{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
947 visninger | Oprettet:

Stærkere bid? {{forumTopicSubject}}

Hej HG! smiley


Jeg var til springning på min pony igår, ( første rigtig springtime i en måned, pga. hoste! ) hvor det gik super godt. Men jeg har længe haft et problem med hendes fart. Hun er så ivrig og glad når hun rider så jeg kan simpelthen ikke holde hende!
Det går fint, sådan 2-3 skridt, men hvergang vi er ca. 3 meter fra et spring, så løber hun bare alt hvad hun kan! Hun er selvfølgelig stadig super forsigtigt, og tilpasser selv afstanden, når hun kan mærke at jeg ikke er med, og når jeg ikke er med, er jeg heldigvis hurtig til at give godt efter på tøjlen, så jeg ikke hiver hende i munden, hen over springet.
Men jeg vil gerne vide om I syntes jeg skal lægge et stærkere bid i munden på hende, eller om jeg kan træne at hun bliver ved mig, OGSÅ når hun ser et spring.
Der hvor vi købte hende, gik hun med et to-delt bid, men vi havde ikke lige et to-delt de første par dage, så vi lagde et tre-delt på, hvilket hun stadig går med.
Har snakket med min træner om det et par gange, men har ikke rigtig fået et ordentligt svar. Og når jeg rider hende, ønsker jeg virkelig også at jeg har et meget stærkere bid på, men når jeg så tænker over det, så har jeg en meget hård hånd, så jeg er bange for at sidde og rive og flå hende i munden (hvilket er noget af det mest frygtelige jeg ved!!! ). Egentlig var mit mål at kunne ride bidløst til sommer. - men det går vidst ikke.

Så, hvordan kan jeg træne at hun bliver ved mig, heletiden?
Eller skal jeg prøve med et stærkere bid? smiley

/Nicoline smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Stærkere bid?
  • #1   7. feb 2013 Vil ikke sige et stærkere bid er løsningen, min egen gør det også og vi træner det ved at hun skal i parade mellem springene og nu er vi nået ned til at kunne bremse inden 20 m efter springet smiley Og hen til et spring kan jeg også lave en parade hvis hun bare løber og det har virkeligt hjulpet her smiley

  • #2   7. feb 2013 Jeg føler bare at jeg er nødt til at rive hende i munden før hun reager, og det bryder jeg mig virkelig ikke om.

  • #3   7. feb 2013 Måske er det bidet der er problemet smiley
    Stærkere bid er aldrig den bedste løsning, så enten skal du fjerne problemet helt eller så skal du indlære hesten ved stop smiley


  • #4   7. feb 2013 Hvad mener du? Skal jeg pille biddet helt af? smiley

  • #5   7. feb 2013 et stærkere bid er ikke løsningen - det vil udvikle sig til en trækkamp mellem dig og hesten og det eneste det går ud over er hesten mund.

    Hvad med at prøve at springe på en lidt anderledes måde? Jeg har haft succes med "den type heste" ved at stille et lavt spring op på midten af ridebanen og herefter taget springet på henholdsvis højre og venstre volte ved at ride et 8 - tal så heste umiddelbart efter springet bliver drejet i en cirkelvolte - tilbage igen og ta' det fra den anden side. Start i trav - og forsøg i videst muligt omfang at ta' den ned i skridt - bare et par skridt mellem hvert spring - masser af ros og klap, frem i trav og på springet igen - og så fremdeles. Ved at sænke højden på springet og ta' det lavere tempo får hesten til at slappe af. Samtidig skal den koncentrere sig om noget helt andet når du efter springet stiller til den modsatte side.
    Held og lykke med det.
    KH:)Annette


  • #7   7. feb 2013 Anette - Tusinde tak for det! Det lyder helt klart som noget jeg kan bruge, og vil da også prøve det ligeså snart jeg har mulighed for det!
    Vi red 8-taller i den ene ende, som opvarmning igår, der løb hun også helt vildt, men der skulle vi også galoper, så jeg må lige se om jeg ikke kan få hende til at slappe lidt af i trav, før vi fortsætter til galop!

    Louise - Ja, både og.


  • #9   7. feb 2013 Min gamle pony Arthur, gjorde præcis det samme.
    Jeg havde en underviser, der bad mig om hele tiden at samle ham, således han lærte at vente på mig. Mange af mine springtimer handlede ikke længere om at springe, men simpelthen om at styre ham rundt på banen.
    Der var en masse volter, mellem springene, masser af tid til at samle helt sammen og helt ned i ganske kort galop, så jeg kunne mærke at han slappede af og dernæst kunne jeg ride mod springet. Det var hele tiden halve parader, en masse klemmen med knæene (Mit stopsignal) og så bare sidde og arbejde blødt hele tiden rundt på volte, indtil jeg følte han var med på, at slappe af mod springet.
    De sidste to spring, slap jeg en smule i ham, hvor han tog kræft i springet og det gav et sindssyg godt spring.
    Den her metode hjalp vildt på mig og der var på samme bid, men uden at hive og flå, men ren og skær benarbejde og sædearbejde, samt halveparader.
    Jeg ville ikke putte et stærkere bid på, synes det skal rides væk! smiley


