{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.033 visninger | Oprettet:

Erfaring med koldblodsheste {{forumTopicSubject}}

God aften folkens.. smiley


Har endelig fået overtalt kæresten til, at vi indenfor det næste års tid, skal have den gamle staldbygning gjort i orden med hestebokse..
Og vi er endelig blevet enige om en race som vi gerne vil have..

(min kæreste ved intet om heste, så derfor er udseendet det vigtigste for ham)

Og vi er kommet frem til at vi skal have fat i min. en belgier.
Men da jeg aldrig har haft en koldblod selv, så søger vi lidt praktiske oplysninger.. smiley

Og gerne generalisere.. Ved der altid er undtagelser, men jo..

Hestene vil komme til at stå i træpillebokse..
De vil i døgnets lyse timer gå på fold, med adgang til enten græs eller wrap/hø.

* - Hvor meget skal jeg beregne i foder, når de også vil skulle bruges til ridebrug? Både stråfoder i boksen og alm. foder.. Evt. gode erfaringer med et specielt mærke i har været glade for.
* - Lægger det til racen at fejle noget? Tænker typiske sygdomme/skavanker.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Erfaring med koldblodsheste
  • #1   1. feb 2013 hvorfor lige Belgier?
    Jeg har ingen erfaring med dem, men derimod kun gode erfaringer med dem her:
    http://www.nordisk-koldblod.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=60&Itemid=59


  • #2   1. feb 2013 Kan varmt anbefale jyske heste, vi har haft belgier, men gik så over til jyske heste. Du kan godt være forberedt på at de spiser meget, om sommeren er det ikke det store problem hvis de går på sommer græs, men om vinteren skal de have rigtig meget, vores jyder får en lille trillebørefuld wrap hver, morgen og aften smiley
    og alle heste med behåring på benene kan nemt få svamp og mug i benen, men hvis de bare har en tør bund og man plejer dem, er det ikke så galt smiley


  • #3   1. feb 2013 Man skal nok også lige have en smed på plads inden man anskaffer sig en koldblod i den vægtklasse smiley for ved at mange kan have problemer med at få smed til dem desværre...


  • #4   1. feb 2013 Jeg er selv den heldig ejer af en jyde, Storm P. Han er så nem og dejlig rolig, vil helt klart anbefale denne race. Som skrevet ovenover skal du påregne meget wrap eller hø og oveni det grovfoder. Her vil jeg anbefale dig at du passer meget på ikke at vælge noget med et for højt proteinindhold - dvs jo lavere jo bedre. Det er simpelthen fordi, at den jyske hest er avlet til at knokle i marken og hvis den ikke bliver "brugt nok" så kan den ikke omsætte proteinerne og det giver kløe i benene. Det er hvad jeg har lært på de 4/5 år jeg har haft jysk hest.
    Og så vil jeg anbefale dig fra start af at træne benløft, benløft og benløft - det gør det nemmere at finde en smed der har lyst til at komme forbi.
    Til sidst vil jeg anbefale dig at melde dig ind i den jyske hest's forening - den findes i alle landsdele. Her giver du et beskedent beløb om året, får et medlemsblad og informationer om alle deres arrangementer.
    Jeg håber du kan bruge det til noget, ellers er du velkommen til at skrive til mig smiley
    Held og lykke.

    Mvh Anja


  • #5   1. feb 2013 Belgiere har ry for at være mere stædige og selvstændige end andre af den type hest. Det hele handler selvfølgelig om god opdragelse, men nogle heste er jo immervæk lettere at opdrage på end andre.

    Hvis det var MIG, ville jeg vælge en nordskvensk skovhest eller en jyde.


  • #6   1. feb 2013 Jyder er jeg ikke interesseret i, da jeg ved mange af dem døjer med forbenet dragbrusk (staves). Og jeg har selv redet en belgier en gang og elsker racen.

    De kommer til at gå på sommergræs om sommeren, og i halvåret hvor der ikke er så meget foder i græsset, vil der blive stillet en wrapballe på folden når der mangler.

    Smed er der tjek på, heldigvis.

    Jeg har også overvejet nordsvensk skovhest, men det er belgieren der trækker mest..


  • #7   1. feb 2013 En Norsk Døle er også en fantastisk koldblodshest, du kan prøve at se under min tidligere part.
    De er meget adsidige og kan bruges til alt. Vognkørsel, dressur, spring, skovture... Dertil kommer, at de ikke er helt så tunge at se på, som nogle af de andre koldblodsracer.

