{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
842 visninger | Oprettet:

Hackamore VS Sidepull? {{forumTopicSubject}}

Hvad er forskellen? Har en hoppe som er meget følsom i munden. som er rimelig rå i ridning. Desværre har hesten haft en meget ubehaglig oplevelse med en dyrlæge så jeg desværre ikke kan komme til at ligge bid i munden på den. Så indtil jeg kan komme til munden på den igen tænkte jeg på at ride bidløst.
Men hvad er forskellen på de to? Findes der andre?
Kom med jeres erfaringer og skriv forslag på hvad i ville gøre,


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hackamore VS Sidepull?
  • #1   1. sep 2012 Hackamore er hårdere en sidepullen smiley

  • #3   1. sep 2012 Jeg har aldrig prøvet at ride i sidepul, så det kan jeg ikke udtale mig om.

    Men jeg har prøvet hackamore med rigtig stor succes! smiley
    Med en hackamore er det ikke munden du har kontakt til, men når du tager i tøjlen, så strammer du rundt om mule og op omkring nakke istedet.
    Jeg har haft mange fordele ved det på fx min gamle pony. Han var helt tosset med at give los og bare galopere derud ad, når muligheden var der, og jeg nød det også. Men han var så hård at stoppe (han var ellers meget følsom i munden, men lige i den situation tog han biddet), og da jeg ikke brød mig om at være nødt til at rykke ham i munden, prøvede jeg en hackamore. Den trykkede ham på næsen, så han måtte giver efter fortil, for at få en forstærkning, og samtidig stoppede han næsten helt med at slå hovedet op under opbremsning, fordi den også gav tryk om nakken - og jeg slap for at enden med at ødelægge hans mund smiley

    Min nye unghest og jeg er bare ikke klar til at ride med bid, så derfor tænkte jeg at jeg ville prøve at bruge min gamle hackamore, og hold da op en lækker unghest jeg har fået mig, igen problemer med at ligge sig på biddet, eller misforstå signalerne fra det eller noget. Han forstod fra det første af de fineste signaler fra hackamoren. Så nu har jeg mig en stort set selvgående unghest, som jeg utrolig sjældent må tage kontakt i tøjlen til - han er blevet en 80% "rid udelukkende med sædet"-hest smiley

    Men har til gengæld også hørt om mange, hvor hackamoren slet ikke har fungeret! smiley Men mine erfaringer er kun meget positive smiley


  • #4   1. sep 2012 Hvis din hest stadig er rå i ridningen, så rid med sidepull, for den giver samme signaler som med bid smiley Altså trækker du i højre tøjle skal den til højre osv. Det er helt klart den bedste at starte med! smiley

    Nu har jeg redet både med sidepull og hackamore, og jeg vil til hver en tid anbefale en sidepull fremfor hackamore! smiley


  • #5   1. sep 2012 Jeg kender ikke en sidepull, men rider selv med hackamore, og det er skønt!

    Bruger det både til min fars som er meget blød i munden, og derfor var svær at ride på, da hun altid slog med hovedet.
    Og på min egen som er meget hård i munden.

    Jeg springer desuden også med dem, og det er lidt mere krævende end jeg havde troet - men det tager ikke lang tid at finde teknikken smiley

    - jeg vil sige, at du skal prøve dig frem, for det har også noget med hesten at gøre. nogle heste kan overhovedet ikke rides med hackamore, men fungerer skide godt med en sidepull - og også omvendt

    Men husk: Du må ikke starte dressur stævner med hackamore og du må hverken starte spring eller dressur med sidepull - det skal også være med i ens overvejelser smiley


  • #6   1. sep 2012 Lena A:
    Jeg er altså ret sikker på det er blevet Ok at springe til stævner med sidepull? smiley


  • #7   1. sep 2012 Line, den her (link fjernet)
    Altså jeg vil mene ( nu er jeg jo ikke ekspert) at det er nemmere for os, uerfarne omkring at ride bidløst at ride med sidepull ((-: Som nogle nævner lidt oppe.. ((-: - Denne trense jeg linker til er den jeg har købt.


  • #8   2. sep 2012 Grunden til jeg overvejede dette var bare for at holde hende i form og se hvordan det var. Stævner ligger alligevel så langt ude i horisonten så det er vi slet ikke begyndt at tænke på. Men nu kommer hesten lige en uge mere i ridning og så håber jeg at vi kan komme igang igen smiley

  • #9   2. sep 2012 Bare lige for at lave emneskift - rider du ikke ude i ottersbøl? Syntes jeg kan kende banen og dit navn smiley

  • #10   2. sep 2012 Lena Jo smiley

  • #11   2. sep 2012
    Hackamore til løs kontakt og dermed tur. Sidepull til dressur og spring o.l med kontakt.

