{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.769 visninger | Oprettet:

Unghest - Salg/aflivning ?? {{forumTopicSubject}}

Hej alle smiley
Jeg har en varmblods unghest på 4 år.
Han er tilredet som 3 års og er redet ca et år sammenlagt.
Her det sidste halve år har vi haft en del pauser, da han har været urent gående .. Ikke halt. Dyrlægen har været indeover igennem hele forløbet. Han har i ca et halvt år fået corta-vet tilskud. Her i sidste uge besluttede vi os så for at tage røngten for at finde ud af præcis, hvad der var galt.

Han har så fået konstateret spat i begge bagben. Det er helet i venstre bagben, og i højre bagben er det aktivt (Ikke helet). I venstre forben har hans hovben en forkert hælning/stilling. I højre forknæ har han er slags betændelsestilstand, bagpå knæet. (Har ikke fået endelige papirer fra dyrlægen endnu derfor kan jeg ikke præcis huske, hvad han sagde.)
Og så har han en kropsbygning som gør, at han belaster sin forpart mere end andre heste.
Alt i alt mente dyrlægen ikke, at han kan holde til at gå som konkurrende hest. Han vil kunne holde til hyggeridning på lavt plan. Og dette højst sandsynligt kun hvis han går med fire sko og bliver fodret efter det, og får noget dyrt tilskud til spatten i bagbenene. Og da han er en hest, som er varm i hovedet er han ikke den fødte tur/hyggehest.

Og da jeg gerne vil ride stævner, og have en hest som jeg kan ride ca 5 dage i ugen, så kan han jo ikke holde til det jeg gerne vil have ud af en hest.

Så her er det så mit spørgsmål kommer : Hva ville i gøre hvis i stod i denne situation? Ville i sælge den som hygge/selskabshest, aflive den eller ?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Unghest - Salg/aflivning ??
  • #1   15. nov 2012 Ville være bange for at sælge en syg hest - kunne være han havnede ved den forkerte, som brugte ham mere seriøst end han måtte.

    En død hest lider ikke.


  • #2   15. nov 2012 Den er meeeget svær.. og vil sige hvis i ikk mener han kan gå som skovturs hest grundet han måske ikk har temperament til det havde jeg nok valgt og aflive ham

  • #3   15. nov 2012 jeg må slutte mig til de to andre, afliv hesten hvis du ikke mener hesten kan leve med at være tur/hyggehest. man ved ALDRIG hvad man sælger hesten til uanset hvilke kontrakter man laver.

    Som der bliver skrevet, en død hest lider ikke.


  • #6   15. nov 2012 Aflivning - for hesten skyld.

  • #7   15. nov 2012 Det er rigtig svært.
    Men det kommer jo i bund og grund an på om du mener den kan trives med sin fremtidige tilværelse som hyggehest? For hvis den kan synes jeg det er synd at aflive. Hvis den får svært ved at tilpasse sig og kommer til at leve med smerter, så synes jeg aflivning.
    Hvis du er nervøs for hvad eventuelle kommende købere vil bruge ham til, så lav en kontrakt når i sælger hvor køber skal skrive under på ikke at bruge hesten for meget og ikke starte stævner. Evt. kan du også skrive at hesten ikke må sælges videre, og hvis et salg bliver nødvendigt så skal du havde tilbuddet om at købe tilbage til den slagspris du solgte ham for.
    Nej, en kontrakt er ikke 100 % sikkerhed, men de fleste hestefolk vil da respektere det. Jeg synes ikke man skal nægte hesten en chance for en god tilværelse, hvis det er muligt at den kan få det.

    Men igen, hvis du virkelig ikke tror på at hesten vil kunne få en god tilværelse, så er det heller ingen skam at aflive.


  • #8   15. nov 2012 Tak for svar alle sammen smiley

    Jeg hælder også mest til aflivning smiley da jeg nemlig er bange for hvor han ender henne og hva der bliver gjort ved ham ved evt salg. Men det er også bar så svært at aflive ham, da jeg har haft ham hele hans liv og han er min sjæleven. Finder nok ikk en hest som jeg vil holde så meget af. Men det kan nok blive aktuelt med aflivning. Men på den anden side ved jeg at han ikk har ondt og at han har det godt når han kommer herfra.

