{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.328 visninger | Oprettet:

for eller imod bund - i halm boks... {{forumTopicSubject}}

Ja nu vil jeg lige hører hvorfor I/Du enten er for/imod halm bund

Da jeg selv er i trivel om hvad det bedst...

Tager selv det våde hverdag og klatter! Og laver en bund af rent halm Det jo det jeg fortrækker...

Men der er jo nogen der for og lade det våde ligge og få en madras ud af det?! Og det det jeg vil hører om i er for eller imod..

Og ingen negative kommentar... Og du skal ikk svare hvis du ikk har noget og sige til emnet...

Spørger ikk om i til halm eller spåner/træpiller.
Men om i har bund i jeres halm boks..
Og hvorfor og hvorfor ikk smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardiner 500 kr.
  • Connect washing machine and dryer to circuit 550 kr.
  • Installering af tørretumbler med lidt for kort ledning 500 kr.
  • Lukket for vand og fjernelse af radiatorer 2.000 kr.
  • Vaskemaskine pumper ikke vand ud 1.350 kr.
  • Samle 2 gaderobeskab. 2 dørs. 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  for eller imod bund - i halm boks...
  • #1   12. dec 2012 helt sikkert for når det gælder madras her i vinterperioden, hvis man strøer med halm.. også kommer der jo rent halm på toppen, så det ikke er en våd madras de ligger på

• #2   12. dec 2012 har bund/madras i mine halmbokse her hvor det er så koldt.. ellers tager jeg klatter 2 gange om ugen og muger i bund 1 gang om ugen

• #3   12. dec 2012 jeg vil helst fjerne klatter hver dag så der kun er minimum madras for ellers kommer der et ''lorte bjerg'' hvis man kan kalde det

• #4   12. dec 2012 Mine heste står godt nok på træpiller, men hvis jeg havde halm boks så skulle der fjernes vådt og klatter HVER dag... Så må man sku strø det ekstra halm ind her om vinteren smiley

• #5   12. dec 2012 DD
    Det er virkelig ulækkert at der ikke muges i bund oftere i dine træpiller, medmindre det er løsdrift?

Selvom det ikke lugter af tis i en træpilleboks, så er de sundhedsskadelige ammoniakdampe der stadigvæk. Det er rigtig usundt for hesten at stå i.

• #6   12. dec 2012 Og nej, jeg har ikke bund i min halmboks, men hun har et kæmpe lag at ligge på.

Det med at lave bund, skaber et dårligt indeklima i stalden.

• #7   12. dec 2012 Her i vinterperioden laver jeg madras hos mine to.
    Jeg tager kun klatter og ryster op i halmen - og så får de selvfølgelig et nyt lag ind. Og så for at jeg ikke skal muge en 2 meter høj madras ud til foråret, tager jeg engang imellem - når tiden lige er der - lidt af madrassen smiley

• #8   12. dec 2012 Jeg laver en madres hver vinter.. Der bliver også muget klatter hver dag.. Men for mig handler det om at min hest ikke skal ligge på det hårde sement gulv når der 10 minus grader og den kommer ude fra sne og kulde.. Det er vigtigt at der er varm og behageligt.. Og laver jeg ikke bund til den laver den en føl rede som dens mor lavede til den da den var lille.. Jeg fornemmer på hende/ eller tror simpelhen at det er hendes måde at gøre sig tryg, behagelig og varm på om natten hvis ikke jeg laver bund.. Chanel har også kun været væk fra hendes mor 3 måneder sammenlagt ( også selvfølgelig når jeg red moren) endt til hun var 4 år.. Og skal jeg være ærlig tror jeg hun savnede hende og omvendt da Chanel kom til berider og hendes mor blev aflivet pga sygedom.. I hvert fald er det underligt at hun bygger rede som da hun var føl hvis jeg ikke laver den varme halm bund til hende.. Tror selv hun har det bedst med halm bund for det er der hun ikke bygger rede om vinteren.. Så fordelen er klart at det er et varmt og trygt underlag

• #9   12. dec 2012 Så plejer du den også udover træpiller, det er der mange der ikke gør, for at sige langt de fleste..

