{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.262 visninger | Oprettet:

Erfaring med gaffelbåndsskade. {{forumTopicSubject}}

Er kun interesseret i at høre fra folk som har erfaring med gaffelbåndsskader, og ikke kun nogen som kender en som har haft en hest med gafflbåndsskade. sorry.

Er lidt på bar bund synes jeg.
Vores ene hoppe fik d. 16 juni en gaffelbåndsskade på venstre bagben pga et hysterisk anfald i trailer, ( hesten er bestemt trailervant, men er hvinsk, derfor lidt ustabil).

Hun haltede kun meget meget lidt i en periode, stod på boks 1 måned, men var nød til at lukke hende ud da der ellers ikke ville gå længe før stalden lå ned.
hun halter ikke selvom hun går på fold, men benet hæver lige med det samme når hun står på stald, og hvis hun er ude at gå på vejen f eks.

Har hørt meget forskelligt, men er i tvivl nu.

dyrlægen synes vi bare skal lade hende gå og se hvad der sker, men er jo ikke specielt fedt at have så dyr en hest gående som måske aldrig nogensinde bliver ridehest igen.

så gode råd og erfaring søges.

Obs, hun står med staldbandager om natten nu i forsøg på at dæmpe hævelserne lidt.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Erfaring med gaffelbåndsskade.
  • #1   21. okt 2012 kør hende til en dyrlæge som vil give hende en behandling..

Jeg har faktisk lige oprettet et indlæg omkring min hests gaffelbåndsskade, lige under dit indlæg..
    Der kan du læse hvad jeg har gjort.

• #2   21. okt 2012 Ja der er dyrlæge på hesten, og ja dyrlægen har sagt at vi ikke kan andet end at lade hesten gå nu.

Hjælper ikke på helingen at scannet benet hele tiden.

• #3   21. okt 2012 Og bot gamacherne har ingen effekt på hende, andet end benet bare hæver mere.

og er nemmere for en gaffelbåndsskade på et forben at hele igen, end et på et bagben.

• #4   21. okt 2012 ja, men hvis den ingen behandling har fået, så kan det dælme komme til at tage lang tid.. Nej det giver ingen mening at scanne benet hele tiden, men det giver mening at give hesten en behandling..

• #5   21. okt 2012 du kan ikke behandle en gaffelbåndsskade med medicin.

• #6   21. okt 2012 Nej, du kan behandle den ved hjælp af indsprøjtninger i benet.. Nu står jeg altså selv med sådan en, så jeg ved altså godt hvad man kan og ikke kan..

Du spørger om råd og her er et.. Få den behandlet med indsprøjtninger

• #7   21. okt 2012 og nogen dyrlæger anbefaler så at man ikke gør det.

• #8   21. okt 2012 det er første gang jeg hører, at de ikke anbefaler en behandling..

Men du har fået et godt råd og så kan du jo følge det eller lade være

• #9   21. okt 2012 Min pony står med en gaffelbåndsskade på højre bagben i 4. måned nu. De dyrlæger jeg har haft fat i, siger, at han bare skal have ro, og godt på være ude på folden, såfremt han forholder sig i ro. Et par gange i ugen går jeg en lille tur med ham på asfalt, og ellers står han med BOT på om natten. Jeg har ikke brugt nogen anden form for behandling, men jeg kan tydeligt se, hvordan senen er blevet mindre hævet, så det går jo i den rigtige retning. Jeg har bestemt ikke travlt med at få ponyen rask i en fart, så han får bare al den tid, han har brug for smiley

• #10   21. okt 2012 Min stod med en blødning på gaffelbåndet ved knæhæftningen sidste år. der scannede vi benet for at se hvor slemt det var. Efterfølgende skulle hun bare skridtes, og så var hun til kontrol 4 uger senere hvor hun også blev scannet igen. Skaden var helet, og dyrlægen kunne sletter ikke se hvor skaden havde været. Beordrede en uges ekstra skridt og derefter måtte vi gå i gang med genoptræningen (:

