{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.527 visninger | Oprettet:

vorte {{forumTopicSubject}}

har kigget på en hest. hun har en stor vorte, som sidder på siden af, næse benet på højde med dre, hvor næseremen sidder. den er stor og er stor ud af til, mit spørgsmål er så om det bare er en normal ungheste vorte eller bare en vorte dyrlægen kan få væk. skal lige siges hesten er 3 snart 4

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardiner 500 kr.
  • Connect washing machine and dryer to circuit 550 kr.
  • Installering af tørretumbler med lidt for kort ledning 500 kr.
  • Lukket for vand og fjernelse af radiatorer 2.000 kr.
  • Vaskemaskine pumper ikke vand ud 1.350 kr.
  • Samle 2 gaderobeskab. 2 dørs. 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  vorte
  • #1   7. feb 2013 Ikke emnerelevant, men lige et tip; skriv lidt mere læseligt - det er ikke til at kende sætningerne fra hinanden og det gør det svært at finde konteksten.

• #2   7. feb 2013 Min ene hest havde som plag ofte vorter omkring næsen dette var ungheste vorter, som gik over af sig selv da han blev ældre. Men eftersom at din hest snart er 4 burde du måske få det undersøgt. Ligemeget hvilken slags vorter det er skal du være opmærksom på at de nok smitter ret voldsomt, også hvis det "bare" er ungheste vorter smiley

• #3   7. feb 2013 ingen af de andre har noget
    , hun går med sin mor og hun har mælk . je havde en gang en der drak mælk ved sin mor lige så længe og hun havde os, ungheste vorter, til den blev skilt fra sin mor.

et spørgsmål mere ville i lade være med at købe sådan en hest selvom det var drømme hesten i stod med

• #4   7. feb 2013 Da Svala havde vorter, havde hun rigtig mange små, og ikke bare en stor. Hun havde dem som 3 års. Ved ikke om det er forskelligt fra hest, til hest, men hvis det var mig, der skulle købe hest, ville jeg have dyrelægen ud og kigge:-)

• #5   7. feb 2013 unghste kan ha flere store 2-3 stk eller flere 100. men ellers må dyrlægen ud og fjerne den

• #6   7. feb 2013 Jeg ville få det tjekket, da det kan være en sarcoid.

• #7   7. feb 2013 Har en bekendt som havde en hest på omkring 4 år.
    Hun fik at vide af dyrlægen at det var en ungheste vorte, som hendes hest også havde.
    Hun fik udleveret noget creme til en halv bondegård, som alligevel ikke virkede, men så fandt vi på at finde en ellastik rundt om vorten og efterhånden som vorten blev mindre, strammede vi bare allestikken, til den til sidst faldt af smiley .
    Og nu er det ikke at se på hesten, at hun har haft en ungheste vorte smiley .

• #8   7. feb 2013 Ungheste vorter er mange små. Det der er en sarcoid, sådan en har min hest også haft.

• #9   7. feb 2013 på nettet står der den kan ha 2-3 større istedet for mange små, men hvad går man ved sådan n sætter man en elestik om er det noget man skal forvente man dyrlæge regninger på

• #10   7. feb 2013 Umiddelbart har jeg også kun oplevet ungheste vorter som mange og små fordelt primært om øjne og mule, dog havde vores paint to store på halsen der forsvandt med de andre vorter da han blev ældre.
    Det behøves skam ikke være en sarcoid, jeg købte min tidligere pony med en stor 'skønheds' vorte et stykke under det ene øje, den forsvandt efter et par måneder, det eneste jeg havde gjort var at give hende ordentligt foder lagt efter en professionel foderplan så hun var dækket med vitaminer og olier.

• #11   7. feb 2013 dyrlægen siger god for evt køb hvis den kun har den ene og man fjerner den

• #12   7. feb 2013 Hvis det 'bare' er ungheste vorter lader man dem bare være, så vokse hesten selv fra dem og de falder bare af stille og roligt af sig selv smiley
    Tror kun du skal begynde at overveje behandling hvis det er en sarcoid, så er det noget skidt at stå med, specielt hvis det sidder i hovedet. Hvis dyrlægen siger god og er sikker på at de ikke er en sarcoid og vorten ikke chikanere hesten med trense på, så køb den da - kan du ikke få det på skrift at din dyrlæge har sagt god for den så du ikke sidder i saksen hvis det lige pludselig viser sig at være noget andet end det du har fået oplyst?

• #13   7. feb 2013 skulle det være det får den bare fjernet den o så håber vi på den ikke kommer igen den har kun den ene

• #14   7. feb 2013 Altså jeg ville være meget varsom, hvis jeg var dig.

