3.664 visninger
|
Oprettet:
1,7 HA = hvor mange heste? {{forumTopicSubject}}
Vi skal ud og se på et hus med plads til heste, og der er 1,7 ha grundareal på stedet.
Jeg har 3 islandske heste, så er der plads? Hvad siger lovning?
sep 2010
Følger: 79 Følgere: 89 Heste: 7 Emner: 63 Svar: 756
Du har ihvertfald lovgivningen på din side
hvor meget af de 17.000 ligger der bygninger på?
Vi plejer at sige maks 2 heste pr. hektar for atd er er sommergræs nok, men er helt sikker på at der nok skal være fint med jord til dine tre islændere, hvis jorden er god
sep 2010
Følger: 79 Følgere: 89 Heste: 7 Emner: 63 Svar: 756
Det kommer altså an på mange ting. Hvordan det ligger, hvordan amn deler det op, hvad det er for noget græs.
Synes godt nok det lyder vildt, hvis 2,5 HA jord ikke kan slå til (eller kun lige kan slå til) til 4 heste.
jan 2012
Følger: 66 Følgere: 58 Heste: 3 Emner: 96 Svar: 1.935
Stk. 2. Folden skal have et areal på mindst 800 m2, hvoraf den korteste side skal være
mindst 20 m. Benyttes folden af mere end fire heste på samme tid, forøges det
i 1. pkt. angivne arealkrav med 200 m2 pr. hest. En fold må ikke benyttes af
mere end i alt 20 heste.
1,7 ha = 21 heste (dog ville jeg ALDRIG placere så mange heste på så lidt plads!!!) Men lovgivningsmæssigt må man gerne!
mar 2008
Følger: 181 Følgere: 176 Heste: 8 Svar: 1.229
Husk også, at over 5 heste så er det ikke længere hobby, og betragtes som
stutteri. Og der er derfor nogle andre regler både over for fx. forsikring osv der skal overholdes
Men jo du kan sagtens holde 3 heste på 1.7 hektar
Rigtig meget af jorden skal være belagt med bygninger hvis det ikke skulle kunne lade sig gøre ihvertfald
nov 2010
Følger: 1 Heste: 3 Svar: 8
Kapitel 4
Adgang til fold
§ 16. For ethvert hestehold skal der være adgang til en fold.
Stk. 2. Folden skal have et areal på mindst 800 m2, hvoraf den korteste side skal være mindst 20 m. Benyttes folden af mere end fire heste på samme tid, forøges det i 1. pkt. angivne arealkrav med 200 m2 pr. hest. En fold må ikke benyttes af mere end i alt 20 heste.
Stk. 3. Folden må ikke indhegnes med pigtråd.
§ 17. Heste skal i mindst 2 timer 5 dage om ugen motioneres eller gives fri bevægelse på fold.
Stk. 2. Stk. 1 kan fraviges, hvis veterinære eller vejrmæssige forhold taler afgørende herfor.
Stk. 3. Når føl og plage er på fold, jf. stk. 1, skal de, indtil de er 2 år gamle, på fold sammen med artsfæller, medmindre veterinære forhold taler afgørende herimod.
§ 18. Der skal for ethvert hestehold være en plan for, hvornår de enkelte heste kommer på fold.
§ 19. Den ansvarlige for et hestehold skal sikre, at heste, som går ude i vinterperioden og i perioder med vinterlignende vejr, kun er ude i mere end 12 timer i døgnet, hvis de har udviklet et kraftigt og tæt hårlag og er ved godt huld og har adgang til læskur eller bygning, hvor alle dyr samtidig kan hvile på et tørt, strøet leje.
Stk. 2. I læskur eller bygning skal gulvarealet opfylde arealkravene i § 8, stk. 1.
Stk. 3. Læskur eller bygning skal placeres på et sted med tilstrækkelig afvanding.
NOTER§ 20. Justitsministeren kan fastsætte nærmere regler om adgang til og indretning af fold m.v. Justitsministeren kan endvidere fastsætte nærmere regler om, at § 19, stk. 1, kan fraviges for heste af bestemte racer.
Hele loven kan findes på dette link
(link fjernet)
mar 2008
Men iforhold til forsikringen bliver det betragtet som stutteri
over 5 heste, jeg ved det 100% har lige haft besøg af vores forsikrings selvskab.
Og det var der jeg fik det afvide. Jeg skal minske mit hestehold fra 8 til 5 heste hvis jeg ikke vil betale taksten for stutteri holder i forsikring.
maj 2008
Følger: 60 Følgere: 70 Heste: 1 Emner: 45 Svar: 1.133
for du kan jo godt have heste gående og f.eks. give dem foder og hø året rundt, man kan også "stribegræsse" og så udnytter du græsset bedre
mar 2008
okt 2012
Følger: 20 Følgere: 17 Heste: 3 Emner: 130 Svar: 2.832
Vi har lige godt 2hektar indhegnet i 2 folde og 1 ridebane selvom vores 2 går ud om sommeren skal vi 1 gang i ugen slå den ene fold
Om det er 2 varmblodsheste eller en DSP og en Welsh betyder intet for mængden spist.