Jeg kan jo bare sige at min hest, blev irriteret i hendes luftveje af støvet fra pillerne, og der lagde også altid en ordenlig bunke støv i hendes vandkop, også selvom jeg bare tog klatter. Så skiftede jeg til spåner og så var der næsten ingen støv, ligesom der heller ikke er med halmen.. Jeg vil helst undgå træpiller fremover, så hellere spåner.

Min får så også tørt hø, så tørt hø på tørre træpiller var bare ikke godt.

• #10   12. dec 2012 Er for bund/Madras.
    Fjerne klatter og diverse, hvad jeg syndes skal ud, og så
    får de godt med halm igen smiley

Gør lige som Ninna J !

• #11   12. dec 2012 problemet med støv fra halmen tror jeg kommer, når man strøger. Så ryster man jo halmen op og det hvirvler en masse støvpartikler ud i luften, men det er jo bare noget der skal gøres når hesten er udenfor og ja, jeg synes stadig jeg finder mindre støv i vandkoppen, end da hun stod på træpiller

• #12   12. dec 2012 Tins:
    Jeg er helt enig med dig..
    Det er med til at skabe sådan en indelukket lugt, når man kommer ud i stalden om morgenen.. Bvadr..

Men jeg skal heller ikke pudse min glorie for meget, for jeg kan godt selv lade boksen stå i 3-4 dage, men så ryger det også ud.. Pt. muger jeg hver dag alt ulækkert ud, da hun står inde 24/7 pga. sneen (hun må ikke gå ude i sneen pga. en skade)

• #14   12. dec 2012 Nu hvor der er så koldt lader jeg min boks være og strøer med en hel skive halm hver dag. Synes det er synd at muge den i denne kolde tid. smiley
    Men normalt så muger jeg helt i bund en gang om ugen. smiley

• #15   12. dec 2012 Vi oplever overhovedet ikke nogen for for dårlig eller indelukket lugt.
    Og vi har da aldrig en syg eller dårlig hest, så vi må gøre noget rigtig.
    Og vores heste er kun i stalden max. 10 timer, eller er de ude på folden smiley
    Så det er nok ikke så galt, med det ammoniak og det du taler om smiley

• #17   12. dec 2012 Da vi havde halmbund, lavede vi madras så de har varmen fra den og ligge på! Den med amoniakken, havde jeg ingen problemer med, har faktisk mere dårlig lugt nu i stalden, hvor de går på træpiller smiley Jeg byggede en god madras op, og ja fjernede os våde klatter, og ind i mellem et lag af madressen. Nyt halm hver dag ved udmugning. Er klart mest til madrasmodellen, da jeg ikke mener det er sundt for hesten at ligge på "gulvet" De har jo os en madras nu de går på træpiller smiley

• #18   12. dec 2012 Da min stod på halm for mange år siden, tog jeg også klatter og vådt hver dag smiley Det tog han ikke skade af.

Da han stod i løsdrift, havde de også halm i skuret, og der blev fyldt på, når der ikke var mere tørt, og det blev brændt af hvert år (ikke mens hestene stod der.

Nu står han på træpiller, og der tager jeg kun klatter hver dag. Det våde vender jeg nogle gange, så det kan tørre. Men det suger også en del mere end halm. Han har stor tendens til sur stråle, så jeg sørger for, han altid har en tør boks, at stå i smiley

• #19   12. dec 2012 Har selv heste på både halm og træpiller...
    Men ikk det jeg vil hører om træpiller eller spåner, KUN halm!

smiley

• #20   12. dec 2012 Halm.. Men jeg muger hver evig eneste dag (både vådt og klatter), og hestene har hele tiden noget at gumle på hvis de har spist deres wrap eller hø. Så jeg er for smiley

-Det kan dog være irreterende at muge i til tider.

