{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.083 visninger | Oprettet:

Klø om vinteren?? {{forumTopicSubject}}

Hej kloge HG-folk.

Min shetlænder har lidt tendens til sommereksem hen over sommeren, hvor han klør hvis han kan komme til det. Det hjalp dog gevaldigt, da jeg klippede hans man af, så hans hud kunne få luft.

Nu er han så begyndt at klø igen. Så meget at han faktisk bliver hårdløs i pletter på kroppen. Han har kløet på hver side af halsen (på størrelse med en hånd) og bagpå bagbenene (ligesom om han har sat sig på høkassen og brugt den som kløpind)

Jeg har hørt at alm. madolie (f.eks. raps eller solsikke) kunne afhjælpe. Nogen der har erfaringer med det???
Eller andre forslag til at komme kløen til livs???

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Klø om vinteren??
  • #2   12. feb 2013 Jeg har brugt madolie, til mig store hest, da hun kløede sig i halen og det gør jeg ALDRIG igen.
    Jeg måtte vaske det halve af hesten fordi, hun havde smurt sig selv ind i olie, og det er bare ikke til at få ud af pelsen smiley .

Jeg vil klart anbefale antikløe fra Blue Hors - Det har jeg brugt til min store hest og mine shetlændere når de har kløet sig - Min ene Shetlænder har kløet sig på halsen og på ryggen, det gør hun hver vinter smiley .

• #3   12. feb 2013 Vi prøvede et tilskudsfoder fra dorrell and hodson mod det og vi prøvede en creme der skulle smøres på hver 2. - 3. dag det hjalp lidt. Vi har flyttet vores shetter siden sidste sommer, så i år venter vi lidt og ser tiden an. Hvis de to ting vi har prøvet viser sig ikke at være godt nok har vi tænkt at bruge tectonic, som vi har fået anbefalet af flere islænderfolk...

nu har vi kun haft et år med sommereksem, men er det ikke lidt tidligt at lide af det? Er du sikker på at kløen ikke kommer fra noget andet?

• #4   12. feb 2013 Tak for jeres svar.

Jeg har også hørt noget om Groft Salt i halen?? Kender I også det trick...?

• #5   12. feb 2013 Det har jeg dog aldrig hørt smiley .

• #6   12. feb 2013 Min hest har det hver eneste vinter. smiley Hun klør på halsen (begge sider) og på bagparten (Begge sider)

-Dyrelægen sagde vi skulle bruge noget med clor, og derefter smøre kopattesalve i sårene. (Kan måske finde ud af hvad det der vlor-halløj hedder præcist)

-Men det hjalp smiley

• #7   12. feb 2013 TeglgårdenAnnerup -> Du må gerne lige finde ud af hvad det hedder og evt. et link til hvor du købte det eller ved hvor det kan købes smiley

• #8   12. feb 2013 min shetter klør sig til blods om vinteren. så jeg klipper hende og det hjælper.
    det kan være lus/lopper.
    det kan også være at den bare har det mega varmt under dens pels. jeg ved at når jeg klipper min lidt for sent og den har sat meget pels så er den som et får inden under og det tager længere tid at klippe den bette end de store heste.

• #9   12. feb 2013 Min erfaring er, at alle diverse salver og husråd, ingen effekt har.Min Pony har også sommereksem, og har også kløet sig i den lune del af vinteren... Som før skrevet, så få tjekket om den har lus. I så fald, skal alle de heste den er eller har været i kontakt med, behandles. Det kan som også nævnt vare, fordi den har det varmt, og så kan det være en god ide at klippe den på halsen. Det kan også skyldes skæl eller svamp. Så jeg vil da anbefale at få en korrekt diagnose ved dyrlægen, før du begynder at smøre den ind i alverdens dyre creme, som alligevel ikke hjælper.

• #10   12. feb 2013 Trine: Når man snakker madolie, så skal det jo i pelsen, for at modvirke at huden bliver tør/irriteret smiley

Min klør minimalt, når den for olie i maden.

• #11   12. feb 2013 Min sletter klør sig også hver vinter. Han starter i januar når de lyse timer bliver længere. Han har det varmt. Jeg har fået ham tjekket ved dyrlæge, men ingen tegn på eksem eller utøj. Bare meget tyk pels som han gerne vil have af.

• #12   12. feb 2013 Louise ø - Så du gør ikke noget ved at han klør sig??

• #13   12. feb 2013 Jeg har gode erfaringer med at klippe en luft-stribe under manen når hesten klør. Få ham tjekket for lus eller giv ham en kur for en sikkerheds skyld.
    På mig lyder det som varme- eller regneksem. Her skal der klippes og evt. vaskes.

