{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.318 visninger | Oprettet:

Ensilage {{forumTopicSubject}}

Hej allesammen!
Mine heste har tabt sig en hel del nu, hvor græsset bliver mindre saftigt og de står i bokse i længere tid. Så jeg er begyndt at give dem mere foder og hø (1 kg foder foder morgen og aften og en god bunke hø). Men da det er ret dyrt at give dem så meget hver dag, har min mor og jeg tænk på at give dem lidt ensilage om aftenen. Men vi har ingen idé om, hvor meget de så skal have, eller om de overhovedet har godt af det... Er der nogen af jer, der har forstand på det? smiley
- På forhånd, tak!

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Ensilage
  • #2   17. nov 2012 Det mente jeg nemlig også, men var ikke sikker smiley

• #3   17. nov 2012 Min vallak har nu aldrig taget skade af det.. Det skal bare gives i moderate mængder dvs. ikke 7 kg og sådan smiley

Jeg stod nemlig i samme problem som dig for 2 år siden, og da valgte vi at sætte man op i wrap samt supplere med ensilage smiley Og det gav rigtig gode resultater smiley

• #4   17. nov 2012 Okay smiley Har du en idé om, hvor mange gram/kilo, i gav den?

• #6   17. nov 2012 Ja, det var også det, jeg var nået frem til, men hvis Heidi K ingen problemer har haft med det, burde det vel være i orden. Men det kan jo være, at det har været knap så groft ensilage, hun har brugt - noget, der måske også er tilegnet heste.

• #7   17. nov 2012 groft?
    ensilage er mere våd end det wrap vi giver vores heste...eller er jeg nu helt forkert på den?

• #8   17. nov 2012 Pas på med at give det til en hest.
    En ko kaster det jo op nogle gange og tykker på det igen for at kunne fordøje det, det kan en hest ikke.
    Og som Maria J skriver så har en ko 4 maver og en hest 1 mave og en hest er bare det mere sart med sin mave, og da det er ensilagen er mere våd kan hesten få en slem diarre og kan få tendens til fejlgæring i stortarmen.

Og man skal passe meget på med hvor højt tallene er af
    mælkesyrebakterier, Eddikesyre & Ammoniaktal Osv. da det ikk er godt for hestene. I store mængeder.

• #9   17. nov 2012 Noget wrap har et højt vand / sukkerindhold og lav pH som gør at hesten lettere får diarré og kolik, denne type wrap minder mere om ensilage end om hø, hvilket vil sige at wrappen er mere våd og ikke har ret højt træstof indhold. Denne type wrap er ikke særlig velegnet til heste.
    ( (link fjernet) )

• #12   18. nov 2012 Wrap og ensilage er det samme.. Begge dele er græs der er konceveret i sit eget saft.. Wrappen er som regel ikke snittet, dvs. lang grove strå, og så er den pakket ind i folie.. Ensilage er græs der oftest er snittet, og pakket sammen under plastik.. Så selvfølgelig er det grove det bedste til heste, da der er lidt mere at tygge på = bedre spytproduktion.. Men i bund og grund sker der intet ved at supplere hestenes vinter kost med ensilage..

Jeg tror at min han fik 1-2 kg ud over en masse wrap smiley
    Og det var bare alm. 2-3. slæts græsensilage han fik ( det vil være en god ide at holde dig fra 4. slæts, da det er stærk - mere end de andre slæt) Jeg fik ensilagen fra en kvægbonde smiley

Med hensyn til at køer er klogere end heste - så tror jeg altså ikke helt at den holder.. Køer smager også på dårligt foder, hvis det er nyt - det samme gør heste. Det er af ren nysgerrighed og der efter er de erfaringen rigere og begge dyr holder mulen fra det smiley

• #13   18. nov 2012 Heidi
    Som du selv beskriver (selvom beskrivelsen ikke helt holder) så er det ikke det samme. Ellers var det vel ikke nødvendig at beskrive forskellen...som du jo gør. smiley
    Den afgørende forskel er ikke snitlængden men vand indholdet. Det man i <b> folkemunde</b> betegner som ensilage er meget mere våd, dermed ikke særlig velegnet til heste.
    Vil man dog være helt korrekt så er ensilage:
    ensilage: foderemne, især plantemateriale, der er gjort langtidsholdbart ved ensilering.
    ensilering: konservering af grønfoder.

(link fjernet)
    <b>Græsensilage eller wrap</b>
    Græsensilage høstes før blomstring og ligger til vejring fra ½-1 dag. Herefter
    presses det som almindeligt hø og pakkes lufttæt i folie.
    På grund af sit høje proteinindhold, det lave ?berindhold og en restfugtighed på
    60-65% egner græssilage sig imidlertid ikke særlig godt til hestefoder, men bør
    udelukkende anvendes til kvæg.
    Til hestefoder anvendes hovedsagelig wraphø, hvor græsset høstes efter blomstringen, ligesom det tørres før presning og indpakning. Det er vigtigt, at høet
    er presset omhyggeligt, således at der ikke ?ndes luftlommer under folien.

Kommentér på:
Ensilage

Annonce