{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.715 visninger | Oprettet:

Hvor højt springer 4-års hestene? (: {{forumTopicSubject}}

Ja, er der egentlig nogen der ved hvor højt de der 4-åres heste springer til championaterne?
Så lige nogle billeder, og jeg synes faktisk det er ret højt.

Og jeg ved ikke om det er mig der er gammeldags og synes, at det er tidligt at springe baner osv i den højde på en hest der ikke er ældre? smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvor højt springer 4-års hestene? (:
  • #2   19. okt 2012 Er det ikke en lc?

• #3   19. okt 2012 100 cm dvs. 1 m
    Er dressur rytter, og ville være ved at tisse i bukserne hvis jeg skulle springe 50 cm.. Så jeg sybnes også det er højt smiley

• #4   19. okt 2012 1 m smiley 5 års springer 120 altså LA og 6 års springer 130 altså MB smiley

• #5   19. okt 2012 Jeg er springrytter og synes stadig det er højt for så ung en hest smiley

Jeg er nok bare old-lady smiley

• #6   19. okt 2012 jeg synes ikke lc er slem, det er ikke en krævende klasse. Og for mig var det ikke højden som gjorde det svært, det var sværhedsgraden, der kommer mere teknik i de str klasser

• #7   19. okt 2012 Kan folk ikke lige slappe lidt af, og tænke på hestene?
    Synes virkelig det er blevet så modbydeligt det man forventer af hesten i så tidlig en alder! Og det gælder ikke kun i spring.
    Lær hesten og kende, og tag det i dens tempo.

• #8   19. okt 2012 Caroline: nu siger du stortset færdig udvokset som 4 års. Jeg ville mene man først tilrider, når de ER færdig udvokset.
    Er bare glad for, at jeg ikke er vidne til heste der bliver smadret.

• #9   19. okt 2012 Enig med Bumle smiley Højt til ikke at være ældre. Godt det ikke er min hest.

• #11   19. okt 2012 Julie: Jeg er helt enig smiley

Det er bare ærgerligt, at så mange heste er færdige som 10 årige smiley

• #12   19. okt 2012 Julie: Det kunne ikke siges bedre.

• #13   19. okt 2012 Josefine: ENIG!!!

Julie: jo man kan bebrejde dem, men de bestemmer jo ikke om man vil starte! Syntes ikke man skal springe på en 4-års...

• #14   19. okt 2012 Hestene er da ikke færdige i en alder af 10 år - hvis man passer på dem! Der er også de folk der nærmest voldtager deres heste i 3 års alderen og hyrer afsted til stævne hver weekend. Er hesten klar til opgaven som 4 års kan jeg ikke se noget problem i det smiley Det er spring på 1 meter, og det er hverken svært eller en kæmpe udfordring for dem, for der er ikke fyld osv i U-LC eks. Til egnethedstest skal de da også hoppe 1 meter, og hvis dommeren vil se mere, så sætter de det altså op smiley Det er man jo et eller andet sted nødt til for at bedømme hesten smiley Jeg tilred min som 3 års, red championat på hende som 4,5 og 6 års og kan fornemme at hesten vokser med opgaven - jeg husker så også at lade hesten være hest og ikke presse hende til noget. Hun er 6 nu og klar til 135, men jeg skåner hesten og venter med at ride større til hun er 7 smiley Og det skal så lige siges at min hest ALDRIG har fejlet noget selvom jeg har uddannet den som jeg har, og redet de klasser den måtte smiley

• #15   19. okt 2012 Jeg synes man skal tænke på hvordan hesten er udviklet og hvordan hesten er mentalt.
    Jeg ser intet problem i at hesten bliver tilredet når den er omkring tre. Altså 3 år efter den blev født, hvis den blev født i juli 2009, så begynder man tilridning juli 2012.
    Voksepauser er til for hesten skyld, og de fleste bruger dem. Jeg tror det er de færreste der ikke lade sin hest få voksepause.
    Hvis hesten ikke er der mentalt eller bygningsmæssigt så skal man selvfølgelig ikke tvinge dem til noget den ikke kan. Men jeg synes championater er en fin ting, man får en bedømmelse på hvordan hesten klare sig, og det ses ud fra at den kun er 4/5/6 år.
    Jeg har en unghest, som jeg håber på at kunne starte 4 års championat på næste år. Men hvis han ikke er klar, skal han ikke tvinges ud i det.
    Man bliver nødtil at kigge på den enkelte hest, og se hvordan den klare sig smiley

• #16   19. okt 2012 Charlotte A - Har du nogensinde taget røntgen af din hest og sæt om den har nogen form for slidgigt fordi du starter for tidlig? Ikke alt kan ses med det blotte øje! Læs denne artikkel så bliver du måske klogere : http://www.equinestudies.org/ranger_2008/ranger_piece_2008_pdf1.pdf

• #17   19. okt 2012 Jeg vil meget gerne se en kilde til den statestik på at rideheste kun bliver 9.

