{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.271 visninger | Oprettet:

Forklaring på at spænde hovedtøj. OSO {{forumTopicSubject}}

Hej HG:

Jeg skal forklare som mit produkt hvordan man sætter et hovedtøj på. Som lille lærte vi (eller ihvertfald jeg) at det skal spændes sådan så man kan have en knyttet hånd på højkant under kæberemmen, 2 fingre under næsebåndet, og helt stramt ved næseremen? smiley

Jeg undres meget, og forstår godt meningen med næseremen, så hesten ikke åbner munden.
Men hvad med det andet? smiley

Håber på svar hurtigst muligt smiley

Hilsen mig smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Rengøring 750 kr.
  • Ophængning af 3 lamper 600 kr.
  • Rengøring 450 kr.
  • Elektriker 1.500 kr.
  • Fastgørelse håndvask m.v 2.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Forklaring på at spænde hovedtøj. OSO
  • #1   17. jan 2013 Næsteremmen skal ikke holde munden lukket, den skal støtte biddet.
    Og den skal absolut ikke bare spændes stramt.

• #2   17. jan 2013 Næseremmen skal ikke være spændt. Hvis hesten åbner munden uner ridning er det dig der noget galt med.
    Næsebåndet skal der gerne være to fingre PÅ HØJKANT under, så hesten kan få luft og ikke føler ubehag. Det samme med kæberemmen.

• #3   17. jan 2013 Der kan man bare se..
    Har også gået på rideskole. såå det siger meget om undervisningen.
    Den skal ikke spændes stramt stramt, men heller ikke sidde løst, som udgangspunkt siger jeg en lille finger af mine store pølsefingre smiley
    Men det var det jeg lærte.,,

• #4   17. jan 2013 Jeg synes mit næsebånd sidder en smule for stramt og jeg kan få 3 fingre på højkant under smiley

• #5   17. jan 2013 Som sagt var det det jeg lærte, og det lød egentlig meget fornuftigt.
    Men hvordan støtter det så bidet? så det ligger mere roligt, eller hvordan?

• #6   17. jan 2013 Det yderste der sidder rundt om bidet med 3 fingre?? så kunne man da lige så godt ride uden??

• #7   17. jan 2013 Rider men hannoveransk smiley Og kun til pynt.

• #8   17. jan 2013 Støtte biddet så det ligger roligt. Det er dog sjældent at det egentlig er nødvendigt ..

Du kan jo spørge dig selv: Hvorfor rider du med det??

• #9   17. jan 2013 Kæberemmen mener jeg at have hørt stammer fra krigstiden. Den blev opfundet for at soldaterne havde noget de kunne holde i og støtte sig til, som ikke hev i munden. Så er det sidenhen bare blevet tradition at have den. Det er også derfor man ikke har dem på islandske hovedtøjer.

Næsebåndet er til pynt, og for at skjule rytterfejl. De må ikke spændes mere end at man kan få to fingre ind på højkant. Det støtter ikke biddet, det lukker bare munden på hesten så den ikke så let kan protestere imod et forkert tilpasset bid eller for urolig eller hård rytterhånd.

• #10   17. jan 2013 Rider egentlig bare med det fordi det sidder på mit hovedtøj.
    Har aldrig tænkt over det..

Kan høre der er lidt forskellig mening herinde.
    Nu er det hovedtøj jeg skal bruge med kombineret næsebånd.

Hvordan ville I forklare det til en nybegynder? smiley
    Selv vil jeg bare sige at det er for at hesten kan få luft, som jeg nu har fået at vide af jer begavede mennesker smiley

• #11   17. jan 2013 Ego Sarah: Så forstår jeg bedre, jeg aner absolut intet om et hannoveransk næsebånd. Så der har du sikkert ret. smiley

• #12   17. jan 2013 LadyBlacksheep:
    Rytterfejl? ookay.. Hvis jeg ikke har næserem på, 'stikker' min pony af...

Følg denne guide, den har hjulpet mit til at spænde mit næsebånd smiley
    (link fjernet)

• #13   17. jan 2013 Daydreamer *DD* Originalen.
    Har haft både dyrlæge, adskillige underviser, tilpasning til hovedtøj og bid.
    De siger at det er fordi han føler at han har noget at støtte sig op af, så derfor næsebånd. Og at der faktisk er adskillige heste som har det på samme måde. Det er jo ikke MIN fejl? smiley

• #14   17. jan 2013 Line: Reglen gælder alle næsebånd. Både kombineret (m. næserem), engelsk (u. næserem), hannoveransk og alle de andre.

