Horsemanship. {{forumTopicSubject}}
Hey alle jer derude!
Nu er jeg jo en ride glad pige ligesom alle andre. Jeg rider bidløst og horsemanship siger min mor. BREMS! Man kan da ikke ride horsemanship? Horsemanship betyder vel hestemanskab, altså venskabet mellem en hest og en rytter. Såvel, man kan altså ikke ride det! Nåmen, hvis horsemanship er det man kalder venskabet mellem en hest og rytter, så kan en top rytter vil også have et horsemanship.
Meeeen, hvornår har man så det horsemanship? - Når hesten vrinsker på dig eller bare kigger efter dig. Du føler du kan styre den med små "tankesignaler" eller hvordan?
Synes også ofte, at folk bytter om på jordtræning og horsemanship. Ja, horsemanship, det ord lyder sejt, men dude brug det rigtigt
:)
Er jeg total morgen træt eller har jeg fat i noget?
God dag til alle!
Knus.
okt 2011
Følger: 5 Følgere: 4 Emner: 5 Svar: 48
Horsemanship er vel i bund og grund samarbejdet mellem hest og rytter?
Jeg tror der er utrolig mange fortolkninger af hvornår de føler det er "Horsemanship" - men hvis man læser bøgerne omkring det, så er der jo nogle rimelig klare retningslinjer, som er grundessensen i Horsemanship - så måske når man følger disse, føler man at man træner horsemanship.
jun 2008
Følger: 89 Følgere: 81 Heste: 1 Emner: 163 Svar: 876
okt 2011
Følger: 5 Følgere: 4 Emner: 5 Svar: 48
Selvfølgelig er der nogle OL-ryttere der ser helt anderledes på det, men eftersom jeg ikke kender nogle, kan jeg kun gisne om hvordan jeg tror det er.
(Fordomme længe leve
jun 2008
aug 2005
Følger: 60 Følgere: 67 Heste: 5 Emner: 47 Svar: 397
Det er ikke noget man siger, ikke et udtryk man rigtig bruger...
men hvis du ser en springrytter på stævnepladsen. Hesten er blevet mega bange for noget og er nærmest ved at løbe ud af banen. Rytteren er rolig og får den ned på jorden igen. Lader den springe et spring enkelt spring mere for at vise den at alt er ok og roser den meget på vejen ud af banen.
Det er godt horsemanship...
Ser du en rytter med en hest der bliver bange, rytteren begynder med pisken. Den får lige et par rap, for at sætte den på plads, for den er bare dum og på tværs. Rytteren bliver mere sur fordi det ikke virker og hesten stadig er skræmt(, nu måske også lidt bange for sin rytter). Rytteren begynder at flå den i munden og råber men intet virker. Rytteren tuder på vej ud af banen og er rasende. Hesten får endnu et par hug med sporene/pisken, bare lige for at understrege hvor dum den er!
Det er dårligt horsemanship!!!
Og man ser det igen og igen. Det sammen gælder i ALLE situationer hest og rytter/passer/ejer/kudsk/køber/sælger står i.
Det er hvordan mennesket opføre sig overfor heste... Godt eller dårligt.
Men der er som du beskriver, mange der tager fejl og forveksler det. Men man kan sige at man øver sig i natural horsemanship. Det andet er en fejlfortolkning af ordet.
MEN jeg tror vi må acceptere at der er så mange der siger det at det vil blive den betydning ordet får fremover.
Der er mange ord igennem tiden, der har mistet sin oprindelige betydning og fået en anden betydning... Nogle gange helt modsat.
Se for eksempel ordet kælling. Det lyder grimt ikke? I gamle dage kom ordet af kær. Det var mutter med kødgryderne. Hosbondens kære gamle kone. Hun var en bestemt dame men også hans kone. Intet ondt ment i det. "nu skal á hjem til kællingen"
Kær-ling. Men skal du nok ikke lige til din gamle mor at hun er en kær-ling eller en kælling... En helt anden betydning nu tildags
jun 2008
jun 2008
jun 2008
Horsemanship.