{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.415 visninger | Oprettet:

Foder. Skal jeg skifte eller ej? {{forumTopicSubject}}

Tja, jeg har to, muligvis tre valgmuligheder, og jeg kan simpelthen ikke bestemme mig!

Lige nu får min hest møllerens hesteplus, så han er dækket ind, da der er godt med proteiner i (han er fra 2009). Så får han et par 100g equsana lucerne gold (20% fedt), et par håndfulde fiberpiller og ca 300g majsflager her i vinterhalvåret. Nå ja, og et par spiseskefulde olie, men det er udelukkende for pelsens skyld.

Han fungere egentligt helt fint på det her foder, og får i en passende lille dosis og det er meget økonomisk!

Der er dog det ved det, at det er 5 forskellige ting jeg skal bland hver aften + at jeg skal købe foret 3-4 forskellige steder, da den ene forhandler ikke har det ene, og den anden ikke det andet. Det er heller ikke et problem - bare bøvlet!

Min anden mulighed var så, at købe st hippolyt naturmusli, da jeg kun har haft utrolig gode erfaringer med det, og det er det eneste foder jeg pt har lyst til at skifte over til (også derfor jeg ikke søger råd om andet foder, udelukkende de nævnte varianter)!
Og så supplere med en af følgende; det lucerne jeg giver nu, majsflager eller valset byg.
Dette er dog dyrere, men ved to, endda muligvis kun ved en forhandler, og jeg skal ikke blande en masse forskelligt hver aften!

En sidste ting, som dog kun er måske, er at prøve at købe muhldorfer, men har aldrig prøvet det, og kun få har jeg hørt har prøvet det, og der har ris/ros været fifty fifty. Foderet lyder dog godt, og der er forhandler tæt på..


Hva tænker i?
Skal jeg bare beholde det han køre fint på nu. Leve med de bøvlede handlemuligheder og holde det meget økonomisk.
Eller skifte til et "dyrt" foder, som jeg altid har været utrolig glad for?
Eller prøve noget der ikke er tusinde fordomme imod, men som lyder som et rimeligt foder?

Tænker også lidt, vil det være synd for hesten, at man har et "sommerfoder" og et "vinterfoder"?
Altså at jeg køre med det foder jeg bruger nu om vinteren, skifter over til hippolyt om sommeren, hvor han højest sansynligt kan klare sig med græs og wrap, og så tilbage til det andet igen, når kulden sætter ind?

Undskyld det lange indlæg smiley

(Jeg er udmærket klar over indholdet i de forskellige produkter - herunder også fx stivelsesindholdet - så du behøver ikke kommentere det ;))


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Foder. Skal jeg skifte eller ej?
  • #1   10. jan 2013 Jeg er stor tilhænger af hippolyt. De har noget dejlig foder og mange varianter så det kan passe til man typer af hest, lige fra islænderen til en hårdt arbejdene varmblod og så til hoppen med føllet.
    Jeg bruger disse produkter pt fra hippolyt: natur musli, vollwert pellets, mash, equimun, lucerne. De får ikke det hele på en gang og det er ikke alle hestene der får alle produkterne. Det er kun min gamle hoppe på 19 der får vollwert fx.


  • #2   10. jan 2013 Jeg er stor tilhænger af brogaardens nye foder det er rigtig godt smiley
    Men er ikke den store ekspert på det område så held og lykke smiley


  • #3   10. jan 2013 mine får st. hippolyt naturmusli, de fungere super på det! har haft svært ed at finde noget hvor de ikke får mere energi, men alligevel heller ikke går død efter 30 min træning, og dette foder virker bare super på dem! smiley

  • #7   10. jan 2013 Altså når den kun er 4 år i år, så ville jeg ikke bruge NaturMüsli. Jeg ville vælge noget med lav stivelse eller helt uden havre/korn.
    Jeg har rigtig god erfaring til flere heste (mine er nu 5) med EquiFirst Basic Omega 3 og lucerne.


