{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.268 visninger | Oprettet:

Emilie K
Emilie K
Tilmeldt:
9. feb 2021
Følger: 4 Emner: 8 Svar: 6

Hest er for tyk? {{forumTopicSubject}}

Hej da jeg skal have min nye hest hjem som er meget overvægtig. Planen er en masse skridt og stråfoder/ længere hen i "genoptræningen" longering. Og trav /gallop self. Men hvordan kan man gøre mere? Vis i har en hest der er for tyk hvad gør i så ?Og nogle gode råd altså er en pige med god tålmodighed så har lagt 2-3 måneder af til at komme i form på en god måde.
??


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hest er for tyk?
  • #1   10. mar 2021 Jeg tror at en tråd om præcis det samme kan gøre det smiley

  • #2   11. mar 2021 Nu ved jeg ikke så meget om hvad din hest kan, men konditionstræning og dressur træning er hvad der fik min hest til at tabe over 100kg smiley

  • #3   11. mar 2021 Du har i løbet af de seneste dage lavet 4 tråde, som omhandler træning af en hest som er for tyk, ude af form - og med en gammel seneskade?

    Hvis det er én og samme hest, så ville jeg være meget forsigtig.
    Først og fremmest forsigtig med at kaste penge efter sådan en hest, og dernæst forsigtig med valg af (genop)træningsmetode.
    Allerhelst ville jeg have en dyrlæge ind over, for at finde ud af om seneskaden overhovedet er helet, så genoptræning er mulig.


  • Emilie K
    Emilie K Tilmeldt:
    feb 2021

    Følger: 4 Emner: 8 Svar: 6
    #4   11. mar 2021 min far er hestekyndig dyrlæge og skaden er væk

  • #5   11. mar 2021 Hvorfor så ikke spørge diN "hestekyndige dyrlæge far" om de her ting i stedet for? Det er da langt bedre end at få "råd" på nettet af fremmede smiley

  • #6   11. mar 2021 Masser af skridt. Tjek.
    Stråfoder. Evt vejet af, så den ikke får for meget. 2 kg hø pr 100 kg pony pr dag kunne være et bud. Æder den for hurtigt, kan man bruge slowfeeder, hønet, eller blande halm i - ikke for at tvinge dyret til at æde halm, men for at tvinge dyret til at sortere hø fra halm, og så tager det længere tid at æde samme mængde grovfoder.
    Heste har i modsætning til mennesker ikke "mæthedsfølelse" efter et godt måltid - men brug for at have noget at æde af, en stor del af døgnet.
    Krybbefoder er nok ikke nødvendigvis - men fx en håndfuld vitamin godbidder kan dække vitamin / mineral behovet.

    Jeg ville nok ikke longere ret meget, hesten tvinges til at gå på en snæver cirkel, det er lidt hårdt for ben og sener. Gå en masse ture og senere skridt ture, læg senere trav og galop intervaller ind.

    Men mest af alt - drop forventningen om at hesten er slank og i god form om 2-3 mdr.
    Men jeg ville nok forvente at der kræver længere tid, hvis der er tidligere seneskade, fedme og ingen kondition nu. Et halvt år eller mere.


  • #7   11. mar 2021 Hvis du har en heste kyndig dyrlæge-far, forstår jeg ikke hvorfor du spørg her?
    En dyrlæge burde ku gi langt bedre svar, end nogen som helst tilfældige på nettet, som slet ikke kender hesten.
    Og hvorfor så mange opslag om det samme?


  • #8   12. mar 2021 Jeg forstår faktisk godt Trådstarter, hvis hun gerne vil spørge et sted, hun er anonym, når der er noget, som myldrer I tankerne.

    Det gode ved de her debatfora er, at man er relativt anonym.
    Hvis der er noget, som man synes er vigtigt eller interessant, så hvirvler tankerne jo nonstop om det emne.
    Og så kan man spørge alle de "dumme spørgsmål her", i sikkerhed bag lidt anonymitet.
    I modsætning til Den Rigtige Verden, hvor fx en far måske kan blive lidt træt i ansigtet, hvis afkommet hele tiden spørger "foderplan, foderplan... Skal vi ikke købe andet og mere end hø og havestående klar?? Træning, træning, longering må være mildt, ikk? Hesten bærer jo intet, ikk?" (selvom svaret fra far sidst var - heste lever fint af hø, der er andet end vægt der afgør hårdhed ved træning, fx små cirkler og for blødt underlag.)
    Og måske kan hun møde nye, interessante tanker ved på dette fora komme i kontakt med hestetosser i alle aldre, alle baggrunde og alle landsdele.

    -Jeg siger - spørg videre, spørg videre!


  • Emilie K
    Emilie K Tilmeldt:
    feb 2021

    Følger: 4 Emner: 8 Svar: 6
    #9   12. mar 2021 jeg styre helt selv hvad jeg lægger op og der er ingen der siger i behøver og svare. jeg er ikke anonym men vis i så gerne vil vide noget om mig så har jeg 3 heste i løsdrift. 1 tinker og 2 new forest.

  • #10   12. mar 2021 Jeg forstår udemærket at man føler behov for at skrive herinde, en gang imellem. Det gør jeg også selv nogle gange, selvom jeg har mange hestekyndige mennesker omkring mig, det er der ikke noget galt i.
    i sammenhæng med min anden kommentar, vil jeg gerne lige påpege at du selvfølgelig også skal sætte grovfoderet lidt ned smiley Så længe den har massere af stråfoder, så går det den rigtige vej, men start med at skære lidt af ad gangen, så det ikke går for hurtigt.
    Held og lykke smiley


Kommentér på:
Hest er for tyk?

Annonce