{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.171 visninger | Oprettet:

Ny tilredet hest mangler energi {{forumTopicSubject}}

Min nytilredne hoppe på 9 år, mangler energi.
Som det er nu, får hun ikke tilsat meget energi ved fodring, da behovet ikke har været der. Men nu vil jeg supplere hendes fodring med et energi holdigt foderstof.
Hun får
0,9 liter horslux easy
0,2 liter fiber pillets
Dette får hun to gange dagligt
Samt tør wrap 12 kg minimum dagligt. Som iøvrigt er af prima kvalitet

Hun er i fin huld, har ok muskler. Men mangler bare lidt energi

Hvad ville i supplere med. Har selv tænk, havre, majs, melasse m.m men hvad tænker i.. Hesten er iøvrigt sund og rask og fejler intet andet end lidt mangel på energi.. Blodprøver, m.m er fine. Hun er iøvrigt begyndt at fælde. Så tænker om en b vitamin kur kunne være en løsning


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ny tilredet hest mangler energi
  • #1   7. feb 2013 Er du sikker på det er energimangel? Det er meget normalt at nytilredne mangler fremdrift. Det kommer som regel med træningen. Man kan afhjælpe det ved at skifte baneridningen ud med korte skovture i forholdsvis højt tempo.

  • #2   7. feb 2013 Hvis hun er ved fin huld, så undlad melasse eller majs.. Men ville bare tilsætte havre i foderet.. Og bare hel havre og ikke valset..

  • #3   7. feb 2013 Tit lærer de først rigtigt at gå fremad når de er ovre den forsigtige tilridningsfase..
    Måske være lidt mere konsekvente, når I beder hende gå fremad, hvis I ikke allerede er det?


  • #4   7. feb 2013 Jeg ville give lidt olie smiley

  • #5   7. feb 2013 Jeg har også en ny tilredet hest, på 6 år og når vi rider så er det fremad drift Hele tiden så måske bare tage en pisk med næste gang pisken er også god for at støtte en unghest, da den ikke har så meget balance smiley held og lykke med det::)

  • #7   7. feb 2013 Olie - majs.. Havre er jeg ikke fan af.. Men det kan altså også være fordi hesten er "overtrænet" så bliver symptomerne ofte træthed, og det viser sig ofte ved nytilredne heste.. Derudover, så husk, hesten kan som tommeæfingerregel kun koncentrere sig 30 min af gangen, så rid ikke mere end det (:

  • #8   7. feb 2013 Ville også tilsætte olie. Hesten kan også have ømme muskler, når den er ny tilredet. Så jeg ville også lægge et par hviledage ind i en uge. Det er jo det samme med os mennesker, hvis vi ikke har trænet før, så er vores muskler også ømme efter træning smiley

  • #9   7. feb 2013 Det er moderne at være havreforskrækket smiley
    - men havre er altså umiddelbart nemmere for hesten at omsætte end majs - og det feder ikke nær så meget.


  • #11   7. feb 2013 Mimre: Jeg vil ikke kalde det mode - jeg kalder det ny viden smiley


  • #12   7. feb 2013 Det er ikke bare fordi hun netop er tilredt, hun skal jo lige have bygget musklerne op og have kondien med. Det er hård for en hest, at komme igang. Ellers så måske noget Jern-tilskud, for at give mere liv. Energien, skal nok komme frem i hesten, når kondien er der smiley

  • #13   7. feb 2013 Jeanne N: det vil jeg så ikke kalde det. Hvis det var ny viden, ville folk ikke være så vilde med at fylde deres heste med andre former for kerner, som har sværere fordøjelige molekylære konstruktioner smiley

  • #14   7. feb 2013 Vi er igennem det samme hun er dog yngre. Vi giver et daglig tilskud af e-amino og det hjalp gevaldigt, da heste tit kan komme i underskud af e vitamin mangel.Hilsen katja