  • #8   10. jan 2013 Jeg ville istedet tage Pre Alpin NaturMineral og så deres Lucerne Mix... Droppe majs og olien, og skrue op for fiberpillerne... Så kan du ikke fodre ret meget sundere og korrekt til din unghest....

    Hvis det er Horselux Fiberpiller du bruger, har du derved også adgang til Horselux's andre produkter og der vil jeg sige du kan bruge deres MultiVit eller Easy sammen med fiberpillerne....


  • #9   10. jan 2013 Jeg er som sagt ikke interesseret i andre prudukter end de tre nævnte. Har været markedet godt og grundigt igennem. Fiberpiller er ikke muligt at sætte op, da det ikke er mig der fodre, og der ikke er mulighed for opblødning smiley

    Tak for de mange godt svar, samt at i har gidet at læse mit meget lange indlæg ! smiley

    <b>Men hvad tænker i om det med at give et slags foder om vinteren og et andet om sommeren?</b>

    Jeg bør vel også kun fodre ham med hesteplus til ca 6 årsalderen, når der er så højt et proteinindhol i, ikke?


  • #11   10. jan 2013 Jeg ved godt hvad hippolyt indeholder, men har prøvet det i praktisk, og der har teori og praktisk bare ikke stemt overens for mig endnu. Om de får noget andet her der så vejer det op, kan jeg ikke svare på, men her har det kun været mere end positiv hver gang vi har brugt det - tænker bestemt ikke på om foderet dufter godt eller ej smiley
    Den eneste grund til at jeg har overvejet muhldorfer (som jeg som sagt ikke ved så meget om) er faktisk udelukkende pga at det er et bio-produkt.

    Tak for dine anbefalinger. Brogården har jeg dog prøvet (flere af deres produkter - dog ikke supergrow), og det har simpelthen bare været penge ud af vinduet, desværre.
    Jeg er stadig ikke interesseret i andre produkter, men går også ind for at de primært skal være dækket ind af græs, wrap/hø, vitaminer, som du nok også kan ane ud fra det han får nu..

    Men tusinde tak for et godt og uddybende svar smiley


  • #12   10. jan 2013 Lizette: Noget af en udtalelse, vil gerne høre din mening om deres forholdvis nye produkter fra Pre Alpin og Agrobs? smiley

  • #15   11. jan 2013 Lizette: Jeg har nu ikke haft de mindste problemer med at finde fyldestgørende indholdsfortegnelser på deres produkter og deres konsulenter har mere end gerne besvaret mine spørgsmål.... Og igen, er du sød at påpege de skæve forhold på et specifikt produkt fra deres nyere linje, Pre Alpin/Agrobs? Er lidt nysgerrig, for jeg har ikke selv fundet nogle mangler endnu....

  • #16   11. jan 2013 Lisette: ved du om der er et sted på nettet, hvor man kan finde en oversigt over hvad heste mere nøjagtigt bør indtage igennem krybbefoder?
    Jeg har en produktfolder fra hippolyt, hvor alt indhold på foderet er skrevet ind smiley


  • #17   11. jan 2013 Værsegod... Tager 1 minut at finde frem... Der mangler da ikke nogen oplysninger smiley

    (link fjernet)


  • #20   11. jan 2013 Ja, det var lige det jeg tænker på smiley
    Altså fx som du skriver " Ifølge KER normer skal cu/zn forholdet være på ca. 3,1 og max. omkring de 4." Er der en oversigt på nettet, hvor du kan se disse normer? Det mangler jeg nemlig i alderhøjeste grad smiley


  • #21   11. jan 2013 Lizette: Okey, det er helt fair at du har den holdning til dem, men min erfaring er anderledes og som jeg linker til, er det meget nemt at finde indhold på deres produkter og deres konsulenter hjælper gerne med at svare på hvor man kan se det osv... Så problemet med at få oplyst indhold er vist ikke relevant mere smiley

Kommentér på:
Foder. Skal jeg skifte eller ej?

Annonce