{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.045 visninger | Oprettet:

Glucosamin til slidgigt {{forumTopicSubject}}

Hej.

Dyrelægen anbefalede mig i dag at supplere ledbehandlingen min hest i dag har fået sprøjtet i kodeledet, hvor hun har fået konstateret alvorlig slidgigt, med noget glucosamin de næste tre uger indtil næste tjek.

Jeg synes der er frygtelig meget på markedet, og det virker ret uoverskueligt - hvad er f.eks. forskellen på cortaflex og glucosamin? Og hvad er det præcist MSM er, og hvorfor er det vigtigt?

Nogen der kan anbefale et konkret produkt, gerne i den billiger ende som vil hjælpe på det konkrete behov min hest har - slidgigt i kodeledet.

Tak :O)

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Glucosamin til slidgigt
  • #1   7. sep 2012 tror nu ikke Glucosamin hjælper, når dt er så alvorligt.

• #2   7. sep 2012 Du kan hjælpe med at give den hyben - hyben skulle vidst have en virkeligt god virkning - så ud og pluk nogle hyben til din pony smiley

Har hørt, at friske hyben er gode, men jeg ved ikke, om pulver måske er mere effiktivt - du kan jo forhøre dig lidt smiley

• #3   7. sep 2012 Hun får ledbehandlingen fordi det er alvorligt. Min dyrelæge var villig til at give hende en chance, men har gjort det klart at hun ikke er optimistisk. Jeg søger altså ikke andre til at fortælle mig at jeg er i en frygtelig situation - men udelukkende svar på det jeg spørger om.

Jeg er villig til at prøve hvad som helst, og derfor har min dyrelæge anbefaleret at supplere med glucosamin.

• #4   7. sep 2012 Er det det der hedder Pavo Mobility? smiley

• #5   7. sep 2012 Min hest står pt med en akut ledbetændelse og har også fået ledbehandling.

Jeg giver hende Cortaflex HA, da det er det produkt der virker bedst/hurtigst, da det har mindre molekyler.

Du kan læse forskellene og bestille det billigere her. http://www.equestriansupplements.co.uk/cortaflex.php

Det tager ca. 3-4 dage hvis du betaler med Paypal.

Pøj, pøj med hende

• #6   7. sep 2012 Belinda:

Men når dyrelægen beder mig give hende glucosamin, er det så det samme at give cortaflex?

• #7   7. sep 2012 Har du evt. overvejet at give ham urter :)?

• #8   7. sep 2012 Langt de fleste undersøgelser af glucosamin peger på, at der MULIGVIS er en dokumenteret effekt - FOREBYGGENDE. Dvs at produktet kan hjælpe med at opretholde en god ledbrusk osv, men der er derimod intet, der tyder på, at produktet kan genopbygge nedslidt eller ødelagt ledbrusk.

Der er jo en del andre elementer i understøttelse af gode led. Glucosamin gør det ikke alene. Stoffer som MSM og Chondroitin er også vigtige ingredienser.

Du kan købe en del blandingsprodukter (som ofte er langt dyre end hvis du køber produkterne "rene" og så selv blander). Om det ene er bedre end det andet, afhænger vel af varedeklarationen.... Jeg har brugt glucosamin og MSM som forebyggende tilskud i mindst 5 år... Jeg har altid købt produkterne i England hos vital-horse.

Det skader jo aldrig - så du kan jo roligt give det et forsøg.

Det er enkelt, nemt og der er meget hurtig service. Du får et link her:

http://vital-horse.com/

• #9   7. sep 2012 Da sandsynligheden for at jeg har hende om tre uger er lille, er jeg ikke så interesseret i at "spare" penge ved at købe en masse på en gang i stedet for at købe noget lidt dyrere men kunne nøjes med at købe til denne begrænsede periode..

Men kan se der er produkter der indeholder både glucosamin og MSM - er det så dem man skal gå efter?

Jeg har kigget på den hjemmeside, men synes den er meget forvirrende.. Nu er jeg også stadig helt rundtosset efter en lang dag hos dyrelægen, men måske du kan hjælpe?