  • #15   7. feb 2013 Mange tak for budene.. Hesten bliver redet 3 gange i ugen, omkring 20 minutter.. Hun har lige holdt 1 mdr pause.
    Hun havde mere fremdrift inden pause..
    Derfor jeg tror hun trænger til lidt mere energi, nu hvor hun skal til at lave lidt mere..
    Og selvom jeg giver et foder der også feder mere tror jeg ikke det gør det helt vilde.. Da niveauet af træning jo gradvist øges..
    Men kan læse nogle sys havre er en ok ide, hvor andre siger oliebilles stedet..
    Man giver olie også energi, olie gør jo meget Andet godt for hesten. Pels, hove, fedt m.m men giver det også det ekstra energi jeg søger..
    Pisk har jeg med, og benytter den også til støtte..


  • #16   7. feb 2013 Vil undersøge muligheden for at hun mangler b og e vitamin.. Dyrlægen kommer alligevel ud om 2 uger

  • #19   7. feb 2013 Okey.. Utroligt nok var hun fuld af energi i dag. Meget spøjst.. Men rigtig dejligt.. Afventer at prøve noget nyt. Og hvis jeg så syntes hun skal have noget oveni bliver det olie.. Tak for hjælpen smiley

  • #20   7. feb 2013 Mimre: Det gælder også andre korn-sorter, at der er meget stivelse i. Ingen af mine får korn af samme årsag.

  • #21   7. feb 2013 Ingemann: det var da dejligt smiley
    Og det lyder fornuftigt med olien smiley


  • #22   7. feb 2013 Altså har jo aldrig fodret med korn, netop pga meget stivelse. Men tænkte at andre bruger det jo, så måske det er godt for et eller andet. Men jeg følger mig egen viden og intuition og holder mig fortsat fra korn..
    Prøver olie hvis nødvendigt. Nu må jo se hvor meget energi hun har i morgen..


  • #23   8. feb 2013 Jeanne - ja, der er stivelse i korn (ligesom i så meget andet), det er jeg skam godt klar over smiley
    Der er dog stadig forskel på, hvorledes hesten optager fodermidlet, idet de molekylære strukturer er forskellige, og havre er faktisk den kornsort, som er lettest for hesten at fordøje.

    Det er ganske korrekt, at hesten ikke har godt af for meget stivelse - men der sker nu ikke noget ved at give den NOGET stivelse - så længe den forbrænder det igen.

    Du tager jo heller ikke mere på af at spise kartofler (som indeholder meget stivelse) end af at spise flødekager - når bare du forbrænder det igen.


  • #24   9. feb 2013 Mimre: Der er så meget, heste ikke tager skade af i moderate mængder, men hvorfor proppe det i dem, når der findes andre - meget bedre alternativer, som f.eks olie? smiley

  • #26   26. mar 2013 ved ikke om hesten stadig er sløv i det men må tilslutte mig de fleste andre i denne tråd det er utroligt normalt at hestene blir nærmest baglængs gående når de er nytilredne har selv en der er redet sammenlagt godt og vel 7-8 uger og når den har gået ca 20 min er alt hvad der hed energi opbrugt den er så træt i hovedet at det bedst at slutte godt og give den fri og kan se på den længere sigt at den virkelig får noget ud af det den får mere fremadrift og synes træningen er sjovere når vi stopper, når den siger fra og giver den plads istedet for at tvinge den til at ride en halv time mere, Hun er tilgengæld utroligt fremad gåående i de 20-30 hvor vi rider *seriøst* og bder hede om at tænke og det var der knap så meget af i starten så det kan betale sig at give den lidt frihed og så forlange lidt mere gangen efter,

    og så lige havre diskutionen- jo det er på mode at være havre forskrækket og nu går jeg på landbrugsskolen med netop hestene som spciale og må ærligt sige der blir delme også fodret med havre her ikke i kg mængder men i gram

    og kan fortælle Jeanne N at din Sussie også fik havre da jeg havde hende med på skole og den fik også müsli og lucerne plus ekstra vitaminer og saltsten med mineraler i,


Kommentér på:
Ny tilredet hest mangler energi

Annonce