Køb af hest-Skønhed eller temperament? {{forumTopicSubject}}
Jeg søger efter hest igen og det er som altid svært.
Nu har jeg fundet et rigtig godt emne: En ung brun fuldblodsaraber vallak på 4 år.
Han har det kærligste temperament et rigtig nussehoved, som er fremadgående og glad for at arbejde og meget nysgerrig.
Mine tidligere heste (og mindre grad også dem jeg har/håndtere nu) har alle haft denne "wow-effekt" når folk så dem. De var/er enten meget speciele, smukke eller en flot og harmonisk hest at se på.
Den hest jeg er interesseret i har ikke samme effekt synes jeg. Han er bare brun uden aftegn. Det kan ses han er araber, men han er selvfølgelig ung og derfor er han heller ikke så harmonisk at se på. Der er heller ikke særlig meget specielt over ham.
Jeg er meget forfængelig må jeg desværre indrømme og er derfor meget glad hvis jeg kan få en hest folk siger "wow" til.
Nu kommer mit spørgsmål: Hvor stor vægt lægger I i at jeres hest er smuk? Betyder det noget for jer at den er smukkere end andre heste?
Temperamentet er selvfølgelig vigtigt, men synes i at jeg skal tage chancen og håbe på at hesten med tiden bliver flot, smuk og harmonisk? Eller skal jeg lede videre efter en hest der er det hele?
Håber i vil deltage i det jeg håber på kan blive en god debat samtidig med at jeg gerne vil høre hvad i synes om min situation
sep 2009
Følger: 62 Følgere: 83 Heste: 23 Emner: 63 Svar: 7.245
feb 2011
Følger: 23 Følgere: 22 Heste: 4 Emner: 37 Svar: 294
feb 2011
jun 2010
Følger: 94 Følgere: 84 Heste: 6 Emner: 50 Svar: 679
jan 2013
Følger: 5 Følgere: 4 Heste: 3 Emner: 6 Svar: 30
sep 2009
Følger: 62 Følgere: 83 Heste: 23 Emner: 63 Svar: 7.245
feb 2011
Til Heidi: Når jeg skriver at hesten har et godt temperament mener jeg indirekte at dens temperament passer godt til mit
jul 2012
Følger: 18 Følgere: 18 Heste: 4 Emner: 54 Svar: 951
Jeg står nu med en smuk, kåret, hoppe med det BEDSTE temperament. Hun mangler godt nok lidt muskler og lidt træning, men jeg er 100% tilfreds med BÅDE udseende OG temperament.
Jeg tror jeg var blevet ked af at købe noget jeg ikke følte 110% for, selvom det kan være trælst at skulle vente - men fra min egen erfaring kan jeg sige at det betaler sig.
nov 2008
Følger: 79 Følgere: 72 Heste: 7 Emner: 320 Svar: 5.584
Den er 4 år gammel?! De vokser altså meget i den alder og seriøst det er først nu min egen er blevet bare lidt pæn at kigge på og hun er 5!
Hesten er så også hvad DU gør den til, pelspleje og pleje af man osv gør altså også meget. Og indrømmer gerne jeg tænkte mit da min hest kom hjem til mig (købte hende ubeset da hun stod langt væk) det var den grimmeste 1½ års der bakkede ud af traileren, men hendes charme vandt mig over
Men det er din beslutning, men jeg var ikke i tvivl hvis hesten var perfekt (udover udseendet.)
aug 2011
Følger: 2 Følgere: 63 Heste: 4 Emner: 293 Svar: 3.814
mar 2012
Følger: 13 Følgere: 29 Heste: 1 Svar: 912
Jeg vil gerne sige, at du skal vægte temperament højst, men jeg er sådan en, der gerne vil gå på kompromis med det, hvis jeg til gengæld får en lidt flottere hest; det er træningen, der former hesten, og du har mulighed for at forme din egen hest, hvis du køber en, der er så ung - dét, synes jeg, er der noget ved! Det er lidt sjovere end bare at købe en "færdig" 8-9-års. Til gengæld ville jeg aldrig købe en helt vildt smuk hest, der sparkede, bed, ikke ville fanges på fold eller havde andre slemme unoder - der må være en grænse. Men som sagt; udseendet er ikke alt, og det alene skal ikke være grundlag for, at du køber en hest - I skal jo også passe sammen og alt det der sludder
feb 2011
Til Nygaard: Jeg ved udemærket at hesten vokser meget og kan blive en helt anden hest at se på om bare et par år. Det er dog stadig et sats fra min side, du kan bare kalde mig højrøvet, men jeg ønsker bare at eje en unik hest som de flesten aldrig har set magen til før
Dog har jeg næsten så godt som besluttet mig for at satse jeg vil bare gerne have nogle andre meninger på inden jeg siger: Nu sender vi dyrlægen ud og får dyret godkendt så hurtigt som muligt!
