{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
440 visninger | Oprettet:

Hest hoster - nu i en måned {{forumTopicSubject}}

Hej alle.
Jeg står med en hest, som har hostet i over en måned.
Allerførst stod han med utrolig meget snot, og hostede kun en smule. Jeg gav ham derfor fri i knap 14 dage, og derefter var den kæmpe mængde snot var godt forsvundet. Hvorefter smed jeg ham i en longe et par gange, og her viste han ingen tegn på hoste overhovedet.
Jeg besluttede mig så for at ride ham, nu var han jo rask - men fra det øjeblik, jeg satte mig i sadlen, hostede han med max 2 minutters mellemrum.
Dagen efter ringede jeg til dyrlægen, som kom samme dag. Han gav ham et skud ACD-vitaminer (jeg havde selv givet ham b-vitaminkur) og penicilin til de næste par dage og slimløsnende pulver til den næste uges tid. Dyrlægen sagde, at efter ca 14 dages fridage ville hesten være frisk igen.
I mandags havde han fået de 14 dage, og jeg begyndte så småt at longere ham, og der var ingen tegn på hoste overhovedet. Fredag besluttede jeg mig så for at skridte en runde på ham, men da jeg satte mig på ryggen af ham, hostede han.
Jeg tænkte, at det kunne være et tilfælde, så i dag sadlede jeg op i håbet om en lille ridetur, men det fik jeg ikke. Han hostede, som sidst, idet jeg satte mig i sadlen, og derefter hostede han ca. 6 gange i de ca. 10 minutter, jeg skridtede. Jeg satte ham i trav i ikke engang et minut, og her var hosten blot endnu værre....

Har I prøvet noget lignende? Kan det være min vægt på ryggen af ham, der trykker lungerne? Det lyder ude i skoven for mig, men jeg aner simpelthen ikke mine levende råd...
Jeg ringer til dyrlægen imorgen tidlig, men ville gerne høre jeres tanker.
Beklager længden smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af lamper 900 kr.
  • Cover holes in walls and ceiling 1.000 kr.
  • Hoved og terasse dør lukker ikke ordentligt 1.300 kr.
  • Lavet et makeup bord 750 kr.
  • Ophæng af TV og ophæng af lamper 1.485 kr.
  • Fixe opvaskemaskine der lækker vand 1.090 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hest hoster - nu i en måned
  • #1   3. feb 2013 Det kunne godt være noget om din teori, da det jo først er når du sætter dig op, men jeg vil ikke gøre mig til ekspert på det, det lyder bare mærkeligt at det først er når du sætter dig op..

Håber dyrlæge kan gøre noget ordenligt ved det, ellers prøv en anden dyrlæge end dem der var der sidst.. smiley

• #2   3. feb 2013 Hvis det er virus og ikke bakterier, virker penicillin jo desværre ikke. Ofte er 14 dage ikke nok til at slippe af med virus og jeg ville give hesten fri i en måned mere uden ridning. Derudover er luft, luft, luft og luft meget vigtigt smiley hesten luftveje er meget følsomme, når de er inficerede og dårlig luft kan gøre det hele meget værre. Det er godt du har dyrlægen med. Få evt. denne ud igen for at tjekke op og giv den herefter fri i en måned med masser af luft. Vand evt. høet indtil den holder op med at hoste, så irriteres luftvejene ikke yrderligere.

• #3   3. feb 2013 Det lyder som noget fysiologisk - jeg ville måske nok få ham gået igennem af en fys også.

• #4   3. feb 2013 Tilføjer lige: Dyrlægen sagde, at det højest sandsynligt var en let virus - flere i området har haft lignende - og en bakterieinfektion smiley

Kommentér på:
Hest hoster - nu i en måned

Annonce