    Det eneste minus er så, at der kun er omkring en håndfuld stykker i hele Danmark :D. Og ved ikke om du er interresseret i at få nogen hjem fra Norge...


  • #8   1. feb 2013 De der døle, mangler lidt den bamseeffekt som min kæreste er vild med..
    Og irish cob er jeg ikke så vilde med..

    Svire har vi også kigget på, de er bare ikke til at få for penge..


  • #9   1. feb 2013 tjekkede du koldblodstraveren ud? (-:

  • #11   1. feb 2013 Mille: Ja, men det er ikke noget af interesse..

  • #12   1. feb 2013 Min Belgier var så sød og overhovedet ikke stædig, du skulle næsten ikke klemme med benene så begyndte han og gå. Min gik i løsdrift hele året, om vinteren fik han hø og valset korn, på et tidpunkt fik han også wrap.:) Min kom altid hen til en på marken lige meget om det var nogle han ikke kendte, han ville bare snakkes med smiley

    Du kan evt. se ham under min profil smiley

    Men en fantastisk race smiley


  • #13   1. feb 2013 Lyt ikke til dem der siger du ikke skal vælge en belgier - det er verdens mest fantatsiske hest! smiley Har desværre ikke selv ejet en, men min far har haft og arbejdet med mange og de er de rareste væsner på jorden! smiley
    Men vær opmærksom på hovskæg problemer!


  • #14   1. feb 2013 Jeg har også haft belgier, og det var en KAMP!!! Hun var også ekstrem stor 175 i stang. Og den jeg købte Petit af havde opgivet kampem med mug, og mider. Jeg måtte babere hele hesten og vaske hende hver dag. Som 8 årig lærer man ikke lige sådan en lille dame at løfte ben og jeg ringede til 25 smede i hele danmark før jeg fant en der ville beskære hende. Det er ikke løgn 25 smede sage nej!!! Også skulle der også dyrlæge ud og bedøve hende før smeden kunne komme til!!! LOV MIG at du er sikker på den har balance til at holde sin egen vægt under smed! Men de er dejlige at ride på uden sadel. og husk det er ikke altid billigt at skulle købe udstyr hvis du får en af de store modeller:) Jeg kunne ikke få et bid der var stort nok:) Held og lykke med at finde drømme koldbloden smiley

  • #15   1. feb 2013 Det hovedtøj vi havde til min skulle special bestilles, og vejer ca. 4 kg og biddet mener jeg er 17-18 smiley Vi havde ikke nogen saddel til ham da vi ikke fandt en der passede ham smiley

  • #17   1. feb 2013
    Uuuuh.. Sådan en koldblods hest vil jeg også have - en "rigtig" koldblod og ikke bare en haflinger, fjordhest osv.

    Shire, Clydesdale, Percheron, Breton, Noriker osv. - en rigtig tung hest. Også skal den gå middelsvær dressur ;o).


  • #18   1. feb 2013 Du kan komme til at døje med mug, med alle de racer der har meget hovskæg.

    Men når det er sagt er belgieren en meget smuk hest. Jeg kan anbefale Derma Vital Cubes fra Eggersmann som også er forholdsvis billig, 179,- for 25 kg.

    Det er speciallavet til koldblodsheste, da de ofte har nogle hudproblemer som skæl, sommereksem og lign. Foderet indeholder ingen havre, men derimod zink og biotin som understøtter hudens forsvarssystem. Indeholder også en særlig urteblanding der understøtter gendannelsen af hud, som ved sommereksem og andre hudlidelser. Foderet optimere hestens fordøjelsesprocess.

    Letarbejdende heste skal have 200 g pr. 100 kg. legemsvægt
    Hårdtarbejdende heste skal have 400 g pr. 100 kg. legemsvægt

    I forhold til strukturfoder/grovfoder skal heste som tommelfingerregel have 1 kg. pr 100 kg. legemsvægt


  • #19   1. feb 2013 hmm må jeg spørge om hvorfor???

  • #20   1. feb 2013 Mille: den mangler det 'rigtige' koldblodlook.. Og så er jeg ikke meget for travere i al almindelighed, selvom koldbloden er en anden type, så er det ikke en jeg vil ud og have fat i..

  • #21   1. feb 2013 nej ok, meeeeeen de er jo helt anderledes end den varme traver vi kender herhjemme. Og mht look så findes de i mange afskygninger(-:

Kommentér på:
Erfaring med koldblodsheste

Annonce