• #10   7. sep 2012 Her er et link til en side, hvor du kan købe hybenpulver: http://www.askhim.dk/shop/hybenpulver-37c1.html

• #11   7. sep 2012 Jeg er interesseret i Glucosamin, ikke hybenpulver. Ellers tak.

• #12   7. sep 2012 Du spurgte om et konkret produkt, til slidgigt, og jeg svarede dig såmænd bare smiley

• #13   7. sep 2012 Cortaflex HA er glucosamin og MSM og så har det mindre molekyler så det hjælper hurtigere og bedre. Det er det bedste at give i din situation nu. Giv hende 30 ml. den første uge og derefter gå ned til 15-20 ml. I den lille dunk er der så til ca. 1½ måned. Det er dyrt men har de bedste resultater. Du kan købe det i DK men det ca. 200 kr. billigere i England.

• #14   7. sep 2012 Nej, jeg spurgte efter et konkret produkt indeholdende glucosamin.

Super, tusind tak Belinda. Hvad er forskellen på Cortaflex og Cortaflex HA ?

• #15   7. sep 2012 Ja, det er altid lidt forvirrende, når man skal fordøje alle dyrlægens ord ....

Hvis der er tale om et kort forløb med en "chance" på kun tre uger, så må du jo prøve at købe et kombinationsprodukt i DK, som du kan få fat i i morgen eller evt mandag. Fx Cortaflex HA...det er et godt produkt - MEN i det lange løb betaler man en formue for at det er blandet...så derfor har jeg valgt at købe råvarerne billigt og så selv blande.

Men prøv Cortaflex HA - det kan du købe rigtig mange steder.

• #16   7. sep 2012 Tak for det ! Jeg undersøger lige hvad priserne er i DK, og ellers bestiller jeg det hjem.

Bliver det relevant at give hende i fremtiden, så vil jeg huske dit råd K A ! smiley

• #17   7. sep 2012 Spat og alvorlig slidgigt i kodeleddet er ikke sammenligneligt....

Mange - rigtig MANGE heste går ganske glimrende i sporten med spat i haseleddene, hvor i mod heste alvorlig slidgigt i kodeleddene, der kræver intraartikulær behandling meget sjældent kan klare en sportslig karriere.

• #18   7. sep 2012 Cortaflex HA er den der har mindre molekyler og derfor virker hurtigere, hvilket er vigtigt med det stadie som din hest er på nu.
    Jeg bestilte fredag og modtog det onsdag.

• #19   7. sep 2012 Christina&Lady* *: Okey smiley Men hvad skulle glucosamin, der opretholder ledbrusk hjælpe hos en spathest, hvor spat er udbredt = ledbrusk er nedbrudt og omdannet til knoglevæv??

• #20   7. sep 2012 k a : Lyder til at du har en del erfaring på emnet. Hvad ville dit umiddelbare råd være? Jeg føler naturligvis 100% min dyrelæge, men fik ikke lige spurgt nærmere ind til glucosamin m.m. ..

• #21   7. sep 2012 Andrea M: Tja...jeg har selv haft to heste, der udviklede spat og brugt en del tid på at læse om det samt været igenenm hele forløbet med ledbehandlinger, træning osv... Slidgigt i kodeleddene har jeg ikke selv haft en hest, som har været ramt af, men der har stået et par stykker i stalden...ingen af dem klarede at være smertefri og foldheste trods ledbehandlinger, diverse tilskud samt specialbeslag...beklager at måtte sige det.

Jeg kan ikke råde dig, når jeg ikke har set hesten. Jeg kender den jo slet ikke og kun udfra diagnose ville det være urealistisk at rådgive. Følg din dyrlæge smiley

• #22   7. sep 2012 Du kan finde danske forhandlere her: http://www.equineamerica.dk/forhandlere.html
    Det koster omkring 750 kr. for den til 2 mdr. (1½ når hun får fuld dosis) Der står også mere om hvordan/hvorfor det virker.

