{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.566 visninger | Oprettet:

MUK-VÆK OPSKRIFT! {{forumTopicSubject}}

Jeg har en hest der hvert år er meget plaget af muk - og selvom jeg forsøger at forebygge og holde hende tør og ren, får hun altså muk alligevel - og det trækker altid i langdrag! NU har jeg fundet opskriften der bare virker - i hvert fald på min hoppe! Hurra for det, og så vil jeg jo lige dele den med jer andre smiley

Det der virker allerbedst for mig er som følger: at vaske benene i medi-scrub (købes på apoteket) altså skyl mudder/skidt af, skum benene godt ind i medi-scrub og lad det virke ca. 5-10 min. skyl efter imens du masserer godt, for at få ALT sæben af. Herefter tørrer jeg hurtigt over med et håndklæde og sprayer hendes ben med aloe vera vetenary eller smører med aloe vera gelly (vetenary er nemmest at bruge) og så i boksen. Aloe vera trænger helt ind i huden, og er IKKE vandskyene - derfor kan det sagtens bruges på et fugtigt ben. Det vigtige er naturligvis at hesten bagefter står tørt. Jeg kommer tilbage senere for at smøre hende med solanum muk salve, når hendes ben er helt tørre - men som regel er aloe vera rigtig effektiv. Jeg har haft store problemer med at fjerne sårskorper, og min hest sys det er meget træls når jeg står og piller - og her er lige præcis helosan kopattesalve EFFEKTIVT! Jeg tog hendes tørre ben og smurte grundigt salven ind i skorperne/sårene. Jeg kom tilbage omkring 6-7 timer senere, hvor jeg havde ladet hende stå inde med nogle andre muk-angebne heste, og så kunne jeg simpelthen pille skorperne af fuldstændig uden problemer, og næsten uden min hest mærkede til det juhuu! Herefter blev hun vasket med mediscrub for at fjerne alle de bakterier jeg jo sandsynligvis har proppet i sårene ved at pille i dem - og herefter aloe vera igen, og så i en knastør boks igen!
Udover behandling af benene har min hest fået et tilskud af Zink/kobber - en hest skal have ca. 40 mg. zink pr. kg. tørfoder den får - (så kan man selv regne på hvor meget ens egen hest får, ved at se hvad der er i dens foder - husk på at tørfoder også er stråfoder - så det er altså 40 mg. pr. kg kraftfoder OG pr. kg. stråfoder - også det på folden) og husk når man giver Zink SKAL der suppleres op med kobber for at holde balancen - så 1/4 kobber i forhold til zink. min hest får 20 mg. zink/kobber pr. måltid - altså to gange om dagen oveni hendes almindelige foder (som der også er zink og kobber i - så vigtigt at regne ud først hvad den får, så vi ikke hælder alt for meget på den, så den kommer i overskud, og således i underskud af andet den har brug for)

så altså:
- mediscrub til at rense/vaske med.
- Aloe vera til at behandle/hele huden med
- evt. muk salve (men det kan udelades)
- og Zink/kobber tilskud i foderet!
- et par dage i en knastør boks, hvis ikke mudder kan undgåes ude! (selvom det er synd for hesten at stå inde.. men når alt andet er prøvet.. )
- og helosan kopattesalve til at opløse sårskorper med!

Nu min hest står tørt inde undlader jeg helst helt at vaske hende - hun skal jo helst holdes så tør som muligt! MEN når jeg har brugt helosan kopattesalve og har pillet i sårene, vasker jeg bagefter i mediscrub for at fjerne overskydende salve og bakterier fra mine pil-fingre

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  MUK-VÆK OPSKRIFT!
Kommentér på:
MUK-VÆK OPSKRIFT!

Annonce