{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.113 visninger | Oprettet:

Kandar bid? {{forumTopicSubject}}

Okay jeg forstår det ikke...
Hvad gør et kandar bid?

Jeg synes mange folk har så meget imod det, så jeg ville lige hører hvad det egentlig gør. Altså hvad er det, som gør det nemmere for rytteren, og hvad gør at en hest/pony har brug for det?

Jeg har ikke selv nogen holdning til det, da jeg slet ikke forstår hvad formålet er med det.

I må meget gerne komme med jeres meninger, men hold lige tonen!

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Tilslutning af opvaskemaskine 800 kr.
  • Fixe dør til haveskur 900 kr.
  • Klipning af ca. 35 m hæk inkl. bortkørsel 2.815 kr.
  • Rengøring af lejlighed ved flytning 1.250 kr.
  • Loftisolering 15.000 kr.
  • Udskiftning af udehane, 2 balofix og afmontering af armatur. 1.350 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Kandar bid?
  • #2   29. nov 2012 Tak.

• #3   29. nov 2012 Det er et ekstra bid man putter i munden på hesten, for at få mere direkte signaler. Jeg har ikke noget imod det, så længe man kan finde ud af at bruge det rigtigt! Der er nemlig mange der slet ikke kan ride med kandar. Det ser for det første dumt ud, og så bruger de det alt for "hårdt" altså uden brug af sædet. Nu siger jeg jo ikke alle er sådan, men der er mange det tror de kan ride med det. Jeg vil sige man skal være en erfaren rytter, før man kaster sig ud i sådan noget. smiley

• #4   29. nov 2012 Okay.
    Men er der nogle heste som vil have rigtig god gavn af det? fx. unge heste som har svært ved signaler eller noget? smiley

• #5   29. nov 2012 Nej.. Kandar skal ikke på ungheste.. De forstår jo ikke signalerne endnu og signalerne skal først læres og kunnes inden kandar.. Med et kandar skal du nærmest kun tænke på at vippe med hånden, så kan hesten mærke det.. Det ville være for voldsomt for en unghest, som ikke ved hvordan den skal reagere på sådan et signal. smiley

• #7   29. nov 2012 Okay super, forstod nemlig ingen ting omkring sådan et bid. smiley

• #8   29. nov 2012 Kandaren skal ikke være et tvangsmiddel og du kommer ikke igennem til en unghest ved at trække en kardar igennem hovedet på den smiley Misforstå mig ikke overdrivelse fremme forståelsen (:

Kadaren skal ikke bruges før hesten begynder måske start i LA5 og LA6, så den er klar til at kunne benytte den ved start i MB osv, senere hen når kandaren blive oblikatorisk smiley

Måske vi kan give et godt råd til dig og din ung hest, fortæl os om dit problem smiley

• #9   29. nov 2012 RikkeTP har her givet en fin forklaring (svar nummer 5 er det vidst): http://www.heste-nettet.dk/forum/3/406233/406233/

• #10   29. nov 2012 Okay tak.

Vi har skam ikke de store problemer. Det var bare fordi jeg ikke havde nogen anelse om hvad sådan et bid var til smiley
    Men hvis du måske har et tip til hvordan jeg får hende ned i et ordenligt tempo, så må du meget gerne hjælpe.
    Kan du ikke måske skrive en privat besked hvis du vil give nogle gode råd? Det er lidt nemmere at komme med detaler om hvad hun "gør" der smiley

• #11   29. nov 2012 Kandar biddet er et meget, meget skarpt bid. Det skal bruges med omtanke.
    Men lad helst vær med at bruge det, inden af rådføre dig med en heste-tandlæge.

De færreste heste har plads til et bid i munden - Og nok kun 1 procent af alle heste har plads til 2. Så ofte ser man at det ligger forkert, og trykker rigtig mange steder, som får hesten til at pakke sig sammen, skumme helt sindssygt, eller være urolig eller ekstremt fintfølene på biddet - Det er et tegn på smerte, ikke at den suger på biddet.

Så inden man overvejer sådan en tingest, for guds skyld få en hestetandlæge ud og rådfør dig med personen, få lavet en mund undersøgelse på hesten for at se om den overhovedet har plads til det.

• #12   29. nov 2012 Jeg har ikke tænkt mig at ride med et, jeg ville bare gerne vide hvad det var. smiley
    Men tak, det forklarede ret godt hvad jeg manglede svar på! smiley

Kommentér på:
Kandar bid?

Annonce