{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.194 visninger | Oprettet:

Min hest er voldsom {{forumTopicSubject}}

Hej derude!

Jeg har en skøn 5-års vallak hvis adfærd er begyndt at frustrere mig lidt.

Han er 3/4 araber, så han kan ret hurtigt blive lidt hidsig så at sige. Det er jo i sig selv ikke noget problem, men han er begyndt godt at være klar over hvor stærk han er i disse situationer.
Derudover har han ikke rigtig respekt for hvor JEG går og hvor HAN skal gå når jeg trækker med ham.
Når jeg står med ham på staldgangen eller bare snakker med ham i boksen kan han finde på at nappe eller skubbe mig med sit hovede, hvilket gør at man ikke rigtig har lyst til at stå at hygge og nusse med ham... Og det er jo lidt trist smiley

Nogen der har nogle idéer til hvordan jeg kan lære ham at lade være med disse ting og måske har oplevet noget lignende? smiley

Tak på forhånd!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Min hest er voldsom
  • #2   10. jul 2015 Jeg gik igang med en af naboernes heste, en 10 årig vallak, der endnu var foldbums, derudover havde han aldrig rigtig fået sat grænser. Han var også rigtig voldsom, han gik dagligt ind i mig, kløede sig op af mig, stejlede ovs.
    Jeg brugte en akademisk kapsun, i en lang periode havde jeg den på hele tiden, skulle vi gå tur fik han den på, når jeg hentede ham fra fold fik han den på, ja hvergang jeg skulle håndterer ham fik han den på. Først lærte jeg ham selvfølgelig at bakke for kapsunen, altså en "ringlen" med torvet, som sad fast i midterringen. Det var sådan en med cykelkæde i,når han så teede sig, blev han sendt tilbage med torvet, de første par måneder skulle der en ret hård rysten i torvet til, for at han reagerede. Men nu har han lært det og jeg kan nu gøre det bare i grimen.

    Kapsunen har for mig været rigtig godt, fordi den er noget hårdere end bare en grime. Så hvergang han var voldsom blev han sendt tilbage, reagerede han ikke med det samme, blev rysten i torvet hårdere og hårdere indtil han bakkede tilbage.

    Mange syntes måske det lyder hårdt, men det er satme også hårdt at blive trampet ned af 700 kg. hest flere gange dagligt.


  • #3   10. jul 2015 hvis han bider så vap ham en med hånden, og skæld ud.
    og når du trækker og går med ham, lær ham at respektere dit personlige rum, og hvis han ikke gør det, så slå ham på bringen med et træktov eller en kort pisk.
    Det har jeg altid gjort med de unge heste og det virker hurtig, og de forstår det hurtigt.
    for hvis de på marken går for tæt på førehesten så bider eller sparker den dem også på bringen.
    Hvis den i starten ikke forstår det, så stil dig foran den og vis truende adfærd (og gerne med en pisk så du ikke kommer for tæt på og evt. bliver ramt af et forben hvis den rejser sig) og få den til at bakke. når den har bakket roser du den og trækker vidre med den.
    Hos nogle skal dette gentages en del gange inden de "giver" sig.
    Men jeg er endnu ikke stødt på en hest hvor denne metode ikke har virket.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #4   10. jul 2015 Det gælder bare om at opdrage på hesten.

    den har tydeligvis ikke grundopdeagelseb på plads.


  • #5   10. jul 2015 Tak for svarene!

    Jeg prøvet mange af de ting i siger, men jeg synes tit han så bare bliver nervøs omkring mig hvis jeg skælder ud og sådan?


  • #6   10. jul 2015 På et tidspunkt begyndte min pony at løbe når jeg ville stille ham på staldgangen. Når jeg fik ham til at stå stille og ville binde ham, drønede han bare hen til døren, og jeg kunne ikke gøre noget for at stoppe ham.
    Jeg prøvede med en grime med "stopper" på, og den hjalp rigtig meget. Min storesøster prøvede at gå med ham, og så gik han og stoppede når jeg bad ham om det smiley du kunne få en til at hjælpe dig måske?


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #7   10. jul 2015 melanie: man skal heller ikke sjældenhed når en hest har en adfærd som den ikke ved er forkert smiley så bliver hesten bare forvirret.

  • #8   10. jul 2015 hvis han/hun bliver bange når du skælder ud, skal du i stedet bruge dit kropssprog. Min hoppe på 4 år stresser hvis man skælder hende ud. og så forstår hun slet ikke hvad jeg vil have hende til. være truende over for ham/hende, det er vigtigt at du forstå det er dig som skal have magten. tag ham/hende med ind på banen eller ridehuset, og så jag ham/hende rundt indtil den stopper op og sænker hovedet og begynder at smaske. først der har du magten. Du må ikke stoppe før hesten har gjort dette.
    Jeg har gjort det med mange hingste som alle andre har vært bange for, det handler blot om at have magten.
    det med at hesten bider, så snart den gør det så bider du den i øret eller i mulen, min hoppe har kun gjort det en gang og det var også sidste gang hun gjorde det.
    mange siger jeg er hårde ved mine heste, det er jeg ikke. jeg vil blot have at de høre efter, men jeg høre dog også på dem hvis det er noget i vejen.
    alle mine heste er godt opdraget, og det siger alle der møder dem.

    det kan tage lang tid at lære hesten alle disse ting, men det er vigtigt du ikke giver op..
    Samt det med når du trækker så klap ham/hende en når hun kommer for tæt på.


  • #9   10. jul 2015
    Få noget hjælp til problemerne af en underviser, hvis du har svært ved det selv :o). Hesten mangler ikke respekt, den gør bare hvad den har lært - så hvis den ikke har lært, at den ikke må møve ind i dig, så går den bare ind i dig fordi der er altså lige noget spændende der henne.


  • Heidi B
    Heidi B Tilmeldt:
    maj 2011

    Følger: 2 Følgere: 2 Svar: 10
    #10   10. jul 2015 Jeg hæfter mig ved dit ønske om at ville hygge med hesten. Det ville jeg også med min hest, men den var det første halvandet år, jeg havde den, slet ikke kælen, den lagde ørene tilbage hvis jeg aede den og brød sig ikke specielt om mit selskab. Den havde det også med at løfte bagben og sparke lidt ud efter mig ind i mellem. Men så fandt jeg på at klø den på ballerne eller øverst på haleroden, fordi jeg tænkte at det jo er sådan hestene gør ved hinanden, og langsomt har vi bygget et venskab op. Nu nyder den mit selskab og bakker sig selv forsigtigt i stilling, så jeg kan klø den og den klør også gerne forsigtigt mig:-) Og den løfter aldrig bagben mere. Jeg ved ikke om du på nogen måde kan bruge denne erfaring, men måske?

  • #12   11. jul 2015 Mange tak for alle svarene!

    Prøver mig lidt frem med nogle af de ting I har skrevet smiley


Kommentér på:
Min hest er voldsom

Annonce