Hest hoster - nu i en måned {{forumTopicSubject}}
Hej alle.
Jeg står med en hest, som har hostet i over en måned.
Allerførst stod han med utrolig meget snot, og hostede kun en smule. Jeg gav ham derfor fri i knap 14 dage, og derefter var den kæmpe mængde snot var godt forsvundet. Hvorefter smed jeg ham i en longe et par gange, og her viste han ingen tegn på hoste overhovedet.
Jeg besluttede mig så for at ride ham, nu var han jo rask - men fra det øjeblik, jeg satte mig i sadlen, hostede han med max 2 minutters mellemrum.
Dagen efter ringede jeg til dyrlægen, som kom samme dag. Han gav ham et skud ACD-vitaminer (jeg havde selv givet ham b-vitaminkur) og penicilin til de næste par dage og slimløsnende pulver til den næste uges tid. Dyrlægen sagde, at efter ca 14 dages fridage ville hesten være frisk igen.
I mandags havde han fået de 14 dage, og jeg begyndte så småt at longere ham, og der var ingen tegn på hoste overhovedet. Fredag besluttede jeg mig så for at skridte en runde på ham, men da jeg satte mig på ryggen af ham, hostede han.
Jeg tænkte, at det kunne være et tilfælde, så i dag sadlede jeg op i håbet om en lille ridetur, men det fik jeg ikke. Han hostede, som sidst, idet jeg satte mig i sadlen, og derefter hostede han ca. 6 gange i de ca. 10 minutter, jeg skridtede. Jeg satte ham i trav i ikke engang et minut, og her var hosten blot endnu værre....
Har I prøvet noget lignende? Kan det være min vægt på ryggen af ham, der trykker lungerne? Det lyder ude i skoven for mig, men jeg aner simpelthen ikke mine levende råd...
Jeg ringer til dyrlægen imorgen tidlig, men ville gerne høre jeres tanker.
Beklager længden
mar 2005
Følger: 63 Følgere: 71 Heste: 3 Emner: 74 Svar: 1.332
Håber dyrlæge kan gøre noget ordenligt ved det, ellers prøv en anden dyrlæge end dem der var der sidst..
feb 2009
Følger: 6 Følgere: 5 Heste: 1 Emner: 9 Svar: 183
aug 2007
Følger: 32 Følgere: 32 Heste: 9 Emner: 138 Svar: 734
aug 2009
Følger: 79 Følgere: 80 Heste: 2 Emner: 164 Svar: 1.052
Hest hoster - nu i en måned