Klø om vinteren?? {{forumTopicSubject}}
Hej kloge HG-folk.
Min shetlænder har lidt tendens til sommereksem hen over sommeren, hvor han klør hvis han kan komme til det. Det hjalp dog gevaldigt, da jeg klippede hans man af, så hans hud kunne få luft.
Nu er han så begyndt at klø igen. Så meget at han faktisk bliver hårdløs i pletter på kroppen. Han har kløet på hver side af halsen (på størrelse med en hånd) og bagpå bagbenene (ligesom om han har sat sig på høkassen og brugt den som kløpind)
Jeg har hørt at alm. madolie (f.eks. raps eller solsikke) kunne afhjælpe. Nogen der har erfaringer med det???
Eller andre forslag til at komme kløen til livs???
maj 2006
Følger: 94 Følgere: 84 Heste: 5 Emner: 69 Svar: 398
Jeg måtte vaske det halve af hesten fordi, hun havde smurt sig selv ind i olie, og det er bare ikke til at få ud af pelsen
Jeg vil klart anbefale antikløe fra Blue Hors - Det har jeg brugt til min store hest og mine shetlændere når de har kløet sig - Min ene Shetlænder har kløet sig på halsen og på ryggen, det gør hun hver vinter
mar 2007
Følger: 10 Følgere: 72 Heste: 8 Emner: 70 Svar: 1.143
nu har vi kun haft et år med sommereksem, men er det ikke lidt tidligt at lide af det? Er du sikker på at kløen ikke kommer fra noget andet?
maj 2006
Følger: 137 Følgere: 145 Heste: 4 Emner: 32 Svar: 267
Jeg har også hørt noget om Groft Salt i halen?? Kender I også det trick...?
maj 2006
mar 2011
Følger: 47 Følgere: 47 Heste: 6 Emner: 47 Svar: 798
-Dyrelægen sagde vi skulle bruge noget med clor, og derefter smøre kopattesalve i sårene. (Kan måske finde ud af hvad det der vlor-halløj hedder præcist)
-Men det hjalp
maj 2006
jun 2008
Følger: 53 Følgere: 51 Heste: 12 Emner: 9 Svar: 91
det kan være lus/lopper.
det kan også være at den bare har det mega varmt under dens pels. jeg ved at når jeg klipper min lidt for sent og den har sat meget pels så er den som et får inden under og det tager længere tid at klippe den bette end de store heste.
nov 2008
Følger: 46 Følgere: 47 Heste: 1 Emner: 67 Svar: 282
aug 2008
Følger: 64 Følgere: 56 Heste: 6 Emner: 583 Svar: 3.963
Min klør minimalt, når den for olie i maden.
jul 2008
Følger: 50 Følgere: 63 Heste: 9 Emner: 136 Svar: 1.495
maj 2006
dec 2003
Følger: 33 Følgere: 38 Heste: 1 Emner: 69 Svar: 1.452
På mig lyder det som varme- eller regneksem. Her skal der klippes og evt. vaskes.
okt 2009
Følger: 20 Følgere: 20 Heste: 1 Emner: 27 Svar: 1.258
der den noget i den dur din hest også har?;)
maj 2006
jul 2007
Følger: 107 Følgere: 151 Heste: 7 Emner: 4 Svar: 1.393
jun 2009
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 4 Svar: 56
Hun havede MEGET store sår på halsen.
jul 2007
Følger: 81 Følgere: 75 Heste: 3 Emner: 40 Svar: 273
Min lille pony, klør sig også meget og har kløet pelsen af under manken, og et viste sig at være lus (:
jul 2007
Følger: 107 Følgere: 151 Heste: 7 Emner: 4 Svar: 1.393
Heste kan angirbes af flere forskellige slags lus, men i praksis ser vi kun den lille hestelus (damalina equi) herhjemme . Den er en lille lus på ca. 2-3 mm, der lever hele sit liv på heste.
Lusene kan overføres fra hest til hest via kontakt, sadelunderlag, børster eller ejerens jakke. Lusene overlever dog kun få døgn udenfor hesten.
Lus elsker en tyk vinterpels - så har de optimale forhold og kan blive til rigtigt mange i løbet af en vinter. Derfor er vores typiske luse-hest en tætpelset hest/pony, der begynder at klø sig tiltagende i løbet af det tidlige forår. Lusene holder især til under pandelok, i manen og halerod. Er der mange, breder de sig ned af halsen, flankerne og lårene.
Lusene gnaver skæl af hestens hud og medfører en intens kløe, der resulterer i at hesten gnubber det meste af pelsen af.
Alle heste i en flok smittes med lus, men det er ofte kun på enkelt dyr, at man ser kløen.
Behandling af lusene foregår ved at sprøjte de angrebne områder med Frontline spray. Frontline er et loppemiddel til hund og kat og er ikke godkendt til behandling af heste. Vi anbefaler derfor, at man først prøver med en lille plet på hesten. Hvis ikke der i løbet af 1-2 dage ses reaktioner, kan hele hesten behandles. Frontline er testet på 200 islændere uden tegn på bivirkninger. ved behandling vædes pelsen godt igennem, så den føles våd. En stor hest bruger en hel 250 ml spray, mindre heste kan dele en flaske. Ponyer med megen vinterpels kan evt. klippes før behandling.
Alternativt kan man bruge Frontline eller Advantage i pippetter. Her dryppes hesten langs med man, overlinie og halerod samt under pandelok. En pakke med 3 pippetter til store hunde er nok til en hest. Midlerne er ikke godkendte til hest, så evt. bivirkninger er på eget ansvar.
Husk desuden at alle heste i flokken skal behandles, ellers smitter de hinanden igen. Tæpper og børster vaskes ved 60 grader eller lægges en nat i fryseren.
http://www.hedvet.dk/hest/lus-hos-heste/
dec 2008
Følger: 29 Følgere: 29 Heste: 2 Emner: 690 Svar: 2.972
Min har det varmt. Skifter dækken, såsnart ørerne ikke bare er lunkne, men varme, bare nederst. Ellers begynder det at klø. Min skal klippes flere gange næste år.
Der er nogle heste (og mennesker) hvor det klør med det samme, når de begynder at svede. Hun virker ikke fugtig, jeg skal i hvert fald lede MEGET efter det, men ikke desto mindre.. Men tegn er en varm bringe og varme ører.
Hun klør sig også om sommeren, men der hjalp et fuldt rambo insektdækken og fuld fluemaske.
Jeg kan sige, de har fold lige op til en skov med masser af søer omkring! I december begyndte der at komme baby-myg, men de forsvandt igen, da der kom frost..
Det første år forsvandt mitterne i december, og kom igen i marts. Men de andre lægger ikke mærke til dem, før de selv er generet.
Der er begyndt at komme baby-fluer, de sidder tit i min vandspand.
Jeg har ikke styr på, hvornår insekter burde udklækkes, men det er ret ekstremt hos os.
jul 2008
Følger: 50 Følgere: 63 Heste: 9 Emner: 136 Svar: 1.495
Klø om vinteren??