{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.119 visninger | Oprettet:

Køb af hest-Skønhed eller temperament? {{forumTopicSubject}}

Jeg søger efter hest igen og det er som altid svært.

Nu har jeg fundet et rigtig godt emne: En ung brun fuldblodsaraber vallak på 4 år.
Han har det kærligste temperament et rigtig nussehoved, som er fremadgående og glad for at arbejde og meget nysgerrig.

Mine tidligere heste (og mindre grad også dem jeg har/håndtere nu) har alle haft denne "wow-effekt" når folk så dem. De var/er enten meget speciele, smukke eller en flot og harmonisk hest at se på.

Den hest jeg er interesseret i har ikke samme effekt synes jeg. Han er bare brun uden aftegn. Det kan ses han er araber, men han er selvfølgelig ung og derfor er han heller ikke så harmonisk at se på. Der er heller ikke særlig meget specielt over ham.

Jeg er meget forfængelig må jeg desværre indrømme og er derfor meget glad hvis jeg kan få en hest folk siger "wow" til.

Nu kommer mit spørgsmål: Hvor stor vægt lægger I i at jeres hest er smuk? Betyder det noget for jer at den er smukkere end andre heste?
Temperamentet er selvfølgelig vigtigt, men synes i at jeg skal tage chancen og håbe på at hesten med tiden bliver flot, smuk og harmonisk? Eller skal jeg lede videre efter en hest der er det hele?

Håber i vil deltage i det jeg håber på kan blive en god debat samtidig med at jeg gerne vil høre hvad i synes om min situation

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af markise 1.200 kr.
  • Hængt lamper op 3.800 kr.
  • Pudse vinduer på stue lejlighed 500 kr.
  • Vinduespudser 2x2m vindue 205 kr.
  • 25 m2 gratis fliser + løn 1.600 kr.
  • Feje vægge/lofter og gulv i kælder på ca. 70 m2 1.800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Køb af hest-Skønhed eller temperament?
  • #2   6. feb 2013 Skønhed kommer jo an på øjnene som ser.. Jeg er selv også til heste me wow effekt i mine øjne er ligeglad med andre.. dog kunne jeg også godt finde på og købe en mere "kedelig" hest hvis prisen er rigtig og det var noget jeg kunne bruge.. =)

• #3   6. feb 2013 Jeg har selv tænkt det samme og netop da han er ung vil udviklingen også blive ekstremt sjov, men hvad nu hvis han bare ikke er/bliver en pæn hest? Hvad hvis han bare er skabt på det måde han er og at der ikke er noget at gøre ved det? Bliver helt nervøs ved tanken...

• #5   6. feb 2013 Til Camilla L: Det er jo ikke fordi han er grim bare meget lurvet med vom og rangler som en unghest jo kan være. Han er areber så derfor er han selvfølgelig ikke helt uden udtryk, men jeg har stadig mine betænkeligheder det er også derfor jeg nu spørger smiley

• #6   6. feb 2013 min hoppe er smuk og har meget kærlige øjne, men den er meget varm mellem ørene og skulle faktisk have haft en rolig lærehest! så fik jeg hende og hun er fantastisk:)

• #7   6. feb 2013 jeg gik hverken efter temp eller udseendet,, men om mig og pony/hest passer sammen..

• #8   6. feb 2013 Jeg har nu en meget god enskab til og kunne se forbi hestens "grimme ælling" og se hvad der er inde unden hvis man evt retter op på den eller jah hvordan den ser ud nå den er fuldt udviklet

• #9   6. feb 2013 I har ret allesammen smiley

Til Heidi: Når jeg skriver at hesten har et godt temperament mener jeg indirekte at dens temperament passer godt til mit smiley Han er også sød at ride på selvom han ikke kan så meget pga. hans alder...

• #10   6. feb 2013 Jeg havde samme problem da jeg for kort tid siden kiggede efter hest. Jeg kunne og ville simpelthen ikke gå på kompromis.
    Jeg står nu med en smuk, kåret, hoppe med det BEDSTE temperament. Hun mangler godt nok lidt muskler og lidt træning, men jeg er 100% tilfreds med BÅDE udseende OG temperament.

