{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.336 visninger | Oprettet:

Min hest er for tynd {{forumTopicSubject}}

Hej alle

Jeg har en fin springhest på 8 år, som over sommeren har tabt sig utrolig meget. Nu har hun været igang i 1 måned og får regelmæssig foder igen 1 gang om dagen (indtil de ikke går på døgnfold).

Hun får tilpasset foder, plus olie og har hø til at spise hele dagen.
Den er blevet tjekket for alt af dyrlægen, og der er ikke noget galt med hende.

Men hun tager ikke på.. Er der nogen der har et mirakel middel? så hesten tager på...

Brug for hjælp - ingen grim tone, hesten har det som blommen i et æg.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Min hest er for tynd
  • #1   19. sep 2016 Linamix

  • #2   19. sep 2016 Min er også blevet lidt til den tynde side - Han får en liter Linamix om dagen. Der er gode fedtstoffer i, og det giver også godt til pelsen smiley

  • #3   19. sep 2016 Kan du se forskel?

  • #4   19. sep 2016 Linamix, MaxiRice, wrap - ind fra fold, dækken på.

    Generelt er dette et svært tidspunkt på året, hvor der lige pludselig ikke er meget i græsset længere for dem, og slet ikke hvis de er den slanke type.
    En fodring om dagen, som kun må være på maks 2 kg, er formentlig ikke nok til at tage på af.
    Høet kan være lavt i FE, og ofte gider de ikke hø, men vil hellere æde wrap.

    Så var hun min hest, så røg hun på boks ASAP - 3-5 fodringer om dagen i krybben, og udskift hø med wrap af 1 slet. Husk dækken, hos os er det under 10 grader om natten nu.

    Mvh Charlotte


  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #6   19. sep 2016 Enig med Charlotte ind med den og igang med vinterfodring smiley

    Jeg ville supplere op med fiberpiller, de virker og de indeholder stort set ikke sukker og stivelse.


  • #7   19. sep 2016 for det første, mange og små måltider om dagen det er virkelig noget der hjælper
    hvis den ikke er følsom over for stivelse så er linamix rigtig godt, eller olie og majsflager..

    men igen mange små måltider ellers kan du nærmest fodre alt det du vil hun bruger ikke over halvdelen af det du putter i hende når hun kun for et måltid..


  • #8   19. sep 2016 mavesår ?

  • #9   19. sep 2016 Ville ta den ind om natten, og så ville jeg gi den Brogaardens Build up ved siden af. Bruger det til vores der skal ta på og sætte muskler.

  • #10   19. sep 2016 Fiberpiller (ingen sukker/stivelse. Men massere af fedtstoffer til at holde huld og opbygge muskler) fordelt på helst 3 (2 går også an) måltider.
    Har rigtig gode erfaringer med NAG Horsepro Fiber. Billigt og rigtig godt foder! smiley

    Lang de færreste heste får optaget alt hvad den skal have ved at få alt sit foder 1 gang om dagen.


  • #11   19. sep 2016 Lou, som tidligere nævnt Linamix - jeg lover dig du hurtigt vil se forskel smiley

  • #12   19. sep 2016 Linamix har ikke virket her. Har også læst en masse dårligt om det.

  • #13   19. sep 2016 Maxirice er super godt.

  • #14   19. sep 2016 Linamix smiley

    Mvh TT


  • #15   19. sep 2016 Jeg har også en hest der er svær at holde en ok foderstand på, hun går også på døgnfold, hvor de for wrap 3 gange dagligt og foder to gange dagligt. Jeg har haft succes med at give hende foder (her Linamix) med olie efter hver gang hun har lavet noget arbejde. Det er ikke altid løsningen at smide dem i en boks, min bliver fx stresset og taber sig derfor yderligere, så lyt til din hest, og se hvad der virker for hende smiley

  • #16   20. sep 2016 Evt. start med at give den en Microvital kur ( ca. kr. 400.- fra St. Hippolyt ) så er du sikker på at din hest ikke mangler nogle vigtige vitaminer og mineraler som er grundelementet for at den kan optage foder.
    Derefter/sammen tid få noget godt Warp, og giv den så ad lib.
    Så er du sikker på den også får "nok" af det vigtige at spise.
    Derefter kan du finde et foder som indeholder mere "fedt", feks senior blandinger som ofte indeholder flere fedende produkter.

    Jeg havde selv en fuldblod der lignede en veltrænet Greyhound, og alt raslede af på ham. Det viste sig han havde en mild grad mavesår, hvilke man "selv" kan behandle med Gastrolar ( købes i foderstof butikker ) og derefter gav jeg ham Grøn kalvevalse ( det er til at fede kalve op med ) men det kan ikke stå alene da det ikke indeholder alle de vigtige "ting" som heste skal tildeles i deres foder.
    Fordelen ved Grøn kalvevalse var, det var billigt, og effektivt :o)
    Ulempen var at han kom til at lugt af kalv/ko :o( men det virkede.

    Men i bund og grund sørg for at hesten er dækket ind med vitaminer, mineraler og grovfoder. og først derefter forsøg med noget at det andet. for er grund foderingen ikke på plads/i orden, så er det penge ud af vinduet at købe en masse fint tilskudsfoder, for så hjælper det ikke.

    pøj pøj


  • #17   20. sep 2016 Jeg har selv en halvblods på 4, som har utrolig svært ved at holde huld og tage på. Jeg fodre, over 4 måltider, med;

    600 g LinOcrunch
    600 g Maxirice
    1 kg Fuldfoderblanding
    Plus ekstra vitaminer
    Derudover 200 g mash efter ridning og wrap ad libitum.

    Ved dette holder han huld som han ser ud, men da jeg gerne vil have ham til og tage på, har jeg tilføjet yderligere 600 g Topsport fra Pavo, som indtil nu (efter tre uger), begynder at hjælpe lidt på det.

    Jeg vil anbefale, at tilføje LinOcrunch og Maxirice til foderet, og sørge for at hesten er dækket ind med vitaminer. Jeg ville vælge LinOcrunch fremfor Linamix, da det indeholder mindre stivelse og er samtidig billigere. Ellers er det det samme. Hvis dette ikke virker, ville jeg tilføje Topsport, enten som fuld dosis, eller blot tilføje lidt som tilskud.
    Jeg ville derudover tjekke op på FE værdien af høet. Hesten behøver ikke komme på boks, men er nødt til og have nogle flere måltider.
    Tilsidst vil jeg sørge for, at hesten er tjekket igennem for specielt mavesår og orm.





  • #18   20. sep 2016 Hesten er tjekket for mavesår og orm, og der var ingenting.. derudover er den også blevet tjekket vedrørende manglende vitaminer og mineraler og der er hun blevet dækket ind, af det der manglede.

  • #19   20. sep 2016 På stald med den, og så mange små måltider som muligt.

    Jeg har god erfaring med HorsePro Elite og Fiber, med lidt extra i form af LinOcrunch.

    LinOcrunch er et alternativ til Linamix, men med noget lavere stivelses indhold.



  • #20   20. sep 2016 Jeg vil anbefale dig til at være kritisk hvis du køber nogle af de nævnte "færdigblandinger" til opfedning af hest. Mange af dem har et unødvendigt højt indhold af stivelse.
    Og det svarer lidt til at fodre med nutellamadder på lyst brød.
    -bare så du har end ide om hvad du putter i din hest.


  • #21   21. sep 2016 Line Holst, har også dyrlæge indover, så der sker ikke noget - alt er under kontrol smiley

  • #22   21. sep 2016 fornuftigt. smiley

Kommentér på:
Min hest er for tynd

Annonce