    Hackamoren er med en stang + kæde og derfor er det samme princip som pelham eller kandar bid. Des tættere på vandret, des mere pres på næseryggen.
    Min oplevelse er også at tager man kontakt og vil ride dressur, så ryger stangen lyn hurtigt om på vandret ( afhængigt af hvor spændt kæden er ) og man får en hest der hænger i tøjlerne og får et konstant stopsignal.


  • #12   2. sep 2012 hej , jeg rider med begge dele ,man rider med meget lette hænder både når man rider med sidepull og med hackamoren , jeg købte min hest for 2 år siden og jeg har ikke brugt andet , den første hest vi havde , blev fra den ejer vi købte den fra redet med bid , der gik vi også over til bidløs. man skal ikke bruge ret mange signaler med fingerne på tøjlen. jeg er kun glad for det, Jeg syntes at du skulle prøve det , man kan også ride en lille tur på folden / ridebanen med en rebgrime.held og lykke med hvad du vælger , og håber din hest for det bedre munden.

  • #13   2. sep 2012 En anden ting du lige skal være obs på, er at det kan være at den er øm i munden pga tandskift, og derfor ikke kan have bid i pt. Om et halvt eller et helt år er det måske nogle andre tænder den skifter , og så er den måske pludselig øm rundt om mulen, og så skal man måske ride med bid en periode.
    Bare så du er forberedt på det smiley
    Lånte nemlig en bog på biblioteket om hesten og dens tænder, som har givet mig et rigtig godt indblik i unghestens mund smiley
    Men alt er jo individuelt fra hest til hest.


  • #14   2. sep 2012 Krikken: En hackamore behøver ikke have en kæde under kæben. Jeg rider med en soft hackamore og det er med læderrem, som et almindeligt hovedtøj. Desuden ser man ingen springryttere ride med sidepull - de rider med hackamore (eller bid) da de skal have signaler der ''virker'', og derfor skal de være kraftige. Jeg skal selv starte springklasser med hackamoren her i kommende weekend i min rideklub, i Ottersbøl. og det fungerer bare så fint med hackamoren!
    - Desuden er ingen bidløs egnet til dressur, da dressur er en ''bidsport''. Det at din hest lægger hovedet ned når du rider bidløst, er fordi at du har et konstant pres på næseryggen.


  • #15   2. sep 2012 Lena: Den jeg linkede til ( sidepull) må du godt ride til stævner med. ((-:

  • #16   3. sep 2012 I won't give up: Man må vidst nok springe, men man må ikke ride dressur smiley

  • #17   3. sep 2012
    Kæde eller læderrem - det strammer stadig på et tidspunkt.

    Alle bidløse er egnet til dressur da dressur ikke kun handler om at starte stævner. Stævner er ikke et must for at ride dressur, så har man misforstået det.

    Samtlige folk jeg har set ride rundt med hackamore er end med en hest der hænger på den og en vandret eller næsten vandret stang.
    Der skal bare ikke meget til - selvom man forsøger at være følsom. Men det er det samme med et 3 rings bid er min erfaring.

    En sidepull er for mig som et alm. trense bid - ingen af delene har vægtstangseffekt. Der ses folk med alm. trense bid - så derfor burde man også sagtens kunne springe med sidepull og har jeg da set også smiley


  • #18   3. sep 2012 Krikken: Hvor siger jeg at dressur handler om at starte stævner?? o-o'
    Sig hvad du vil, men jeg mener at dressur er en ''bidsport'' da hele princippet er hestens accept af biddet - det er min holdning smiley


  • #19   3. sep 2012
    Hele princippet er ikke hestens accept af bidet :o).
    Læs lidt historie om det. Dressur kommer af at dressere og har intet med bid og gøre - det kom først da stævnerne kom ind i billedet.
    http://www.denstoredanske.dk/Livsstil,_sport_og_fritid/Underholdning_og_spil/Forestillinger_og_forlystelser/Dressur


  • #20   3. sep 2012
    Ligeledes skriver DRF selv at formålet med dressur er: " at udvikle hestens fysik og evner harmonisk således, at hesten ikke alene bliver rolig, eftergivende, løsgjort og smidig, men også adlyder rytteren tillidsfuldt, opmærksomt og villigt "

    Det har intet med bidet og gøre, overhovedet.