  • #10   7. feb 2013 Luna kommer med en rigtig god forklaring som der er mega god mening i! smiley Nu har jeg ikke selv problemer med at styre min hest i springningen men jeg kunne forstille mig at Lunas idé er god smiley

  • #11   8. feb 2013 Tusinde tak allesammen! Hvor er det dejligt at I vil hjælpe! smiley
    Jeg vil prøve alt hvad I siger! smiley

    Jeg øvede stopsignal igår, i dressur og vil også øve det idag, men hun reager helt fint på det, men ligeså snart hun er 3 meter fra springet, så løber hum, men springer stadig super forsigtig! smiley


  • #13   8. feb 2013 Luna
    Men er du sikker på at hesten forstår at det er lige DERFOR den bliver drejet fra? Jeg ville aldrig gøre sådan! Den får jo kun dårlige oplevelser foran springet? Det ville jeg ikke risikere smiley

    Trådstarter
    Nu ved jeg selvfølgelig ikke hvor hurtigt det går foran springet men jeg ville hellere udnytte det at hesten har gnist og godt vil. Hvad er problemet i at den løber? smiley


  • #15   8. feb 2013 Lav mange halve og hele parader i dressuren! Det hjælper dig, det kan jeg fortælle dig lige ud! Jeg havde og så det samme problem med min, og nu løber han fint rundt til springning smiley

  • #16   8. feb 2013
    Øv signalet i forbindelse med spring også, istedet for det kun bliver øvet på en dressurbane, uden spring :o).

    (link fjernet)

    En god artikel, nede ved "heste der løber" :o)


  • #17   8. feb 2013 nuttigged

    Okay, tror bare at min træner havde sagt noget andet smiley Men heldigt at det virkede for dig!


  • #19   8. feb 2013 Nuttigged

    Bare af ren nysgerrighed, hvorfor tror du at min træner er resultatpræet? smiley


  • #20   8. feb 2013 mit problem foran springet, er at hun løber for meget. Jeg er da glad for at hun er så villig, men der bliver værrer og værrer.

    Jeg satte en cavalettie op idag og travede i 8-taller hen over den, efter jeg havde fået hende til at slappe helt af i dressur, så gik det fint. Da vi så prøvede i gallop blev hun lidt ivrig, men i sidste ende gik hun helt fantastisk! smiley


  • #22   8. feb 2013 Nuttigged
    Hm, hvis jeg lyder sådan er det ikke pga min træner. Hun siger altid at vi enten kan skynde os ud og jagte rosetter og frese rundt ind til det går galt. Eller vi kan bruge tid på at gøre det på den korrekte måde og så ikke vinde rosetter hjem endnu, men først senere. Hvor hun derefter skynder sig at sige, men vi tager selvfølgelig den lange men korrekte vej smiley
    Så det tog du fejl smiley


  • #24   8. feb 2013 Hvad mener du med meget udstyr? Men kan du ikke skrive over pb da emnet her ikke omhandler mig ;o)

  • #26   9. feb 2013 Fortøj vil jeg ikke sige kan fremskynde rosetterne det vilde ;o)
    Men red også kun med det på min gamle pony, og tror bare jeg gjorde det fordi det var smart, haha. Hun slog aldrig med hovedet, men skulle jo lige være med på moden. Men det gør heller ingen skade, altså slår hesten ikke hovedet op gør det egentlig ikke noget.
    Og så red jeg med det nok 2 gange på min lånepony, men fandt hurtigt ud af at det ikke var nødvendigt. smiley



  • #27   9. feb 2013
    Fortøj forhindre sadelen i at glide tilbage, det er martingalen der forhindre hesten i at slå hovedet op :o)


  • #28   9. feb 2013 krikken
    ja men det var et fortøj med martingal på smiley Og tror godt at vi alle var med på hvad DD mente smiley


  • #29   9. feb 2013
    Jo jo, det er jeg også :o). Men ofte forveksles de to ting bare, eller gøres til den samme ting - men det er de jo ikke.


  • #30   9. feb 2013 Dejligt at høre at det "hjalp" med 8-tallet Nicoline....fortsæt ad den vej - stille og roligt. Når hun slapper helt af "dér" - sætte du en forhindring mere op - og arbejder således i en slangegang. De hyppige retningsskift øger hestens opmærksomhed på dine signaler. HUSK ros klap og RO mellem hvert spring.
    KH:)Annette


  • #31   9. feb 2013 Ja, det var super dejligt! Det var helt fantastisk at få sådan en rolig tur, hvor jeg kunne tænke på andet end at skulle sidde og holde helt vildt hårdt tilbage! Jeg vil helt klart prøve at holde det rolige tempo! smiley

Kommentér på:
Stærkere bid?

Annonce