{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.053 visninger | Oprettet:

Stærkere bid? {{forumTopicSubject}}

Hej HG!

Jeg har en pony, der på springbanen tænder mere end jeg har været vandt til med min gamle. Min springtræner siger så, at jeg skal få skaffet mig et treringsbid og et fempunktsfortøj.

Jeg kan sagtens forstå det med fortøjet, det har jeg nemlig også selv tænkt på at få skaffet.

Men hvad gør et treringsbid? Hvor stærkt er det egentlig? Må man springe med den slags bid til pony D-stævner?

Jeg håber i kan svare på mine spørgsmål!

Therese.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Stærkere bid?
  • #1   28. sep 2018 Rider du normalt med martingale eller fortøj med martingale? For så vil et 5pkt med martingale næppe gøre den store forskel, da det egentlig bare har flere fæstningspunkter i sadlen.

    Hvad bid rider du med nu? Et treringsbid er tilladt i pony spring, og virker gennem hævstangseffekt og løfter op i mundvigen ved indvirkning. Effekten kan så justeres alt efter hvilken ring du sætter tøjlen i eller benytter en deltatøjle. Jeg ville dog måske overveje at prøve et Kimberwick først eller også måske et toringsbid i stedet.


  • #2   28. sep 2018 Sabrine

    Jeg rider lige for tiden med et baucherbid. Han går godt på det i dressuren men på springbanen bliver han for stærk for mig.

    Jeg rider normalt med martingale, den er dog alt for lang så der gør ikke rigtig nogen forskel.


  • #3   28. sep 2018 Okay.

    I forhold til fortøj og martingale, så er det i teorien fuldkommen ligegyldigt hvad type det er du skal bare have en martingale som passer der kan hjælpe med at stoppe for højt hovedløft hvis det er den måde ponyen forsøger at undgå tøljeindvirkningen.

    Jeg ville non prøve at starte med et Kimberwick da ophænget minder om baucher, men du kan justere styrken gennem kæden og tøjleplaceringen. Plus du slipper for den tendens trerings kan have med at hestens hoved bliver "løftet" ved tøjleindvirkning.


  • #6   28. sep 2018 Jeg er helt enig med Stald Phoenix her. Prøv at stil dig selv spørgsmålet: hvis du putter et stærkere bid på, og ponyen vænner sig til dette - bliver den så ikke blot stærkere igen?

    Du kaster dig selv ud i en ond cirkel, hvor du må bruge stærkere og stærkere bid igen, og fordi du ikke træner den reelle årsag, så bliver ponyen blot ved med at løbe.

    Jeg ville uden tvivl også finde årsagen til problemet frem for at symptombehandle. Det stærkere bid gør blot at ponyen ikke kan løbe som før, men problemet ligger der stadig, og du vil aldrig få en ordentlig runde med mindre du arbejder med den reelle årsag.


  • #7   28. sep 2018 et stærkere bid er næppe løsningen, og hvis min underviser forslog dette til mig ville jeg skaffe mig en ny underviser. Det virker på mig som om din underviser undgår de problemer din hest eller dig selv evt har. Et stærkere bid kan være løsningen i en kort periode for at få indlært signalet igen, men det er ikke en permanent løsning, da hesten sandsynligvis bare vil vende sig til det stærkere bid og blive endnu stærkere i munden af det.

    nyt udstyr hjælper sjældent


  • #8   29. sep 2018 Efter min overbevisning vil et stærkere bid kun være at symptombehandle.
    Det er ikke løsningen på problemet.

    Nogle heste er faktisk skide bange for at springe og løber/trækker derfor, her vil det kun gøre den mere udtryk at får et stærkere bid på, da det jo så pludselig også gør ondt i munden, at skulle springe.

    Jeg ville der i mod finde årsagen til at den løber, har den eller du dårlig balance, har den koordinationsbesvær, er den bange for det?

    Jeg havde en hest en gang som var panisk angst for at springe, desværre var vi ikke kloge nok til at løse problemet, vi kom et todelt stangbid på og kunne på den måde holde hende, men det gjorde hende bestemt ikke mindre bange for at springe. Jeg ville ønske at vi havde været klogere og havde haft en underviser der ville hjælpe med at finde ud af hvordan vi hjalp hende til ikke at være bange for det.

    Er det pga. angst for at springe, så er det heeeelt tilbage til bom træning, cavalettis og kun gå frem i det tempo hesten kan være med på, forstået sådan; bliver hesten ved mig uden at løbe, kaste med hovedet e.l. så kan vi gå et skridt frem, begynder den på adfærden igen, så er det et skridt tilbage.

    Jeg håber du finder årsagen til at din pony løber smiley


Kommentér på:
Stærkere bid?

Annonce