jeg ved at forsikringsdelskaberne havde en statestik på at gennemsnits alderen på heste var 7, MEN det var kun ud fra dem der var forsikret, og et føl trækker den statetik ret så lang ned-

min den gamle var redet til som alle andre, og startet fra han vr en 4-5 år, han blev 20 og kun aflivet fordi at han SELV smadret sit ben, ikke fordi han var slidtned. han var et fjols på sine ben desværre. i en alder af 20 stod han klar til at starte LA klasserne på Mors, men forvred koden ugen før stævnet. da han ike var forsikret var han ikke i nogen statestik.

men en kilde ville være rart fordi det er noget vrøvl i mine øre

• #18   19. okt 2012 Jeg siger ingen steder, at det er alle heste der er færdige når de er 10 år smiley Prøvede desværre bare rigtig mange heste med sjove ting i ryg og ben, da jeg skulle have hest, og flere af dem var 10-12 år smiley

• #19   19. okt 2012 Jeg kan ikke helt lade være med og tænke på dem som bliver født sidst på sommeren, nogle bliver jo først født hen i slut juli eller start august, de er jo ikke gamle når når de skal igang, hvis de startes op minimum et halvt år før?

Netop derfor forstår jeg ikke så mange vælger og få føl så sent? I mine øjne kan 3-4 måneder udvikle dem meget så de er mere færdige og se på og bedre kan holde til og blive brugt.

Dressur kan jeg acceptere de skal kunne gå en lc, men i spring syntes jeg det er for meget. Springhestene skal bruges en del mere for og blive klar til det de skal for der skal de jo også kunne dressuren inden de begynder og springes med rytter.

• #20   19. okt 2012 Stald Vestergaard: Ja, de ekstra måneder gør rigtig meget smiley

Det gør det jo også ved børn og andre dyr smiley

• JM
    JM Hjælpe-administrator

Følger: 82 Følgere: 77 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.922
    #21   19. okt 2012 4 års springer indledende runder i LC finalen går i LB
    5 års springer indledende runder i LB finalen går i LA
    6 års springer indledende runder i LA finalen går i MB

og ja det er ikke alle heste der er klar men det er jo den som ejer hesten der må tage ansvaret for om den er mentalt og fysisk klar.

LC er 100 cm
    LB er 110 cm
    LA er 120 cm
    MB er 130 cm

De år jeg har været med har banerne ikke været teknisk svære og de er bygget op så hestene får nogen gode spring, det handler jo i høj grad om at vurdere hvordan de springer teknik, kapacitet, ridelighed ikke om de bare kan kravle henover og overleve.

• JM
    JM Hjælpe-administrator

Følger: 82 Følgere: 77 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.922
    #22   19. okt 2012 Hmm de har ændret i det kan jeg se men 4 års er stadig LC

ellers ser det således ud

DANSK RIDE FORBUNDS CHAMPIONAT FOR UNGHESTE I SPRINGNING AFVIKLES SÅLEDES
    Kvalifikation
    Der udskrives klasser for 4-, 5-, og 6-års heste, der skal afvikles udelte, ved et antal udendørs distriktsstævner med følgende propositioner:
    Klasse for
    Klasse
    Metode
    Tempo
    4-års heste
    100 cm
    S5
    300 m/min.
    5-års heste
    120 cm
    S5
    325 m/min.
    6-års heste
    130 cm
    S5
    350 m/min.
    De 3 kvalifikationsklasser skal så vidt muligt afvikles på én dag. Der skal være mulighed for start i opvarmningsklasser.
    Finale
    Startberettiget i finalestævnet er de 40 bedste 4 års heste, 40 bedste 5 års heste og 40 bedste 6 års heste fra kvalifikationsstævnerne samt ligeplacerede. Ved forfald suppleres op indtil 5 dage før opvarmnings-klassen ved finalen.
    Klasse
    Opvarmning
    Kvalifikation
    Consolation
    Finale
    4-års
    Højde: 100 cm
    Metode B0
    Metode: S5
    5-års
    Højde: 120 cm
    Metode B0
    Metode: A
    Metode: S5*
    6-års
    Højde: 130 cm
    Metode B0
    Metode: A
    Metode: S5*
    *

• #23   19. okt 2012 Team Tindur: JA! Min hest bliver tjekket jævnligt, og der er slet ikke noget at komme efter. Alt er som det skal være, så jeg rider videre med god samvittighed smiley Min hest har aldrig fejlet noget som helst, hun har engang haft en tandbyld, men det var ikke pga. højden på springene smiley Hvis hestene jeg rider på føler sig presset, så er de sku nok kloge nok til at sige fra, hvilket de ikke gør smiley

• #24   19. okt 2012 En hest viser aldrig smerte medmindre den er uutholdelig da den er et flugtdyr. Hvis hesten viser smerte bliver den jagtet af rovdyrene så det gør den først hvis den ikke klarer mere. Så nej du skal ikke regne med den siger fra. Jeg snakker her af erfaring.

• #25   19. okt 2012 Gør du sikkert, men jeg ved med 100% sikkerhed at min hest ikke har lidt nogen last, pga. den har sprunget fra 4 års alderen! Går udfra mine dyrlæger ikke propper mig med løgn..

Kommentér på:
Hvor højt springer 4-års hestene? (:

Annonce