{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
759 visninger | Oprettet:

Foder til en krybbebider? HJÆLP! {{forumTopicSubject}}

Jeg har læst herinde at hesten ikke skal have for meget sukker og stivelse og helst undgå korn. Er det rigtigt?
Så anbefaler mange roepiller, meget wrap/hø og lucerne.

Lige nu får min hest:
Pavo Nature Best, 350g pr. fodring 3 gange dagligt.
Pavo All Sports. 400g pr. fodring 3 gange dagligt.
Lucerne, 500g pr. fodring 3 gange dagligt.
500g havre pr. fodring 3 gange dagligt.
Og 5kg hø morgen og aften.

Han er en hest der skal have noget energi, så hvordan skal jeg få det på ham uden af fodre med havre?

Hvad ville i anbefale jeg skulle fodre med? HJÆLP!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Foder til en krybbebider? HJÆLP!
  • #1   4. mar 2013 Nu har jeg ingen forstand på at fodre en krybbebider hest, har (heldigvis) aldrig haft en, men umildbart synes jeg den får ALT for meget krybbefoder!

    Jeg fodre selv med HorseLux produkterne der er lav på sukker og stivelse.

    Giv den mere hø


  • #2   4. mar 2013 fuck din hest får meget mad! der er havre i pavoen? så måske du skulle give lidt ekstra af det, og så droppe havren helt..
    men ellers foder med hyppolyt..

    Min han får 3/4 bæger hyppolyt (ved ik lige hvad det er i gram), meget stor håndfuld lucerne, hvidløg og gulehapser. smiley så får han en god klat rugpiller..
    og han har fint med energi.. plus jeg har en mæt og glad hest.
    udover det, så får han 7-10kg hø/wrap.. plus der ligger noget græs af en art på folden, som han også går og gnasker i.. smiley

    men har du overvejet kun at give ham havre om morgenen? så han ikke har så meget energi om aften?


  • #3   4. mar 2013 charlotte t heldigvis er der jo ikke noget med en hest der krybbebider smiley ja jeg har en og den er efter de bedste avls linjer smiley
    jeg giver alt det hø den kan spise tre gange om dagen, foder med pavo care4life da der ikke er stivelse og sukker i, han er mindsket så meget nu at han kun gør det lige han har spist foder smiley


  • #4   4. mar 2013 Faldt lige over denne, måske du kunne bruge det til noget?: http://www.foderplan.dk/2008/08/nyt-hb-for-krybbebidere.html

    charlotte h - Hvor har jeg skrevet at der er noget med en krybbebider hest henne?


  • #5   4. mar 2013 charlotte t du skrive da at heldigvis har du aldrig haftog de fejler jo ikke noget farligt som det lidt lyder smiley

  • #6   4. mar 2013 hov haft en smiley

  • #7   4. mar 2013 Han har meget nemt ved at blive for tynd, så derfor får han godt med foder.

    Ville det være bedre at fodre med roepiller, lucerne og tilskud af vitaminer og mineraler? Og så bare alt det hø den kan spise?


  • #8   4. mar 2013 der er INGEN foder værdi i roepiller så det er der ingen grund til at give ham, jeg ville sløfe al den foder du giver i kryben, og give basis omega den skal have 200g pr 100 kg hest, der er gode fedtsyre i som hjælper din hest med at holde huld, evt kan du give den 3 dl olie om dagen det svare til 1 kg havre, og så sæt den op i wrap/hø og sørg for det er rigtig god kvalitet wrap/hø den får. giv den gerne 15-20 kg så har den også noget at lave i stedet for at krybebide.

  • #10   4. mar 2013 Så det vil sige hvis det var din havde du fodret den med roepiller i tør eller våd form? og hvor mange gram om dagen? alt de hø/wrap den kan spise, 1 kg lucerne pr. fodring og lidt olie? smiley Er det rigtig forstået?

  • #11   4. mar 2013 Min fuldblod som også er svær at holde huld på får 1 kg horselux Sport og 500 g fiberpiller om dagen.

    Fiberpillerne får hun om eftermiddagen, og så sporten fordelt på morgen og aften. Fiberpiller er fantastiske til heste der er til den slanke side, og der er næsten ikke noget stivelse i. Sporten er der 24% stivelse i, hvilket jo er noget, men har prøvet med noget med mindre i, og så mister min hest energien i ridningen, så sporten fungere bedst for os.


  • #12   4. mar 2013 men 24% stivelse er jo en del, når det er det jeg skal undgå smiley

  • #13   4. mar 2013 Det er ikk korrekt, det sanne e skriver. Derimod er Lisette K rigtig på den. Der er masser af værdier i roepiller og det er et rigtig godt foder til heste. Det er meget fiberrigt uden at indholde væsentlige mængder stivelse.