• #14   12. feb 2013 min pony har det på samme måde. det klør over ALT. jeg ved ikke hvad det skyldes men tror det er en form for regneksem. det ikke ikke lus for mit vedkommende da de andre så også ville have fået det.
    der den noget i den dur din hest også har?;)

• #15   12. feb 2013 Hønsemusen : Jeg puttede det i haleroden, for at den ikke skulle klø smiley - Men hun formåede at smøre det ud i halen hvorefter hun så har svinget med halen og fået det på hele bagparten smiley .

• #17   12. feb 2013 Nu har jeg ikke læst alle beskederne, men de steder du nævner hvor den klør er oftest de steder en hest med lus vil klø smiley

• #18   12. feb 2013 Min mini shetter lus sommeren og kløded sig til blods på hals, bringe og hale, dyrlægenkom og hun fik en sprøjte og igen efter 4-6 uger hun bliver hel klippet tidlig efterår untagen fra knæ og ned og går med dækken, hun bliver smurt ind i olie 1-2 gange om mrd. og hun er holdt helt op med at klø.

Hun havede MEGET store sår på halsen.

• #19   12. feb 2013 Ville få tjekket om den har lus smiley

Min lille pony, klør sig også meget og har kløet pelsen af under manken, og et viste sig at være lus (:

• #20   12. feb 2013 Lus hos heste
    Heste kan angirbes af flere forskellige slags lus, men i praksis ser vi kun den lille hestelus (damalina equi) herhjemme . Den er en lille lus på ca. 2-3 mm, der lever hele sit liv på heste.
    Lusene kan overføres fra hest til hest via kontakt, sadelunderlag, børster eller ejerens jakke. Lusene overlever dog kun få døgn udenfor hesten.

Lus elsker en tyk vinterpels - så har de optimale forhold og kan blive til rigtigt mange i løbet af en vinter. Derfor er vores typiske luse-hest en tætpelset hest/pony, der begynder at klø sig tiltagende i løbet af det tidlige forår. Lusene holder især til under pandelok, i manen og halerod. Er der mange, breder de sig ned af halsen, flankerne og lårene.

Lusene gnaver skæl af hestens hud og medfører en intens kløe, der resulterer i at hesten gnubber det meste af pelsen af.

Alle heste i en flok smittes med lus, men det er ofte kun på enkelt dyr, at man ser kløen.

Behandling af lusene foregår ved at sprøjte de angrebne områder med Frontline spray. Frontline er et loppemiddel til hund og kat og er ikke godkendt til behandling af heste. Vi anbefaler derfor, at man først prøver med en lille plet på hesten. Hvis ikke der i løbet af 1-2 dage ses reaktioner, kan hele hesten behandles. Frontline er testet på 200 islændere uden tegn på bivirkninger. ved behandling vædes pelsen godt igennem, så den føles våd. En stor hest bruger en hel 250 ml spray, mindre heste kan dele en flaske. Ponyer med megen vinterpels kan evt. klippes før behandling.

Alternativt kan man bruge Frontline eller Advantage i pippetter. Her dryppes hesten langs med man, overlinie og halerod samt under pandelok. En pakke med 3 pippetter til store hunde er nok til en hest. Midlerne er ikke godkendte til hest, så evt. bivirkninger er på eget ansvar.

Husk desuden at alle heste i flokken skal behandles, ellers smitter de hinanden igen. Tæpper og børster vaskes ved 60 grader eller lægges en nat i fryseren.

http://www.hedvet.dk/hest/lus-hos-heste/

• #21   12. feb 2013 Der er en, der er inde på det. Grunden til MIN kan klø sig i al fald.

Min har det varmt. Skifter dækken, såsnart ørerne ikke bare er lunkne, men varme, bare nederst. Ellers begynder det at klø. Min skal klippes flere gange næste år.

Der er nogle heste (og mennesker) hvor det klør med det samme, når de begynder at svede. Hun virker ikke fugtig, jeg skal i hvert fald lede MEGET efter det, men ikke desto mindre.. Men tegn er en varm bringe og varme ører.

Hun klør sig også om sommeren, men der hjalp et fuldt rambo insektdækken og fuld fluemaske.

Jeg kan sige, de har fold lige op til en skov med masser af søer omkring! I december begyndte der at komme baby-myg, men de forsvandt igen, da der kom frost..

Det første år forsvandt mitterne i december, og kom igen i marts. Men de andre lægger ikke mærke til dem, før de selv er generet. smiley

Der er begyndt at komme baby-fluer, de sidder tit i min vandspand.

Jeg har ikke styr på, hvornår insekter burde udklækkes, men det er ret ekstremt hos os. smiley

• #22   15. feb 2013 Umiddelbart nej. Der er ikke nogen midler der virker på min. Og han er bange for klipperen, så så længe han ikke klør hul så lader jeg ham klø. eg har endnu ikke haften problemer med at han laver sår, og han holder op når resten af pelsen er væk.

Kommentér på:
Klø om vinteren??

Annonce