  • #21   3. sep 2012
    http://www.usdf.org/about/about-dressage/history.asp

    Som du kan se handler det slet ikke om bidet :o)


  • #22   3. sep 2012 Hvis ikke det handler om bidet, hvorfor lægges der så, så stor vægt på 'hestens accept af bidet'' i samtlige programmer? 'At dressere' har intet med det at ride at gøre, men som at man dressere hunde, altså at lære tricks/kommandoer smiley

  • #23   3. sep 2012
    Læs de andre link :o)

    Men nej, det handler ikke om bidet. Det handler kort og godt om det DRF beskriver " t udvikle hestens fysik og evner harmonisk således, at hesten ikke alene bliver rolig, eftergivende, løsgjort og smidig, men også adlyder rytteren tillidsfuldt, opmærksomt og villigt "

    Og hvis hesten tvære på bidet, åbner munden, spidser mulen, tykker på det - så er det jo ikke eftergivende, løsgjort, adlyde rytteren tillidsfuld og harmonisk.
    Men alle de andre ting spiller også ind, det er hele puljen. Men hvis hesten går og tvære på samtlige øvelser så trækker det slf. over ordentligt ned, ligesom det ikke duer at kræet laver takt fejl hele programmet, det er heller ikke harmonisk og roligt.

    Man dressere netop en hest via negativ og positiv forstærkning - samme med hunde :o)


  • #24   3. sep 2012
    Lidt mere fra DRF om dressur:
    " Målet for dressursporten er at udvikle en hest/pony til en ”glad atlet”
    gennem en harmonisk uddannelse. Som et resultat bliver hesten/ponyen
    afbalanceret, smidig, og fleksibel men ligeledes tillidsfuld, opmærksom og
    klar til at udføre opgaver for rytteren i en perfekt forståelse mellem rytter
    og hest/pony. "

    Og uddybende:
    " Frihed og takt i bevægelserne.
    Harmoni, lethed i bevægelserne, frihed ved forbenenes bevægelse
    sammenholdt med en indundergriben af bagbenene, der stammer fra et
    energisk fremadgående afskub.
    Accepten af biddet uden spændinger eller modstand
    Hesten/ponyen udstråler, at det der bliver forlangt sker i perfekt
    selvbalance. Tillidsfuld og lydhør underlægger hesten/ponyen sig villigt til
    rytterens hjælper og forbliver ligeudrettet i de øvelser, hvor dette forlanges
    eller korrekt bøjet i de øvelser, hvor dette forlanges.
    Skridten er firtaktet, løsgjort og uden modstand. Traven er rentaktet,
    diagonal, løsgjort, smidig, og aktiv. Galoppen er tretaktet, samlet i forhold til
    klassens krav, let og i balance.
    Bagparten hænger aldrig inaktivt men reagerer på den mindste drift fra
    rytteren i en aktiv fremadgående bevægelse igennem hele kroppen.
    Hesten/ponyen skal reagere opmærksomt på rytterens hjælper og være
    eftergivende, fri for en hver modstand og adlyde sin rytter villigt og uden
    tøven til de forskellige signaler, rytteren måtte give, med en præcision, der
    understreger at hesten/ponyen er i balance både fysisk såvel som mentalt.
    Gennem hele programmet skal hesten/ponyen være til bidet. Dette
    betyder, at nakken på hesten skal være rejst i en grad der passer til det
    uddannelsesmæssige stade, der forlanges af hesten og den samlingsgrad
    øvelsen forlanger. Alle øvelser kræver at der er en let kontakt med
    hestens/ponyens mund. Hestens hoved skal altid holdes i en rolig position,
    og som hovedregel altid foran den vertikale linje, med punktet mellem ørene
    som det højeste punkt på hesten/ponyen, og aldrig i modstand mod
    rytterens hånd.

    Bæring og afskub vises i trav og galop og er resultatet af korrekt
    uddannelse. Når en hest bevæger sig korrekt; taktfast og med afskub og i
    selvbalance. Den samme rytme skal bibeholdes igennem alle øvelserne i
    programmet.
    Regelmæssighed i gangarterne er grundlæggende for dressuren.
    Fordringer
    Formålet med dressuren, fordringer inkl. træningsskalaen samt øvelsernes
    udførelse findes beskrevet i hæftet ”Fordringer i dressur”, som kan købes
    på shop.rideforbund.dk "

    Og ja, der nævnes accept at bidet - for selvfølgelig skal hesten acceptere bidet, ligesom hvis det var bidløs skulle den acceptere trensen.
    Det kunne simpelt omskrives til accept af hånden/trensen :o)
    Og i det hele taget RO og ACCEPT, samt harmoni - er der tykken på bidet er der ikke harmoni.


  • #25   3. sep 2012 Lena: Jo, det har jeg har hørt fra flere at man godt må. Det står der også smiley

  • #26   3. sep 2012
    Man må ikke ride dressur med bidløs nej :o). Man må kun springe på kat 1 med hackamore og på hest med hackamore og sidepull.
    Samt der er andre grene hvor bidløst er tilladt.


  • #27   3. sep 2012 Okay ((-: Havde bare hørt noget andet fra andre her på HG (-: Men tak for hjælpen Krikken, så ved jeg det (-:

Kommentér på:
Hackamore VS Sidepull?

Annonce