Under hele forløbet gik hun på en lille luftfold, blev skridtet hver dag, hvor hver 3 dag var en tur i skridtmaskine. Hun stod med BOT gamacher i boksen, og fik kølet ben ned hver gang hun havde været ude af boksen. Hun har dog ikke været hævet i benet på noget tidspunkt.
    Hun går nu dressur på distriksplan, og har ingen men fra skaden. (:

En blødning på gaffelbåndet og en gaffelbåndskade skal der tages de samme forholdsregler ved da det næsten er det samme !! (:

• #11   21. okt 2012 månehestene, tak fordi du gad give dig tid til at læse og give et svar.
    glad for at høre det ikke er helt håbløst med en gaffelbåndsskade på et bagben.

Har snakket med en del dyrlæger og andre hestefolk som har en del erfaring med gaffelbåndsskader, og alle har sagt at når det er et bagben ser det straks mere sort ud end hvis det havde været et forben, og der var 50/50 %chance for at den blev ridehest igen, dog mente dyrlægen hun ville være klar til genoptræning allerede her i vinter, men er tydeligt at bliver i hvertfald ikke i år hun bliver ridehest.

Den måned hun havde boksro der stod hun med bot gamacher på, men så var hun bare endnu mere hævet om morgen.

Nu går hun på fold om dagen hvor hævelsen forsvinder efter lidt tid ude, og hun har så indtil for nogen dage siden stået uden staldbandager på om natten, hvilket har gjort at benet var hævet om morgen, nu hun begyndt på staldbandager, og nu der ingen hævelse om morgen, men er jo desværre ikke fordi benet er i orden.

Dyrlægen har også sagt at hvis jeg vil give den tiden, så bare på fold med hende og lade hende gå, gerne 1 år.

• #12   21. okt 2012 Min mors hest Prins havde en gaffelbåndsskade - han stod i 2 år, og er nu kompelt haltfri. Han kan holde til alle de ting han kunne før, han skal bare have støtte gamacher på når han skal springes eller rides høj dressur.

Prins fik blokader i benet, og tja... dem kunne vi nu godt have undværet.
    Men vi masserede hans ben med aloe vera heat, og han stod med bandager om natten.

Men tid, tid og tid, det virkede i hvert fald for os. Og tja.. nu står vi med min søsters hest, der har fået spat i begge bagben - og ja, han får også bare alt den tid han har brug for, medmindre han får ondt.

• #13   21. okt 2012 regner også med at hvis hun bliver ridehest igen, så bliver hun kun redet med bandager eller kodestøtte gamacher, uanset hvad, for at være sikker på senerne bliver støttet, og beskyttet.

• #14   21. okt 2012 Vores gamacher er lige som disse: (link fjernet) - ikke BOT, men samme 'model'

• #15   21. okt 2012 Hej.
    Vil ikke tage pippet fra dig, men en af mine ponyer fik en grim gaffelbåndsskade på det ene bagben i 2007 - alt blev prøvet, hun blev bedre men kunne ikke rides ... Og hun endte som foldbums. I 2011 fik hun et føl, og da det var vænnet fra i forår 2012 valgte jeg at aflive hende 17 år gammel - hun tålte ikke engang at være foldbums længere... -Og skulle aldrig have været sat i fol, men dyrlægen sagde god for det :0(
    Men bagbensgaffelbåndsskader er virkelig 50/50
    Håber det går bedre for din hest end for min pony.

• #16   22. okt 2012 Prins' var så på et forben smiley

• #17   22. okt 2012 henriette, hun halter ikke, og har kun gjort det i en kort periode.

Ville heller ikke gøre noget hvis hun ikke kunne rides mere, hvis hun så bare kunne blive ifol, men kan hun heller ikke, er blevet forsøgt med både frisk transport sæd og naturlig bedækning, men nope.
    Dette ville nemlig også hjælpe på hendes hvinskhed, så prøvede vi sommers.

Og gamle ejer har også forsøgt uden held.

• #18   22. okt 2012 Min haltede heller ikke på folden i flere år, men et par min med rytter, så var den gal igen...:0(
    Håber det bedste for Jer!

Kommentér på:
Erfaring med gaffelbåndsskade.

Annonce