{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.022 visninger | Oprettet:

Hvad skal man vælge? (opstaldning) {{forumTopicSubject}}

Jeg skal have min hest flyttet pga. manglende ridehal, og har kig på 2 steder lige ved siden af hinanden, men kan ikke finde ud af hvad jeg skal vælge.

Nogen der måske kunne komme med lidt input så valget bliver nemmere?

Det ene sted er et ridecenter. (med tilknyttet rideklub)
-ud og indlukning (ude fra 8-9 til kl. 12-13)
-fodring 3 gange dagligt med et fuldfoder + masser af hø (7-10 kg dagligt)
-De står på spåner
-stor lys ridehal + to udendørs baner med lys og græs springbane.
-stor lys stald med vaske og striglepladser.
pris 2080 kr inkl. ovenstående og inkl. facelitetskort.

det andet sted er et privat sted.
-ud og indluk (07.00-15.00)
-fodring 2 gange dagligt med havre + tilskud og ca 4 kg hø.
-de står på halm.
-udendørs ridebane uden lys, men med ridecenteret til nabo hvor man kan købe facelitetskort for 250 kr pr mrd.
-meget stor boks i lys stald.
pris 1750 kr + facelitetskort
Her kan jeg vælge at tage eget foder med og få reduceret prisen med 300 kr - altså boks + 4 kg hø for 1450 kr
Jeg ville her købe foder + ekstra hø + ridehuskort, og så vil den samlede pris løbe op i 2150 kr

så prisforskellen er ca +75 kr i sidste ende for privat stalden, men er så også mere foldtid, men mindre fodringer.

Jeg vil jo gerne have mulighed for selv at styre hø og foder, og vil gerne have så meget foldtid som muligt, men på ridecenteret undgår jeg at skulle anskaffe tingene selv, og faceliteterne er bedre.

hvad ville i vælge, og hvorfor??


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad skal man vælge? (opstaldning)
  • #1   1. dec 2011
    Sted nr. 2 smiley
    Så kan kunne man pille havren fra, der er mere fold tid, man kan få mere hø ( købe selv ).

    Altid lang fold tid og godt foder frem for mine egne ego behov :).
    4 timer på fold er ikke meget.



  • #2   1. dec 2011 Jeg ville vælge sted nr. 2 da jeg synes meget foldtid er vigtigt smiley

  • #3   1. dec 2011 Sted nr. 2 helt klart smiley

  • #4   1. dec 2011 Ved sted nummer 1 kan man også godt vælge mere foldtid, men så skal man selv lukke ind. (men det er ikke altid jeg har mulighed for at komme i stalden inden det er mørkt)

    Ang. foder, så har sted nummer 1 et udemærket fuldfoder (ikke havre)

    bare lige lidt ekstra info smiley


  • #5   1. dec 2011 Nummer 2 uden tvivl smiley

  • #6   1. dec 2011 Hvis foderet passer til din hest på det første sted. Kan din hest nok godt overleve at den ikke altid kommer ud så længe. Der er vel nogen dage hvor du godt selv kan. Jeg havde nok valgt sted nummer 1 grundet faciliteterne

  • #7   1. dec 2011 Helt klart nr 2, når du har muligheden, for extra foldtid. Det er jo ikke hestens natur at gå i boks det meste af dagen smiley

  • #8   1. dec 2011 sted 2. foldtid er vigtig..

  • #9   1. dec 2011 Helst nummer 2. Men du kunne jo spørge, hvis en af de andre opstaldere har sin hest ude i længere tid, om denne person kunne tage din hest ind samtidig med sin.

  • #10   1. dec 2011 Ved sted nummer 1 altså smiley

  • #11   1. dec 2011 jeg kan selv lukke ind 4 dage i ugen, men får en part, så hun kunne evt. de andre dage.

    foldtid på sted 1 er 4-5 timer dagligt. (6-8 timer hvis man selv lukker ind - da det lige nu bliver tidligt mørkt)

    hvor sted 2 er 7-8 timer dagligt.

    I dårligt vejr gider min hest ikke være ude mere end et par timer.. så står hun ved leddet og hænger.