Så skulle vi følge med skulle vi minimum have 8 heste
Dressur Hesten argh det vidst kun dit forsikringsselskab for min nabo har 4 snart 5 jyder og 3 fjordheste og det beregnes som privat hestehold, godt nok er 2 fjordheste opstaldet men han har været oppe på 7 selv
mar 2008
Det er ikke sikkert der er ens i alle forsikringer, men jeg fik bare
afvide jeg skulle betale en anden pris i forsikring hvis jeg skulle have alle de
heste.
jan 2012
Ikke-erhvervsmæssigt dyrehold
Dyrehold mindre end 3 dyreenheder
Såfremt der ønskes dyrehold på en ejendom, skal du være opmærksom på, at der skelnes mellem erhvervsmæssigt og ikke-erhvervsmæssigt dyrehold, og reglerne for etablering eller ændring heraf er forskellige.
Hvad er ikke-erhvervsmæssigt dyrehold, og hvor må det etableres?
Ved et ikke-erhvervsmæssigt dyrehold forstås et dyrehold på højst:
a) 2 køer med tilhørende kalve, eller
b) 4 stykker andet kvæg, eller
c) 4 heste med tilhørende føl eller
d) 2 søer med opfedning af maksimum 5 slagtesvin eller en tilsvarende produktion, eller
e) 10 får med lam, eller
f) 10 geder med kid, eller
g) 30 stk. høns, eller
h) 4 voksne hunde med hvalpe under 18 uger, eller
i) tilsvarende størrelse af andre former for dyrehold end de ovenfor nævnte
Hvis dyreholdet består af flere former for dyr, uden at grænsen for antallet af dyr under de enkelte punkter a)-i) i definitionen overskrides, kan kommunen ud fra en konkret vurdering afgøre, at dyreholdet anses for værende erhvervsmæssigt. I disse tilfælde er det hensigtsmæssigt, at kontakte Natur- og miljøafdelingen og få en forhåndsvurdering.
Det er generelt ikke tilladt i byzone- og sommerhusområder og områder i landzone, der ved lokalplan er overført til boligformål eller blandet bolig og erhverv at etablere dyrehold med kvæg, svin, heste, får eller geder.
Ikke-erhvervsmæssigt dyrehold kan i modsætning til erhvervsmæssigt dyrehold etableres og ændres uden forudgående anmeldelse til kommunen. Hvis du er i tvivl om et givent dyrehold er erhvervsmæssigt, er det en god idé at kontakte kommunen for at få dyreholdet vurderet, da etablering af erhvervsmæssigt dyrehold som nævnt ovenfor skal anmeldes til kommunen, og undladelse heraf er strafbart.
Herudover gælder det generelt, at dyrehold, tilhørende stalde og lignende samt anlæg m.v. ikke må medføre væsentlige gener, forurening eller risiko for forurening. Vurderer kommunen, at førnævnte er tilfældet, og at gener eller forurening ikke kan afhjælpes, kan kommunen nedlægge forbud mod dyreholdet, herunder kræve, at anlægget fjernes, og stille krav om, at områdets hidtidige tilstand genoprettes.
mar 2008
Og hvis han har et firma kan det også være ok.
Man kan ikke tage alle over en kamp..
Men det min forsikring gav udstyg for at havde man mere end 5 heste, var det stutteri.
mar 2008
Det var det jeg mente, det var så bare min forsikring der gjorder mig opmærksom på det. Så det var så ikke helt forkert det jeg skrev.
jan 2012
Men ideen er den samme...
mar 2008
Vi ved ikke 100% hvordan det fungere. Så det er vi er vist ikke de rette at spøger
Tror ikke der kan laves et 100% svar på det du spøger om.
mar 2010
Følger: 78 Følgere: 87 Heste: 15 Emner: 142 Svar: 898
sep 2010
Følger: 39 Følgere: 36 Heste: 10 Emner: 3 Svar: 101
maj 2008
Følger: 60 Følgere: 70 Heste: 1 Emner: 45 Svar: 1.133
Heste under 300 kg = 4,9 dyr på en dyrenhed
Heste mellem 300-500 kg = 2,9 dyr på en dyrenhed
Heste mellem 500-700 kg = 2,3 dyr på en dyrenhed
aug 2007
Følger: 17 Følgere: 15 Heste: 4 Emner: 20 Svar: 68
Der har ikke været hestene på mark længe, der er blevet brug som korn mark i mange år af landmand, sidste gang jeg var der og kunne se den har været en byg eller harve mark siden sommers. Så der er ikke noget problem med at få gode græs, de skal have lov til at gro så godt før hestene kommer hjem.
En af de 3 er en ældre hest, når den ikke kan mere en dag. Så har jeg kun 2 og jeg skal hellere ikke have flere heste før først flere år fremover.
okt 2012
mar 2008
okt 2012
maj 2011
Følger: 55 Følgere: 62 Heste: 5 Emner: 67 Svar: 944
Vi har 3 heste selv og 2 opstalder pt., vi betaler både moms og skat, overholder alle regler osv men jeg ved der er rigtigt mange som ikke gør det og så længe det er deres egen heste er jeg lideglad men hvis de har 8-10 heste og flere af dem er opstalder og de så tag alle pengene i lomme, ja så bliver jeg lidt sur for hvorfor kan folk ikke bare overholde de regler der er og betale deres skat som de skal så svært er det jo heller ikke...!!
1,7 HA = hvor mange heste?