg er vigtigt for at undgå bøvl og brok - som jo sikkert i bund og grund er årsagen til at hestegalleri ikke vil bruge energi på at sikre at dyrene er under rette racebetegnelse.

    Ja, så er der sikkert nogle som kommer i klemme - men skal man have regler, så er de nødt til at være klare og nemme at håndhæve og skal de være det, så vil der være nogle der falder udenfor kassen. Men jeg er da klart åben for andre metoder - blot de er klare smiley

    VH Kira


  • #11   26. jul 2012 Jeg synes også det er noget underligt noget, for hvorfor så overhovedet have kategorien 'Anden særlig Race'? For man kan altid finde en race ens hest ligner..

    Jeg synes en stamtavle bør være et krav for at komme ind under en race, alle heste i dag skulle gerne have pas, og dermed er folk bevidst om hvad deres hest er, og der skal nok stå i passene hvis de er en bestemt race.

    Kan i første omgang ikke forstå hvorfor den kategori ikke skulle hedde blanding af racer, som de hedder på de andre gallerier.

    På bilgalleri kalder jeg heller ikke en Fiat for en Farrari bare fordi jeg har pillet mærket af den og gemt instruktionsbogen..


  • #12   26. jul 2012 Altså en hest/pony der blanding skal under anden særlig race. Men hvis fx man har en pony der er af to racer, men fx er kåret som sin far vil jeg sige det er ok den kommer ind under det den er kåret under, smiley men ellers sætter man sin hest under den race den er,

  • #17   26. jul 2012 Monty - Jeg er så bare slet ikke enig i dine betragtninger - vi har jo lov at være forskellige - og jeg synes faktisk også at jeg argumenterer for min mening.

    Der er jo netop folk som laver et stort avlsarbejde, selektering, udvælgelse, fremvisning og registrering af deres dyr for at udvikle netop deres race - og de bruger penge på at sikre at avlsmål udstukket af en demokratisk valgt bestyrelse bliver fulgt. Man har så valgt at lægge dyr i der følger disse retningslinier under en race - og dermed bliver racebetegnelse en betegnelse for et dyr, hvor man i generationer har arbejdet på at opnå en racetype og nogle avlsmål.

    Når så disse foreninger har opnået et ry om omdømme - fordi de har gjort et godt stykke arbejde - så har de oparbejdet et varemærke. Og det synes jeg ikke er i orden at benytte uberettiget.

    Der skal være plads til alles meninger - du har din - men i min verden er det sidestille med at varemærke - som foreksempel Adidas eller Hummel - og dette må man heller ikke benytte heller ikke selvom det "ligner".

    Jeg kan sagtens ryste på hovedet af det, når piger skriver at den er 50% dit eller dat - men de har ikke det ringeste bevis for det - det kan jeg sagtens. Probleme er, at når racebetegnelse må benyttes på hestegalleri - slår en interesseret køber så op på google og søger på eks. Dansk Varmblod - så dukker der en masse "ikke" danske varmblod op fordi hestegalleri ligger i toppen af søgninger - og som seriøs tysk avler vil jeg kigge på dem og tænke; "Det gider jeg ikke engang undersøge nærmere - det er jo er useriøst". Eller når den lille ponyrytter søger efter en DSP.

    Folk har købt og betalt for en mærkebetegnelse - de har betalt for den gentest som du ikke vil betale for - for at bevise ophavet på deres produkt.Og det skal man respektere i Danmark - man må heller ikke sælge kopivarer.

    VH Kira



  • #21   26. jul 2012 Nu har det alså altid være sådan, man skal ikke påvise stamtavle for at få en hest ind under racen. Det ville også kræve alt for meget for HG at skulle krydstjekke det hele.

    Men jeg forstår godt jeres frustration som avlere. Der bliver lagt et stort arbejde i at udvikle nogle gode heste og opbygge et godt ry om racen. Men kan ikke rigtig se det skulle ødelægge noget som nogle af de ovenstående nævner.

    Nu bliver der også skrevet af HG kan ses som useriøs af udeforstående med at opført race ikke nødvendigvis har papirer, jeg vil så dertil sige at man vel forhåbentlig ikke afhænger af sin handel med avlsdyr på HG. Der må være bedre og mere relaterede sider til det. Da HG jo ikke er ment som salgsside men som et galleri.

    Men der er altså også bange som har papire på hvad deres heste er blandinger af men som måske ikke lige er kårede i avlsforbund. Man kan jo godt have en 'ren' f.eks. New Forest, uden at den nødvendigvis er optaget i et avlsforbund. Da moren nu f.eks. ikke kunne være kåret men har tavlen som er ren osv.


    Det er jo svært at afgøre hvornår en hest går son renreacet og er det pas farven der afgøre det. Og er det avlsforbundet eller hoppen og hingsten's race som afgører hvad race afkommet er ?
    - Som eks har jeg da min vallak som herinde er opført som New Forest da racen som står i hans pas ikke er at finde. Men begge hans forældre og deres tavler er rene NF'er. Men ifølge hans belgiske pas er han af racen: Poney De Selle Belge. Og er under avlsforbundet Belgisk Varmblod & Belgisk Varmsblods Pony.
    Men hvad er han så NF eller burde han være opført under B.V.P. fordi det er det avlsforbund han er opført under?