    Og er også bar ved at have lagt så mange kræfter og penge i ham for at prøve og få ham til at fungere. At så er det også bare surt at blive ved med at kæmpe når man ved man ikk kommer nogen vegne med det smiley


  • #9   15. nov 2012 Enig i alle de andre.
    En hest med den bagage har det bedst på "de evige grønne græsgange"
    En svær beslutning .... :o(


  • #12   15. nov 2012 Forstår godt det svært at lade ham aflive men som du selv skrev du har haft ham hele hans liv og du ved han har haft det godt! smiley så det bedre hans liv slutter godt og ppå en værdig måde..

    Jeg ville osse vælge aflivning for man kan aldrig vide hvor hesten ender! smiley


  • #14   15. nov 2012 Tak for svar smiley !
    Er enig med jer. Men det er bar så svær en beslutning smiley


  • #15   15. nov 2012 Ville vælge aflivningen. Det er rigtig svært, jeg har endnu ikke måtte aflive en af mine men Er i gang med tankerne ved væres gamle, og det er rigtig hård for mig at vise at han ikke langt igen. Men Heller aflive en hest mens den har det godt og ikke mens den har ondt .

  • #16   15. nov 2012 Ja det er en meget svær beslutning men jeg ville også vælge aflivning.
    Af den grund at jeg ikke ville turde stole på om folk ville have hesten gående som hyggehest. Har hørt alt for mange gange at hestene bliver solgt videre som rideheste og i sidste ende er det jo hesten som er taberen.


  • #17   15. nov 2012 Det med at aflive en hest UDELUKKENDE fordi man er bange for at den ende som kastebold, det synes jeg faktisk ikke er okey. Hvem siger den har et problem med at skifte ejer tit? Da hellere det end at være strandet med én dårlig ejer hele ens liv.
    Og selv hvis den skifter ejer et par gange, så har den jo stadig en chance for et finde en god ejer før eller siden. Og det er måske det hele værd for den.
    Hvis den har en chance så synes jeg ikke man skal tage det fra den.

    Jeg tænker ofte på at hvis jeg selv havde været en hest, så var jeg nok også for længst blevet aflivet. Jeg fejler rigtig mange ting og kan ikke rigtig holde til noget. Propper mig med smertestillende ind imellem, men jeg har det da sådan set fint.
    Jeg er da glad for livet selvom jeg ikke kan alt det jeg gerne ville. Mon ikke også hesten har det sådan?

    Jeg ser ingen grund til at gå ud fra at alle kommende købere er dårlige mennesker der vil snyde sig udenom en kontrakt eller behandle hesten dårlig. Langt de fleste hestemennesker vil jo kun hestens bedste.

    Derfor synes jeg beslutningen skal afhænge af om hesten har en chance for at få sig en god tilværelse. Og det kan du bedst selv vurdere.


  • #18   15. nov 2012 Jeg synes ikke at man skal aflive en hest, blot fordi at man ikke kan bruge den som konkurrencehest. Så bør man hellere tage sig tid til at finde en bedre ejer til den, og muligvis besøge personen og skrive kontrakt på forkøbsret, hvis hun ikke kan beholde hesten længere.
    Det der med at aflive den, det er sgu noget pjat. Alle heste - alle dyr OG mennesker - fortjener en chance her i livet.


  • #20   15. nov 2012 Hvor hestens skyld ville jeg få den aflivet!

  • #23   15. nov 2012 Man skal da ikke bare aflive en hest, omg.... Slet ikke sådan en ung én.
    Heller tage sig tid til at finde nogle ejere der kan give hesten præcis hvad den har brug for. Nogle gange fatter jeg ikke at folk kan være så kolde. Det er et liv...


