Part forventninger {{forumTopicSubject}}
Jeg er i fuld gang med at lave bestillingsjulegaver, men nu har jeg lige brug for at lave noget andet, ellers ser jeg blyantsstreger resten af dagen
Så jeg sad og tænkte på; hvilke forventninger har du til en part? Både partrytteren, partejeren og parthesten. Der er jo altid flere sider af én sag.
Nu er jeg selv hestejer og søger derfor ikke part selv, så jeg har kun en ide om mine egne forventninger til en partrytter, nemlig;
-Personen overholder aftaler eller melder afbud.
-Personen sætter hesten før sig selv - feks, hvis hesten bliver syg/skadet imens parten har den, så bliver parten der til det ikke behøves. Feks. kolik, at personen ikke bare kyler hesten ind i boksen og så går, fordi denne skal nå en bus.
-Har personen problemer med hesten - feks. ændret adfærd, så giver personen besked.
-Personen slår aldrig hesten, fordi personen bliver sur/hidsig feks.
-Personen lyver ikke, heller ikke hvis personen er kommet til at lave en fejl - man lærer jo af sine fejl, hvis man indrømmer de er der.
-Personen undersøger hesten for sår og skader, inden personen begiver sig i gang med at ride.
-Personen holder sig til den ridestil/træning, som er aftalt med ejer.
-Personen passer godt på udstyr og fortæller hvis noget er ødelagt (selvfølgelig gælder dette også hesten).
-Personen skal være ville til at lære.
Ja, jeg tror det var det. Hvordan er DINE forventninger til en partrytter, ejer eller hest?
apr 2010
Følger: 100 Følgere: 93 Heste: 6 Emner: 80 Svar: 2.000
jun 2009
Følger: 17 Følgere: 16 Heste: 2 Emner: 47 Svar: 606
Men jeg havde nogle ting, som jeg gerne så hos ejer:
- ejer skulle være okay med, at jeg lavede forskellige ting med hesten, fx red i skoven, red uden sadel mv. Og det er hun godt nok!
- ejer skulle være til at komme i kontakt med, anså der skulle helst ikke gå uger før jeg fik svar. Den første hesteejer jeg skrev med var simpelthen så langsom til at svare, der gik somme tider en hel uge imellem jeg fik svar.
- ejer skulle virke som en sød og forståede person, som var til at snakke med, og personen skulle kunne forså, at jeg blev nødt til at passe min folkeskole og at jeg nu bliver nødt til af bruge meget tid på gymnasiet.
- ejer skulle være engegeret i hesten, og hesten skulle så velpasset ud. Hvis hesten fik skader, skulle ejer tage det alvorligt.
Det var sådan set det, og man må sige, at Zhazirs ejer virkelig er en god hesteejer og hun er også virkelig forstående over for mig
jun 2008
Følger: 35 Følgere: 46 Heste: 2 Svar: 212
Dog har jeg også en forventning om at parten/sparringspartneren kommer med ønsker til mig. (Er selv heste ejer)
Går meget op i ikke at sige noget grimt om nogen i stalden og det samme forventer jeg af parten.
okt 2004
Følger: 98 Følgere: 160 Heste: 5 Emner: 156 Svar: 9.684
jun 2008
Følger: 23 Følgere: 21 Heste: 1 Emner: 16 Svar: 182
* at ejer engagerer sig
* at ejer selv rider hesten - så den ikke står stille de resterende dage
* at hesten står et sted, hvor menneskerne er flinke
Ellers tror jeg bare, at jeg skal kunne li hest og ejer
apr 2011
Følger: 73 Følgere: 83 Heste: 6 Emner: 151 Svar: 1.897
Kom gerne med mere, hvis i lige kommer i tanke om noget. Synes det er ret interessant og se hvad folk forventer af hinanden =)
apr 2008
Følger: 30 Følgere: 27 Heste: 3 Emner: 27 Svar: 543
Dog forventer jeg også, at parten erstatter det, han/hun har ødelagt, fx møggreben eller gamacher. Selvfølgelig er der tale om uheld, men hvis det gøres af skødesløshed eller fordi parten ikke vil lytte til instrukser, så skal der hostes op. Dette er sket før for mig, vi var 3 der forklarede hende hvordan staldgamacher skulle sættes på, men hun lyttede ikke og de blev ødelagt. Til gengæld skriver jeg også gerne under på (hvis parten ønsker en kontrakt) at jeg ikke smider dyrlægerregninger over på hende, hvis hesten kommer til skade når hun har med den at gøre. Det er også sket for mig, og kostede mig i sidste ende min hest, da hans skade aldrig blev god igen og aflivning var den eneste mulighed for at fri ham for smerten. Men det var et uheld, og det sker jo
apr 2011
apr 2008
Følger: 30 Følgere: 27 Heste: 3 Emner: 27 Svar: 543
apr 2011
Kan vi få nogle flere partryttere og jeres mening på banen? =)
maj 2011
Følger: 174 Følgere: 174 Heste: 2 Emner: 2 Svar: 323
Jeg havde ikke så mange krav, da jeg fik part...Men havde et par krav til hesten: mindst 1,40 cm. Omkring 10 år.
Men øh ja...Min part er 1,33 og han er 5 år
Nårmen, ellers søgte jeg en part hvor muligheder ikke var for begrænsede. Altså jeg ville havde muligheden for at ride i terræn uden sadel, bid/uden bid, dressur/spring/hygge, lave træning fra jorden og ja...Sådan så man kunne lave ting uden alt for mange regler og ''det må du ikke'' og ja .-)
Samtidig søgte jeg en hest, som havde et godt hoved og var rolig, skulle ikke have en alt for opmærksom og nervøs hest, men det er jo op til den enkelte person.
Desuden er det vigtigt for mig at have kontakt til ejeren, og tit snakke om hvordan det går osv.!
apr 2011
Silje Helen - søger du parthest eller partrytter?
jul 2009
Følger: 268 Følgere: 2185 Heste: 5 Emner: 138 Svar: 1.543
apr 2011
nov 2008
Følger: 83 Følgere: 82 Heste: 3 Emner: 218 Svar: 3.188
Jeg var meget nervøs for at få part, og så ende op med en ejer der ikke engagerede sig. Men kendte heldigvis min parts ejer i forvejen, og hun går i sandelighed op i sine heste, så det er skønt
jul 2005
Følger: 27 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 23 Svar: 997
Vægt, højde er jeg stort set ligeglad med, alder = skal kunne ride en følsom michellino/victory hoppe. ang at erstatte, amen går noget i stykker, ja så må vi have noget nyt, og jeg erstatter, det er mine ting, min hest og med mindre hun står og klipper det over med en saks... så skal jeg nok finde noget nyt til krikken
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Det vigtigste for mig er at partejer er modtagelig over for hvad jeg som part har og sige. Dette er i forhold til alt omkring heste; om den har behov for andet foder, adfærd under ridning og om det er noget der skal kigges på med fx. kiopraktor.
Og at der selvfølgelig bliver sørget for dyrlæge til hesten når der er behov for det.
Så skal jeg nok komme ud til hesten selvom den er stokhalt, hjælpe med andre heste end min egen, passe hestene hvis ejer ikke selv kan osv. :o)
Især når hesten er gratis for mig, så hjælper jeg gerne ekstra til.
Part forventninger