{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.711 visninger | Oprettet:

Syg hest...suk :( Nogle idéer på diagnose??? (langt) {{forumTopicSubject}}

Min hest er syg, og det lader ikke til at vi sådan lige kan finde ud af hvad hun fejler.

Men ved at beskrive hendes symptomer kan det være der er nogen der kan genkende det og komme med et fornuftigt bud på hvad det kunne være.

Det startede for 3 uger siden, hvor hun begyndte at hæve op ved lymfekirtlerne som sidder bag ganaschen, samt der kom en del ulækker og klistret slim ud af munden på hende.

Det var ikke så slemt til at starte med, men tog ligesom til over 5-6 dage.

Samtidig begyndte hun at være meget generet af det, og kastede rundt med hovedet i tide og utide hvor der fløj tyk slim rundt til alle side. Så dyrlægen blev kontaktet.

Dyrlægen kom ud og kiggede på hende, kiggede hende i halsen osv.. men kunne intet unormalt finde, ud over at hun var ret hævet i lymfekirlerne, og hun virkede til at have et irriteret spiserør.

Hun gav den en sprøjte med binyerbakhormon og blev samtidig sat på pinicilin i 6 dage.

I løbet af de 6 dage blev det faktisk værre.. mere slim og mere hævet i ganaschen, samt mere ubehag + at når vi skridtede hende var hendes vejrtrækning meget dyb, og når hun trak vejret ind, virkede det som om man lettede 5 cm.

Derfor blev dyrlægen kontaktet igen, men med den besked at hun henviste os til ansager dyrehospital.

Dagen efter som så var i fredags, kørte vi hende på ansager og fik hende tjekket.

De kunne ikke finde noget unormalt i halsen på hende, men nederste del af spiserøret fungerede ikke (var lammet) Men dyrlægen mente at de meget hævede lymfekirtler evt. trykkede på nerverne til nederste del spiserøret og at det derfor var ude af funktion. Men trods det ikke fungerede spiste hun fint og uden besvær.

Han fandt yderligere et hul i munden på hende, mellem 2 kindtænder, men blodprøverne viste ikke nogen betændelses tilstand i kroppen - dog virkede hun meget generet og øm omkring hullet.

dyrlægen sagde at hullet i munden og de hævede lymfekirtler godt kunne have en sammenhæng.

Han sleb tanden ned ved siden af hullet, så hun ikke tykkede på den tand, og så hullet kunne få ro til at lukke sammen igen.

Jeg fik pinicilin med hjem til 6 dage - både pinicilin hun skulle sprøjtes med samt noget hævelses nedsættende som skulle i foderet.

Og så skulle vi snakke sammen igen idag.

Status i dag er at det ikke rigtig har hjulpet, det eneste der er i bedring er lymfekirtlerne som er faldet en lille smule i hævelsen, men de er stadig meget hævet.

Hun er stadig utrolig generet af hendes slim, som står ud af munden på hende, og hun kaster rundt med hovedet og gå med halsen trukket helt ud ned mod jorden.

Dyrlægen på ansager mente at vi skulle se tiden an til mandag, men hvis det ikke var bedre der så skulle hun på binyerbakhormon i 14 dage, da han så mistænker det for at være en allergisk reaktion.

Men hun hverken hoster, har feber eller lign, hvilket jo normalt er symptomer på allergi.

for ellers vidste han ikke hvad det kunne være da alt ellers så fint ud på hende.

Men står lidt og føler det hele er håbløst, og har det så skidt på min hest vegne, da hun bare ikke har det godt smiley

Er der nogen der har oplevet noget der minder om og har et helt andet bud på hvad det evt. kunne skyldes??


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Syg hest...suk :( Nogle idéer på diagnose??? (langt)
  • #2   13. sep 2012 tvivler stærkt på du får noget ud af at spørge hg..
    Syntes du skal gøre som dyrelægen siger og hører på deres bud smiley de ved det jo bedre end os andre smiley


  • #4   13. sep 2012 Ida..

    hver sin mening om jeg må bé..;)


  • #5   13. sep 2012 Nu gør jeg bestemt heller ikke andet end at følge den plan dyrlægen har lagt, men da dyrlægen selv synes det er nogle mærkelige symptomer, og at hun ikke reagere på den behandling hun har fået, så prøver jeg at hente lidt erfaringer ind her på nettet.

