Førstegangssko kontra boots {{forumTopicSubject}}
Hej alle
Jeg har en fin 5-års, der lige har været ude på sit første distancestævne og klarede det rigtig fint.
Men han har aldrig haft sko på, og på ridtets 25km, blev hovene altså godt slidt. Meget mere end de er blevet på alle træningsturene op til, og han er blevet ret ømtået efter.
Det er selvfølgelig rigtig synd for den lille mand, så jeg overvejer at lægge sko på ham inden vi skal ud igen 13. oktober.
Hvor lang en tilvæningsperiode mener I, en 5-års skal have efter at have fået sko på første gang?
Alternativet er at købe nogle boots til ham, men jeg har bare hørt at de kan gnave i ballekanten, og så gør de jo næsten mere skade end gavn.
Har I erfaringer med brug af boots under ridning?
Ville I vælge sko eller boots, hvis det var jer i sådan en situation?
okt 2005
Følger: 4 Følgere: 15 Heste: 3 Emner: 153 Svar: 3.548
apr 2008
Følger: 131 Følgere: 128 Heste: 5 Emner: 623 Svar: 4.636
Men der har ikke været noget gnaveri
jul 2005
Følger: 55 Følgere: 62 Heste: 5 Emner: 359 Svar: 4.356
Det er ikke sikkert, at smeden kan ligge sko på ham nu, hvis han har slidt for meget af.
Jeg ved fra flere top ryttere indenfor denne diciplin, at de ikke vil bruge boots, af flere årsager.
De fleste bruger alu sko.
Men ring og snak med din smed. Normalt, skal de lige have 1-2 dage at vænne sig til dem, men mange heste har ingen tilvænnings problemer.
dec 2010
Følger: 80 Følgere: 80 Heste: 3 Emner: 17 Svar: 34
jul 2005
Følger: 55 Følgere: 62 Heste: 5 Emner: 359 Svar: 4.356
Men kontakt smeden. Så kan han se hvor meget hesten har at gå på, og han kan sætte såler under skoen, hvis der er slidt for meget væk. Ellers risikerer du også en væld af hovbylder, da det levende væv, vil få tryk hele tiden.
apr 2006
Følger: 63 Følgere: 89 Heste: 1 Emner: 88 Svar: 3.482
De vejer intet og er meget holdbare. De er blevet test"løbet" af travheste over en lang periode.
Her er lidt mere om jogging skoen : (link fjernet)
aug 2006
Følger: 40 Følgere: 37 Heste: 4 Emner: 130 Svar: 918
Jeg tager jo ikke til stævne uden at have forberedt hesten, om det så er med eller uden sko!
Og det er 13. oktober, der er 1½ måned til.
sep 2009
Følger: 11 Følgere: 65 Heste: 3 Svar: 61
Førstegangssko kontra boots