• #23   7. sep 2012 Christina&Lady* *: Jeg tror nemlig ikke, at glucosamin og lign gør noget som helst for selve spatten...det er ligesom for sent, fordi ledbrusken forlængst er væk...jeg tror, den effekft du mærker, skyldes produkternes effekt i raske led.... Det er bare min overbevisning efter selv at have haft to spatheste og prøvet alverdens muligheder, incl cortaflex HA smiley

• #24   7. sep 2012 Jeg har skam tænkt mig at følge min dyrelæge, og er desværre også bevidst om at chancerne for at det går godt er minimale.. Men opfattede det som om du havde erfaring med slidgigt og behandling af dette ved brug af cortaflex..

Tak Belinda.

• #25   7. sep 2012 Hej. Jeg bruger også det fra Vital Horse og blander selv. Har en lille hest på 26 år der har fået glucosamin produkt siden 2003, hvor dyrlægen, efter der var taget røntgenbilleder, konstaterede at hesten ikke kunne bruges til andet end små skridtture i skoven . Har prøvet mig lidt frem og vil sige at det fra vital horse er det der virker bedst. Jeg laver en blanding af glucosamin HCL og msm som hun får i hendes aftensmad.

• #26   7. sep 2012 Andrea M: Som skrevet så har jeg da nogle erfaringer, idet jeg har set og fulgt de to heste, der har været i stalden med den diagnose over længere tid..... Begge to fik blandingsprodukter indeholdende bla glucosamin, MSM mm - men ingen af hestene havde effekt af det. Desværre smiley

• #27   7. sep 2012 rikke j: Jeg gør præcis som du smiley

• #28   7. sep 2012 CortaFlex har ikke mindre Glucosamin-molekyler end andre Glucosamin HCL produkter. Det er salgssnak og stammer fra dengang man sammenlignede med Glucosamin Sulfat. Ledprodukter er det tilskudsprodukt som der florerer mest bullshit om på nettet, for der er kæmpe konkurrence mellem producenterne og alle ønsker at differentiere sig. Hermed ikke sagt at der ikke er kvalitetsforskel, for det er der i den grad.

Glucosamin har dokumenteret effekt, hvorfor det er klassificeret som et lægemiddel jvnf lægemiddelstyrelsen.
    Det er forbudt at importere fra UK men kan i DK købes under synonymer som eks Kitin. Hvis man nappes i Tolden er det konf. + bøde smiley

Hvad skal man kigge efter?
    Glucosamin HCL, Hyaluronsyre, Chondroitin og MSM

Hyaluronsyren bruges i det tilbageværende brusk til at binde mere væske så det svulmer op. Brusken skal svulme op så der bliver plads til dannelse af ny brusk.

At tilføre Glucosamin til hesten øger dannelsen af ny brusk for skal det virke kræver det, at dannelsen sker hurtigere en nedbrydelsen! Logisk!!!

MSM er et inflammatorisk og kan med fordel bruges da der ofte et en slags betændelsestilstand/irritation i leddet når brusk er nedbrudt.

Chondroitin er igen et hjælpemiddel til den eksisterende brusk som man søger at gøre så elastisk og sund så muligt. Igen for at hæmme nedbrydelsen af brusk således at ny brusk kan opbygges hurtigere end den bliver nedbrudt.

Nu sidder nogle af jer og tænker...åh nej for en kloge Aage, og hvorfor skal vi tro på det. Det behøver i heller ikke, men jeg har gjort mig den ulejlighed at betale en ortopæd-kirug for en lektion om dette emne og det er nørd'et men super spændende.

Selv bruger jeg Elite Flex HA fra Horselab for det virker efter hensigten.....ligesom CortaFlex HA og Cosequin.

• #29   8. sep 2012 Hanne P: Tak for dit indlæg. Du skriver, at der er dokumenteret effekt af glucosamin - hvor kan man finde de undersøgelser, der dokumenterer dette? Jeg har ledt nettet tyndt - også de udenlandske vidensbaser - og jeg har endnu ikke været så heldig at finde en videnskabelig undersøgelse, der fastslår dette...måske kan du hjælpe?

