Hjælp med den skulder der! {{forumTopicSubject}}
Nu skal i høre. Jeg har været elevrytter i 8 år, men her for lidt siden fik jeg endelig min første part efter lang tids søgen. Han er virkelig fremad gående, både i spring og dressur hvilket er virkelig dejligt. Men det er jo også noget helt andet end en elevpony. Jeg har et lille problem angående ridningen. Hehe.. På højre volte er han en drøm! Han går så flot og prøver ikke på noget. Det ændrer sig når vi så kommer over på venstre. Det går godt i trav, men galop. Puha! For det første er han virkelig virkelig svær at holde i et ordenligt tempo. Han suser bare af sted, ligegyldigt hvor mange halve parader jeg laver. Han skyder også sin skulder så meget at jeg ikke engang kan få ham rundt i en 20m volte. Selvom jeg støtter alt hvad jeg ved, og presser med mit udvendige ben, så er det lige slemt, og jeg er ved at fortvivle da der nu er gået en måned uden noget form for forbedring.
Har i nogle råd til min galop? Da jeg har været elevrytter kender jeg jo godt alle signalerne, men har bare ikke haft mulighed for at prøve dem af da elevponyerne er lidt slidte og ikke ved hvad jeg prøver at fortælle. Så da jeg kom op på min nye part kunne vi bare nogle fantastiske ting, lige indtil venstre galoppen kom.
Håber der er hjælp at hente.
//Helene
apr 2011
Følger: 3 Følgere: 5 Emner: 7 Svar: 104
Det kunne lyde som om at din part mangler styrke og balance i galoppen. Det er lidt svært at vurdere hvor hurtigt han løber ud fra dit indlæg, måske du kan tage noget video af det?
Det han umiddelbart har brug for er at galoppere i et tempo han kan klare (hurtigt) og gerne på lige strækninger i en periode indtil han er stærk nok til at galopere langsommere/på buede spor.
jun 2008
Følger: 116 Følgere: 127 Heste: 10 Emner: 108 Svar: 826
jan 2005
Følger: 39 Følgere: 36 Heste: 2 Emner: 91 Svar: 2.100
Når du skifter volten, vil hesten blive ved med at bære med højre bagben; eller i hvert fald vil den forsøge det, da det jo selvsagt er både meget hårdt og meget svært at bære med venstre bagben.
Det du skal, er at få trænet og styrket venstre bagben, og lære hesten, at stille og bøje til venstre. Der er forskellige måder at gøre det på. Det kommer jo an på, hvilken ridestil du er til. Men i hvert fald ville det være godt for dig med noget undervisning.
nov 2009
Følger: 29 Følgere: 27 Heste: 3 Emner: 88 Svar: 530
Har i nogle råd til hvordan man bygger musklerne op i venstre bagben?
apr 2011
Følger: 3 Følgere: 5 Emner: 7 Svar: 104
Det er ikke kun hestens venstre bagben, der skal styrkes, men nærmere hele hestens venstre side. Så jeg ville arbejde en del på venstre volte i skridt og trav, hvor hesten får god mulighed for at bruge sine rygmuskler. Rytmisk trav med strakt overlinje.
nov 2009
Hende jeg får undervisning af er ejeren selv.
nov 2009
Hjælp med den skulder der!