• #21   12. dec 2012 Jeg muger i bund hver dag (tørt halm bliver selvfølgelig liggende), og giver massere af ny halm.. min hests boks skal se ud som jeg selv havde lyst at ligge i den, og jeg gider da ikke ligge i tis og/eller lort! føj! det gør de jeg har på løsdrift jo heller ikke? de holder deres toilet langt fra hvor de spiser og hviler! - det er unaturligt og synd at lade dem ligge i deres eget møg synes jeg - selvom man strøer ovenpå, bliver det hele jo godet rundt derinde første gang hesten drejer rundt :S

Boksen ved siden af laver madras (til prinsessen på ærten bwadr!) den er knap en halv meter, og de siger det er meningen, men jeg synes det er dyreplageri at lade den stå i det! ..så hellere give meget halm, og et tykkere dækken smiley

• #22   12. dec 2012 Ja der er mange der ikk passer sin bund... Hvor bunden er våde og sådan.. Og hvor bunden er våd og stinker...

• #23   12. dec 2012 Mine plejer at stå på madras om vinteren, dvs at jeg kun strøer rent halm dagligt, jeg fjerner intet fra boksene. Sidste vinter mugede vi 3 gange i løbet af hele vinteren. Der var ingen problemer med lugt i stalden. I år står de i en stald hvor der ikke kan komme maskiner ind så her bliver muget hver eller hveranden dag alt efter hvad jeg har tid til.

• #24   12. dec 2012 Jeg har halm, da det er billigt for jeg bor på landet, og så har hesten altid noget at tygge i ( holde sig varme ved ).
    Jeg muger tidligt som muligt og dagligt, så lugt og støv forsvinder flere timer før de skal ind igen. Og er vejret så de overhovedet ikke kan komme ud på bare et eller andet tidspunkt, ja så springer jeg over og strør til tørt leje,men det er heldigvis overordentlig sjældent.
    Hestene er meget forskellige hvad renlighed angår, men som hovedregel fjerner jeg altid alle klatter og det der er vådt, men min hoppe med føl kan altså godt lave sig en stort set tør madras til sig og føllet og den får de lov at beholde, men kun fordi den er nærmest tør. Den anden hest laver store våde plamager og de bliver altså fjernet og så får hun rent gulv med dybdestrøelse altså meget meget tykt lag halm så hun har mulighed for at ligge godt selvom der ikke er madras. Jeg bryder mig ikke så meget om kæmpe store madrasser hvis der er vådt i, tror det er dårligt for luften og hestenes ben at stå på.

• #25   12. dec 2012 der hvor jeg står muger vi kun en gang om mdr. ja vi har minilæsser til hjælp..
    det funger helt fint.. de får rent halm hver dag så her i vinter står de dejligt varmt.

• #26   12. dec 2012 Vi SKAL have bund i vores bokse. Jeg er rimlig sart med at tage for meget ud da han er kommet i udeboks. Men fjerner alt det der er virkelig klamt fra bunden, klatter og strøer rigtig meget da han også æder halmen konstant ..

• #28   12. dec 2012 Ida - det er også sådan jeg har det - og især nu når det er en hest der kan døje lidt med surstråle..

så synes jeg det er bedst og tag muge i bund HVER dag..
    og efter jeg er begyndt med dette - er Hesten heller ikke et varer boks svin mere..

selvom folk godt kan drille mig lidt og sige jeg pakker min hest inde i halm.. smiley hehe..

• #31   12. dec 2012 Jeg har lidt bund, for at give lidt varme, men holder det nede hver dag ved at tage klatter og lidt vådt:)

• #32   12. dec 2012 jeg er FOR bund i halmboks. Hverken for lille eller for stor. Men en mellemtynd bund synes jeg er behagligt(det drejer sig om 15-20 cm +/-. smiley Og så et godt lag frisk halm boks ovenpå. Jasmin får taget bundknolde ud et par gange om ugen og pøller hver dag.