feb 2011
Har på det samme sted set i alt 10 arabere. Skulle jeg vælge efter skønhed ville jeg vælge den store 8-års vallak, hun er en guddommelig flot hest som folk vil måbe over. Men valgte jeg ham ville jeg for det første gå på kompromis med mit udgangspunkt, nemlig at jeg selv vil præge hesten fra den er ung og også det faktum at den er redet de par år mere til at have fået sine egne idéer omkring hvordan den skal opføre sig med forskellige ryttere på ryggen. Med hans normale rytter var han derfor ekstremt hidsig han trippede og viste virkelig sine muskler... Med mig var han helt rolig og afslappet og kunne sagtens søge pænt ned selv.
Jeg har udelukket denne hest da jeg gerne selv vil kunne tage en god galop over sletten uden at skulle bekymre mig om at den straks tror vi ikke skal andet end at jerne derud af! Så jo jeg ser også mine heste nøje an og ser på alle facetter af deres temperament
sep 2012
Følger: 19 Følgere: 17 Heste: 1 Emner: 3 Svar: 77
nov 2008
Følger: 79 Følgere: 72 Heste: 7 Emner: 320 Svar: 5.584
Så må hesten jo være unik på en anden måde end udseendet, og ja min hest er i mine øjne unik fordi hun er så hun er
sep 2007
Følger: 79 Følgere: 68 Heste: 19 Emner: 6 Svar: 1.593
feb 2011
Så lige profilen for den brune hest på dit profilbillede min sidste hest var også efter Beduin og har prøvet mindst tre andre efter ham det er utroligt at han laver så gode og harmoniske heste med det bedste temperament!
feb 2011
sep 2007
Følger: 79 Følgere: 68 Heste: 19 Emner: 6 Svar: 1.593
Man skal self vælge udfra hvad det er man vil med hesten.. Synes ikke det lyder helt godt når I siger I vil have andre skal få den wow effekt på jeres heste.. Synes det er mere vigtig man har det godt på hesten og den lever op til det man vil..
Hest og rytter i god harmoni synes jeg personlig er det der giver den bedste wow effekt..
feb 2011
Igen nu er det ikke fordi hesten jeg overvejer er grim, den er bare (-som før skrevet) ikke så speciel som mine tidligere
dec 2012
Følger: 149 Følgere: 124 Heste: 12 Emner: 183 Svar: 1.946
Vi har længe været på jagt efter et føl / plag som selskab til vores egen, men samtidig skulle stamtavlen være god, da vi ønsker et kåringsemne....
Da vi endelig fandt ham, var der INGEN tvivl, det første jeg udbrød da jeg så billederne var WAUW.... Super lækker blærerøv, med det skønneste temperament, fantastisk udstråling / udseende og så er han bare alt hvad vi søgte...
Jeg ville IKKE gå på kompromis, for hvad nu hvis drømmehesten pludselig stod der, som matchede alt du søger??
jan 2013
Følger: 9 Følgere: 10 Heste: 1 Emner: 5 Svar: 1.371
Og det er sjovt, jo højere jeg elsker hende, jo smukkere bliver hun i mine øjne! Fuck WOW-faktor! Hvad skal jeg med det, hvis jeg ikke tør sætte mig op på kræet???
dec 2012
Følger: 9 Følgere: 7 Heste: 2 Emner: 9 Svar: 179
Hvis du vælger ham her, er jeg sikker på du med tiden vil synes han er flot, det er jo altså (synes jeg da) vigtigst at du har en hest du klikker med, end en flot hest du ikke klikker med og derfor måske er nødt til at sælge.
feb 2011
Som jeg indrømme allerede til at starte med er jeg meget forfængelig og vil derfor gerne have en hest jeg synes er meget smuk. Men jeg vil igen sige at jeg aldrig ville gå på kompromis med temperamentet for at finde en fantastisk smuk hest.
Jeg giver jeg alle ret i at det er øjnene som ser og jeg må indrømme at bortset fra skimlen som jeg har beskrevet før fangede den lille brune også straks min opmærksom hed med sine milde øjne
Jeg er ekstremt glad for jeres ærlighed og respektere meget jeres meninger. Dog har alle folk en bestemt holdning til udseenet og hvad de vægter mest dette synes jeg også er morsomt at finde ud af hvor forskellige vores syn på dyrene i virkeligheden er
feb 2011
feb 2011
feb 2011
maj 2010
Følger: 86 Følgere: 80 Heste: 1 Emner: 3 Svar: 880
Så kunne den for min skyld godt være det grimmeste dyr i verden;)
Køber heller ikke dyr for at andre skal tænke wow..
Køb af hest-Skønhed eller temperament?