    Det kunne jo være der var en som havde oplevet de samme symptomer, og havde fundet en behandlingsmetode der hjælper.

    For lige nu starter vi jo bare fra en ende af og prøver os frem, og det kan altså blive en lang og dyr affære. Så alle gode råd og idéer modtages.

    Ang. allergi, så snotter hun ikke, hoster heller ikke, så på det område er der ingen tegn på allergi.

    Tror ikke de tjekkede for allergi da de tog blodprøven, men koncentrerede sig om de hvide blodlegmer, for at se om der var en betændelses tilstand i kroppen.

    og det med allergi, så virker det også mærkeligt at en 15 årig hoppe, som aldrig har haft den mindste allergi, lige pludselig får det ud af den blå luft.

    og igen, så hverken snotter eller hoster hun.

    men der ryger ulækkert slim ud ad munden på hende, og i den forbindelse kaster hun med hovedet og vrider halsen og hovedet, som om det er ubehageligt og svært at få op.

    Hun vil ikke tage biddet, hvilket hun heller aldrig har haft problemer med før.

    derfor kunne det godt tyde på at det hul i munden spiller en rolle, men det at hun ikke reagere på pinicilin og lign bekymre mig lidt.

    hævelserne er faldet en meget lille smule, men det med slimet og halsen genere hende stadig rigtig meget.


  • #6   13. sep 2012 Vores fjordhest havde slim hængende ud af munden,, vi ringede selfølgelig til dyrelægen og det var tarmslyng, hun døde ca.4 timer efter, det gik så stærkt af vi ikke nåede at få dyrelægen ud at aflive hende:-(

  • #7   13. sep 2012 hun var meget dvask og så meget skidt ud...

  • #10   13. sep 2012 At den trækker vejret så besværet, at I letter 5 cm, der ville jeg gætte på noget med lungerne - det kan ikke være lungebetændelse?

    Har samme "problem" med min astma hest. Men det er mere at de ikke kan komme af med luften, og næseborene trækker sig ikke sammen, men står udspilet, og brystkassen "bjæffer". Og piver.

    Det er ikke astma, med din, det ved jeg godt, bare rolig! smiley

    Men kan sige, at min hverken snottede eller hostede i boksen - altså vi hørte det ikke :). Opdagede det fordi der lå store slimklatter udenfor boksen om morgenen. Altså ikke gul snot, men sejt "lim", hvidt. Kun en bi-bemærkning smiley


  • #11   13. sep 2012 Øv det lyder ikke rart med din fjordhoppe smiley

    Min hoppe har haft det her i 3 uger nu, så tarmslyng er det helt sikkert ikke. Hun spiser fint og er frisk og vågen som hun plejer, men hun er enormt generet af alt det slim, og kaster hovedet rundt, strækker halsen alt hvad hun kan ned mod jorden, og åbner og lukker munden både op og ned og fra side til side, inden der så kommer en stor klat slim ud af munden på hende. (hun gør også disse ting uden der kommer slim ud) Virkelig som om der er noget der genere hende helt vildt.

    Vi troede på et tidspunkt at der sad noget fast i halsen på hende, men det gjorde der altså ikke.

    Lymfekirtlerne er helt hævet og hårde helt oppe fra hvor du spænder kæberemmen og ned langs kæben og ca 5 cm ned ad halsen på hver side af spise og luftrøret.

    men ingen snot, hoste eller feber - spiser og skider normalt.

    dog kan hun ind i mellem godt spise foder, hø eller æble, hvor hun så spytter det ud igen, hvor det så ligger på gulvet blandet sammen med en stor klat slim.

    og hun har nu været på pinicilin i 14 dage, samt fået en sprøjte binyerbakhormon + fået noget pulver for hævelsen af lymfekirtlerne - men intet ser ud til at have hjulpet smiley



  • #12   13. sep 2012 blodprøverne viste at der ikke var en betændelses tilstand i kroppen, hvorfor hals og lungebetændelse blev udelukket.