• #33   12. dec 2012 Ida - jeg gør det fordi ellers er HELE dens boks våd og klam..

men nu efter den får godt med halm, er dens boks ren og pæn dagen efter smiley

• #34   12. dec 2012 Jeg fjerner både klatter og tis hver dag i halm bokse.
    Alt andet syntes jeg simpelthen er for klamt, og så er det også langt fra sundt for hestens luftveje eller hove at stå i sit eget urin, og amoniak dampe smiley

• #35   12. dec 2012 Nu har jeg ikke halmboks pt, og håber ved gud heller ikke jeg skal have det igen, da jeg ikke personligt kan tåle halmen.

Men hvis/når jeg har halmboks er jeg bestemt ikke til at lave bund, der skal muges hver dag, ellers kan jeg ikke være i boksen hos min hest, jeg kan ikke tåle klimaet derinde. Det kan jeg så egentlig heller ikke selvom der bliver muget hver dag, men det er mindre slemt.

• #36   12. dec 2012 Jeg har halm i boksen, og vi laver også en madras. Mine står på løsdrift, så de skal gerne have en masse halm at holde varmen i. Specielt her om vinteren når der suser sne ind. Tar ikke klatter hver dag, men når jeg synes der lige skal muges ud og jeg kan sige det ikke er særlig tit, fordi de mere skider udenfor XD
    Jeg muger meget i bund om sommeren fordi det er nemmere at komme til det end her om vinteren. Mine står på en mark med løsdrift, så når jeg vil muge ud om vinteren skal jeg køre trillebøren ud i alt sneen og så i mødingen.
    Så der er det nemmere at lave et lille lag. Tager dog de værste klatter når jeg putter nyt halm ind. smiley

• #37   12. dec 2012 Mine står på halm og det er jeg virkelig glad for.
    Du kan også finde en ældre artikel inde på ridehestes om, at heste der står på halm, er de gladeste heste, da de ikke står og keder sig lige så mange timer i boksen som heste på andet.

Mine får madras og vinteren så de ikke står på kold beton. De får jo strøet halm ind hver dag, så de står jo ikke på vådt.

• #39   12. dec 2012 ej det lyder smart..

jeg er HELLER ikke så meget selv til og have "bund" i boksen smiley

• #42   12. dec 2012 jeg giver halm så den nærmest har halm op under maven..

men tager ALT det våde og klatter HVER dag smiley - og det er endt ud i at hesten ikke er et bokssvin mere.. smiley

• #45   12. dec 2012 Marie - er helt enig med dig.. har det selv på samme måde.. og synes heller ikke det er godt med "tis" bund til en der bare pløjer rundt i boksen..

• #49   12. dec 2012 Mine står på halm både boks hestene og dem i løsdriften.

Jeg tager først og tager alt det rene og tøre og ligger det for sig selv.
    Så tager jeg alt lort og det vådd og smider ud. Lader bunden tøre en timed tid eller mere og deler det tøre jeg tog fra rundt og smider til sidst noget nyt ind , det gør jeg hver eneste dag .

• #51   12. dec 2012 Jeg gjorde, og ville gøre det samme som Stald thyras gør, hvis jeg havde en halm boks smiley

• #52   12. dec 2012 man gør ikke hesten nogen tjeneste ved at lave en varm boks..
    Jo tættere temperaturen i stalden er på den udenfor, jo bedre er det for hesten, for så får den ikke de store temperaturskift

• #53   12. dec 2012 Janni - Sådan ser jeg også på det..

• #54   12. dec 2012 Vi har kun mulighed for halm der hvor jeg står, men er tilgengæld ret glad for det.

Jeg har en fast BUND i boksen. Ja, den er våd og klam, men hvis jeg ikke havde en bund, så ville min hest ligge fast i sin boks flere gange dagligt.
    Har prøvet at fjerne alt det beskidte hver dag og fylde meget rent ind, men da min hest er så rar at rulle sig når han kommer ind fra fold, efter ridning og desuden ligger ned og sover til middag, så har han svært ved at rejse sig om, hvis der ikke er andet end det glatte, hårde betonguld til at stå fast på. Derfor har jeg været nødsaget til at lave en fast bund på 5-10 cm, hvor der dog er er over det dobbelte i rent ovenpå.

