1.318 visninger
|
Oprettet:
Ensilage {{forumTopicSubject}}
Hej allesammen!
Mine heste har tabt sig en hel del nu, hvor græsset bliver mindre saftigt og de står i bokse i længere tid. Så jeg er begyndt at give dem mere foder og hø (1 kg foder foder morgen og aften og en god bunke hø). Men da det er ret dyrt at give dem så meget hver dag, har min mor og jeg tænk på at give dem lidt ensilage om aftenen. Men vi har ingen idé om, hvor meget de så skal have, eller om de overhovedet har godt af det... Er der nogen af jer, der har forstand på det?
- På forhånd, tak!
maj 2008
Følger: 37 Følgere: 35 Heste: 4 Emner: 5 Svar: 27
apr 2010
Følger: 13 Følgere: 10 Heste: 2 Emner: 10 Svar: 321
Jeg stod nemlig i samme problem som dig for 2 år siden, og da valgte vi at sætte man op i wrap samt supplere med ensilage
maj 2008
maj 2008
jul 2011
Følger: 9 Følgere: 11 Emner: 12 Svar: 1.581
ensilage er mere våd end det wrap vi giver vores heste...eller er jeg nu helt forkert på den?
feb 2007
Følger: 100 Følgere: 104 Heste: 10 Emner: 5 Svar: 933
En ko kaster det jo op nogle gange og tykker på det igen for at kunne fordøje det, det kan en hest ikke.
Og som Maria J skriver så har en ko 4 maver og en hest 1 mave og en hest er bare det mere sart med sin mave, og da det er ensilagen er mere våd kan hesten få en slem diarre og kan få tendens til fejlgæring i stortarmen.
Og man skal passe meget på med hvor højt tallene er af
mælkesyrebakterier, Eddikesyre & Ammoniaktal Osv. da det ikk er godt for hestene. I store mængeder.
jul 2011
( (link fjernet) )
apr 2010
Følger: 13 Følgere: 10 Heste: 2 Emner: 10 Svar: 321
Jeg tror at min han fik 1-2 kg ud over en masse wrap
Og det var bare alm. 2-3. slæts græsensilage han fik ( det vil være en god ide at holde dig fra 4. slæts, da det er stærk - mere end de andre slæt) Jeg fik ensilagen fra en kvægbonde
Med hensyn til at køer er klogere end heste - så tror jeg altså ikke helt at den holder.. Køer smager også på dårligt foder, hvis det er nyt - det samme gør heste. Det er af ren nysgerrighed og der efter er de erfaringen rigere og begge dyr holder mulen fra det
jul 2011
Som du selv beskriver (selvom beskrivelsen ikke helt holder) så er det ikke det samme. Ellers var det vel ikke nødvendig at beskrive forskellen...som du jo gør.
Den afgørende forskel er ikke snitlængden men vand indholdet. Det man i <b> folkemunde</b> betegner som ensilage er meget mere våd, dermed ikke særlig velegnet til heste.
Vil man dog være helt korrekt så er ensilage:
ensilage: foderemne, især plantemateriale, der er gjort langtidsholdbart ved ensilering.
ensilering: konservering af grønfoder.
(link fjernet)
<b>Græsensilage eller wrap</b>
Græsensilage høstes før blomstring og ligger til vejring fra ½-1 dag. Herefter
presses det som almindeligt hø og pakkes lufttæt i folie.
På grund af sit høje proteinindhold, det lave ?berindhold og en restfugtighed på
60-65% egner græssilage sig imidlertid ikke særlig godt til hestefoder, men bør
udelukkende anvendes til kvæg.
Til hestefoder anvendes hovedsagelig wraphø, hvor græsset høstes efter blomstringen, ligesom det tørres før presning og indpakning. Det er vigtigt, at høet
er presset omhyggeligt, således at der ikke ?ndes luftlommer under folien.
Ensilage