Katja: Der er nok en grund. Løs årsagen istedet for problemet

• #15   17. jan 2013 <b>Jeg vil på det kraftigste opfordre til man holder det i en PÆN tone, tak! smiley

• #16   17. jan 2013
    Man må gerne ride stævner uden den nederste næserem, det er kun den øverste der skal være på.

• #17   17. jan 2013 Emma: Ikke sådan som jeg læser det. Hesten løber = Næserem på istedet for at finde ud af hvorfor. Det er det samme som at give hesten en bagi fordi den bukker. Man for hesten til at stoppe med at bukke (Problem løst) men hvis hesten fx havde smerter eller ubehag er årsagen jo ikke løst?

• #18   17. jan 2013 Emma: Bliver du disket fordi du rider med det sådan her? (link fjernet)

• #19   17. jan 2013 Emma: Har aldrig sagt at hesten havde smerter? Selvom det selvfølgelig godt være årsagen. Jeg kom med et eksempel..

• #20   17. jan 2013
    Det kan du ikke blive, det står ingen steder i reglementet at man ikke må have den må :o). Næsebåndet er et engelsk næsebånd.

Ellers så klip den af eller køb en uden. Man må gerne ride uden den nederste. Der står INGEN steder at man kan diskes for at have snippen på.

• #21   17. jan 2013 Emma&isa :
    Ja det er da fordi du skal købe et engelsk næsebånd som fx bruges til kandar. Ellers er der jo mangler på din trense. Man må gerne ride uden den nederste, kig reglementet.

TS :
    Ja du har jo nok forstået at den nederste rem ikke skal være stram. Kan blive så vred når jeg læser det. Når jeg rider er mine remme så løse at de kan dreje rundt hvis der bliver hevet i dem. Det er udelukkende til pynt, hvis de er stramme er det fordi din hest åbner munden fordi du har for hård hånd. hesten skal have lov til at åbne sin mund, den kompenserer jo for smerten. Det skal den have lov til. uanset hvor meget vi prøver at bortforklare det så gør det ondt på hesten at have bid i munden.

• #22   17. jan 2013 Min hest er blevet røngen, da vi troede at han havde fået et brud på næseryggen.
    Men jeg red altid uden næserem, men så da jeg skulle starte stævner, så puttede jeg det på, også blev jeg jo ved med at ride det smiley
    Men nu hvor jeg tager det af, så løber han ekstremt meget, men fx. hvis jeg rider med mega løst næserem stikker han ikke af?..
    Men jeg har jo underviser på når jeg rider tit, også selvom med eller uden næserem, men de siger at jeg ikke rider desideret forskelligt?...

• #23   17. jan 2013 Emma: Så stil op til et stævne mere uden næseremmen. Med dig har du en kopieret version af dressur/spring reglementet. Når du så bliver disket eller får en anmærkning så hiver du det stolt frem og så har de bare at give dig ret.
    Fik også en anmærkning fordi min ponys man hverken var klippet eller sat op. Virkelig smart når den er for lang til det ene og for kort til det andet + den gerne skulle blive længere. Dommerne har heller ikke styr på en skid..

• #24   17. jan 2013
    Det kan du ikke, eftersom det ikke står i reglementet nogen steder at man ikke må have snippen og et engelsk næsebånd, som det bliver til er også tilladt.
    Bed dem henvise til reglementet, vise hvor det står henne - for det kan ikke findes.

• #25   17. jan 2013 Men jeg har jo købt et westernhovedtøj, og jeg føler mig faktisk mere afslappet når jeg rider uden næsebånd? Synes ikke jeg ændre adfærd? jeg vil hellere ride uden end med smiley

• #26   17. jan 2013 Anne sofie: Som sagt gav det god meningen for mig, jeg vidste ikke hvorfor hesten åbnede munden.. Der er rigtig mange ting jeg ikke har lært, fordi jeg har gået på sådan en dårlig rideskole da jeg var lille.

Jeg har redet min venindes hest uden næserem, og den åbnede ikke munden på et eneste tidspunkt. trods jeg synes jeg var hårdere med hånden end jeg plejer at være, efter min venindes instruks, fordi hun kender hendes hest (sjovt nok). Så jeg vil ikke selv mene jeg rider med en hård hånd, som man ser eksempler på hvor hesten gerne vil åbne munden, men ikke kan pga næseremmen. smiley

• #27   17. jan 2013
    Hvis man strammer næsebåndet til, så kan hesten ikke åbne munden og derfor så er det lettere for en at holde ponyen hvis den fx. stikker af fordi den ikke kan åbne munden for det større pres man ligger i munden, for at holde den.
    Derfor kan en hest med spændt næserem også virke " lettere " og ride, fordi at den ikke kan åbne munden.