    Det er præcis sådan noget sej slim der kommer op.. men det her slim er faktisk bare gennemsigtig.

    Tænker heller ikke at en lungebetændelse giver så voldsomt hævede lymfekirtler, men det ved jeg selvfølgelig ikke.

    synes også det er enormt mærkeligt.

    Kan hun have spist noget hun ikke kan tåle, og har fået en allergisk reaktion?? kunne hendes symptomer matche det med hævede lymfekirtler og slim, samt irritation i svælget??


  • #14   13. sep 2012 Men hvis det er tilfældet, ville pinicilin + det andet hun har fået så ikke have hjulpet??

  • #16   13. sep 2012 Det tænker jeg også selv..

    For det virker mærkeligt at hendes hul i munden giver den slags slim og hævede lymfekirtler - men det kan da godt være at sådan et hul kan give de symptomer.

    Men forstår stadig ikke at hun ikke reagere på behandlingen hun har fået.


  • #17   13. sep 2012 Men hvis det er en allergisk reaktion på noget hun har spist eller noget hun er overfølsom over for.. vil binyerbakhormon så hjælpe på det??

  • #20   13. sep 2012 Men forstår bare ikke hvad det er hun lige pludselig ikke kan tåle - hun har altid kunne tåle alt de 15 år hun har levet..

  • #22   13. sep 2012 Sådan så mins slim ud. Det lignede præcis lim, og føltes sådan, så jeg troede, der var bare tabt noget lim foran boksen - og fejede det op hver dag. Der var ingen farve på det i forhold til et hvidt lommetørklæde. Nå, ligegyldigt.

    Jeg tror ikke helt på allergi. Mere noget med lunger, væske/blod i lunger. Heste har ikke samme hoste-refleks som os mennesker, så de kan sagtens have noget med lungerne, uden at hoste. Ligesom min.

    Kaste med hovedet og have det helt nede ved jorden kunne være fordi, den har hovedpine også, det lyder næsten som en hylen for ørerne.


    profilbillede
  • #23   13. sep 2012 Har også taget billede af en klat slim fra sidste uge - prøver lige at oploade det fra mobilen til min mail. og så prøver jeg at smide det ind her.

  • #24   13. sep 2012 En scanning og røngten af hovedet ville jeg nok prøve... Noget siger mig der sidder noget i den region og udløser denne reaktion...

    Eller en forgiftning fra en plante.... Bum Bum.... Underligt forløb....


  • #25   13. sep 2012 min fornemmelse er bare at det er noget der genere hende i halsen, da det er der hun danner slimet samt lymfekirlerne er hævet - dyrlægen snakkede om at hvis hun ikke danner nok at det tynde spyt som gør at det bliver en alm spytkonsistens som er let at synke, så bliver spyttet tykt og slimagtigt og er svært at synke og i stedet kommer ud af munden, men hvad der skulle ligge til grund for at hun ikke danner det tynde spyt er mig så en gåde.

    For alt så normalt ud neden i halsen på nær at nederste del af spiserøret ikke fungerede korrekt, men det kunne enten være en permenent skade, eller at lymfekirtlerne trykkede på nerverne til spiserøret.

    Men jeg tænker også lidt på om hun måske har spist en plante.. men hun plejer at være rigtig god til at sortere fra hvis der er noget som ikke er godt for hende.

    feks hvis hun får noget hø, hvor der er en overset dårlig plet i så sortere hun det dårlige fra af sig selv.

    Men jeg har taget billeder af alle de blomster jeg har kunne finde på marken, men har slet ikke forstand på planter og blomster, men jeg kan prøve at lave et album med dem.

    Jeg har også overvejet at stille hende på stald i en uges tid, og se om det skulle gøre en forskel at hun ikke står på marken.

    Og så i stedet bare lufte hende i hallen eller på vores lukkede ridebane i den uge.