Udfra det, du ellers skriver om de enkelte stoffer - så passer deet meget godt overens med det, jeg ellers har fundet frem til - nemlig at der er en vis forebyggende effekt eller opretholdelse af tilbageværende brusk (chondroitin, Hyaluronsyre og MSM) - men hvor har du læst, at glucosamin øger dannelsen af nyt brusk?

• #30   8. sep 2012 Tusind tak Hanne.

Dyrelægen nævnte noget med inflammatorisk tilstand, mere nøjagtig husker jeg desværre ikke da jeg var noget påvirket af situationen og syntes der var meget at tage stilling til på en gang..

Jeg vil kigge efter et af de tre mærker du nævner, men umiddelbart virker det nemmest at få købt cortaflex HA, og når også du anbefaler det er det nok det jeg går efter. Tak smiley

• #31   8. sep 2012 Ja, det er dejligt, når folk gider "tale" ordentligt og ved, hvad de snakker om smiley

• #32   8. sep 2012 k a: Der er en del referencer til "The Lancet 27 januar 2001" og dette link kan måske også hjælpe:

http://www.netpatient.dk/Glucosamin_Fakta.htm

..men jeg er ikke i tvivl om at du indenfor 10 min kan finde en anden undersøgelse der stiller spørgsmålstegn ved virkning. Tager man kontakt til lægemiddelstyrelsens hotline og spørger hvor Glukosamin er blevet klassificeret som lægemiddel, får du svaret" Det er sket ud fra en betragtning om, at det rent faktisk virker og derfor er et lægemiddel....."

Det er noget langhåret noget, at rode med men man kan blive godt informeret hvis man kigger lidt på gigtforeningens hjemmeside og håndtering af gigt til mennesker i øvrigt.

Hvad som jeg håber på, jeg fik sagt tydeligt senere er, at Glukosamin som stand-alone produkt ikke er nok. Hyaluron syre, Chondroitin er super gavnligt.
    Jeg tror alle der har haft en hest med ledproblemer og som har brugt EliteFlex HA, CortaFlex HA og Cosequin kan nikke til dette.

• #33   8. sep 2012 Vedr. køb i udlandet af Glukosamin produkter, så skal folk hvid at det er ulovligt og at det straffes. Der er 1000 vis af anbefalinger herinde om, at man skal hente det i udlandet og det er paradoksalt, at folk har samvittighed til at opfordre andre til at begå ulovligheder pga relativ lille økonomisk gevinst.

Straffen er enkel og indebærer konfiskation samt bøde.

Ja ja, who cares.... er der nogen der tænker..... "jeg er aldrig blevet taget og jeg har gjort det 100 gange". Det bliver ikke mere lovligt af den grund og SKAT arbejder hver eneste dag med stikprøver og der gives ikke advarsler smiley

Køb det dog i Danmark når nu det kan købes under synonymer som Kitin og meget andet. Du opnår desuden forbrugerbeskyttelse etc selv om du handler på nettet.

Anywayzzzz....Vi kan ikke være hellige hele tiden men, at opfordre andre til ulovligheder er sgu tarveligt.....

• #34   8. sep 2012 Gud det vidste jeg slet ikke.. Tusind tak Hanne! smiley

• #35   8. sep 2012 Hanne: Kan du sende nogle links til de undersøgelser, der viser, at glucosamin har dokumenteret effekt og kan genopbygge brusk?? Jeg kan nemlig ikke finde dem....

• #36   8. sep 2012 k a: Kunne huske dem som jeg postede kl 16:41 samt noter fra mit interview af ortopædkirug Arne Borgwart fra Bispebjerg hospital.

• #37   9. sep 2012 Hanne: Hvorfor må man ik handle i udlandet?
    Hvis du synes 1200kr er lidt penge, så har du for mange penge!

