{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
846 visninger | Oprettet:

For tyk hest - Hvilket fodre? {{forumTopicSubject}}

Hej med jer.

Jeg har en 18 åri gammel hoppe som jeg må indrømme er blevet liiidt for tyk

Lidt kort beskrivelse af hende

Hun er en araber/fjordhest/newforrest hoppe på 18 år, bliver p.t. kun brugt til skovture, men skal begynde på noget sandkasseridning og spring her efter den første. Hun har tildens til at få liidt for meget vorm.

P.t. får hun det her pr måltid

1-1½ håndfuld lucerne uden stivelse/melasse

1½-2 håndfulde naturmúselice fra st hippolyt

Der bliver fodret 2 gange om dagen
Om aften får hun

½ skive wrap ( 5 kg ca)
og på folden får hun meget nedbidt græs i cirka 8 timer.

Mangler noget som giver hende lidt mæthedsfornemmelse uden at hun bliver for tyk, men hun må gerne få energi af det ( Ikke et krav)

- Vil på INGEN måde have HAVER i hendes mad, da hun har levet op rente Haver og melasse i de sidste 5 år

Ved at der i løbet af vinteren kommer wrap ud på folden, men det er først senere på året.

Havde tænkt lidt på noget mash eller roepiller, men aner ikke hvad det gør godt for. Så fortæl og forklar endelig!

- Camilla og den lidt for tykke Valle

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  For tyk hest - Hvilket fodre?
  • #1   24. sep 2012 Vores er også for tyk. hun får KUN 5 kg hø og så vitaminer miniraler 2 gange om dagen.

• #2   24. sep 2012 Roepiller er super, idét de giver god mæthedsfornemmelse, så det kan du godt bruge smiley

• #3   24. sep 2012 Fiberpencils måske? De giver mæthedsfornemmelse, men ikke meget energi smiley Fungere nok lidt ligesom roepiller el lign, men fordelen er at de ikke nødvendigvis skal være opblødte smiley

• #4   24. sep 2012 Nu skriver du "vom"? Er du sikker på den er fed og ikke bare vommet?

Den får faktisk for lidt at spise hvis den skal være dækket ind med vitaminer.

Af naturmusli skal hun MINDST have 100 gram pr 100 kg hest dagligt og bliver den redet så gerne 150 gram pr 100 kg hest.

• #5   24. sep 2012 Altså det er okay efter min mening at heste får lidt vom efter sommergræs og inden vinter. De forbrænder fedt for at holde varmen smiley
    Man må aldrig give hesten mindre mad end den har brug for. Men mere motion i stedet. Men find noget fedtfattigt foder uden specielt meget sukker. Og stop godbidder/gulerødder/unødvendigt mad smiley
    Lucerne skulle give mæthedsfornemmelse.
    Mash er et måltid, der feder og giver energi smiley Det ville jeg bestemt ikke anbefale til en hest med for stor vom smiley

Held og lykke.. At få heste til at tabe sig er ikke nemt! Men igen, mere motion i stedet for mindre mad!

• #6   24. sep 2012 Enig med Nina!
    Der er forskel på fed og vom..

Min Fjordhest får 4 dl. foder, græs og hø! smiley

• #9   24. sep 2012 Hvis den står på halm, resten af døgnet udover de 8 timer kunne det meget vel være en halm vom.

• #10   24. sep 2012 Hmm ja om det "bare " er vom eller fedt er lidt svært at vuderer. ( Har ikke set den i 3 dage så får lige set på hende i morgen)
    Ja ved godt det med mere motion, men det er sindssygt svært når man både har en 9 klasse, venner, familie og kæreste :I.
    En håndfuld naturmüslie svare til cirka 200g så det x2 = 400g om dagen.

Hun har fået mange blommer hvilket tyder på at hun er i god foderstand.

