{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  1,7 HA = hvor mange heste?
  • #1   7. jan 2013 Lovgivningen siger vist 2000km2 med minimum længde på 800 meter tror jeg nok.

Du har ihvertfald lovgivningen på din side smiley

hvor meget af de 17.000 ligger der bygninger på?

Vi plejer at sige maks 2 heste pr. hektar for atd er er sommergræs nok, men er helt sikker på at der nok skal være fint med jord til dine tre islændere, hvis jorden er god smiley

• #2   7. jan 2013 I gamle dage boede vi et sted, hvor der var et jordstykke på 1.2 hektar. Det delte vi i 3. Vi havde to irish cobber til at gå der, og kunne stadig slå hø. En sommer havde vi kun én irish cob, emn to araberplage til at gå.

Det kommer altså an på mange ting. Hvordan det ligger, hvordan amn deler det op, hvad det er for noget græs.

Synes godt nok det lyder vildt, hvis 2,5 HA jord ikke kan slå til (eller kun lige kan slå til) til 4 heste.

• #3   7. jan 2013 § 16 For ethvert hestehold skal der være adgang til en fold.
    Stk. 2. Folden skal have et areal på mindst 800 m2, hvoraf den korteste side skal være
    mindst 20 m. Benyttes folden af mere end fire heste på samme tid, forøges det
    i 1. pkt. angivne arealkrav med 200 m2 pr. hest. En fold må ikke benyttes af
    mere end i alt 20 heste.

1,7 ha = 21 heste (dog ville jeg ALDRIG placere så mange heste på så lidt plads!!!) Men lovgivningsmæssigt må man gerne!

• #4   7. jan 2013 Plejer man ikke ca. at regne med, 1 tønderland pr. hest. ?

Husk også, at over 5 heste så er det ikke længere hobby, og betragtes som
    stutteri. Og der er derfor nogle andre regler både over for fx. forsikring osv der skal overholdes smiley

Men jo du kan sagtens holde 3 heste på 1.7 hektar smiley Det er intet problem smiley
    Rigtig meget af jorden skal være belagt med bygninger hvis det ikke skulle kunne lade sig gøre ihvertfald smiley

• Britt
    Britt Tilmeldt:
    nov 2010

Følger: 1 Heste: 3 Svar: 8
    #5   7. jan 2013 Ligger lige et kopi af loven omkring fold...

Kapitel 4
    Adgang til fold

§ 16. For ethvert hestehold skal der være adgang til en fold.
    Stk. 2. Folden skal have et areal på mindst 800 m2, hvoraf den korteste side skal være mindst 20 m. Benyttes folden af mere end fire heste på samme tid, forøges det i 1. pkt. angivne arealkrav med 200 m2 pr. hest. En fold må ikke benyttes af mere end i alt 20 heste.
    Stk. 3. Folden må ikke indhegnes med pigtråd.
    § 17. Heste skal i mindst 2 timer 5 dage om ugen motioneres eller gives fri bevægelse på fold.
    Stk. 2. Stk. 1 kan fraviges, hvis veterinære eller vejrmæssige forhold taler afgørende herfor.
    Stk. 3. Når føl og plage er på fold, jf. stk. 1, skal de, indtil de er 2 år gamle, på fold sammen med artsfæller, medmindre veterinære forhold taler afgørende herimod.
    § 18. Der skal for ethvert hestehold være en plan for, hvornår de enkelte heste kommer på fold.
    § 19. Den ansvarlige for et hestehold skal sikre, at heste, som går ude i vinterperioden og i perioder med vinterlignende vejr, kun er ude i mere end 12 timer i døgnet, hvis de har udviklet et kraftigt og tæt hårlag og er ved godt huld og har adgang til læskur eller bygning, hvor alle dyr samtidig kan hvile på et tørt, strøet leje.
    Stk. 2. I læskur eller bygning skal gulvarealet opfylde arealkravene i § 8, stk. 1.
    Stk. 3. Læskur eller bygning skal placeres på et sted med tilstrækkelig afvanding.
    NOTER§ 20. Justitsministeren kan fastsætte nærmere regler om adgang til og indretning af fold m.v. Justitsministeren kan endvidere fastsætte nærmere regler om, at § 19, stk. 1, kan fraviges for heste af bestemte racer.

