4. jun 2008 Følger: 21 Følgere: 23 Heste: 3 Emner: 33 Svar: 108
ofte brok over andres Plagtræning? {{forumTopicSubject}}
Hey, er efterhånden begyndt at tænke på hvorfor der altd er så meget brok med andres måder at træne deres plager på når folk evt. skriver på HG om deres træning med plager eller nogen "kommer til"at skrive hvad personerne kan gøre i en hvis alder af plager.
Har bemærket at longcering altid er det folk skælder og smælder mest over i en alder mellem 2 - 2,5 års plager.
Hvorfor er det lige man gør det?
Har selv læst i en bog om træning af plager og her er skriver ingen at det er et problem at longcere sin hest fra 2 år og op efter.
Jeg har selv trænet mine plager og longceret dem fra 2 år af og vant dem til sadle og bidsel. Det har absulot INGEN taget skade af. INGEN! og de er hverken hårdere i munden eller har skader.
Min erfaring er at hestene får en bedre balance hurtiger ved at gå på lang voltsering. kan ikke se noget problem i det så længe hesten er klar til det. Kan jeg ikke se problemet med at longser hesten 1 - 2 gange om ugen. og lave anden træning med den med tilvænning osv af andre ting 1 - 2 andre gange om ugen. Så den lære lidt af gangen uden at bliver bombet med ting på engang. Jeg ville bestemt ikke bryde mig om at gå og lave ingen ting uden at vide noget og så lige pludselig blive bombet.
Syntes det er mere synd at stresse hesten med 10.000 nye ting på en gang lige så snart dyret fylde 4 år eller noget.
Så her stiller jeg så spørgsmålet hvorfor det lige er folk råber op om longsering i line fra 2 år af? så længe man varrigere arbejdet med andre ting. kan jeg ikke se problemet. Kan bestemt ikke se at det skulle være bedre at hesten løber i volter uden line, om jeg har set nogen skriver er bedre end line - det er ligesom stadig samme bevægelser og muskler de bruger.
Det er ikke for at støde nogle og gider ikke svinere bare fordi der er delte meninger, undre mig bare over hvorfor?
feb 2004
Følger: 188 Følgere: 192 Heste: 14 Emner: 314 Svar: 2.554
maj 2008
Følger: 42 Følgere: 46 Heste: 2 Emner: 259 Svar: 5.404
nov 2009
Følger: 147 Følgere: 203 Heste: 15 Emner: 4 Svar: 64
jun 2008
Følger: 21 Følgere: 23 Heste: 3 Emner: 33 Svar: 108
Men ingen af mine heste har nogen side lidt overlast. Er det fordi folk der ikke longsere i line ikke vil risikere det der nævne hvis det går over gevin og ikke vil anbefale det til andre der spørger til råds i frygt for at de der er nybegynder ikke kan styre det, da de er nybegynder inden for plag træning?
Syntes det er et spørgsmål om at læse hestens signaler tydeligt. Man kan få meget ud af at studere dyret og kommer til at kende de forskellige udtryk ens eget dyr har.
maj 2005
Følger: 114 Følgere: 111 Heste: 3 Emner: 103 Svar: 3.692
Jeg synes det er fin nok man spørger indtil forslag og ideer til hvordan man skal træne sit plag.. Men man vælger jo også selv hvilke forslag man vil tage til sig. Ingen siger det vi skriver herinde, er det man skal gøre. Man skal jo føle det man laver er rigtigt og noget man har det godt med..
Jeg synes at alt træning af plaget/unghesten skal forgå med måde, så det hele ikke bliver for stressende for hesten.. Ang longering, så har ingen heste godt af for meget longering, fordi det kan skade sener og led. Derfor skal det begrænses, og især hos et plag som er igang med at vokse og udvikle sig. Hesten skal naturligvis lære at gå i longen og lære de forskellige kommandore, men igen med måde og ikke særlig langtid. Man kan træne mange andre ting med hesten, end lige longe arbejde..
ofte brok over andres Plagtræning?