{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.683 visninger | Oprettet:

Hørfrø mod hovbyld? {{forumTopicSubject}}

Min stakkels lille shetlænderhoppe står med en hovbyld, som hverken dyrlæge eller hovsmed har kunnet komme ind til..

Hovsmeden mente, der ikke var meget andet at gøre, end at lade bylden sprænge selv, men det kan jo vare længe.. Og så selvfølgelig bade hoven i sæbevand og ellers lade hende komme på fold..

Men nu fandt jeg lige, i et indlæg på heste-nettet, et råd om, at behandle den med et opkog af hørfrø, som man så lægger i en karklud, som sættes på hoven med gaffa.. Efter et par dage skulle bylden så gerne selv sprænge..

Er der nogen af jer, der har erfaring med den "kur"?

Ellers tænker jeg også sådan lidt, om man ikke burde tage en pose udenover? Især hvis man lukker hesten på fold..
Og hvad med de der frø - bliver de kogt helt ud, så hesten ikke går og jokker i dem? Eller er det bare væsken man putter ved hoven?

Håber at høre om nogle der har erfaringer med det smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hørfrø mod hovbyld?
  • #1   9. nov 2012 Det hjælper, ja smiley

• #4   9. nov 2012 Okay - det skal helt sikkert afprøves! smiley
    Men kan du mon svare mig på nogle af spørgsmålene omkring plasticpose og hvordan konsistensen af det der opkog?

• #5   9. nov 2012 jeg gav min hest hørfroolie for det, og det hjalp smiley

• #6   9. nov 2012 http://www.heste-nettet.dk/forum/5/636453/636453/

Her er linket til indlægget.. Men noget med, at hoven bliver blødere, så den har nemmere ved at vandre ud selv..

Dyrlægen gav mig egentlig noget smertestillende, som hun har fået, men hvis det gør, at den ikke kommer ud så nemt, tror jeg da ikke jeg vil fortsætte med det.. :S

• #7   9. nov 2012 Signe S: Hørfrøolie i foderet, eller hvordan? smiley

• #8   9. nov 2012 Min pony blev i sommers opereret i hoven grundet en byld som var for længe i hans hov(kom også ud gennem kronranden og under hoven). Så prøv at undersøge på Google om du kan gøre noget. Vi fik dælme ikke en sjov regning efter den omgang!

• #9   10. nov 2012 Ej, virker det virkelig? smiley
    I sommers havde min hest også en hovbyld der sad så langt oppe at hverken dyrlæge eller smed kunne fjerne den - den sad endda så langt oppe at da smeden lavede den der ''tryk prøve'' eller hvad nu hedder, kunne man ikke en gang se at der skulle være noget, så så langt sad den oppe...

Men der fik vi bare af vide at den skulle springe af sig selv og hun fik vasket hoven i sæbespåner og kom på fold... :o) og har ikke prøvet det med hørfrø, dog får hun fast hørfrø i sit foder, måske det hjalp? ved det ikke smiley

Men god bedring med din hest smiley

• #10   10. nov 2012 Jep det virker. Jeg brugte det på en af mine shetter for nogle år siden. Du smider den varme grød i frysepose som du fører hoven ned i.
    Herefter tog jeg en af mine ridesokker og tog udenom hoven og den gik så helt op til knæet på ham og vupti, så sad det hele som det skulle.
    Ganske nemt. Det må gerne være rimelig varmt.

På denne måde kom hoven til og stå på/i grøden og det gik op til lige over kronranden.
    Jeg gav ham nyt grødomslag både morgen og aften.

• #11   10. nov 2012 Horsemind: Tak - det var lidt nemmere at forholde sig til! smiley
    Det vil jeg helt sikkert have købt ind til i dag, så!

• #13   10. nov 2012 Yay! Jeg nåede slet ikke at få det afprøvet, for bylden er sprunget i nat! smiley
    Så nu står den bare på sæbespåner.

Men skal helt sikkert afprøve hørfrø-behandlingen, hvis en af dem får en hovbyld igen.

• #15   10. nov 2012 Ja, nemlig smiley

• #16   11. nov 2012 det kan også bruges til at trække betændelse ud af hoven med, min gamle hingst var så uheldig at jokke en skrue op i hoven helt op men heldigvis gik den lige forbi hovbenet, da dyrlægen fik gravet den ud var der jo et stort hul ind som skulle hele inde fra, der kogte jeg hørfrø og pakkede hoven ind i sammen med sådan en gummisko den kunne han dog få spændt op så han måtte nøjes med at få det klasket på også en sok med en bandage rundt om, efter en uge var han haltfri og såret var lukket uden byld osv, jeg gav ham også nogle håndfulde hørfrø i hans mad

Kommentér på:
Hørfrø mod hovbyld?

Annonce