    Ved sted 2 går de på sommergræs 5 mrd. om året - hvis man ikke ønsker det, står man selv for ud og indlukningen og fodringen i den periode.

    sted 1 er de ikke på sommerfold, men mindre man selv finder sommergræs i nogle måneder. (men her kan man jo så vælge at man feks. kun vil have den på sommergræs i 2-3 måneder)


  • #12   1. dec 2011 Ville nok vælge det sidste. Selvom jeg personligt ikke vil stå på halm. Dog synes jeg foldtid er meget vigtigt. Og så ville jeg købe andet foder og ekstra hø som du selv snakker om.
    Ved sted 1 kan du måske lave en aftale om fold med et par andre, hvis det er smiley


  • #13   1. dec 2011 Jeg er også fortaler for sted nr 2, men ikke af grunden foldtid, men grundet det er mindre, og mindre stress for hesten! Men det kommer jo helt an på hvilken hest man har, min kan ikke fungerer et sted med mange mennesker, det stresser hende helt vildt! Og de fleste andre ting kan man finde en løsning på, men ikke på hvor mange der kommer og gå i staldene.
    (og nu konkluderer jeg bare at der er flere mennesker på et ridecenter end et privat sted)


  • #14   1. dec 2011 Nr 2 pga størrelse og pga foldtid! Tror ikke at mine heste ville synes det var sjovt at stå tilbage, hvis alle de andre kom ind før.

  • #16   1. dec 2011 Hvis der er noget på folden de kan spise hele året rundt, så sted nr. 2.

    Hvis ikke så klart sted nr. 1.

    Hesten kan ikke tåle at stå uden grovfoder i mere end 2 timer, da det ødelægger mavesyren.


  • #18   1. dec 2011
    Man lære hesten at ville ind, ved at tage den ind hver gang den står og hænger smiley - hesten kan godt koble stå ved led = ind = mad sammen...


  • #19   1. dec 2011 ville vælge nr 1, klart!

    jeg ville ikke ha min hest på tvungen sommerfold når den skal være toptunet og konkurrenceklar, og så 5 måneder..

    Så må den komme ekstra ud de dage du kan nå det.


  • #20   1. dec 2011 Jeg vil klart vælge stald nummer 2, fordi det vigtigt at hesten er så fri som muligt, altså mest fold tid ! det ligger til dens natur!
    - så jeg vil vælge nummer 2 (-:


  • #21   1. dec 2011 nummer 2 uden at blinke

  • #23   1. dec 2011 jeg havde helt klar valgt sted nr 1

  • #24   1. dec 2011 Jeg vil altid vælge efter hestens behov - derfor nr. 2
    Der er mere foldtid, og det ville jeg vælge over mine egne 'luksus'-behov. smiley


  • #25   1. dec 2011 Jeg er glad for det ikke er mig der skal vælge :o)
    Kan godt se det er svært

    sted nr . 1 kan man jo sikkert med nogle af de andre, aftale at man skifter med at tage ind så de er lidt mere ude, nu høre jeg måske også ind under de mere pylleret personer, som nu her om vinter, hvor det bliver hurtig mørkt, koldt og vådt, synes 4-5 timer nok, da jeg kan godt synes, at stå ude i 8 timer og fryse, fordi det regner så meget at de bliver gemmen våde og vinden er kold uden at have muligheden for at komme før ind er syndt, nu har jeg mine hjemme og sidste vinter ja der var dage hvor mine egnen kun var 1 time tid, de stod bare og hang ved leddet i sne og blæst og hvor de hygget ved at komme inde og stå og spise hø, men ved godt at der er nogle, der VIL have dem ude i alle lyset lysetimer og det for de da også lov til hos mig, hvis det er det :o)

    Er der virkelige nogle steder hvor de kun får 4 kg hø ? det kommer meget bag på mig, hos mig er der fri wraphø, jeg bruger selv 10 - 14 kg om dagen pr. hest, synes at det er alfaomega at de for meget af det og med den vide vi har i dag om hestene og deres fodering, må jeg sige at JEG VILLE ALDRIG stille mine heste et sted hvor de ved så lidt om hestens trivels og velfær også selv om de for lov at stå 2-3 timer mere ude.

    Det kan jo også være at man selv må have foder med på sted nr 1, grunden til evt. nej kan være plads mangle, og nu har jeg også haft et par opstalder inde der menere at en hest helt fint kan leve 500 g havre og hø alene og det sted som nr. tror jeg de går meget op i at frem stå flot = at hesten ser flotte ud i foderstand og ples og den rette engergi til det den skal lave, kender en der står et sted, hvor der også er foder med, i prisen, men hun fået lavet den aftale at hun selv tager foder med i spande og stiller foran boksen, som hun har med hjemme fra og betaler ikke fuld pris, det kan evt. være at du også kunne lave den aftale med sted nr.1
    Men igen kender jeg ikke stederne og det kan også bare være at sted nr 2 er en penge maskine og fundet ud af at tjene eks. ved at spare på maden hvem ved :o)

