Hørfrø mod hovbyld? {{forumTopicSubject}}
Min stakkels lille shetlænderhoppe står med en hovbyld, som hverken dyrlæge eller hovsmed har kunnet komme ind til..
Hovsmeden mente, der ikke var meget andet at gøre, end at lade bylden sprænge selv, men det kan jo vare længe.. Og så selvfølgelig bade hoven i sæbevand og ellers lade hende komme på fold..
Men nu fandt jeg lige, i et indlæg på heste-nettet, et råd om, at behandle den med et opkog af hørfrø, som man så lægger i en karklud, som sættes på hoven med gaffa.. Efter et par dage skulle bylden så gerne selv sprænge..
Er der nogen af jer, der har erfaring med den "kur"?
Ellers tænker jeg også sådan lidt, om man ikke burde tage en pose udenover? Især hvis man lukker hesten på fold..
Og hvad med de der frø - bliver de kogt helt ud, så hesten ikke går og jokker i dem? Eller er det bare væsken man putter ved hoven?
Håber at høre om nogle der har erfaringer med det
maj 2011
Følger: 12 Følgere: 10 Heste: 1 Emner: 2 Svar: 107
apr 2004
Følger: 42 Følgere: 41 Heste: 9 Emner: 85 Svar: 449
Men kan du mon svare mig på nogle af spørgsmålene omkring plasticpose og hvordan konsistensen af det der opkog?
maj 2011
Følger: 12 Følgere: 10 Heste: 1 Emner: 2 Svar: 107
apr 2004
Her er linket til indlægget.. Men noget med, at hoven bliver blødere, så den har nemmere ved at vandre ud selv..
Dyrlægen gav mig egentlig noget smertestillende, som hun har fået, men hvis det gør, at den ikke kommer ud så nemt, tror jeg da ikke jeg vil fortsætte med det.. :S
apr 2004
nov 2012
Følger: 1 Heste: 1 Emner: 5 Svar: 23
mar 2009
Følger: 1725 Følgere: 532 Heste: 8 Emner: 201 Svar: 3.017
I sommers havde min hest også en hovbyld der sad så langt oppe at hverken dyrlæge eller smed kunne fjerne den - den sad endda så langt oppe at da smeden lavede den der ''tryk prøve'' eller hvad nu hedder, kunne man ikke en gang se at der skulle være noget, så så langt sad den oppe...
Men der fik vi bare af vide at den skulle springe af sig selv og hun fik vasket hoven i sæbespåner og kom på fold... :o) og har ikke prøvet det med hørfrø, dog får hun fast hørfrø i sit foder, måske det hjalp? ved det ikke
Men god bedring med din hest
aug 2007
Følger: 32 Følgere: 32 Heste: 9 Emner: 138 Svar: 734
Herefter tog jeg en af mine ridesokker og tog udenom hoven og den gik så helt op til knæet på ham og vupti, så sad det hele som det skulle.
Ganske nemt. Det må gerne være rimelig varmt.
På denne måde kom hoven til og stå på/i grøden og det gik op til lige over kronranden.
Jeg gav ham nyt grødomslag både morgen og aften.
apr 2004
Det vil jeg helt sikkert have købt ind til i dag, så!
apr 2004
Så nu står den bare på sæbespåner.
Men skal helt sikkert afprøve hørfrø-behandlingen, hvis en af dem får en hovbyld igen.
apr 2004
okt 2006
Følger: 29 Følgere: 28 Heste: 6 Emner: 22 Svar: 348
Hørfrø mod hovbyld?