For hvis det er en sarcoid, så hjælper det ofte kun midlertidigt at fjerne den. Min hest har haft 4 sarcoider, 2 af dem fik jeg sat elastik om, så de faldte af og 2 har jeg ladet være. De er alle små og generer ikke, men hvis de sidder et dumt sted, får jeg sat elastik om, så de falder af.
    Han fik den første sóm 3 års. Min hest har det heldigvis kun i meget meget mild grad, så der er jeg ret heldig, for sarcoider kan ødelægge en hests mulighed for at være ridehest, hvis den får en sarcoid et dumt sted og den ikke kan fjernes.

Det er bare en rigtig lorte sygdom, da der ingen kur er, og har hesten det først, så har den det ofte til den dag den falder død om, så du ved aldrig om der kommer flere og hvor de i så fald kommer. Nogle gange er man heldig, da nogle heste bliver raske af sig selv, men den chance ville jeg ikke turde tage med mindre hesten var meget billig.

Jeg ville ikke købe sådan en hest uden en biopsi af vorten, så jeg var sikker på hvad det var.

• #15   7. feb 2013 den er ikke billig men drømme hesten så tager chancen det er jo ikke vær end jeg kan ride uden sadel eller uden næserem hvis der skulle komme flere

• #16   7. feb 2013 Min hest var med i et forsøg og det kostede 1500 og var meget nemt. Men på alm måde, ved kun at skære den af, er den næsten umulig at komme af med og så koster det 10.000 kr. Ved elastik, gjorde meget ondt på min og den blødte og der var på den måde ved at komme flere.

Hvor bør du henne af i landet? Kan give dit nr på en der kan hjælpe dig.

• #17   7. feb 2013 bor helt nede ved tyskland min dyrlæge vile skære den væk og tage noget rask med og så sy det sammen bagefter

• #18   7. feb 2013 men har os fået afvide at neglelak skulle virke ret godt

• #19   7. feb 2013 Hvis det er små ungheste vorter går de væk af sig selv, men er det en sarcoid, er det altså ik en vorte og den går ik væk ved snor og neglelak. En sarcoide kommer af problemer med hestenes immunforsvar og derfor kommer den bare igen efter en dyr operation. Min hest blev opereret og 2 dage efter kom den igen. Efter kontakt med min gamle dyrlæge , blev vi enig om han skulle være med i et forsøg og han tog lidt af " vorten' og satte ind 4 steder i hesten, altså under huden og en uge efter havde hestene selv bekæmpet den sarcoid og han har aldrig haft en siden.
    1500 og ingen risiko for noget farligt, som da han blev opereret og det var 12000 ud af vinduet..

• #20   8. feb 2013 det koster 1200 kr og få sådan en fjernet

• #21   8. feb 2013 Hvad mener du? Der er forskel på om man bare skære den af eller om man tager den helt med roden. En operation får man ik for 1200 hvor jeg bor. Men som sagt hjalp det ik alligevel.

• #23   9. feb 2013 det koster 1200 og få den fjernet en operation hvor de fjerner det hele og tager noget rask væv med os og syer det hle sammen igen

• #25   9. feb 2013 det er det jo da det kommer an på dyrlægen

• #27   9. feb 2013 Sarcoider er en form for hudkræft, som (man mener) skyldes en virus, som får hestens immunforsvar til at lave ged i den og angribe sine egne celler og derved kommer der tumor. Så problemet er som sådan ikke at hesten har et dårligt immunforsvar men derimod en virus. Man er stadig usikker på smittevejen, men man mener at det er en virus som man finder i kvæg (bovine papillomavirus ), som nogle gange bliver overført via stikkeinsekter til heste.
    Der mangler dog stadig MEGET forskning i sarcoider, derfor det er sådan en irriterende sygdom, da der findes meget få sarcoide eksperter/forskere og videnskabelige artikler, så det er svært at finde viden om sygdommen. Hos nogle heste hjælpe elastikker, nogle skal have det opereret væk, nogle får dem ætset væk, osv osv.
    Der er 120 forskellige behandlingsmetoder og det er forskelligt fra hest til hest hvad der virker. Derfor jeg er lidt påpasselig med den sygdom, for det er ikke noget man bare lige kan fikse (med mindre man er meget heldig og rammer den korrekte behandlingsmetode første gang).

• #29   9. feb 2013 den er ikke billig på nogen måder. den har kun den ene og er ikke behandlet for det men tjekker den igen for at være helt sikker eller køber vi lille søster som ingen har

• #30   10. feb 2013 Det med BCG vaccinen er ellers et godt tip. Det tror jeg jeg prøver smiley

Maria: Hvem gav den til din hest?

• #32   10. feb 2013 Tak, så prøver jeg at hive fat i hende smiley Kunne være rart at komme af med de sarcoider en gang for alle. De generer ikke min hest pt, men man går jo hele tiden med tanken om, at de kan komme til at gøre det.
    Min hest får minimal stivelse i sit foder, går i løsdrift, er i god form, sund og rask, men lige meget hjælper det, han får stadig sarcoider (i snit en ny en om året).

Kommentér på:
vorte

Annonce