  • #24   15. nov 2012 Det er aldrig nemt og få en hest aflivet. Uanset om den er 2, 4 eller 30. Det er et levende væsen.
    Heste er meget forskellige. Jeg har bla. en hoppe som ikke fungere som koncurence hest fordi hun stresser totalt op. Hun har det bedst ved og blive redet en til 2 gange om ugen bare som hygge hest. Omvendet har jeg haft en hest i tilridning som overhovedet IKKE dur som hygge hest. Den skal rides 5-6 gange om ugen ellers bliver den helt skør i hovedet.
    Som der er mange der siger så ved du ikke hvor hesten ender hvis du sælger den. For det er ikke sikkert folk er klar på og bruge så mange penge på bare en "hyggehest" fordi den skal have specielt foder og der er mange ting der skal tages hensyn til. Nej hesten har ikke ondt nu men hvem siger den ikke har det om et år?

    Jeg ville helt personligt vælge og få hesten aflivet for at den ikke skulle få ondt. Man kan ikke altid se på en hest om den har ondt! det er en MEGET hård beslutning da den jo har et helt liv foran sig. Mistede selv min 2års forrige år og det gør stadig ondt. Dog trøster jeg mig med at hun ikke har ondt mere.

    Hellere vælge en aflivning af en "syg" hest end risikere den ender som kastebold.


  • #27   15. nov 2012 Jeg ville aflive for hestens skyld..
    Død hest lider ikke.


  • #28   15. nov 2012 Igen tak for svar.
    Jeg vil ALDRIG aflive hvis jeg mener der er en anden mulighed.
    Er lige kommet i snak med et hesteasyl ca 10km fra hvor vi bor, som nok godt kan tage ham. Der vil han komme til at gå som selskabshest for nogle ungheste. Ska derud og se i den nærmeste fremtid. For vil jo hellere have at han kan leve videre hvis der er mulighed for det. Og tror ikk han vil have ondt af at være foldbums.

    Det har ENORMT meget at sige at han heller ikke er en hvermandshest. Han er meget speciel og det er ikke alle der kan tackle ham. Men på det hesteasyl må jeg komme og se til ham og måske ride ham engang imellem hvis han kan det.

    Men som i også skriver er der ingen der ved hvordan hans skavanker vil udvikle sig .. Jeg ved jo ikk om jeg står med en slagteklar hest om et halvt år. Og at det der er det mest humane at aflive ..

    Men igen jeg afliver ham ikke hvis jeg kan finde en anden løsning....


  • #29   15. nov 2012 Pia, det lyder til at du holder ham i livet for din skyld og ikke hans?
    Hesten lider ikke hvis den er død, og der er altså så mange foldbumser/hyggeheste/selskabsheste at de nemt ryger videre til lav pris og bliver brugt til ting de slet ikke kan holde til.

    Jeg forstår godt din frustration og at du holder af hesten, men giv den fred før det er for sent.

    I mine øjne bør en hest aflives når den i så ung en alder allerede har SÅ mange skavanker, og min erfaring siger mig det ikke bliver bedre med alderen. smiley

    Du skriver selv at hesten ikke vil egne sig som hyggehest, hvorfor så overhovedet overveje hesteasyl?

    Blot lidt tanker herfra. smiley


    Og til jer der siger det er synd osv: Hesten tænker ikke som os mennesker. Og at tillægge hesten vores menneskelige egenskaber er en stor fejl.
    Død hest lider ikke!


  • #30   15. nov 2012 Ærlig talt folkens, rolig nu med den dér "En død hest lider ikke". Det er meget muligt at en død hest ikke lider, det er også fint til en hvis grad, men det betyder da ikke at alle heste skal dø, så snart der er det mindste galt. Det er en skræmmende tankegang synes jeg! Hvis hesten kan gå som foldbums eller hyggehest uden smerter, hvorfor så ikke lade den gøre det?
    Ja den kan ende i de forkerte hænder hvis den sælges - det kan alle heste i princippet, men der er da gudskelov flere hesteglade mennesker i hesteverdenen end der er dårlige mennesker.

    Trådstarter, du skal nok finde ud af det rigtige for dig og din hest smiley Du af alle må være den der bedst kan finde den rette løsning, vi kender jo ikke din hest. Men kan han gå som foldbums/hyggehest uden smerter, så håber jeg da du kan finde et godt sted til ham, hvor han kan nyde sit tidlige otium.


  • #31   15. nov 2012 Mint: hun skriver selv den ikke ville kunne gå som hyggehest?