Men vil prøve måske med nogle roepiller smiley

Hun står på træpiller

• #12   24. sep 2012 Det er jo hvordan man ser på det, for jeg har det ligesom dig, godt nok ingen kæreste, men får ham altid motioneret smiley
    Om det så er et par omgange i longen, en gåtur, betyder ikke noget, bare den bliver rørt! smiley

• #13   24. sep 2012 Du har dælme nogle store hænder så smiley

Det er nemt at mærke/se forskel på om en hest er fed eller vommet, man kan også mærke det. Hvis den ligner en der er med føl så er den vommet. Fede heste bliver sjældent kun fede på maven.

• #14   24. sep 2012 Jeg har et fint lille målebæger som viser at der er 200g pr håndfuld

Det er bare lidt svært at longere når vi ikke har nogle ridebane og jeg først får ridehuskort til den 1. Men for mig er det også bare vigtigst at hun kommer ud på en lille tur.

• #16   24. sep 2012 Jeg har heller ingen ridebane, men longere alligevel.. smiley
    Men kan godt se hvad du mener, min søster kan også godt være lidt sløv i betrækket, hendes hest bliver bare ikke fed af det smiley

• #17   24. sep 2012 Vil også sige at du skal veje det, ikke måle det smiley

• #18   24. sep 2012 Syntes det er lidt nederen at nu går emnet hen på hvad den får og ikke hvad den SKAL have!!!

Aner ikke om det er fra St hippolyt

Vil I ikke nok være sød og hjælpe mig med at finde noget fodre og ikke kritisere mig! TAK!

• #20   24. sep 2012 Vi prøver skam også på at hjælpe dig smiley

Hvis en hest er for tyk nytter det ikke noget at fjerne for meget foder, så taber den sig nemlig heller ikke. Den skal have de vitaminer den har brug for for det første og så det stråfoder den har brug for. Man regulerer en hests foderstand med stråfoder og ikke med kraftfoder.
    Hvis det er fordi wrappen den får er for næringsrig ville jeg skære ned på dette og give den en del frøgræshalm i stedet. Det gør ikke en hest vommet som halm kan gøre.

• #22   24. sep 2012 Nogle ponyer kan jo så bare ikke tåle den mængde wrap eller hø som de faktisk skal have, derfor er det godt at give dem frøgræs evt. så de får stråfoder nok.

Fjordhesten i denne her gør helt sikkert at den er nem at fodre på.

Ja langt de fleste heste kan leve af stråfoder og mineraler alene, men igen, nogle kan bare ikke tåle så lidt som 5 kg wrap.

De skal ikke have mere wrap end hø, mængdemæssigt skal de have det samme. Groft sagt kan man sige at 5 kg hø svarer til 8 - 10 kg wrap.

Den må gerne få mindre wrap, men det du fjerner skal erstattes af andet stråfoder...som evt. frøgræs hvor der er den samme lave foderværdi i som i halm.

• #25   24. sep 2012 Ida læser du omvendt af hvad jeg skriver??

Skriver at mængdemæssigt skal de have ligemeget hø og wrap IKKE kilomæssigt.

Wrap kan være meget vådt og det kan være stort set lige så tørt som alm hø så det med kilo kan man egentlig ikke bruge til så meget.

Jeg fodrer via mængde med stråfoder og ikke kilo.

Hvis en hest har stråfoder tilbage om morgenen så har den fået nok efter min mening. har den spist op så kan den godt bruge noget mere. Dog ser jeg ikke halm som værende stråfoder, det er strøelse.

• #27   24. sep 2012 Grunde til at hesten kan få dårlig mave af wrap er tit fordi det er for dårlig kvalitet wrap, det kan tit være for groft. Wrap skal være blødt og fint og bredbladet i strukturen. På en kold dag kan våd wrap dog også give dårlig mave tja...pga det er koldt at spise og få ned i maven. Her er hø meget bedre da det varmer hesten indefra. Tør wrap har den samme effekt.

• #29   24. sep 2012 Det med kvaliten er nu noget fodereksperter siger, har selv erfaret det med lind mave i koldt vejr. Det kan heste også få når de spiser græs med frost på om vinteren. Sådan en har jeg kendt, den måtte først komme ud når frosten var væk af græsset.

Kommentér på:
For tyk hest - Hvilket fodre?

Annonce