Min hest har gigt i kodeledet.
    Det var så slemt, at hun gik på tre ben.
    Men hun sku selvfølig ha en chance.
    Så dyrlægen kom og gav hende en sprøjte og hun sku ha det samme, de to efterfølgende uger.
    2 dage efter haltede hun overhovedet ik mere
    Så fik jeg en Artroflex, men skiftede til Corta Flex HA
    Hun har siden da, aldrig været halt, dog synes hun ik det er fedt at ska bagsko på.
    Hun ka de ting hun ku før (hun blir redet på L niveau og springer lidt)

Så jeg ville da helt klart prøve Corta flex HA

• #38   9. sep 2012 Jeg jubler, danser og hopper over dit indlæg "SøPølsen !" - tak tak tak !!! Har ikke kunnet finde et eneste eksempel på en hest med slidgigt i kodeledet der har klaret den. Tak tak tak for at give lidt håb! smiley

Hvor mange gange fik hun sprøjten?

• #39   9. sep 2012 Hun er i dag startet på Glucosamin fra Vital Horse smiley

• #40   10. sep 2012 Det er vist heller ik et så normalt sted, for jeg har heller ik hørt om andre.
    Hun fik sprøjte 3 gange i 3 uger.
    Det var ik direkte i ledet, men i halsen.
    Ved ik hva det er, for der står bare hy-50 på regningen.
    Men det var meget effektivet.
    Får hun kun Clucosamin?
    Får så vidt jeg har læst, skal det gives sammen med MSM, for at få rigtig/fuld virkning.

• #41   10. sep 2012 Hm.. Vil lige høre min dyrelæge ad smiley Min har nemlig kun fået sprøjtet det en gang og skal så stå de næste tre uger..

Ja lige nu får hun kun Glucosamin, da det var hvad jeg kunne få fat på på en søndag. Jeg vil se om jeg kan finde noget MSM at blande i i dag (Eller allerhelst Cortaflex HA) .

• #42   10. sep 2012 Nogen der har prøvet trm stride ha? Den er jeg blevet anbefalet.

• #43   10. sep 2012 Hej Søpølse smiley

Man må ikke selv importere lægemidler uden at være godkendt til det. Sådan er loven desværre.
    Jeg synes at kr 1.2000,- er rigtigt mange penge. Det er selvfølgelig prisforskellen mellem eks UK og danske produkter jeg taler om. Det er jo denne mer pris man betaler for ikke at få problemer med SKAT.

Andrea: Hyaluron syre (HA) er en vigtigt ingrediens

• #44   10. sep 2012 Det vil jeg huske.. Jeg leder desperat efter nogen der har en rest liggende, for det er godt nok mange penge til 18 dage. Så lad høre hvis i kender nogen der vil sælge til 18 dage..

• #45   10. sep 2012 Jeg synes hvert fald det er godt du gir det et forsøg.
    Ja det synes jeg da du ska gøre, for det er noget jeg har læst, i al min gigtoplysningseftersøgning.

Hanne: Vil ik mene det er et lægemiddel, rideudstyrsbutikker sælger det oss.
    Ser det mere som et tilskud, ligesom B-vitamin, eller biotin.

• #46   11. sep 2012 Så det man skal købe er cortaflex ha og hvad?

• #47   11. sep 2012 Søpølse: Det er desværre ikke noget vi bestemmer eller kan mene noget om smiley Glukosamin er defacto klassificeret som et lægemiddel og kræver derfor lægemiddel-godkendelse hvis det skal sælges, men kan købes under andre synonymer!
    Jeg har talt med lægemiddelstyrelsen om det og det står i øvrigt også specifikt inde på deres hjemmeside.

Hvor om alting er, så er Cortaflex HA et godt produkt som jeg har prøvet men jeg er skiftet til EliteFlex HA da det er billigere og har samme effekt.

• #49   11. sep 2012 Mener da at huske den flydende Cortaflax HA er dyrere men ja det er den jeg bruger.

Kommentér på:
Glucosamin til slidgigt

Annonce