  • #22   26. jul 2012 Monty - Ja, det var måske lige grov nok smiley Men lad ikke den ene overdrivelse tage fokus fra andre argumenter - for det ændrer jo ikke på, at dette her er en vej til at udvande varemærket og racebetegnelse - jeg ved godt at den seriøse avler ikke bruger hestegalleri - men de bruger nettet og søger du på google og viser billeder og bruger søgeord som "Dansk Varmblod" eller "Welsh" eller anden racebetegnelse - så kommer der en masse billeder op herinde fra.

    Og når det er acceptabelt herinde på hestegalleri, så går den også alle andre steder.

    Og forstå mig nu ret - det er ikke fordi jeg skal argumentere at racerene heste med beviselig afstamning er bedre eller sundere dyr - men den som står med en stamtavle fra forbund har altså betalt for varen og retten til at kalde sin hest eller pony raceren.

    Du skriver selv at du har fået fortalt forældre på din - så du ved hvad din indeholder - det er jo dejligt for dig - men vil du bruge betegnelse og prædikatet "Frieser" - så må du betale for det, som alle andre Frieser ejere gør.

    På samme måde som du betaler ekstra for et par Adidas sko - køber du nogle sko som du har fået at vide er Adidas sko - men sælger kan ikke lige bevise det - ja, så har du nok heller ikke betalt helt så meget.

    VH Kira


  • #23   26. jul 2012 Det har SLET ingen betydning for mig!
    Jeg har mig da selv en raceren haflinger med "korrekt" pas og det hele, men for mig er det ligemeget om andre synes deres haflinger/dv blanding skal stå under haflinger - der går intet af mig...
    det eneste formål jeg synes der er med "raceindelingen" er at man nemmere kan finde en hest herinde eller slå op under en race... og selvfølgelig skal der ikke være en fjordhest under frieser eller en shetlænder under shire, men en haflingerblanding under haflinger - ja det er da vel ligemeget?


  • #24   26. jul 2012 Vil i øvrigt lige nævne - at jeg selv tidligere har avlet welsh ponyer/welsh partbred - men overvejer seriøst at lave et føl uden afstamning - dette på trods af, at begge forældre er racerene.

    Men jeg synes det er for dyrt at få avlsgodkendt, gentestet og alt det der for at bevise dyrets racerenhed - jeg synes ikke prisen er det værd - synes ikke dyret bliver bedre af det.

    Det er måske også derfor jeg reagere lidt - når jeg nu ved hvad det koster - og hvad man skal igennem for at lave et racerent dyr - så irreterer det mig lidt at alle og enhver påberaber sig retten til at kalde deres dyr en race - fordi hestegalleriet gør det muligt.

    Og jeg forstår ikke hvorfor det er så vigtigt at bruge en racebetegnelse som ikke er rigtig - når man ikke har en godkendt stamtavle - hvad er det galt i at vedkende sig det som dyret er - nemlig af kendt eller ukendt afstamning - men uden godkendte papirer og dermed IKKE raceren.

    Jeg forstår ikke man vil være det bekendt overfor de mennesker som laver et stort stykke arbejde for at udvikle netop deres race - hvorfor vil bare have det gode - nemlig retten til at bruge racebetegnelsen - men man vil ikke betale det ekstra for det, som det faktisk koster at lave et racerent dyr.

    VH Kira


  • #28   26. jul 2012 Monty: Det er også i orden - vi kan sagtens blive enige om være uenige smiley Og du har helt sikkert ret i at de seriøse avlere ikke bruger hestegalleri smiley

    Synes bare det er synd og skam at vi ikke fejrer blandingsdyret også - hvorfor vi skal gøre dem til noget andet end det som de er - en god sund blanding som ofte er fri for mange af de skavanker som de racerene slås med fordi genpuljen er for lille.

    Men hestegalleri er for den nye generation af hestefolk - hestepigerne og drengen (ej at forglemme) som kommer til at færdes i hesteverdenen i årene fremover.

    VH Kira


  • #31   26. jul 2012 Undskyld, men vis det var mig som havde en blanings pony/hest, ville jeg self vælge "anden særlig race", og skrive hvilkens slags blaning, og hvorfor den ikke var hel renracet ...

    smiley


  • #32   26. jul 2012 Jeg har sat mine under særlig race.

    Min er købt af en oldenborgeravler som 1-års, har hendes fødselsdato, men som en oldenborger-avler skrev til mig, gad folk ikke bruge penge på papir dengang. Oldenborgere var jo ikke "fancy", det er først på det sidste, de er ved at komme op i pris.

    Ved plagen valgte jeg selvfølgelig en kåret hingst. Det ærgede mig, da hingsteejer lyste op, og sagde, "hvem er faren", og jeg ikke kan fortælle det.

    Jeg tror, der er mere fokus på det i dag, for når kræene alligevel skal have chip og hestepas, kan man ligeså godt gøre det sidste ud af det også .

    Dog - havde jeg ikke skullet have en efterfølger til min hest, havde jeg været reeevnende ligeglad med manglende papir. smiley Selvfølgelig.


  • #33   26. jul 2012
    Hvad er det liiiiige HG har og gøre med at folk vælger og købe en dyr tavle hest, kåre kræet, får en dyr bedækning, ridekåring osv. ?

    Det må da ved gud være ens eget valg at man vil ofte det ekstra.

    Hvorfor skal HG blandes ind i det?


Kommentér på:
Anden særlig race

Annonce