{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
626 visninger | Oprettet:

Pelspleje - Dækken {{forumTopicSubject}}

Sidste år, da min hoppe havde dækken på, kløede hun voldsomt, hver gang hun fik dækkenet af. Hver dag blev det taget af, og hun fik lov at rulle og hygge inde i ridehuset, efter hun var blevet striglet, og derefter blev hun striglet over igen, inden dækkenet blev lagt på.

Nu tænker jeg så på om der er noget man kan gøre, for at undgå den kløen? Hun fik dækkenet på igår, og allerede idag klør hun en del.

Og så er der en anden ting - Et stykke af hendes man ved manken blev slidt af sidste år. Er der nogen der har et par gode råd til, hvordan jeg undgår en gentagelse af dette i år? Den er næsten vokset helt ud igen, så det ville være rigtig træls hvis den ryger endnu engang.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Pelspleje - Dækken
  • #1   3. dec 2012 Hun får i forvejen biotin, der er ikke hals på og hun kløer over helt kroppen (ryg, sider, mave og ben) - Og det er <i>kun</i> når hun har dækken på. Så snart det er af, så er der intet få dage efter - Og ja, hun fik det på igår og kløede allerede idag. smiley

    Men vil da lige kigge på den gel.


  • #2   4. dec 2012 Har endnu ikke oplevet at mine heste kløer sig når de får dækken på... Men jeg giver dem nu heller ikke lov til at rulle sig nær de får det af, får så får de mere slidt i pelsen, uanset hvor godt man nu strigler.
    Sørger dog altid får de får luft under dækkenet flere gange om ugen og bliver striglet. smiley

    Slid på manen er nok ikke så nemt at undgå...ved mine sidder dækkenet også sådan at der lige bliver slidt lidt af, og har de konstant halv hals på, så mister de manen i totter...så heler ingen løsning. smiley
    Måske lidt kaninpels lige ved mankekanten kunne hjælpe ?
    Men det bliver jo også hurtigt snavset osv.


  • #3   4. dec 2012 Måske er dækkenet vasket i noget som irriterer hende, eller er det imprægneret via vask?

  • #4   4. dec 2012 Kan anbefale dækken med denne hals, det slider ikke i manen:
    http://www.hestegalleri.dk/galleri/216613-traver_rhythm_of_tnight_toesen

    Måske er hendes dækken for tæt, så hendes hud ikk rigtig kan ånde.


  • #5   4. dec 2012 Hov tror ikk jeg fik linket rigtigt, men det er det grå dækken på 2, sidste billed..

  • #6   4. dec 2012 jeg tænker også om det er vasket i noget hesten ikke kan tåle...!! ellers måske er det ikke åndbart nok, prøv at tag et håndklæde om dit hår når det er vådt eller koldt og sid med det i 5-10 minutter så begynder du også og klø helt vildt.....

  • #7   4. dec 2012 min gjorde det samme..kløede så snart han fik dækken på... hvis du først har lagt dækken på nu her, så ville jeg undlade dækkenet og lave en jagtklipning istedet... hvis du altså giver dækken på for at undgå sved under ridning..er det for at holde varmen så ville jeg se om ikke den kan gå uden og så tilføre ekstra hø/wrap...det at de har noget at tygge i hele tiden hjælper dem med at holde varmen..
    min havde det hele vinteren.... så tror ikke det stopper.. jeg prøvede også med noget mod kløe, kan ikke lige huske hvad det var, men det hjalp kun nu og her...


  • #8   4. dec 2012 Tak for alle jeres råd.

    Hun har fået dækken på, fordi hun ikke har sat ordentlig vinterpels, og derfor begyndte at fryse enormt, da temperaturen faldt, og sneen kom.
    Hendes pels er ikke længere end 0,5-1 cm, og ikke specielt tyk.

    Jeg har prøvet 2 forskellige dækkener på hende, og det var præcis det samme med begge.


  • #9   4. dec 2012
    Ja, hvis du fik dem vasket og imprægneret samme sted kan det jo stadig være noget af det kun reagerer på. smiley
    Men måske kan hun bare ikke lide at gå med dækken. smiley


  • #10   4. dec 2012 Jeg har ikke fået nogen af dem vasket, og de kommer to forskellige steder fra.

Kommentér på:
Pelspleje - Dækken

Annonce