Jeg tror jeg var blevet ked af at købe noget jeg ikke følte 110% for, selvom det kan være trælst at skulle vente - men fra min egen erfaring kan jeg sige at det betaler sig.

• #11   6. feb 2013 Ja nu er jeg nok en kælling for at sige det her... men sys du er noget højrøvet smiley

Den er 4 år gammel?! De vokser altså meget i den alder og seriøst det er først nu min egen er blevet bare lidt pæn at kigge på og hun er 5! smiley Og nej for mig er udseendet ikke alt! Er hesten sød og jeg bare kan mærke at det er HESTEN så vil jeg aldrig tvivle selvom den ikke ligner en million.
    Hesten er så også hvad DU gør den til, pelspleje og pleje af man osv gør altså også meget. Og indrømmer gerne jeg tænkte mit da min hest kom hjem til mig (købte hende ubeset da hun stod langt væk) det var den grimmeste 1½ års der bakkede ud af traileren, men hendes charme vandt mig over smiley
    Men det er din beslutning, men jeg var ikke i tvivl hvis hesten var perfekt (udover udseendet.)

• #12   6. feb 2013 Kender det! Kan simpelthen ikke forestille mig at købe en kedelig brun hest uden aftegn efter at have fået en (af udseende) næsten unik hest smiley

• #13   6. feb 2013 Jeg indrømmer gerne, at skulle jeg købe hest, ville udseendet betyde en del for mig. Nu valgte jeg så ikke selv Menja, selvom valget alligevel var faldet på hende, hvis jeg havde muligheden. Men hun er gammel, og jeg skal snart til at vælge blandt min farfars resterende 25 heste, hvilken jeg vil have (ja, jeg må få lige den, jeg peger på, er jeg ikke heldig?), og jeg har bestemt, at jeg vil have en vallak, og jeg vil have en hest, jeg selv kan forme, altså en forholdsvis ung en. Min farfar har syv vallaker, 5 tilredne, en, der er så sky, at han ikke engang vil tage imod en godbid, to lidt reserverede heste og tre MEGET imødekommende. Det har begrænset det til to heste; Narfi og Léttfeti, og så er spørgsmålet jo hvilken. Først og fremmest kigger jeg nøje på deres adfærd, når jeg befinder mig i stalden, og deres reaktioner, når jeg giver godbidder, lægger grime på, prøver at løfte ben, trækker med dem osv. Derefter kommer udseendet, for jeg er også sådan en, der godt kan lide, at min ven ser lidt godt ud. Der vinder Létfetti stort! Han er så også 3½, hvor Narfi kun er 2½, så den lille er ikke helt udviklet endnu og derfor forfærdeligt grim at se på. Men når jeg snakker udseende, at det mest hovedet, der betyder noget for mig; hesten skal se charmerende ud, have en god udstråling og et lille glimt i øjet - og stor man er kun et plus! Narfi har stor, lang man, men Léttfetis er 3 gange så stor - og dobbeltsidest! Plus han er skide sød, pæn i bygning og dejlig at omgås, altså hælder jeg mest til ham lige nu. Menmen, jeg skal ikke beslutte mig nu, heldigvis! ... meget lang snak, som ikke hjalp dig en skid videre, til sagen;

Jeg vil gerne sige, at du skal vægte temperament højst, men jeg er sådan en, der gerne vil gå på kompromis med det, hvis jeg til gengæld får en lidt flottere hest; det er træningen, der former hesten, og du har mulighed for at forme din egen hest, hvis du køber en, der er så ung - dét, synes jeg, er der noget ved! Det er lidt sjovere end bare at købe en "færdig" 8-9-års. Til gengæld ville jeg aldrig købe en helt vildt smuk hest, der sparkede, bed, ikke ville fanges på fold eller havde andre slemme unoder - der må være en grænse. Men som sagt; udseendet er ikke alt, og det alene skal ikke være grundlag for, at du køber en hest - I skal jo også passe sammen og alt det der sludder smiley

• #14   6. feb 2013 Jeg takker for jeres ærlighed smiley
    Til Nygaard: Jeg ved udemærket at hesten vokser meget og kan blive en helt anden hest at se på om bare et par år. Det er dog stadig et sats fra min side, du kan bare kalde mig højrøvet, men jeg ønsker bare at eje en unik hest som de flesten aldrig har set magen til før smiley