• #28   17. jan 2013 Kan vi ikke godt slå en ting fast så jeg er sikker på hvad vi snakker om? smiley
    Næsebåndet er den der skal under kindstykkerne, og hvor man har 2-3 fingre på højkant under. Næseremmen sider så på næsebåndet og er den der gør at hesten ikke kan åbne munden? smiley

Skal lige være sikker på jeg har fanget det korrekt smiley

• #29   17. jan 2013
    Begge dele gør at hesten ikke kan åbne munden ;o). Selvom man vælger engelsk næsebånd hvor der kun er den øverste, så kan det også lukke munden på hesten. På kandar fx. er der kun en rem, men det er tit med tilbagetræk som kan stramme god til.

• #30   17. jan 2013 Du har fanget det smiley Man skal bare huske at selvom næseremmens funktion er at lukke munden på hesten er det synd og dårlig ridning at stramme den af den grund. Eller overhovedet at stramme den smiley

• #31   17. jan 2013 Det må du lige forklare lidt nærmere krikken smiley
    Føler godt nok jeg er ved at blive lidt begavet på det her punkt smiley

• #32   17. jan 2013 Sådan er det bare at være på hestegalleri smiley

• #37   17. jan 2013
    Alle næsebånd kan bruges til at snøre hestens mund sammen, også selvom der kun er den øverste rem ;o). Kigger du på billed fx. på ridehesten.com af heste med kandar på, kan man ved en del tydeligt se at næsebåndet nærmest har gravet sig ind i huden på hesten grundet hvor spændt det er.

• #38   18. jan 2013 Sikke en god debat der er gang i her!! Det giver mening alt det i siger - vidste noget af det i forvejen, men fik dog lige lært en del mere smiley

- Men nu sidder jeg her og tænker på en dag jeg havde undervisning (rider - eller RED - på rideskole). Min storesøster var så hjemme og hun var med mig til undervisning. Hun har egen hest, go trods hun ikke er den mest erfarne rytter tænker hun meget på at hesten har det godt med alt udstyr.
    Men den her dag hun var hjemme, snakkede vi om præcis hovedtøjet. Hun havde været på en ridelejr hvor de gik meget op i at træne på hestens præmisser og sådan (skal selv med derover i år :o)). Men der havde de lært en masse om bl.a. hovedtøjet, og meget af det i siger her. Men hun fortæller så at næseremmen er noget så smertefuldt når man strammer den. Jeg havde på det tidspunkt problemer med en hest der ikke ville slappe af, så jeg prøvede at lade næsebåndet og næserem være rigtig løse for at se om det kunne være et af problemerne.
    Jeg nåede kun lige så skridte varm, inden så var min ridelærer der. Hun ville bestemt ikke have at det var så løst, for så ville hesten stikke af og gud ved hvad. Min søster var virkelig forbløffet og kunne ikke dy sig for at blande sig, og hun forklarede.
    Min ridelærer forklarede sig med, at det kunne godt være man kunne det på nogle heste, men på de små ponyer på vores rideskole kunne man ikke det, for de tog hovedet ned mellem benene, nægtede at gå, stak af osv osv. så derfor skulle det næsebånd/-rem bare strammes til.

Siden det har jeg bare fået mere og mere ondt af det heste. Er stoppet derude - og meget af den grund at jeg ikke længere bryder mig om den måde tingene bliver gjort på derude!

Man starter jo desværre som uerfaren, så jeg tænkte jo ikke over det.
    Men nu er står jeg her uden af få nogen undervisning. Savner hestene noget så grusomt. Men vil hellere undvære end at støtte den måde de gør tingene på ):

• #39   23. jan 2013 Katja Atzen Gade: sikker på det ikk er bidet den er gal med? smiley hvis du propper næsebånd på kan den jo som sagt ikke åbne munden og "fortælle" er den er gal?
    Havde en pony som normalt gik med 2-delt og det gik egentlig rigtig fint. Når jeg sprang blev han meget "vild" og kunne godt (ren refleks) blive hård i min hånd. Købte så et 3-delt (har altid redet med næsebånd ca.) og han begyndte at gøre mærkelig ting. Hopper rundt og teer sig. Da han jo havde næsebånd på kunne han ergo ikke åbne munden. Jeg lagde mærke til at det kun var med det 3-delte. Lige siden har jeg aldrig redet med det. Jeg lærte af mine fejl og vi sprang rigtig fint til sidst. (Dog med mexicansk trense). Hvilket bid rider du med? smiley

Kommentér på:
Forklaring på at spænde hovedtøj. OSO

Annonce