    Kan ikke se hvor henne der bliver skrevet alle heste skal aflives. Selvfølgelig skal man hjælpe dyrene hvis det kan betale sig, men med de skavanker den hest her har, og med det temperament den har og de krav den medfører sig, så kan jeg ikke se hvorfor den skal holdes i live? Det er jo ikke for hestens skyld så, men for ejers.

    Og ja, der findes jo flinke og rare folk ude i verden som med glæde vil have en hyggehest, men det er altså begrænset hvor meget de vil give i specialfoder osv til en hest der i princippet "bare" skal tulle rundt på folden..


  • #32   15. nov 2012 Ditte S - Det gør hun da ikke, hun skriver bare han ikke er den fødte turhest smiley Hun skriver også at hun ikke tror han vil have ondt af at være foldbums.
    Hvad skavankerne har af betydning for ham som konkurrencehest er jo i og for sig ligegyldigt, når det ikke er det han skal være og det skal han jo ikke, når han ikke kan holde til det. Hans fremtid lige nu står som turhest/foldbums. Vil hans skavanker også genere ham der, ja så synes jeg da også aflivning er det bedste.


  • #33   15. nov 2012 Han kan ikk fungere som hyggehest. Det er jeg sikker på. Det er medmindre man har lyst til at blive smidt af hver gang man er på tur og ride på en hest som kigger meget ... Og det tror jeg ikk der er nogen der har lyst til.

    Så alternativet er foldbums. Og hvis han kan fungere med det et sted hvor han ikk skal videre ! Så syntes jeg det er ok. Men under alle omstændigheder vil jeg rådføre mig med min dyrlæge om hvad han synes der er optimalt. Han kender heldigvis også hesten og dens temp ret godt.

    Jeg vil ikke tage beslutningen nu og her, men jeg er glade for at i ytrer jeres mening om sagen. Tror aldrig man vil blive enig om en læsning. Men jeg må følge min fornuft og min dyrlæge. Vil IKKE holde ham i live for min skyld ...


  • #34   15. nov 2012 Jeg har ikke læst alle opslagene igennem, men vil lige komme med min mening. Jeg synes at en mulighed kunne være at låne ham ud som selskabshest til nogen der mangler en. (evigheds lån) Det kan nok ta noget tid at finde det rigtige sted, gerne tæt på så du kan se hvordan han har det.
    Altså de får hesten gratis, men kan de ikke ha den mere skal de rådføre sig med dig om du vil ha ham tilbage (måske nogle års pause hjælper på ham) eller om han til den tid skal aflives. Lav evt en kontrakt der skal fornyes hvert år...
    Jeg synes det ville være rigtig ærgeligt at aflive ham, men kan godt forstå dit dilemma når nu han ikke egner sig til at være turhest.

    Held og lykke...


  • #35   15. nov 2012 Evt. kan det være aflivning for din regning, da det jo enten er nu eller senere... Så har de ikke den udgift oven i hatten, og du er sikker på at det er blevet gjort...

  • #36   15. nov 2012 Havde det været min så havde jeg aflivet, jeg aflivede min knap 4 års DV i januar pga wobler, ville aldrig risikere at hesten pludselig kom i forkerte hænder.

  • #37   16. nov 2012 Jeg er nemlig så bange for at han ender et sted hvor de ikk kan styre ham og at han så som i siger ender som kastebold smiley så vil jeg hellere gøre en ende på det nu ...

  • #38   16. nov 2012 En så ung hest lever jo nemt 20 år endnu, og på den tid kan hesten nå at komme i mange forkerte hænder.

    I hesteverdenen kan man kun stole på sig selv hvad angår køb og salg.

    Og vil du gøre den hest en tjeneste, så sørger du for at få den aflivet, når du ikke kan/vil have den gående mere.

    Du vil have det SÅ forfærdeligt hvis du så den på¨et eller andet hestemarked om 10 år - til salg som ridehest.

    At sende den videre synes jeg ville være synd, og på ingen måder i hesten bedste interesse.

    Men det er din hest, og selvfølgelig op til dig.

    Spørg evt. dyrlægen til råds.


