{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
630 visninger | Oprettet:

Changementer i western {{forumTopicSubject}}

Ja, nu har jeg lagt lidt mærke til at der er en del der spørger til galopskift/changementer, og så tænkte jeg egentlig bare at det måske kunne være interessant for nogen at se en disciplin vi har indenfor western, hvor det simpelthen handler om at skifte galop, omkring 8 gange.
Den hedder Western Riding:

Her er det mig og min gamle hest, Jac smiley kig meget gerne..

http://www.hestegalleri.dk/video/staevner_og_loeb/299009-western_riding___jac


Det regnes af mange som en af de sværeste discipliner, da det kræver en del af hesten og dens uddannelse. Det er ikke noget man lærer, på en uge. Det mindste er faktisk selve skiftet, det svære ligger i timingen, da skiftene skal ligge præcist mellem keglerne og det hele skal gøres for en løs tøjle.

http://www.youtube.com/watch?v=ca1Png9wo7c&feature=related

How it's supposed to look like smiley hehe


Jeg mener selv det er lidt mere tricky at lære en hest at skifte for en løs tøjle, end hvis man har fat i den og støtter den, som fx i dressur. Jeg ved godt at skiftene i western er meget flade, hvilket er fuldt ud meningen. Gangarterne er generelt meget flade i det, uden for meget rygsving, (Man ville græde som quarteravler hvis man fik en hest med stor gang ;b ) hvor de i dressur helst skal være "springende" og store, men man mangler stadig den der støtte foran, så hesten ikke falder på næsen..
Og som i nok kan se, må jeg også lige støtte min hest lidt indimellem.. smiley


Hvad synes i ?

smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Changementer i western
  • #1   12. okt 2012 jeg må erkende at jeg synes det ser ret godt ud. virkelig sejt smiley

  • #2   13. okt 2012 ja ikke.. ? er også selv meget fascineret.. det er nok en af mine yndlingsdiscipliner smiley

  • #3   13. okt 2012 synes det er virkelig utroligt hvor meget styr og samarbejde man kan ha med hesten for løse tøjler. for når man tænker på hvor mange der bruger glidetøjle, martingal, og indspændingstøjler for at ha styr på krikken. så er western diseplinen virkelig en fasinerende ting smiley
    stor respekt herfra til dem som rider western


  • #4   13. okt 2012 hvad afholder dig ? smiley

  • #5   13. okt 2012 1. jeg har ikke grundridningen fuldt ud i orden
    2. jeg har ingen hest som vil egne sig tror jeg.. rider en araber som skal bruges til distance.


  • #6   13. okt 2012 Jane P: jeg har det på samme måde. jeg ser ikke ondt på dem der bruger disse ting, men synes bare det er federe at kunne ride rundt på sin hest og styre bare ved tøjlens tryk på halsen og stoppe for sædet alene.. og så er hele stemningen omkring det bare anderledes.. det er mere afslappet, på en måde jeg har svært ved at beskrive... smiley

  • #7   13. okt 2012 Jane p: det var til DayDreamer smiley

    DayDreamer: ja den har jeg hørt før.. det er desværre det ærgerlige ved western, der er så få der kan/må undervise...
    jeg må fx ikke, da jeg så vil miste min status som "amateur" , hvilket betyder at jeg så skal op og ride mod trænere og professionelle..
    ellers ville jeg meget gerne hjælpe folk igang smiley


  • #8   13. okt 2012 det tror jeg gerne. altså jeg hygge rider lidt dressur og når jeg har været på stævnepladserne osv. så virker dressur bare (undskyld mit sprog) en anelse snobbet.
    for hvis du ikk rider i det rigtige mærke tøj og ens hest ikke har en bestemt afstamningen jamen så kan den jo ikkk noget. og det synes jeg er forkert i mine øjne. en frederiksborger kan ligeså godt starte L klasser som en dv eller trakhener kan.