Hele loven kan findes på dette link

(link fjernet)

• #6   7. jan 2013 Det har intet med dyreværnet, at gøre.
    Men iforhold til forsikringen bliver det betragtet som stutteri
    over 5 heste, jeg ved det 100% har lige haft besøg af vores forsikrings selvskab.
    Og det var der jeg fik det afvide. Jeg skal minske mit hestehold fra 8 til 5 heste hvis jeg ikke vil betale taksten for stutteri holder i forsikring.

• #7   7. jan 2013 man plejer at sige et 1 hest skal have 1 tøndeland, men det hvad de kan spise ikke det lovlige
    for du kan jo godt have heste gående og f.eks. give dem foder og hø året rundt, man kan også "stribegræsse" og så udnytter du græsset bedre

• #8   7. jan 2013 Undercover: Det har intet at gøre med hvordan dine heste er forsikeret men hvordan dine bygninger er !

• #9   7. jan 2013 DD jaja dine heste er magiske

Vi har lige godt 2hektar indhegnet i 2 folde og 1 ridebane selvom vores 2 går ud om sommeren skal vi 1 gang i ugen slå den ene fold
    Om det er 2 varmblodsheste eller en DSP og en Welsh betyder intet for mængden spist.
    Så skulle vi følge med skulle vi minimum have 8 heste

Dressur Hesten argh det vidst kun dit forsikringsselskab for min nabo har 4 snart 5 jyder og 3 fjordheste og det beregnes som privat hestehold, godt nok er 2 fjordheste opstaldet men han har været oppe på 7 selv

• #10   7. jan 2013 Ring til din forsikring smiley
    Det er ikke sikkert der er ens i alle forsikringer, men jeg fik bare
    afvide jeg skulle betale en anden pris i forsikring hvis jeg skulle have alle de
    heste.

• #11   7. jan 2013 Det anses ikke som et stutteri men det anses som e erhvervsmæssigt dyrehold:

Ikke-erhvervsmæssigt dyrehold
    Dyrehold mindre end 3 dyreenheder

Såfremt der ønskes dyrehold på en ejendom, skal du være opmærksom på, at der skelnes mellem erhvervsmæssigt og ikke-erhvervsmæssigt dyrehold, og reglerne for etablering eller ændring heraf er forskellige.

Hvad er ikke-erhvervsmæssigt dyrehold, og hvor må det etableres?

Ved et ikke-erhvervsmæssigt dyrehold forstås et dyrehold på højst:

a) 2 køer med tilhørende kalve, eller
    b) 4 stykker andet kvæg, eller
    c) 4 heste med tilhørende føl eller
    d) 2 søer med opfedning af maksimum 5 slagtesvin eller en tilsvarende produktion, eller
    e) 10 får med lam, eller
    f) 10 geder med kid, eller
    g) 30 stk. høns, eller
    h) 4 voksne hunde med hvalpe under 18 uger, eller
    i) tilsvarende størrelse af andre former for dyrehold end de ovenfor nævnte

Hvis dyreholdet består af flere former for dyr, uden at grænsen for antallet af dyr under de enkelte punkter a)-i) i definitionen overskrides, kan kommunen ud fra en konkret vurdering afgøre, at dyreholdet anses for værende erhvervsmæssigt. I disse tilfælde er det hensigtsmæssigt, at kontakte Natur- og miljøafdelingen og få en forhåndsvurdering.

Det er generelt ikke tilladt i byzone- og sommerhusområder og områder i landzone, der ved lokalplan er overført til boligformål eller blandet bolig og erhverv at etablere dyrehold med kvæg, svin, heste, får eller geder.

Ikke-erhvervsmæssigt dyrehold kan i modsætning til erhvervsmæssigt dyrehold etableres og ændres uden forudgående anmeldelse til kommunen. Hvis du er i tvivl om et givent dyrehold er erhvervsmæssigt, er det en god idé at kontakte kommunen for at få dyreholdet vurderet, da etablering af erhvervsmæssigt dyrehold som nævnt ovenfor skal anmeldes til kommunen, og undladelse heraf er strafbart.