Ved en fast bund har jeg også oplevet at spare på halm og mugningstid, da det øverste lag bliver langsommere beskdit og vådt. Muger ca. hver. 2 dag og han kan sagtens holde sin boks helt ren uden nyt halm i 2 dage (-:

• #55   12. dec 2012 Jeg har mine heste som løsdriftheste, og de både skider og tisser i deres bokse. -.-Løsdriften er lavet så de har hver deres boks, og med døråbning som altid er åben, fordi min baby ikke kan holde til at stå i boks natten over uden at være stokhalt dagen efter.

Nå, jeg står på halm, og er glad for det. Min bund er klam og tyk og fuld af lort og tis og bæ, og med et godt lag ren halm ovenpå. Jeg muger i bund til foråret, og har kun lidt strøelse derinde i sommerhalvåret, altså efter der ikke er frost længere, hvis der skulle ske en vi-har-brug-for-at-have-dem-inde situation.
    Jeg har desværre ikke tid til at holde boksene hver dag. Jeg har dage hvor jeg ikke er hjemme, og jeg synes ikke min mor skal stå med den del af hestene, når hun er så sød at passe dem ellers.
    Så jeg tager et par trillebørfulde hver-hver anden uge, og strøer nyt halm over. Det er et rent helvede til foråret at muge, men sådan er det bare.

Og nej, der er ingen problemer med mug, sur stråle, eller sådan noget hos mine heste - til trods for min måde at holde dem på. smiley

• #56   12. dec 2012 Jeg muger mine bokse i bund HVER dag, jeg går absolut ikke på kompromis med boksene, mine muler skal ind i en ren boks hver dag, der er et par stykker i stalden der muger lidt på må og få og det vil jeg ikke byde mine, men sådan er vi jo så forskellige, og det skal der da være plads til, selvom vi gør tingene anderledes smiley

• #57   14. dec 2012 Jeg muger i bund hver dag, men genbruger det rene halm. Det halm der er tørt og rent bliver lagt til side i et tørt hjørne, derpå skraber jeg gulvet med skovlen for at få alt med der kan "klistre" til gulvet og fejer. Så lader jeg bunden stå og dampe af imens jeg rider eller pusler med hesten, og som det sidste jeg gør, spreder jeg genbrugshalmen ud som bund, og smider rent på til det når mig til lårene. Så er der redt seng til bassen smiley

Dem der laver bund; det er bare et spørgsmål om at bruge nok halm hver dag, så står hesten aldrig på den kolde beton, så der er faktisk ingen grund til at lade hesten stå i egen afføring for at isolere smiley

• #58   14. dec 2012 Så stor en gris min er, ville det billigste være halm for mig. Men på den anden side var hun ligeså stor gris på halm..

Så jeg er glad for træpiller nu. Selvom hun selv vender bunden, og jeg så skal stå og vende den tilbage hver dag. smiley

Og så spiser hun træpillerne. Selvfølgelig ikke rent, men når hun roder rundt i høet, samler der sig rigtig mange træpiller, og så spiser hun det derefter. smiley

Jeg har også en svær astma-hest, som skulle have astma inhalator hver uge, selv da hun var på sommergræs! Og hveranden dag om vinteren - med vinduer åbne i sprækken, ALLE heste på træpiller, og wrap.

Så jeg vil sige, for MIN astma hest er det faktisk ligegyldigt, om hun står på halm eller ej. Altså resultatet var det samme, altså om det var halm eller træpiller. Jaja, klart skulle hun stå på træpiller, jeg siger kun, at når man ser på hesten, havde det ingen som helst betydning.