    MEN lyt til din indre mave fornemmelse og 75 kr fra eller til skulle jo ikke gøre noget og om de er et par timer mere eller mindre ude, tror jeg heller ikke du skal tænker over og så vælge det sted hvor du mest føler dig hjemme/tilpas/rarste evt. snakke med nogle af dem der har heste stående der, jeg har også stået ude engang og et af stederne jeg var virkede helt folt og at alt var iorden, men da var kommet ind, så fandt man ud af at det var det ikke, der var kun ½ balle halm pr. dag, 4-5 kg hø, de blandet fuldfoder om meget havre for at det holdt lidt længere, de stod godt nok længe på fold, men de tog ikke hånd om, om flokken passede sammen, mudder folde om vinteren, ingen stråfoder på folden om vinteren, jeg havde aldrig været mere glad end da jeg flyttede der fra, dette e nok grunden til at jeg måske ville være nervøs for sted nr. 4, når de spare på foderet og foder med det billigste man kan få, når man nu har oplevet det jeg har, men det er jo ikke sikkert at det er sådan der.

    Men held og lykke


  • #26   1. dec 2011 Jegg havde stensikkert valgt sted nummer 1.
    For det første er godt foder og masser af hø vigtigt for mig. Desuden er faciliteterne bedre. Og som om den går ude 5 eller 8 timer er fuldstændig ligegyldigt for mig.


  • #27   1. dec 2011 Tja hvordan er stemningen altså personerne. det meget vigtigt at du kan med dem som er på stedet. Rider de samme ting som dig. mulighed for ture og hjælp til det du ønsker begge steder?
    Jeg er ikke længere til at stå på halm. Da min fik forstoppelse af det. Noget de kan gumle på fint. en boks de kan rydde i nattens løb! ikke ok.

    Og så bedre faciliteter og du har muligheden for længere foldtid. + der ekstra fodring.
    Så Jeg hælder nok til dette, men det andet lyder også hyggeligt.

    Men klart ud og mærk stemningen, hvordan er hestene sat sammen på fold. Er der stor udskiftning, eller vil din hest få faste venner? Kan også betyde noget. Store steder rykker meget rundt smiley

    Held og lykke


  • #28   1. dec 2011 Sted nummer 1 helt klart! smiley

  • #29   1. dec 2011 Helt klart sted 2! smiley foldtid foldtid foldtid er altid at foretrække!

  • #30   1. dec 2011 Jeg havde valgt sted nr. 1.
    Som nogen af de andre skriver, kan du evt. lave en aftale med en af de andre på stedet, så i kan skiftes til at tage ind.
    Jeg synes ikke at foder 2 gange dagligt er nok, så hellere 3, med lidt mindre portioner, da det er bedre for hestens fordøjelse. Der hvor jeg havde min stående, var der foderautomater, så hestene fik små måltider, 7 gange dagligt.
    Oven i det er der også mere grovfoder, hvilket jo også er at foretrække.


  • #31   1. dec 2011 Lækre faciliteter ved den første smiley
    - men jeg havde valgt nummer to, fordi jeg synes der er for lidt foldtid i den første. Og som mange af de andre siger, er forldtid vigtigt smiley


  • #32   1. dec 2011 foldtid er det vigtigste.. Behøver jeg at sige mere..

  • #33   1. dec 2011 Jeg var forbi ridecenteret (sted nummer 1) i dag og snakke med ham som likker ud + se foldene.. og det var desværre værre end jeg havde regnet med.

    de kommer ud ca 2-2½ time dagligt.
    De har 3 små frimærker til rådeighed til alle private heste.
    De heste hvor ejeren selv lukker ind, må først komm ud til middag så der kan de så stå ude 3-4 timer, på et lille frimærke.

    Så det valgte jeg hurtigt fra.

    Så på lørdag flyttes hun til sted nummer 2 som er 10 skridt fra sted nummer 1, så alle faceliteterne har man alligevel lige uden for døren.

    jeg har været ude og købe mit farvorit foder (uden stivelse og sukker) og der er ekstra hø bestilt hjem som kommer på lørdag.
    Ja de får desværre kun tildelt 4 kg hø pr hest på stedet, men så supplere jeg selv op så hun får 10 kg.

    Tak for jeres indput og vurderinger smiley


  • #34   1. dec 2011 Forstår slet ikke folk der vil vælge sine egne behov frem for sin hests behov.

    Godt du valgte nr. 2. smiley


  • #35   1. dec 2011 Det er forfærdeligt med disse steder smiley har set et par stykker af dem her omkring københavn. Held og lykke med det hele smiley Står selv og skal til at flytte min egen igen.

Kommentér på:
Hvad skal man vælge? (opstaldning)

Annonce