  • #39   16. nov 2012 Jeg ville bide i det sure æble og give ham fred - både for hans og din egen skyld.

    Ingen vil have en foldbums gående og smide x antal kroner i dyrt tilskud og sko.


  • #40   16. nov 2012 jeg ville dælme også aflive den 75% af den bevæg apparat virker ikke og en hest er flugtdyr ergo vil den skjule dens smerte.

    jeg har engang for længe siden solgt en hest med kontrakt lavet via advokat hesten måtte ikke rides sælges eller ligende og kunne de ikke have den mere skulle jeg have den tilbage til samme pris, en dag var de flyttet fra egenen og jeg kunne ikke finde dem igen, der gik ca 4 år og jeg fik en opringning fra en som var på egeskovmarked at hun var sikker på at den var min gamle hest som stod der, jeg fandt papir billeder og skyndte mig der ned, der stod hun, dopet så man ikke kunne se hun havde ondt til salg som jagthest med flair for spring til mange penge, jeg kunne så bevise at det var samme hest fremlægge billeder af spat sanvokset torntappe udtalelser fra dyrlæger, jeg fik så handlet frem til at jeg kunne købe hende tilbage for slagteprisen ved ikke at anmelde. hun kom med hjem og fik 14 dage på lækkert græs fuld smertebehandling også aflivet en solskindsdag.
    efter det så vil jeg til hver en tid vælge at få den slået ned for du kan aldrig gadere dig i fremtiden, heller ikke selv om du giver den væk til et hestehjem da det kan gå konkurs og så bliver hestene solgt til højeste bydende eller værre


  • #41   17. nov 2012 Tak for jeres meninger smiley

    Har i dag været ovre og ride ham en lille tur. Han fik to runder på hver volte i longen (i trav) selfølgelig varmet op ved at blive trukket med først. Og han var bar totalt cool da jeg kom på ryggen af ham. (Han har haft fri i en måned nu).

    Det er bar svært når jeg kan mærke hvor meget gålyst han har. Puffede lidt til ham og så satte han ellers afsted i fin trav. Han tog selv galoppen og han var næsten ikk til at stoppe igen smiley men kunne også bar mærke på ham at han ikk har den frie bevægelighed som han har haft.

    For ved bar at hvis han bliver redet ret meget så kommer vi tilbage til det gamle igen hvor han mister lysten, og bliver tvær når han bliver redet.

    Har nu snakket lidt mere med det hesteasyl. Jeg skal ud og kigge i morgen. Vi har snakket om udlån, hvor at jeg tager ham tilbage hvis de på et tidspunkt ikke har mulighed for at have ham længere.

    Men vil i alt fald snakke med min dyrlæge mandag, for at høre om Cash har ondt ved bar at gå. Eller om han kan gå som selskabshest og have det godt.


  • #42   17. nov 2012 Du skal jo gøre det du føler er rigtigt.. Hvad føler du selv er det rigtige?
    Hvis det var min hest, havde jeg valgt aflivningen hvis det betød, jeg ikke selv kunne beholde den.. Ville ikke byde min hest, at blive sendt ud i verden, og ikke vide hvordan andre vil behandle den. Det handler jo om hvad man sover bedst af om natten..

    Jeg skal snart selv tage afsked med min unghest, som desværre ikke bliver ridehest.. Hun har det fint ligenu, og går og hygger på marken. Jeh kunne i princippet godt give hende væk til nogen, som vil bruge en hyggehest. Men kan ikke nænne det overfor hende. Og jeg har det bedst med at hun bliver aflivet, så hun ikke ender i forkerte hænder. Sådan har jeg det bedst, også selvom det bliver utrolig hårdt at skulle sige farvel.. Men man skal huske at man gør hesten en kæmpe tjeneste.. smiley


  • #43   17. nov 2012 Noget hel andet.. Har I lagt mærke til hvor mange syge og skadet heste, der er til salg bare på nettet?? Der er ALT for mange efter min mening.. Og hvorfor er der så mange?? Fordi ingen kan nænne at aflive hesten, og skubber tanken fra sig. Det synes jeg hel ærlig er forkert.. Ja det er hårdt at aflive og sige farvel, men sådan er livets gang.. Og man skal også hjælpe sine dyr..

