Heste tandlæge KIG {{forumTopicSubject}}
Jeg havde tandlæge til mine heste igår og bliver simpelthen nød til at dele min oplevelse med jer.
Vi startede med min fjordhest, jeg har i en periode følt at han lagde sig på tøjlen og var tung. Noget han normalt ikke er. Så derfor tænkte jeg jo på at det nok var tænderne den var gal med.
Heldigvis skulle de andre i stalden havde tandlæge til deres så jeg kunne nå og hoppe med.
Milos havde tandlæge for knap et år siden, hvor jeg brugte en alm. dyrlæge som raspede han tænder. Han nævnte at Milos stadig havde sine ulvetænder, men det overhovedet ikke var til gene for ham og at han derfor ikke ville fjerne dem.
Da tandlægen så kom og åbnede munden på ham. Stoppede hun chorkeret op. Hun havde aldrig set en heste mund så skæv og dårlig som hans. Jeg var mildest talt chorkeret..
Hans forreste kindtand, midterste kindtand og bagerste kindtand var for høje i begge sider, og dermed ikke ordnet ordenligt. + han ulvetænder var flækket i begge sider og generet ham utrolig meget når han blev redet med bid.
Hun rettede ham, og sørgede for at vise mig hans tænder før behandlingen og efter, og jeg kunne sagtens se forskel. Det var helt vildt, og man kunne med det samme mærke at milos var meget mere frisk og glad bag efter!
Bag efter skulle min lille shetlandspony på 30år tages. Hun sagde at han havde et par skæve tænder som gjorder at hans tænder blev rykket og blev løse, samt at de var slidte (selvfølgelig)
Hun sagde at hvis hun ikke behandlede ham, ville han måske leve 1-2år alt efter hans helbred ud over tænderne, men hvis han fik behandlingen ville han kunne leve 5-10år plus minus, igen afhængigt af hans normale helbred.
Og igen da hun var færdig kunne jeg tydeligt se at han var meget mere tilfreds!
Så ville jeg for sjov tage min store dreng hen så hun kunne kigge på ham. Han har lige haft tandlæge for under en måned siden, hvor jeg kørte til et dyrehospital og fik en specieltandlæge til at kigge på ham, fordi han havde fået en tandbyld.
Jeg brugte 6000kr på at han fik tandlæge der.
Og da den her tandlæge kiggede på ham, sagde hun at man kunne se at der var raspet men at hans fortænder var forfærdelige.. Og at han havde 3-4 skæve tænder som gjorder at han låser i nakken og derfor har svært ved at gå til bidet.
Det var ikke noget der havde stor betydning for ham lige nu, men det var noget der skulle ordnes på sigt.
Jeg var dybt forærget og føler mildest talt at de 6000kr er fløjet lige ud i luften!
Igen jeg var simpelthen nød til at dele denne oplevelse med jer. OG sige. Hvis i nogensinde skal ahve tandlæge til jeres hest så brug en TANDLÆGE der har styr på tænder og ikke en dyrlæge der bruger manuelt rasp. For det gør mere skade end gavn!!
(undskyld længden, og evt stave og kommafejl)
jan 2010
Følger: 27 Følgere: 29 Heste: 3 Emner: 29 Svar: 280
Dyrelægen er bare IKKE gode nok når det gælder vores kære hestes tænder!
apr 2009
Følger: 16 Følgere: 15 Heste: 1 Emner: 7 Svar: 206
dec 2006
Følger: 113 Følgere: 111 Heste: 5 Emner: 149 Svar: 1.784
sep 2007
Følger: 33 Følgere: 49 Heste: 2 Emner: 290 Svar: 3.667
men ja jeg er også lige skiftet til hestetandlæge for 6 måneder siden (har lige haft hende ude 2. gang) og jeg var DYBT skuffet over min dyrlæge! For det første så er min hest 11 år og har rendt rundt med en irriteret ulvetand i alle årene, som dyrlægen ikke har nævnt noget som helst om.. så den startede vi med at fjerne, så har hun en meget smal kæbe og var slet ikke raspet til efter det, og hendes fortænder var heller ikke ordnet godt nok, hun har en smule overbid
så jeg bruger ALDRIG dyrlæge igen til at få ordnet hendes tænder
dec 2006
Følger: 113 Følgere: 111 Heste: 5 Emner: 149 Svar: 1.784
så 5000kr af dem var i hvert faldt spildt, efter som det hele stort set skulle gøres om...
Heste tandlæge KIG