• #59   14. dec 2012 Ps. Det med ammoniak dampe i halm (der er også i træpiller, især hvis hesten får for meget protein), der læste jeg en undersøgelse, måske var det i heste magasinet, hvor de faktisk kunne se samme mængde dampe, uanset om hesten stod på madras eller fik fjernet det hele hver dag.

Det lyder mærkeligt, men det var, hvad de kom frem til.

• #60   14. dec 2012 Camilla: Puha, halm til lårene, det lyder da til, at hesten skal "kravle" i seng. Er det ikke meget svært, at muge, og er det ikke ret dyrt i halm også?

• #61   14. dec 2012 I vinterperioden, tager jeg ikke så meget af det våde, da det er med til at holde varmen i stalden. Men ellers så tager jeg det meste af det våde, men lader noget af det ligge som bund smiley

• #63   14. dec 2012 Min står på madras. Jeg er hverken for eller imod. Der er både fordele og ulepmer ved begge dele.
    Men i min hest's tilfælde, ser jeg stort set kun fordelene.

For det første skaber det på ingen måde et dårligt indeklima. Udover halm, bruger vi nemlig noget lugtfjerner og en smule træpiller. Simpelthen for at undgå dårlig lugt. Jeg oplever aldrig dårligt indeklima i min stald.

Desuden har min problemer med hoste, og hvis jeg derfor muger ud hver dag, roder jeg rundt i en masse ren halm, og der kommer derfor meget mere støv. Det har gjort et betydelig forskel for min hest og dens hoste.

En madras holder varmen i en stald rigtig godt, meget praktisk her om vinteren.

Hvis man gider at holde en madras - altså sørge for at der ALTID er rent halm på, og at boksen er lige og jævn, så hesten ikke står på en skråning af lort - så synes jeg at der er en masse fordele ved det. Min står på det samme i 3-4 uger, hvorefter vi muger ud med håndkraft. En super løsning smiley

• #64   14. dec 2012 Okay, det har jeg ikke hørt før, jeg har givet til under knæene smiley

• #65   15. dec 2012 Hvis jeg har heste på halm, bundmuger jeg hver dag, alt vådt og alle klatter fjernes, så kommer jeg en masse rent halm ind... Jeg syntes ikke de skal stå i ammoniak dampene, hverken for luftveje eller hovene... Og jo, de dampe er der, selvom vi ikke kan lugte dem i stalden... Laver kun en madras af rent halm, alt andet er direkte ulækkert... smiley

• #66   15. dec 2012 I stalden står de på spåner, der skal suge, og ovenpå er der halm smiley Det virker super fint hos os smiley

Vi står på halm, da det er billigst for os smiley

• #67   15. dec 2012 Josefine og Merlin: hesten vejer lidt mere end halmen, så når han træder på det falder det sammen smiley Jeg giver nok halm til at der næste dag ikke er nogle huller ned til betonen, og så der minimum er 20 cm. "halmbund".
    Det kræver en balle halm hver dag, og det synes jeg ikke er væsentligt mere end dem der bare strør ovenpå smiley
    Der er selvfølgelig også forskel på hvor store bokssvin hestene er. Min er relativt renlig, men en anden hest i vores stald, spreder vand i hele boksen = Al halm er vådt, og der er ikke noget af det der kan genbruges smiley

• #68   15. dec 2012 Synes bare det lød af ret meget smiley Men dengang min stod på halm, kom der også en balle ind hver - hver anden dag. Jeg lagde det dog på midten, og han sked ofte ude i siderne, men spredte jo også noget af halmen. Boksen var vel omkring 5 x 3½, så den var ret stor smiley

• #69   30. dec 2012 FOR bund UANSET hvilken slags strøelse...
    Og vil understrage jeg ikke har lugtgener ell heste med hov problemer, andet.. OG jeg er bestemt IKKE doven - min hest skal ikke ligge på kold beton gulv

Har prøvet meget forskelligt, både halm, tørv,træpiller, easy strøelse, MEN kan personligt bedst lide savsmuld

******************************************************************************************
    http://www.hest-online.dk/viden/vis.asp?id=196&urlinfo=Anne+Mette+Holm+Halvorsen-Hvilken+str%F8else+skal+jeg+v%E6lge%3F

Gummimåtter og madras til hesten

Vil man spare på strøelsen og samtidigt sikre hesten et blødt og isolerende underlag, kan det være en idé at investere i gummimåtter til boksen. Der er også udviklet en decideret madras til heste, Soft Bed fra Hit Aktiv-systemet.