  • #9   13. okt 2012 ja det var også min opfattelse dengang jeg red lidt ponydressur... til westernstævnerne, selv de store internationale, er der faktisk altid en god stemning og alle er hjælpsomme og vi hygger os rigtig godt smiley
    selvfølgelig vil der altid være nogen der er lidt snobbede og tror de er bedre, men sådan er det jo alle steder smiley


  • #10   13. okt 2012 DayDreamer:
    ja okay, det kan jeg godt se så... virkelig ærgeligt.. og især hvis det også er dyrt. det er jo ikke ligefrem sådan man lokker kunder til... vi mangler så forfærdeligt nogle flere westernryttere.. smiley hehe


  • #11   13. okt 2012 Ja det er flot smiley

  • #12   13. okt 2012 Uh, måske skulle western overvejs til babyhesten herhjemme. Den har ingen gang og foretrækker helt løse tøjler, selvom den altså ikke forstår signalerne smiley
    Og så kan den lave sliding stop på folden når den står på tagfat med hoppen. smiley


  • #13   13. okt 2012 vil du ikke komme og lære mig det ? jeg har en wetern hst..
    haha det ser vildt fedt ud..:D


  • #14   13. okt 2012 TS:
    Ville det ødelægge dit amatørstadie hvis du lavede små videoer med tips til os der godt ville afprøve nogle af de mindre avancerede basic-ting på ponyerne derhjemme? smiley


  • #15   13. okt 2012 Ts utrolig smukt , en ting er at få hesten til at gøre det , men en anden ting er at få det til at se harmonisk ud, du får det jo til at se ud som om det er det nemmeste i verden !
    Dyb og stor respekt herfra !
    Når det er sagt så er jeg enig i at jeg syns der er alt for lidt western til dem som gerne vil !
    DayDreamer ærgerligt din pony ikk kan gå i trailer for der ligger et western center ude i anslet nede ved hejlsminde , de er rigtig dygtige og laver også konkurrencer , er altid derude for at se "ko klasserne" ved ikk hvad de hedder, men det er vildt imponerende smiley


  • #16   13. okt 2012 Jane P. Du kan sagtens bruge en araber til western.

  • #17   13. okt 2012 Milano: mange tak, dejligt at høre fra andre at det ser godt ud smiley selvom der stadig er lidt langt til ham fra USA smiley

    Team Nullerdut: nej det tror jeg ikke det ville.. reglerne hedder at jeg ikke må tage noget for at undervise eller have heste i træning. hverken penge eller gaver i nogen form.. så i princippet ville jeg egentlig godt kunne undervise, bare jeg ikke tager noget for det..

    Kan da være jeg skal se om jeg kan lave en video med lidt tips og tricks, basis ting. jeg har ikke en hest selv, men har en veninde, hvis fjordhest (10 år, altid gået hygge spring/dressur) vi er ved at træne lidt i western... den ville nok være et godt eksempel at bruge.. også så alle kan se at man kan bruge faktisk ALLE racer og man sagtens kan omskole sin dressur/spring/turhest.. smiley
    hvis nogen er interesserede ?


  • #18   13. okt 2012 Jeg ville være MEGET interesseret i nogle helt basic tips i styring og sådan. Jeg bliver nok aldrig fuldblods westernrytter, men jeg ville vildt gerne lære nogle af principperne bag og så afprøve og se om det kunne hjælpe min nullerkugle til bedre at forstå ridning. smiley

  • #19   13. okt 2012 det behøver man heller ikke.. smiley

    tag nu den her fjordhest.. han er en fantastisk sød og rolig hest, men man kan godt se at dressur fx ikke lige er noget han synes er allersjovest.. så prøvede vi lidt western, og man kunne virkelig se, hvor meget han nød det.. bare det at han kunne få lov til at strække halsen og søge ned.. han kunne få lov at slappe af.. jeg tror bestemt afvekslingen er med til at han bedre klarer sig gennem dressuren, plus at min veninde er ved at lære at hun kan styre ham rundt for mere eller mindre kun tøjlen på halsen og vægten..

    efter min mening kan principperne i western sagtens indgå i anden træning.. eller man kan bruge det som hygge og afveksling for sig selv og hesten smiley


