{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.847 visninger | Oprettet:

Gjordsår - what to do? {{forumTopicSubject}}

Min hest har et super super følsomt gjordleje og i dag da jeg skulle prøve en ny gjord havde han fået store gjordsår da jeg var færdig med at ride :(((

Den eneste måde jeg kan holde gjordsår på afstand er ved at bruge en gjord med stor albuefrihed og et helt rent lammeskind (dvs. jeg vasker det når jeg har brugt det 2-4 gange) og så desuden ikke spænde gjorden alt for hårdt og lægge den lidt længere tilbage på maven end man normalt ville gøre. (i dag med den nye gjord red jeg uden lammeskind, da de ikke passede på gjorden, men det skulle jeg aldrig have gjort...)
Men tænkte på om der er nogen der har nogle andre gode tips til hvordan man kan forhindre gjordsår eller kender nogle gjorde som er gode til heste der har en følsom hud i gjordlejet eller noget godt salve når skaden er sket? For det er første gang jeg har en hest med SÅ følsom hud i gjordlejet...

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardiner 500 kr.
  • Connect washing machine and dryer to circuit 550 kr.
  • Installering af tørretumbler med lidt for kort ledning 500 kr.
  • Lukket for vand og fjernelse af radiatorer 2.000 kr.
  • Vaskemaskine pumper ikke vand ud 1.350 kr.
  • Samle 2 gaderobeskab. 2 dørs. 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Gjordsår - what to do?
  • #1   15. aug 2012 Du skal bruge neopren gjord i fremtiden - eller en gjord hvor der er sådanne "lufthuller" i ligner det..

- Hvis ikke det stadig virker - så må du ride med lammeskind.. :-))

• #2   15. aug 2012 Er den helt ren? Bliver den vasket i gjordlejet efter ridning hver gang? Er den måske en smule for tyk?

• #3   15. aug 2012 Nogle heste huder harmonerer ikke så godt med Neopren gjorde.

• #4   15. aug 2012 Overvejet en af disse? smiley

http://www.horselab.dk/equisoft-gjorde-c-22.html

• #5   15. aug 2012 Ja, han er en smule for tyk, det ved jeg godt hehe smiley Men tror ikke det er pga. det.. Han har gået med en neoprengjord før, faktisk i et helt år, hvor der ikke var problemer, men så i foråret begyndte han at få gjordsår (det var inden han var kommet på græs og derfor inden han blev lidt for tyk), derfor skiftede jeg til min lædergjord, som har mere albuefrihed, men han fik stadig sår. Så lagde jeg lammeskind på og så fik han ikke sår, dvs ikke hvis lammeskindet er HELT rent - rider jeg med det 2 gange, så får han sår :-S
    Den gjord jeg red med i dag var læder og ikke med albuefrihed, det kunne han absolut ikke tåle...
    Men tænker det måske kan være pga hans farve? Har hørt at skimler er mere sarte i huden (han er den første skimmel jeg har), men han har altid været meget mørk.. Først i år er han blevet en del lysere, tror I det kan gøre at han bliver mere sart i huden?

• #6   15. aug 2012 Sissel L: de ser spændende ud, men godt nok også dyre!! smiley Har du prøvet sådan en?

• #7   15. aug 2012 Og ved du om man kan tage lammeskindet af og vaske det? Evt. købe ekstra lammeskind til den?

• #8   15. aug 2012 Lammeskindet kan tages af og vaskes i hånden. Du kan skifte mellem neopren og lam alt efter vejr og vind smiley Har købt en til hver af mine tre heste og det er den bedste investering jeg har gjort.

• #9   15. aug 2012 Hanne P: de ser også virkelig lækre ud!! Men min hest er jo lidt vommet (lige nu i hvert fald) og derfor glider gjorden lidt frem på ham, selvom jeg lægger den langt tilbage til at starte med - har du nogen fornemmelse af om den her gjord glider frem? Den er jo meget bred, så kunne forestille mig at den ikke så let gled frem, da den har en større trykflade + alt det elastik må følge hestens bevægelser bedre istedet for bare at blive "skubbet" væk fra sin rigtige plads. Men ved ikke om jeg er helt gal på den? Hvad siger du?

• #10   15. aug 2012 mener også jeg har hørt at lidt kopatte salve der hvor hesten for sår, gør sådan at den ikke for det?:-)

• #11   15. aug 2012 Ponyhoney: Har prøvet at smøre inden ridning, det hjalp desværre ikke smiley
    Er meget interesseret i den der equisoft-gjord, for tror måske problemet er at hans hud bliver klemt og måske det kunne løses med en gjord som den, der ser ud som om den følger hestens bevægelser rigtig godt! Enhver der ved noget om den/har erfaringer med den hører jeg meget gerne fra!! smiley

• #12   16. aug 2012 Trykpladen er fleksibel så den 100% tilpasser sig brystkassen og med lam tør jeg næsten love at den ikke glider. Vores lille runde pony har ikke haft problemer med at den gled frem.

• #13   16. aug 2012 Ja, horselab's vil jeg også gerne have.

Her er siden fra dem, der har lavet den. Kan anbefales at tjekke ud smiley

http://www.equi-soft.com/

Hvis siden er forvirrende, er der noget på youtube, http://www.youtube.com/watch?v=pc5PL0cjDNU

De viser både en spring-og dressur rytter med gjorden.

Der er nogle her på HG, der har gjorden, prøv evt. at søge på fora og grupper. smiley

• #14   16. aug 2012 husk at strække forben så alt huden blier strukket og ikke laver folder undet en stram gjord, det kan give sår.. smiley

• #15   16. aug 2012 Anne K: Ja, det er rigtig, det burde jeg måske gøre. Jeg tjekker altid nøje at gjorden ligger godt inden ridning, men man kan jo ikke se hvordan det ser ud under gjorden, så det var et godt råd smiley

Skrev til Line fra Flexisadler i går aftes og hun har skrevet tilbage at jeg kan købe en equisoft gjord af hende og prøve at ride med den på min hest og hvis den ikke duer, så kan jeg sende den tilbage og få pengene igen (minus porto og 50 kr fordi lammeskindet ikke kan sælges som nyt igen). Så det vil jeg helt klart gøre brug af når ellers min lille dreng er hel i siderne igen smiley Tak fordi i foreslog det herinde og fortalte om de gjorde, det virker i hvert fald til at være et forsøg værd!! smiley

Hvad skulle man dog gøre uden jer herinde fra HG, man får altid så mange gode råd og nye input smiley TAK!! smiley

Kommentér på:
Gjordsår - what to do?

Annonce