{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
964 visninger | Oprettet:

Er min hest nervøs?? {{forumTopicSubject}}

Hejsa

Jeg fik en ny hest tilbage i September og han har været rigtig sød, rolig og kun blevet bange en sjælden gang i mellem, altså indtil for lidt tid siden, hvor han begyndte at opføre sig sådan lidt underligt...
Når vi går ud på tur er han lige pludselig blevet meget opmærksom. Når han ser noget han bliver bange for eller bare synes er lidt mærkeligt, så begynder han at puste sig op, trippe rundt og pruste mega højt og det gør han stort set nu altid når vi tager ud på tur, også hvis vi bare trækker en lille tur ude på vejen, derudover skider han 3-5 gange i løbet af en time hvor jeg rider på ham, hvor det nogle gange er lidt tyndt, han er også blevet meget mere opmærksom i ridehuset...
Hans boks er også helt fuld af tis og klatter næsten hver dag og skal lige pludselig muge den helt i bund meget oftere.
Han plejer slet ikke at opføre sig sådan og ved ikke hvad jeg skal gøre ved det.
Tror i bare han er lidt nervøs fortiden og det bare er sådan noget der går over, eller tror i der kan være et eller andet galt, som jeg skal have tjekket?

Mvh Mathilde smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Er min hest nervøs??
  • #1   13. mar 2019 den skal have noget magnesium, det hjælper på nerverne smiley bruger det selv, så bliver de normale igen smiley


  • #2   13. mar 2019 På baggrund af at du skriver at det for nylig at han er begyndt at være meget opmærksom på omgivelserne end normalt, så ville jeg give ham magnesium og b vitamin i et par uger. En del heste bliver meget opmærksomme på ting her i foråret, det lige som om der sker forandringer i takt med pelsskifte smiley

  • #3   13. mar 2019 Jeg havde kigget på foderet.

    Er den dækket ind?
    Og får den for meget af noget??

    Heste kan nogenlunde leve på hø alene, og af og til fodrer vi os til problemer i velmenende mængder af krybbefoder.
    Men, de skal naturligvis have det, som skal til.

    Dernæst ville jeg se på foderet kvalitet.
    Er høet småmuggent, wrappen dårligt eller for stærk mv.

    Men Aller mest ville jeg se på hesten sammen med en, der fysisk kan se stedet, din måde at holde hest og snuse til høet mv...
    Her fra en tilfældig hjemmeside kan vi gætte meget, gøre dig forskrækket med vores gæt - men vi kan ikke udtale os ret meget..


  • #4   13. mar 2019 Husk at tage blæsevejret i betragtning. Nogle heste er temmelig sensitive overfor lavtryk og blæst.

  • #5   13. mar 2019 Jeg ville få en ud og tjekke den for spændinger, det kan godt have den effekt på dem smiley

  • #6   13. mar 2019 Tak for rådene!! smiley

  • #7   13. mar 2019 Har du ændret på hans foder?
    Er hans foldtid den samme?
    Er der ændringer på folden? (nye heste eller en rejst)
    Og bliver han brugt nok, i forhold til hvad han får at spise?

    Og hvordan reagere du når han spænder op?

    Min får i øjeblikket ikke brændt ret meget krudt af på folden, og er derfor også lidt extra vågen.

    Men kig lige på hans foder og vær obs på stivelse, du skal helst under 10% (alt efter hvor meget krybbefoder han får).

    Hvis du vil give magnesium, så vælg et produkt med L-thyptophan. Det er ikke alle magnesium produkter der indeholder det. Men Nerv control, Relax Amino, No stress, Anixkalm indeholder alle L-Thyptophan.


  • #8   13. mar 2019 Jeg har stået i noget af samme situation ..

    Da jeg fik min vallak hjem var han en cool pony ift det meste, var altid åben for nyt selv om det var lidt spooky og lign.

    Pludselig begyndte han at virke stresset, nervøs for lyde, virkede bagsky, havde store udspilede øjne mm..

    I første omgang ændrede jeg foder, gik lidt tilbage i træningen og tog det mere stille og roligt, han fik ordnet tænder og tjekket for spændinger / låsningen, men ingen af tiltagene hjalp ..

    Jeg konsternerede efter noget tid, at det var en hest han gik på fold med, som havde gjort ham top stresset, hvilket gjorder at hans overskud til nyt eller uforudsigelse ting osv var meget lille, hvorfor han var så nervøs ..

    Jeg gav først magnesium, uden effekt, og gik over til Pavos nerv control.
    Hvilket tydeligt gav noget ro allerede efter få dages brug !
    Vi fik ændret fold situation ( som forøvrigt gik lidt heftigt for sig ! )..
    Det lettede lidt på ham, men han slap det ikke i en grad så han var som da jeg fik ham i de første 4 måneder ..

    Jeg besluttede til sidst at flytte ham til en ny stald ..
    Og hooold nu op, det er den bedste beslutning jeg kunne tage for min hyp ..
    Allerede efter få dage mærkede jeg hans tidligere ro vende tilbage, og hans tegn på stress og nervøsitet forsvandt ..

    Han havde brug for et miljøskifte for at slippe det der havde sat sig i hans sind..
    Og nu, to uger efter flytningen, er han 110% tilbage til sit rigtige jeg ..

    Så ja, det kan være vind og vejr, mangel på magnesium, b vitamin, smerter og meget andet ..
    Min historie skriver jeg blot for at gøre dig opmærksom på, at det også er muligt at ens hest ikke trives i den stald den er, i dens flok eller andet ..

    Men jeg kan anbefalde dig at prøve med Pavos nerv control ..
    Og held og lykke med at finde roen tilbage til din hest .


Kommentér på:
Er min hest nervøs??

Annonce