Bomløs til islænder {{forumTopicSubject}}
Jeg har længe ledt efter den "perfekte bomløse sadel" til mine islændere og har prøvet mange forskellige. Hvis du/i har nogle erfaringer, vil jeg meget gerne høre om det.
Her er lidt om de bomløse jeg har erfaringer med:
No-Name: Jeg startede med at prøve nogle af de billige no-name sadler, som jeg hurtigt fandt ud af var for dårlig kvalitet. De lå ikke godt på hestene og trykkede for meget på rygraden. Nu ville jeg prøve mærkevarer.
Barefoot: Derfor gik jeg over til de nye modeller af Barefoot sadlerne. Jeg købte/prøvede modellerne Cheyenne, Cherokee og Lexington, som jeg egentlig synes er lækre sadler. Det gælder kvalitetsmæssigt, men de ligger også godt på hestene og man sidder rigtigt godt i dem, for de er meget bløde. Jeg synes desværre de giver for meget støtte. Dermed mindsker de den frihed/bevægelighed, som jeg synes er så vigtig - især i tölt. Desuden giver Barefoot sadlerne en anden benstilling end jeg er vant til i islændersadlerne. Mine ben kom for langt bagud, hvilket gav et andet tyngdepunkt og gjorde at jeg havde svært ved at finde balancen i dem. Så jeg opgav Barefoot, indtil videre.
Karlslund: Jeg købte derefter en Karlslund Karí Flex, som er beregnet til islændere og er mere flad i sædet, end Barefoot sadlerne. Den giver et mere frit sæde, men der er stadig støtte i form af knæstøtter - det var lige hvad jeg ledte efter. Benstillingen er også som jeg ønsker, men til gengæld synes jeg sadlen mangler noget af Barefoot-sadlernes blødhed.
Så, den perfekte bomløse sadel er stadig ikke fundet, men Karí Flex er det bedste bud, indtil videre.
Nu overvejer jeg at prøve Karlslund Kontakt. Er der nogen der har erfaringer med den?
jan 2006
Følger: 31 Følgere: 32 Heste: 7 Emner: 27 Svar: 252
okt 2010
Følger: 1 Følgere: 7 Heste: 6 Emner: 3 Svar: 67
apr 2006
Følger: 55 Følgere: 57 Heste: 2 Emner: 1 Svar: 136
okt 2010
Camilla P: Overvejer faktisk Hybrid, fordi den skulle være god til tölt og tur. Tror jeg har det bedst med små knæpuder, men det er jo ikke noget problem når de kan skiftes
okt 2010
Svært at finde en sadel der passer dem begge - men det gør Karlslund Karí Flex og egentlig også Barefoot Cheyenne, men den har for meget støtte i sædet efter min smag.
aug 2009
Følger: 43 Følgere: 50 Heste: 6 Emner: 61 Svar: 456
Karlslund Kari Flex... den nye model... Har man ikke tendens til at glide rundt i sædet på den?
Umiddelbart synes jeg den virker så flad og nærmest som at skulle ride uden sadel..
apr 2006
Følger: 55 Følgere: 57 Heste: 2 Emner: 1 Svar: 136
Den jeg har brugt den på er også kort i ryggen og den passer super.
okt 2010
Lise K: Det gør ingen ting - men nej, man glider ikke i Karlslund Karí Flex. Den er rigtigt nok meget flad, hvilket giver stor bevægelsesfrihed i sædet, men den har en lidt støtte bagtil, så man sidder hvor man skal. Jeg har den med ribsæde i ruskind så man sidder endnu bedre fast end i dem med lædersæder.
Katrine N: Det lyder ellers godt, jeg tölter også meget og synes det er ubehageligt at blive låst fast.
Bomløs til islænder