Dog har jeg næsten så godt som besluttet mig for at satse jeg vil bare gerne have nogle andre meninger på inden jeg siger: Nu sender vi dyrlægen ud og får dyret godkendt så hurtigt som muligt! smiley

• #15   6. feb 2013 til Cæcilie Kathrine: Jeg er hundrede procent enig, det er nøjagtigt sådan jeg selv har det smiley

Har på det samme sted set i alt 10 arabere. Skulle jeg vælge efter skønhed ville jeg vælge den store 8-års vallak, hun er en guddommelig flot hest som folk vil måbe over. Men valgte jeg ham ville jeg for det første gå på kompromis med mit udgangspunkt, nemlig at jeg selv vil præge hesten fra den er ung og også det faktum at den er redet de par år mere til at have fået sine egne idéer omkring hvordan den skal opføre sig med forskellige ryttere på ryggen. Med hans normale rytter var han derfor ekstremt hidsig han trippede og viste virkelig sine muskler... Med mig var han helt rolig og afslappet og kunne sagtens søge pænt ned selv.
    Jeg har udelukket denne hest da jeg gerne selv vil kunne tage en god galop over sletten uden at skulle bekymre mig om at den straks tror vi ikke skal andet end at jerne derud af! Så jo jeg ser også mine heste nøje an og ser på alle facetter af deres temperament smiley

• #16   6. feb 2013 Har også en 'kedelig' brun hest kun med aftegn på den ene kode - men ham siger folk wow til alligevel .. Han elsker at vise sig (og så er han stor i forhold til dem han går sammen med).. Men en helt almindelig brun hest uden aftegn - det er hans glimt i øjet og hans udstråling som jeg faldt for smiley

• #17   6. feb 2013 Selvfølgelig, hvem vil ikke det? Men jeg er så også realist og vil ikke stå med en super unik og smuk hest som jeg bare ikke kan med! smiley Og jo det har jeg prøvet, lækker DH hoppe som simpelthen var så smuk og egentlig også super skøn, jeg kunne bare ikke med hende smiley
    Så må hesten jo være unik på en anden måde end udseendet, og ja min hest er i mine øjne unik fordi hun er så hun er smiley

• #18   6. feb 2013 Ville klart gå efter stamtavle og temperament..

• #19   6. feb 2013 Til Hashim al Jamal - Mægler af skønhed: Han er efter den polske champion hingst Pushkin og Hoppen Annika som jeg på nettet ikke kan finde nogen informationer om... Hingsten er en stor smuk brun hest på over 160 hvilket er en meget pæn højde for en araber, men det ved du vel smiley Han har fået guldmedajle ved flere nationale såvel som internationale shows smiley

Så lige profilen for den brune hest på dit profilbillede min sidste hest var også efter Beduin og har prøvet mindst tre andre efter ham det er utroligt at han laver så gode og harmoniske heste med det bedste temperament! smiley Ja undskyld men måtte lige kondulere til din dejlige hest smiley

• #20   6. feb 2013 Jeg vil i øvrigt lige påpege at jeg aldrig har eller aldrig ville købe en hest kun pga. udseendet! smiley Men jeg ville tilgengæld vente længe på at finde den heæt perfekte smiley

• #22   6. feb 2013 Ja Eminent er bestemt rigtig godt sat sammen og mange tak for de smukke ord smiley

Man skal self vælge udfra hvad det er man vil med hesten.. Synes ikke det lyder helt godt når I siger I vil have andre skal få den wow effekt på jeres heste.. Synes det er mere vigtig man har det godt på hesten og den lever op til det man vil..

Hest og rytter i god harmoni synes jeg personlig er det der giver den bedste wow effekt.. smiley

• #23   6. feb 2013 Katja og Musse: Jeg er meget enig i det du skriver smiley Det handler om at det skal være en helhed at have hest. Jeg ville personligt blive ked af at skulle ride en tur med mine veninder med deres smukke heste og så mig selv på en der var mindre smuk...