    Føler jeg bliver nødt til at prøve mig lidt frem.. for lige nu ser det da noget håbløst ud synes jeg smiley


  • #26   13. sep 2012 da min skiftede tænder som 2,5 års havde han problemer med tandkapperne også skummede han også vildt og det tapløb ud af munden især når han spiste og drak, men slet ikke noget i forhold til billedet, men har i tjekket alle tænder godt for at være sikker på at der ikke sider noget fast et sted?

  • #27   14. sep 2012 Ja alle tænder er tjekket, og vi fandt kun det hul mellem ti tænder - og tanden ved siden af hullet blev slebet ned, så hun ikke tykker på den tand, så hullet kan få ro til at hele.

    resten af tænderne og munden så fin ud.

    hendes slim er mindst lige så slemt som på billedet.. der kommer tykke seje slimklatter ud jævnligt på størrelse med min fod..

    og det er ikke i forbindelse med at hun feks. spiser eller drikker. (nogle gange når hun spiser kommer maden ud igen, iført tyk slim - men også uden foder.

    Bare når hun står på staldgangen kommer der rigtig meget ud på gulvet.


  • #28   14. sep 2012 Her er så en klat af det der kommer op.. hun havde næsten lige fået en gulerod, så det er derfor der er lidt stykker gulerod i det.

    profilbillede
  • #29   14. sep 2012 Den store klat er på størrelse med min fod...

  • #30   14. sep 2012 Og disse klatter kommer der mange af om dagen, og det ser meget anstrængt ud for hende at få det ud af munden..

  • #31   14. sep 2012 Hold da op. Jeg håber virkelig din dyrlæge finder ud af det!

  • #32   14. sep 2012 Er der ingen som har overvejet, at der sidder noget nede i det hul mellem hendes tænder. Et stykke ståltråd eller lign. som ved et uheld har fået i munden? Det hul må da betyde noget, jeg tror altså jeg ville få det røntgenfotograferet for en sikkerheds skyld.


  • #33   14. sep 2012 Ude på Ansager blev der kigget og mærket i hullet en hel del og det løsd ikke på dem som om at der sad noget deroppe, men jeg vil da bestemt lige prøve at forhøre mig om det på mandag når jeg skal snakke med dyrlægen igen.

    Men hvis der sidder noget oppe i hullet, kan det give alt det slim samt meget hævede lymfekirtler??


  • #34   14. sep 2012 jeg ved det ikke, men det er da forsøget værd
    Held og lykke med din hest, jeg håber virkelig de finder ud af noget.


  • #35   15. sep 2012 Hej Britt.
    Ærgeligt at høre med Parfait... Stakkels lille pus.
    Nu er jeg jo ikke så langt på studiet endnu, så jeg kan nok ikke rigtig bidrage med noget, som dyrlægerne ikke kan smiley
    Jeg kan dog opklare for dig, at penicilinen er for en evt. infektion af en art og binyrebarken er for en evt. allergisk reaktion eller bare stresshormon generelt, for at regulere kroppen. Binyrebarken kan du læse om her http://patienthaandbogen.dk/lunger/sygdomme/binyrebarkhormon-sporgsmal-og-svar-2149.html
    Det lyder godt nok meget mærkeligt. Jeg tror slimet kommer op pga. den lammelse, som du selv omtaler. Det lyder lidt ligesom en spiserørsforstoppelse, som jo harmonerer meget godt med lammelsen. Den må jo umiddelbart gøre det svært at synke i visse situationer, og så kommer det op i stedet.
    Jeg kan prøve, at høre nogle af mine lærer ad, når jeg kommer i skole igen.
    Håber det bedste for jer. Hold mig lige underrettet.
    Knus fra Majbritt


  • #36   15. sep 2012 Tusind tak for din besked majbritt, og tak fordi du gad læse det igennem og komme med et par ord! smiley Du må meget gerne hører dine lære ad, det kunne jo være de havde et forsigtigt bud smiley Og jeg skal helt sikkert nok holde dig underettet. Stort knus herfra smiley

Kommentér på:
Syg hest...suk :( Nogle idéer på diagnose??? (langt)

Annonce