  • #44   17. nov 2012 hesteasyl sælger jo også hestene når de er "klar" til at komme videre. og hvis du overvejer nyt heste liv så syntes jeg helt klart at du skal se stedet først...

  • #46   25. nov 2012 Nu er den svære beslutning taget :´(

    Cashmir skal aflives :´(

    Min kæreste mener, at vi skal slagte ham, da vi jo så vil få en smule penge ud af det i stedet for at vi skal give penge for at få ham aflivet og hentet af daka..
    Men jeg ved bare ikke om jeg kan få mig selv til det smiley


    profilbillede
  • #47   26. nov 2012 Valget du har truffet er drønhamrende hårdt, men det er også en flot beslutning!
    - Og i mine øjne den rigtige.

    Jeg synes din kæreste kommer med et godt råd. I får lidt for ham til sidst, og hvis man selv vælger at putte ham i fryseren, ved man jo at det kød man sætter tænderne i faktisk har haft det godt. Eller man kan lade det sælge til andre. smiley

    Det er egentlig ikke for at lyde bizar eller ond, men din kæreste har fat i noget af det rigtige. smiley


  • #48   26. nov 2012 Enig med Ditte - Jeg slagtede min 3 års DV i januar, jeg fik lidt for ham istedet for at skulle betale en aflivning og efterfølgende daka.. Jeg synes det er lidt synd og skam at mange vælge at udtage deres heste fra fødekæden.
    Synes dog du selv skal aflevere ham ved slagteren og sikre dig at han er død, eller få en du stoler på til det.


  • #49   26. nov 2012 Er kommet i tanke om at han er udtaget fra konsum som 1,5års. Så det bliver aflivning. Men tak for jeres svar. I har alle hjulpet mig meget !

  • #50   26. nov 2012 har du overvejet at sende ham i løsdrift et år eller to, det kan tit gøre underværker på spat , han er jo så ung og spat kan ofte vokse sammen, når det rammer i så ung en alder

  • #51   26. nov 2012 Åhh det var en skam, men jeg føler virkelig med dig

  • #52   26. nov 2012 Tina : det er ikke kun spatten der er et problem. Han har jo hovbenet på venstre forben og noget med en hinne på en knogle på højre forben. Og han er ved at udvikle ringfod på højre bagben. Så alt i alt vil det kun blive værre smiley så jeg vil ikke putte ham igennem flere lidelser. Aflivningen er også besluttet i samråd med dyrlæge.

    Charlotte : tak :')


  • #53   26. nov 2012 Jeg ville bortgive den med en klausul på at de skulle sørge for at hesten fik det den havde behov for og hvor der stod hestens symptomer og plager så intet kunne komme tilbage på mig. Hvis ingen ville have den gratis som kunne leve op til mine krav ville jeg få den aflivet. Man sælger ikke en syg/skadet hest!

  • #54   26. nov 2012 Jeg er også gået helt fra salg . Har faktisk ikk overvejet det yderlige.
    Og da han i følge dyrlæge går og har ondt så synes jeg ikke at han skal udsættes for mere. Så vil det være for min skyld i stedet for at jeg tænker på hans bedste.


  • #55   26. nov 2012 Jeg er glad du har taget en beslutning om aflivelse hvis den har ondt. Er dog ikke glad på dine vegne da det må være en hård afgørelse. Sender dig gode tanker og husk at nyde den sidste tid.

  • #56   26. nov 2012 den rigtige beslutning har du allerede truffet smiley

    den største kærlighed vi gir til vores dyr, er den dag hvor vi evner at sige farvel når tid er...

    trøstekram, skulderklap og thumps up!


  • #57   26. nov 2012 Team tindur : ja jeg er også glad for det på en måde. For ved det er det rigtige at gøre for ham. Det er MEGET hårdt. Tuder hver dag lige i tiden fordi at det er så hård ved mig. For helt knuder i halsen nu. Bar ved at skrive om det smiley
    Tak :')

    Marie-Louise : tak. :') godt skrevet !


Kommentér på:
Unghest - Salg/aflivning ??

Annonce