{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.082 visninger | Oprettet:

Frossen ridebane, Longering? {{forumTopicSubject}}

Godmorgen allesammen:-)

Vores ridebane er frossen, og noget ujævn (blev ikke harvet lige inden frosen kom), den er dog ikke glat, men der ligger en smule sne på.

Jeg tør ikke at ride på den i frygt for at min unge nytidrene hest vider om på benene. Men han skal helst holdet i gang og rides HVER dag pga af stivhed i bagben/lænd.

Mit spørgsmål er så om jeg godt kan longere ham uden at frygte at han får en skade? Han er på ingen måde en klumpet hest, og er meget opmærksom på hvor dan sætter sine ben:-)



Mvh

Maria Skaarup


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Frossen ridebane, Longering?
  • #1   6. dec 2012 Jeg personligt ville ik gøre det.

  • #2   6. dec 2012 det ville jeg ikk gøre, da jorden er frossen, dvs den fjedere ikke når hesten rammer. kan du ikk gå en god lang tur i stedet?

  • #3   6. dec 2012 Okay, ja det var det jeg frygtede folk ville sige... jeg har også selv meget tvivl om det, men fik afvide at jeg skulde holde ham i gang af kiopraktoren, og det er svært med det vejr.

    fik afvide at det bedste jeg kunne gøre for ham det var at tage en masse galopture på skovture-så hans bagben kom i aktion, men det er da HELT umuligt i det her vejr. Så tænkte at longering var bedre end ingenting!!! Øvøv, har ikke noget i mod kulden- skal bare have nok tøj på, men det er sq træls når man ikke kan træne!


  • #4   6. dec 2012 Jo men jeg skal bare have hans bagben i aktion, og når vi bare går ture så går han på forparten.... Jeg kan desværre heller okke gå ture med ham ugen andre heste (unghest) og der er ikke andre der har tid ude i stalden i dag...

    Når men han må jo nok bare holde en fridag i dag så... øvøvøv....


  • #6   6. dec 2012 Ville gerne gå tur, men kan desværre ikke alene- så kommer han helt op og køre, og spænder op i hele kroppen, og det er jo ikke meningen, når han skal løsnes op for:-(



  • #7   6. dec 2012 Jeg forsøger så vidt muligt at træne selvom det er frost, og jeg har også kun selv udefaciliteter.
    Det gør selvfølgelig, at det på dette tidspunkt er nogle lidt andre ting jeg træner. Jeg longerer primært i skridt, og tager måske nogle få overgange i trav. Men mit longeringsarbejde består også i mange andre ting end at gå rundt i en cirkel, så det kan jeg sagtens få masser af god tid og træning til at gå med.
    Derud over går jeg nogle ture med den. Jeg rider ikke ture pt. da det er for glat, men det er altid god træning for hesten at øve sig i at gå på glat underlag (selvfølgelig ikke spejlglat), eller at gå i et ujævn, frosset terræn i skoven. Her går jeg selvfølgelig ved siden af hesten - jeg rider ikke. Det er alt for farligt for både hest og rytter at ride i glat vejr, men man kan sagtens styrke hestens motorik ved bare at lade den skridte ligeså stille op ad vejen og hjem igen.

    Så det er det, jeg gør når det er sådan et vejr her smiley Jeg har også mulighed for at tage i ridehus, men da jeg ikke rider så meget på min hest, er det ikke noget jeg vil ofre penge på endnu.


  • #8   6. dec 2012 Har i ikke ridehus?

  • #9   6. dec 2012 God idé med longering i skridt:-) Jeg går også mange ture med ham, men kun sammen med andre:-)

  • #10   6. dec 2012 der er et ridehus et stykke væk fra gården, der skal jeg over og ride i morgen,hvor jeg skal følges med én af de andre fra stalden. men jeg tør ikke at tage ham derover alene, da han aldrig har været der før, og han har meget let ved at trænde op eller blive meget nervøs- man er jo ikke ung araber for ingenting:-)

  • #11   6. dec 2012 Cecilie - det er ikke en selvfølge. Kunne forestille mig ts står i privat stald og det er langtfra alle private gårde som har ridehus

  • #12   6. dec 2012 jeg rider på min ridebane selvom den er frossen under sneen
    det er kun engang imellem han glider
    men rider ikke helt små 10 meter volter
    men resten kan man godt


  • #13   6. dec 2012
    Hvis jorden er knoldet ville jeg ikke gøre det, det er ikke noget jeg vil udsætte hesten og dens ben for når man kan se hvordan de ikke har det godt med at gå på en knoldet fold :o)

    Hvis den "bare" er frossen uden at være knoldet ville jeg ikke se et problem i skridt arbejde.


  • #14   6. dec 2012 Hvis ridebanen ikke kan bruges ville jeg bruge folden, såfremt den heller ikke er pløjet helt op. I trav ville jeg her arbejde med store volter, dvs at jeg selv bevæger mig rundt på en 15m volte mens hesten har næsten fuld længde på longen. Når volten er så stor så er der en mindre risici for at bagbene glider

  • #15   6. dec 2012 Jeg ville aldrig udsætte min hest for en frossenbane. Kender to heste som vred om pga. longering på frossen bane.
    Hvis det er vigtigt at holde ham i gang, så kan jeg slet ikke forstå, hvorfor han ikke står et sted hvor der er ridehal over vinteren? Du vidste jo frosten ville komme.


  • #16   6. dec 2012 Hvis han har nogle problemer med seperationsangst, er det jo også en oplagt mulighed at gå i gang med det, når nu du alligevel ikke kan lave så meget andet?

  • #17   6. dec 2012 Lav skridtarbejde hvor der fokuseres på temposkift, evt. skridt over bomme på de jævne områder af banen, det tror jeg ikke der ville være problem med. smiley

    Og som Magister siger, så kunne det også være smart at træne smiley


  • #18   6. dec 2012 Du kan jo begynde at træne ham fra jorden, altså øve bæring osv. fra jorden. Det kan man sagtens. smiley Nu hvor du siger den går på forparten når I går tur, kan du jo begyndte at træne ham til at bruge bagparten mere. smiley

    Og som der nævnes, kan du jo passende gå i gang med de ting, du ikke får nået til dagligt - fx at træne seperationsangst. smiley


  • #19   6. dec 2012 Tak for alle jeres svar:-)

    Jeg har bestemt mig for IKKE at longere på banen, tør simpelhen ikke - selvom den ikke er meget knodet. Folden dur ikke da den i den ene ende er meget knoldet og den anden ende er er bakker:-)

    Da jeg købte ham var jeg IKKE klar over at han skulle holdes i gang, det var noget jeg fandt ud af i sidste uge. Jeg har også planer om at vi skal bruge ridehuset rigtig meget, vi har bare ikke haft brug for det indtil videre, og jeg vil gerne have en anden hest med derover første gang-)

    Jeg arbejder meget med hans seperationsangst, næsten hver dag - men vi tager et lille skridt af gangen, og kan nu gå mini-ture, men jeg kan ikke gå en laaang tur med ham alene....

    Jeg tror jeg går en mini-tur med ham i dag, laver strækøvelser og bakker ham lidt rundt på banen og får ham over nogle bumme. Jeg tror også jeg vil prøve at aktivere hans bagpart med jeg trækker rundt med ham på banen....


    Mange tak for alle jeres svar:-)


Kommentér på:
Frossen ridebane, Longering?

Annonce