  • #20   13. okt 2012 Det lyder også som det jeg søger. Min hest vil gerne gå omkring den holdning, du kan se på mit profilbillede eller helt nede som remontehest (i skridt eller trav). Han foretrækker løse tøjler men jeg har ikke teknikken til at styre ham sådan. Og jeg har flere gange tænkt på western, så lidt gode råd og fif eller en video, der viser nogle tips ville jeg simpelthen juble over, for tænk nu hvis det virkelig hjalp mit babydyr? Den skal jo helst være glad under rytter, og dressur er bare ikke hans tekop. smiley

  • #21   13. okt 2012 ja, man vil jo gøre alt for at de små dyr har det godt smiley

    men at han af sig selv vil gå dernede med hovedet er en god start.. så er det bare styringen ja.. umiddelbart er det bare at prøve sig frem.. evt starte med en anelse kortere tøjler så man lige har lidt kontakt. så skyder man vægten til den side man vil have hesten skal gå, og samtidig lægge udvendige tøjle på halsen. hvis hesten ikke forstår, så må man hjælpe med indvendige tøjle og udvendige ben og guide hesten rundt til den side man ville have... dette gentages.. først prøve uden ben og guidning, og så med.. til sidst vil hesten forstå dit signal, så du kun behøver tøjlen på halsen og vægten.. smiley
    - ja det var da lige en lille start.. smiley

    jeg vil se hvornår jeg kan få tid til at shanghaje nogen til at filme.. og om jeg må låne den søde lille fjordhest.. som forresten har lært stopsignalet på 45 min... ! er selv meget imponeret over hvor hurtigt han lærte det.. smiley gentagelse gentagelse gentagelse .. smiley


  • #22   13. okt 2012 Min hest er tidligere rideskolehest, hvor han blev reddet fra 3-4 års, tilreddet der og indsprunget. så det med signaler, det er han ikke den bedste ven med! smiley

    Hvordan lære man den stop for lange tøjler? smiley


  • #23   13. okt 2012 stop for lange tøjler.. ja, den er lidt svær at beskrive, uden at kunne vise det også.. princippet er at man strækker benene frem og ud og samtidig sætter sig tungt i sadlen., (dette er lidt svært at gøre i en engelsk sadel, hvis du kan ride uden eller med en sadel med god frihed, er det at foretrække, udover en rigtig westernsadel naturligvis :b ) Når man strækker benene frem, vipper man lidt i lænden så man kommer om og sidder på "baglommerne" så at sige, og vægten bliver anderledes placeret. Hesten skal så stoppe..
    Men for at lære det, bliver man nødt til at bruge tøjlen.. man starter som ovenstående, med benene osv og hvis hesten så ikke reagerer inden for 3-4 skridt så stopper man den for tøjlen og bakker, også for tøjlen, stadig med benene i den rigtige position. Det er vigtigt at bakke hver gang for at tydeliggøre hvad du vil have hesten til..
    I western siger man ordet WHOOW hver gang man stopper.. lige som mange bare siger stååå.. ordet whow, skal for hesten ikke kun betyde STOP men også BAK.. så hver gang man beder hesten stoppe skal den tænke bak.. hvis det giver mening ? smiley

    efterhånden skulle man gerne kunne mærke at hesten begynder at stoppe selv, når man strækker benene frem.. måske er det ikke lige på sekundet men efter et par skridt og det er også fint i starten.. idealet er at hesten faktisk stopper med det samme, uden at betænke sig.. men det kræver en masse træning smiley

    igen er det gentagelse gentagelse gentagelse.. men giv altid hesten chancen for at gøre det rigtige, først bagefter kan man korrigere.


  • #24   13. okt 2012
    At stoppe for lange tøjler - kan også læres uden man behøves gøre det " the westren way " :o).


  • #25   13. okt 2012 Man starter jo ikke med stangbid og de helt løse tøjler. Man starter bidløs i bosal eller i snaffel bid. Og i begge tilfælder må man godt tage kontakt når man beder hesten om noget. Men tid lærer den at genkende vægtskiften i sadlen (man sidder tungt når man skal stoppe) og så hjælper det også at lære den WHOA! og at stop på jorden til ordet.