Igen nu er det ikke fordi hesten jeg overvejer er grim, den er bare (-som før skrevet) ikke så speciel som mine tidligere smiley

• #24   6. feb 2013 Må indrømme at jeg kigger både på udseende og temperament, samt om kemien passer...

Vi har længe været på jagt efter et føl / plag som selskab til vores egen, men samtidig skulle stamtavlen være god, da vi ønsker et kåringsemne....

Da vi endelig fandt ham, var der INGEN tvivl, det første jeg udbrød da jeg så billederne var WAUW.... Super lækker blærerøv, med det skønneste temperament, fantastisk udstråling / udseende og så er han bare alt hvad vi søgte...
    Jeg ville IKKE gå på kompromis, for hvad nu hvis drømmehesten pludselig stod der, som matchede alt du søger??

• #25   7. feb 2013 Jeg har valgt Laura pga hendes temperament. Efter en total fiasko med en meget smuk, velgående, talentfuld og ikke særlig nervefast vallak, havde jeg SÅ meget brug for en hest, jeg kunne stole på. Laura er usandsynlig nervefast og (når jeg kigger objektivt på hende) absolut inegn skønhedsåbenbaring. Hun har store smukke Bambi-øjne, men så er det også det. Lang ryg, korte ben og en mystisk bule på næseryggen! Men hvad hun ikke har i skønhed, har hun tilgengæld i temperamentet!!!!
    Og det er sjovt, jo højere jeg elsker hende, jo smukkere bliver hun i mine øjne! Fuck WOW-faktor! Hvad skal jeg med det, hvis jeg ikke tør sætte mig op på kræet???

• #26   7. feb 2013 Jeg ville aldrig selv vælge efter udseende,,, Ligesom at du aldrig ville få mig til at udstråle Wow over en araber type hest. Skønhed er jo smag og behag, for mig er skønhed hos min hest, at hun har det dejligste udtryk i øjnene, at hun er venlig og at vi klikker.
    Hvis du vælger ham her, er jeg sikker på du med tiden vil synes han er flot, det er jo altså (synes jeg da) vigtigst at du har en hest du klikker med, end en flot hest du ikke klikker med og derfor måske er nødt til at sælge.

• #28   7. feb 2013 Jeg er enig med jeg allesammen på mange punkter smiley Jeg oprettede netop dette forum for at høre hvordans folks holdninger til dette var! smiley

Som jeg indrømme allerede til at starte med er jeg meget forfængelig og vil derfor gerne have en hest jeg synes er meget smuk. Men jeg vil igen sige at jeg aldrig ville gå på kompromis med temperamentet for at finde en fantastisk smuk hest.

Jeg giver jeg alle ret i at det er øjnene som ser og jeg må indrømme at bortset fra skimlen som jeg har beskrevet før fangede den lille brune også straks min opmærksom hed med sine milde øjne smiley

Jeg er ekstremt glad for jeres ærlighed og respektere meget jeres meninger. Dog har alle folk en bestemt holdning til udseenet og hvad de vægter mest dette synes jeg også er morsomt at finde ud af hvor forskellige vores syn på dyrene i virkeligheden er smiley Mange tak til jer alle det er en stor hjælp og bekræftelse! smiley

• #30   7. feb 2013 Jeg har svært ved at bekrive min "type" hest smiley Men jeg søger en hest der er god i hovedet og har et godt udtryk, den må gerne være meget araberpræget smiley Hvordan er det forresten gået med Karamel? smiley

• #32   7. feb 2013 Det er da en vældig køn hest smiley Hvor står den? Og hvor høj og gammel er den? Måske er det bare billedet men den ser ud til at være meget høj bag til så den ligner en der tager et par cm endnu smiley

• #33   7. feb 2013 Jeg er meget ked af at høre det om Karamel han var ellers en skøn hest at se på, det var ærgeligt vi ikke fik lejlighed til at komme til jylland på det tidspunkt... smiley

• #35   7. feb 2013 Jeg er ligeglad med udseendet, bare jeg passer sammen med hesten og den ellers har et temperament der passer til mit.
    Så kunne den for min skyld godt være det grimmeste dyr i verden;)
    Køber heller ikke dyr for at andre skal tænke wow..

Kommentér på:
Køb af hest-Skønhed eller temperament?

Annonce