Erfaring med gaffelbåndsskade. {{forumTopicSubject}}
Er kun interesseret i at høre fra folk som har erfaring med gaffelbåndsskader, og ikke kun nogen som kender en som har haft en hest med gafflbåndsskade. sorry.
Er lidt på bar bund synes jeg.
Vores ene hoppe fik d. 16 juni en gaffelbåndsskade på venstre bagben pga et hysterisk anfald i trailer, ( hesten er bestemt trailervant, men er hvinsk, derfor lidt ustabil).
Hun haltede kun meget meget lidt i en periode, stod på boks 1 måned, men var nød til at lukke hende ud da der ellers ikke ville gå længe før stalden lå ned.
hun halter ikke selvom hun går på fold, men benet hæver lige med det samme når hun står på stald, og hvis hun er ude at gå på vejen f eks.
Har hørt meget forskelligt, men er i tvivl nu.
dyrlægen synes vi bare skal lade hende gå og se hvad der sker, men er jo ikke specielt fedt at have så dyr en hest gående som måske aldrig nogensinde bliver ridehest igen.
så gode råd og erfaring søges.
Obs, hun står med staldbandager om natten nu i forsøg på at dæmpe hævelserne lidt.
dec 2006
Følger: 72 Følgere: 82 Heste: 4 Emner: 526 Svar: 5.248
Jeg har faktisk lige oprettet et indlæg omkring min hests gaffelbåndsskade, lige under dit indlæg..
Der kan du læse hvad jeg har gjort.
aug 2012
Følger: 37 Følgere: 39 Heste: 4 Emner: 73 Svar: 701
Hjælper ikke på helingen at scannet benet hele tiden.
aug 2012
og er nemmere for en gaffelbåndsskade på et forben at hele igen, end et på et bagben.
dec 2006
aug 2012
dec 2006
Du spørger om råd og her er et.. Få den behandlet med indsprøjtninger
aug 2012
dec 2006
Men du har fået et godt råd og så kan du jo følge det eller lade være
jun 2010
Følger: 21 Følgere: 22 Heste: 4 Emner: 164 Svar: 1.154
dec 2007
Følger: 68 Følgere: 66 Heste: 5 Emner: 63 Svar: 654
Under hele forløbet gik hun på en lille luftfold, blev skridtet hver dag, hvor hver 3 dag var en tur i skridtmaskine. Hun stod med BOT gamacher i boksen, og fik kølet ben ned hver gang hun havde været ude af boksen. Hun har dog ikke været hævet i benet på noget tidspunkt.
Hun går nu dressur på distriksplan, og har ingen men fra skaden. (:
En blødning på gaffelbåndet og en gaffelbåndskade skal der tages de samme forholdsregler ved da det næsten er det samme !! (:
aug 2012
glad for at høre det ikke er helt håbløst med en gaffelbåndsskade på et bagben.
Har snakket med en del dyrlæger og andre hestefolk som har en del erfaring med gaffelbåndsskader, og alle har sagt at når det er et bagben ser det straks mere sort ud end hvis det havde været et forben, og der var 50/50 %chance for at den blev ridehest igen, dog mente dyrlægen hun ville være klar til genoptræning allerede her i vinter, men er tydeligt at bliver i hvertfald ikke i år hun bliver ridehest.
Den måned hun havde boksro der stod hun med bot gamacher på, men så var hun bare endnu mere hævet om morgen.
Nu går hun på fold om dagen hvor hævelsen forsvinder efter lidt tid ude, og hun har så indtil for nogen dage siden stået uden staldbandager på om natten, hvilket har gjort at benet var hævet om morgen, nu hun begyndt på staldbandager, og nu der ingen hævelse om morgen, men er jo desværre ikke fordi benet er i orden.
Dyrlægen har også sagt at hvis jeg vil give den tiden, så bare på fold med hende og lade hende gå, gerne 1 år.
nov 2009
Følger: 85 Følgere: 100 Heste: 10 Emner: 225 Svar: 5.276
Prins fik blokader i benet, og tja... dem kunne vi nu godt have undværet.
Men vi masserede hans ben med aloe vera heat, og han stod med bandager om natten.
Men tid, tid og tid, det virkede i hvert fald for os. Og tja.. nu står vi med min søsters hest, der har fået spat i begge bagben - og ja, han får også bare alt den tid han har brug for, medmindre han får ondt.
aug 2012
nov 2009
aug 2010
Følger: 17 Følgere: 14 Heste: 7 Emner: 35 Svar: 269
Vil ikke tage pippet fra dig, men en af mine ponyer fik en grim gaffelbåndsskade på det ene bagben i 2007 - alt blev prøvet, hun blev bedre men kunne ikke rides ... Og hun endte som foldbums. I 2011 fik hun et føl, og da det var vænnet fra i forår 2012 valgte jeg at aflive hende 17 år gammel - hun tålte ikke engang at være foldbums længere... -Og skulle aldrig have været sat i fol, men dyrlægen sagde god for det :0(
Men bagbensgaffelbåndsskader er virkelig 50/50
Håber det går bedre for din hest end for min pony.
nov 2009
aug 2012
Ville heller ikke gøre noget hvis hun ikke kunne rides mere, hvis hun så bare kunne blive ifol, men kan hun heller ikke, er blevet forsøgt med både frisk transport sæd og naturlig bedækning, men nope.
Dette ville nemlig også hjælpe på hendes hvinskhed, så prøvede vi sommers.
Og gamle ejer har også forsøgt uden held.
aug 2010
Følger: 17 Følgere: 14 Heste: 7 Emner: 35 Svar: 269
Håber det bedste for Jer!
Erfaring med gaffelbåndsskade.