    Når man kommer op i stangbiddet, har hesten lært at reagere på de små vægt skift der kommer når man flytter tøjlen og også til at tøjlen kontakter halsen. Det er også derfor man kommer op i en stangbid. Ikke for at du kan give stærkere kontakter og have mere kontrol, men for at du kan bruge LETTERE signaler. Med en dygtig rytter, er meget af tøjleføring så små signaler at det knap kan ses.


  • #26   13. okt 2012 ja selvfølgelig kan det det.. smiley og det her var også kun en måde at gøre det på.. min gamle hest kunne jeg stoppe bare ved at "bremse" ham med sædet uden noget med benene frem eller andet hurlumhej... uanset hvilket udstyr jeg havde på ham - eller ikke havde.. kan også ses i min video smiley

    men sådan er det jo med alting.. der er ikke kun én måde at gøre det på smiley


  • #27   13. okt 2012 Er HELT enig, Rebecca R !!
    kunne ikke have sagt det bedre selv smiley

    min 1 års kan allerede genkende ordet Whoa og stopper for det når jeg går med ham.. regner med at det så bliver meget lettere at lære ham at stoppe når jeg engang skal tilride ham smiley


  • #28   13. okt 2012 Det lyder som om jeg skal eksperimentere. Mon ikke den nok skal få lært i det mindste at stoppe på signal, det ville være en skidegod start! smiley

  • #29   13. okt 2012 jo da.. tålmodighed og gentagelse plejer at være nøglen smiley hehe

    du kan altid skrive, hvis der er noget du er i tvivl om.. jeg svarer gerne smiley


  • #30   13. okt 2012 Min holdning er at det er ligegyldig hvad vi selv rider.. vi kan altid lære noget af hinanden. Man tager det man kan bruge og smide resten ud.

    Som Louise selv har påpeget, er det svært i western, hvis man er stævne rytter, da man ikke må ride som amateur hvis man underviser, træner, osv. Og desværre er der opsat nogle træner, som rider ikke efter de principper som jeg ønsker brugt på min egne heste. Så det kan være rigtig svært at komme i gang. Og nogle af os andre der ikke er stævne rytter... har ikke sindet til at slå os ned og erklære os træner. Så derfor kan det være rigtig svært med undervisning.

    Er du god til engelsk, kan du få nogle bøger "deroverfra" og komme i gang den vej, men det kræver meget. Og der er så mange måder at gøre ting på, at det kan være svært at finde en der bruger en metode der falder i din egne smag.

    Er din primært mål at være skovturs rytter og hygge dig med din hest, er det bare at komme i gang. Måske kan du finde nogle andre i din lokalområde at ride sammen med. Spar pengene sammen og tage på nogle clinics, hvis der er en træner du synes om. Men det kan være en god ide at gå som tilskuer flere gang, for at se hvordan personen træner, inden du betaler for at deltage. Så kan du få fornemmelser for, om de bruger de metoder, du synes er rigtig for dig og din hest.


  • #31   13. okt 2012 Mit primære er at være skovturs rytter, med en glad hest som forstår de signaler jeg giver.

    Så rigtig mange tak for rådene til jer begge to. smiley


  • #32   13. okt 2012 Team Nullerdut: Din profil siger du er midt/vestjylland. Hvor langt er du fra Vivild? Du kan kigge efter klubben HWR. Ved ikke hvor aktiv de er PT. Er noget siden vi sidste kørt dernede. Men hvis der er stadig gang i dem, har de haft flere stævner, clinics, osv. Så der er folk at finde du kan måske få lidt ideer fra.

    Der er faktisk en del western aktivitet i alt undtagen Nordjylland. Heroppe kan vi ikke enes nok til at få ret meget gang i noget.



  • #33   13. okt 2012 Jeg har ingen anelse, jeg er fra Vejleområdet, Vivild siger mig ikke det fjerneste. smiley

  • #34   13. okt 2012 Så er det nok for langt fra dig. Kender desværre ikke noget i Vejle område.

  • #35   24. feb 2013 Ved godt det her er et lidt gammelt emne, men der er BlueHills i Brande, hvor Andrea Angeli af og til kommer og underviser samt afholder clinics:-)
    Btw. vildt flot program dig og Jac red, Louise:-)


Kommentér på:
Changementer i western

Annonce