Herudover gælder det generelt, at dyrehold, tilhørende stalde og lignende samt anlæg m.v. ikke må medføre væsentlige gener, forurening eller risiko for forurening. Vurderer kommunen, at førnævnte er tilfældet, og at gener eller forurening ikke kan afhjælpes, kan kommunen nedlægge forbud mod dyreholdet, herunder kræve, at anlægget fjernes, og stille krav om, at områdets hidtidige tilstand genoprettes.

• #12   7. jan 2013 Dream: Du ved jo ikke hvordan hans bygninger er forsikeret.
    Og hvis han har et firma kan det også være ok.
    Man kan ikke tage alle over en kamp..

Men det min forsikring gav udstyg for at havde man mere end 5 heste, var det stutteri.

• #13   7. jan 2013 Tak *Team Miracle* Christel Ø ..

Det var det jeg mente, det var så bare min forsikring der gjorder mig opmærksom på det. Så det var så ikke helt forkert det jeg skrev.

• #14   7. jan 2013 Så lidt smiley og ja præcis, ordet var osse lige væk for mig et øjeblik smiley
    Men ideen er den samme...

• #15   7. jan 2013 Vi er ikke hverken Jurister, forsikringes mænd eller politikere.
    Vi ved ikke 100% hvordan det fungere. Så det er vi er vist ikke de rette at spøger smiley
    Tror ikke der kan laves et 100% svar på det du spøger om.

• #16   7. jan 2013 Ja det er rigtig nok der er en lov/regel om hvor mange dyr man må holde på sin ejendom før det betegnes som noget der skal betales skat af osv. Jeg tror vi må ha 4 hopper med føl. (og de føl skal jo så sælges) Jeg har så 5 heste, hvoraf den ene er et føl fra sidste år.

• #18   7. jan 2013 Til efter mine forældre, som er tidligere landmænd, så skal der være 0,5 ha pr. dyr, for at det skal passe sammen med dyreenhederne. Så med det stykke jord du har, så kan du have ca 3-4 heste smiley

• #19   7. jan 2013 det er altså ikke helt lige meget størelsen
    Heste under 300 kg = 4,9 dyr på en dyrenhed
    Heste mellem 300-500 kg = 2,9 dyr på en dyrenhed
    Heste mellem 500-700 kg = 2,3 dyr på en dyrenhed

• #22   7. jan 2013 Sikke en masse svar... smiley

Der har ikke været hestene på mark længe, der er blevet brug som korn mark i mange år af landmand, sidste gang jeg var der og kunne se den har været en byg eller harve mark siden sommers. Så der er ikke noget problem med at få gode græs, de skal have lov til at gro så godt før hestene kommer hjem.

En af de 3 er en ældre hest, når den ikke kan mere en dag. Så har jeg kun 2 og jeg skal hellere ikke have flere heste før først flere år fremover.

• #23   7. jan 2013 Dressur Hesten han har ingen forretning med det. Samme forsikring som os.

• #24   7. jan 2013 Ja ja, faktum er bare forretning eller ej at det kan opfattes som erhversmæssigt dyrehold. Men der er også forskel på om det er arbejdsheste man holder sig eller ride hest. Alle mulige små faktoere spiller ind.

• #25   7. jan 2013 Men føl kommer hver år fordi han gerne vil have en hoppe efter hans bedste hoppe men de bliver slagtet fordi det altid er hingste

• #26   7. jan 2013 om det bliver set som hobby eller firma er an på mange ting og det har ikke rigtigt noget med dine forsikringer at gør men noget med kommunen, tilladelser osv at gør...
    Vi har 3 heste selv og 2 opstalder pt., vi betaler både moms og skat, overholder alle regler osv men jeg ved der er rigtigt mange som ikke gør det og så længe det er deres egen heste er jeg lideglad men hvis de har 8-10 heste og flere af dem er opstalder og de så tag alle pengene i lomme, ja så bliver jeg lidt sur for hvorfor kan folk ikke bare overholde de regler der er og betale deres skat som de skal så svært er det jo heller ikke...!!

Kommentér på:
1,7 HA = hvor mange heste?

Annonce