{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.059 visninger | Oprettet:

Opstaldning, hvad skal jeg gøre ? {{forumTopicSubject}}

Er i total vilrede omkring opstaldning og hvad jeg skal gøre smiley
Lidt om der hvor jeg står og det sted jeg har kig på..

Der hvor jeg står:
Fordele:
Tæt på (5-10 min at gå)
Store gode folde med græs året rundt
Ok stor boks
God luft i stalden
Bestemmer selv alt omkring foder
Gode tur forhold

Ulemper:
Morgen foder og udluk vagt hver morgen
Skal komme hver dag
Ingen andre føl/plage (den yngste er 3,5 år)
Mørk stald
Skal selv skaffe foder, strøelsen og grovfoder hjem og har ikke bil (først tog ejer det med men kan/vil hun ikke mere)
Der har været nogle problemer og uoverensstemmelser med ejer da det er ting vi ikke er enige om..
Ingen ordentlige trænings steder (en roundpen med græs og en dårlig lille bane med dårligt hegn 400 meter af sti)
For lidt foldtid (7-8 timer)

Sted jeg har kig på:
Fordele:
Løsdrift
Andet føl fra i år fra samme avler (de er født sammen og boet sammen første 4 måneder af deres liv)
Alt er incl så bliver billigere og skal ikke rundt og skaffe foder/strøelse osv
Intet staldarbejde
De har samme race og forstand på denne, så mulighed for hjælp omkring bedømmelser og kåring
Lækkert og rart sted
De står for alt og jeg behøver bare komme når jeg har lyst
Gode trænings forhold

Ulemper:
Meget langt væk


Det skal lige nævnes det er et føl jeg har, så hun skal mest gå og være "baby" og lege.. Og jeg er kronisk syg, har en datter på 1,5 + en mere i maven..
Lige nu får jeg ikke rigtig lavet noget med Fanta for efter staldvagt er jeg udkørt + jeg har min datter med i stalden og tager ca 1 time at ordne alt og efter det gider hun ikke sidde i klapvogn og vente mere..
Det sted jeg står ville jeg få problemer næste efterår og vinter da jeg så har 2 små børn, ville ikke kunne komme i stalden hver morgen så.. Og til sommer med en nyfødt ville jeg ikke kunne tjekke hver dag (de går på døgn fold) og det er jeg ikke tryg ved..
Det sted jeg har kig på tager de sig af hende som deres egen og jeg kan hellige mig hende når jeg kommer, jeg ved de er kompetente og hun vil blive passet..
Desværre er alle andre steder enten møg dyre, for lidt fold eller kræver man kommer hver dag hvilket ikke er muligt da alle steder ligger 30-40 min væk..
Når hun bliver en alder hvor vi skal til at træne seriøst, tilride osv vil jeg have meget mere tid pga børnenes alder..
Hvad ville i gøre ? Vægte nærhed og kontakt hver dag, selv om det går op i arbejde eller vægte løsdrift, jævnaldrende kammerater og høj service men se føllet sjældnere


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Opstaldning, hvad skal jeg gøre ?
  • #1   15. jan 2013 Jeg tror jeg ville vælge den sidste smiley
    - så har du jo også mere tid til dine børn! smiley
    og når din hest bare er en baby vil den sikkert have godt af at løbe rundt og lege og lærer nye ting at kende smiley


  • #2   15. jan 2013 Jeg havde valgt det nye sted. Jeg tænker lidt at det sted du har kig på har de en legekammerat til føllet, det er jo et kæmpe plus. Du har snart 2 små børn, de tager meget tid, og hvis du ved at føllet bliver passet ordenligt det sted der er langt væk. Det er svært at få tid til staldarbejde, børn, hest hver dag!

  • #3   15. jan 2013 Jeg ville vælge løsdriften smiley Det er det bedste for hesten, og så har dit følle kammerater også + de kan tage sig af den, når du ikke kan komme smiley

    Jeg valgte boks frem for løsdrift, da der var en del flere fordele ved boksen, fremfor løsdriften smiley Men jeg ville helst have løsdrift også smiley Men min pony trives, så det er jo det vigtigeste smiley


  • #4   15. jan 2013 Jeg havde valgt at flytte føllet....
    Selv om du ikke kan komme hver dag, ved du at der er søde og troværdige mennesker, som tager hånd om din hest og passer den på bedst mulige måde.

    Malene


  • #5   15. jan 2013 Jeg havde flyttet den i løsdriften selv om det er længere væk. Dårlige forhold for plagen og dig selv kan ikke gøre det op for at det er tæt på.

  • #6   15. jan 2013 Jeg var i nogenlunde samme situation for et par år siden med min dreng. Jeg satte ham i en super løsdrift langt væk. Jeg kom 1-2 gange om ugen og trænede ham lidt... De vokser alligevel så meget... det er meget begrænset hvor meget man kan lave. Jeg startede med at have min stående tæt på, dog vidste jeg ikke at det var så dårligt som det viste sig at være... men at tage et dårligt sted fra starten, så ved du jo godt med dig selv at du ikke bliver der særligt længe....

  • #7   15. jan 2013 Tak for jeres indput..

    LRD: Her vidste jeg heller ikke mange af tingene på forhånd, meget er ændret siden jeg flyttede der hen..
    Fx startede det med at ejer hentede halm og hø og jeg så bare gav hende penge.. Men nu skal jeg selv skaffe..
    Fik at vide at ud/indluk så vi på, men pludselig skulle jeg tage 1 vagt pr dag selv om hun har 3 heste og jeg 1..
    Havde forstået de ville gå ude flere timer, men jeg kan ikke lukke tidligere ud pga min datter..
    Og så har der været nogle sammenstød og problemer fordi vi pga jeg er der morgen og hun er der aften så vi får ikke rigtig snakket og nogle ting ser vi forskelligt på


  • #8   15. jan 2013 Ville uden at blinke flytte til sted 2, det er sundere og socialt for følle og mindre tidskrævende/stressende for dig.... smiley

Kommentér på:
Opstaldning, hvad skal jeg gøre ?

Annonce