Hvor længe det tager at tjene en sådan investering ind afhænger helt af ens forbrug af strøelse samt hvilken type, man har valgt. Hesten kommer ofte til at skubbe strøelsen til side, når den går rundt, lægger sig og rejser sig, hvorved den i løbet af natten kan komme til at ligge direkte på gulvet, mens strøelsen er skubbet ud i sider og hjørner. Med gummimåtter eller lignende løsninger har man sikret sig, at hesten har et godt leje hele natten
    ********************************************************************************************

• #70   30. dec 2012 Ypsi: Min ligger afgjort heller ikke på beton, som skrevet tidligere; det er et spørgsmål om mængde man strør med, så behøver man ikke lade gammelt skidt blive liggende smiley

Et forslag til folk med halmboks er, lad være med at strø på de 15-20 cm. der er langs væggen.
    Grunden til dette er dobbelt.
    1. Hvis hesten står ca. på midten og skider, så rammer det gulvet
    2. Hesten spreder selv halmen når den går rundt i boksen, og dermed får den skubbet halm ud i kanten, men har stadig et godt lag i midten (så undgår man situationen hvor der ligger "halmvægge" og meget tyndt lag på midten).

bare et lille tip, brug det eller lad være smiley

• #71   30. dec 2012 Camilla: Det er også et godt tip, men det kræver at hesten spreder det, ellers laver det en forhøjning, som en hest kan lægge fast i.. Min gamle fuldblod var en klovn til at lægge sig fast mellem væg og halmen, han fik rullet sig ned i mellemrummet mellem halm og væg og fordi jeg netop bruger MEGET halm til en boksbund, lavede det en reel forhøjning og da han ikke spredte det rundt/ud til kanten, ja så lå han der smiley

• #72   30. dec 2012 Nårh, "help, I´ve fallen and I can´t get up" smiley
    Ja, det kommer selvfølgelig an på hesten, min spreder det så det ligger jævnt smiley

• #73   30. dec 2012 Hahahaha lige præcis.. Han var simpelthen ikke for klog hvad det angik smiley
    Hvis jeg gjorde det samme ved mine 2 drenge nu, ville de også ligge fast... især den bette.. Han er en mester i at rulle rundt, så han ender oppe i væggen.. Suk... 7-9-13 har han selv kunne komme fri uden skader! Og tager det helt cool imens, han overvejer virkelig hvordan han kan komme fri og tager gerne små tænkepauser, hvor man kan gå ind til ham og nusse/berolige og se om man kan hjælpe ham... Ja summa sumarum, en fri rende langs væggen er godt, til de normale heste der spreder deres halm smiley

• #74   13. mar 2013 vi bruger halm og der bliver ALT vådt og klatter fjernet hver dag. det afhænger altså også af hvor stor stalden er, vi er i en lille stald hvor der ret hurtigt bliver en ram lugt hvis der ikke bliver muget ud. så vi har ingen "madras" til gengæld har de rigeligt med ham. der hvor vi stod før var en stor stald hvor der blev brugt madras. så er hverken for eller i mod. for mit vedkomne handler det altså om hvor stor stalden er.

• #75   13. mar 2013 Om vinteren står de på madras... Og om sommeren på sand;-) de står på madras om vinteren fordi der kommer varme op fra alt "lortet" men vi strøer selfølgelig halm oven på;-)

Kommentér på:
for eller imod bund - i halm boks...

Annonce