    Jeg synes, det ville være meget bedre at fodre, som TS selv skriver i et af de sidste indlæg - nemli roepiller, lucerne, koncentreret vitamin/mineralprodukt og masser af hø. Det er en super plan, som jeg selv har brugt i mange år. Jeg bruger Salvimin grøn som vitamin/mineralprodukt, lucerne alfalfa med olie (ikke melasse=sukker) og opblødte roepiller som gundfodet. Dertil kan man give tilskud individuelt. Fx har jeg brut olie til en hest, der har været i underkanten i huld og til min hvide dressurhest, har jeg tilsat små mængder valset havre, når han arbejder.

    Billigt og nemt - og godt for hesten smiley

    Bare husk - MASSER af godt hø!


  • #14   4. mar 2013 Brug aldrig tørre roepiller. De suger MEGET vand. Jeg sætter altid i blød til fodring dagen efter.

  • #15   4. mar 2013 Hvor mange gram roepiller skal den så have om dagen? og hvor meget vand skal der i?

  • #16   4. mar 2013 Min er/var krybbebider (krybbebider stadig lidt, når han keder sig) Vi fodre bare med byg/havre med melasse, det er helt fint for ham og det har han fået hele livet. Lucerne er rigtig godt til krybbebidere da det giver dem meget mere tyggetid smiley

  • #17   4. mar 2013 Byg, havre og melasse er fyldt med sukker og masser af stivelse. Det er ikke et særlig godt grundfoder til en hest smiley

    Hvor meget TS `s hest skal have, er svært at sige uden flere oplysninger.


  • #18   4. mar 2013 Hvad skal du vide for at kunne svare på det?

    Han skal have af foder ud over roepillerne, 1 kg lucerne * 3 og tilskudsfoder for at få vitaminerne og mieralerne hjem og så 15 - 20 kg hø om dagen smiley


  • #19   4. mar 2013 Størrelse, race, alder, arbejdsbyrde, foldtid på græs/jord og andre væsentlige informationer ift hestens behov for foderenheder.

    Min hvide 16 årige trakehner dressurhest,167 cm høj, græsfold alle de lyse timer , står på spåner, går med 500 g dækken og går 3Xugentlig dressur a 35 minutters varighed får dagligt 500 g tørre roepiller, 500 g valset havre, 2 kg lucerne, 130 g salvimin grøn 3 dl equifirst olie samt 2 kg gulerødder fordelt over 3 fodringer samt alt det hø, han kan spise (ca 20 kg i døgnet).

    Hans selskabspony (faktisk ex-krybbebider) af ukendt race, ca 23 år gammel, 139 cm, græsfold alle de lyse timer, uden dækken, arbejder slet ikke får dagligt 500 g valset havre, 1 kg lucerne, 75 g salvimin grøn, 300 g tørre roepiller samt ca 12 kg hø. Ponyen står på halm.


  • #20   4. mar 2013 k a og Lisette er inde på det rigtige....

    Når din hest er så heldig at kunne få så meget grovfoder, kan du skære helt ind til benet i krybben, jeg ville give Hippolyt NaturMineral med lidt AlpenGrün Mash til det ene måltid, de andre måltider ville jeg fylde krybben med en god lucerne uden sukker.. Ville ikke gøre mere ud af det, da det ikke er nødvendigt udfra de grovfoder kriterier du kan give ham....


  • #21   4. mar 2013 Størrelse - 168, race - DV, alder - 7, arbejdsbyrde - Lige nu er han i genoptræning efter en skade i benet, men ellers bliver han trænet 1 time daglig hvor 2 af dagene er undervisning i spring/dressur, foldtid på græs/jord - min. 3 timer dagligt med 250gram dækken. Han har en tildens til at blive lidt tynd.

    Jeg vil gerne fodre med våde roepiller.


  • #22   4. mar 2013 Det er jo altid svært at sige med grams præcision, men udfra det du skriver, vil jeg tro, du kan starte nogenlunde, som jeg fodrer min hvide hest...så kan du jo alti justere. Mere arbejde/energi = lidt mere havre, huld = mere olie og hø. Har den et anddet særligt behov, fx svage hove så kan du tilføje et biotinprodukt. Men grundfodring ville jeg forsøge mig nogenlunde, som jeg gør med min hvide hest.

  • #23   4. mar 2013 tusinde tak for hjælpen smiley

  • #24   4. mar 2013 Så er det bare at give roepiller med Naturmineral, ikke havre til en krybbebider!!!

  • Maria J
    Maria J Tilmeldt:
    jan 2013

    Følger: 1 Svar: 38
    #25   4. mar 2013 Synes ikke den er nok på fold. En hest er ikke skabt til at stå i boks i 20 timer måske.. Så vil de kede sig og evt blive stressede og øge risikoen for krybbebidning som igen kan udløse mavesår. Krybbebider har tit mavesår og der af er han tynd. Prøv at google mavesår ved heste, så tror jeg du finder dit svar på dine spørgsmål. smiley

Kommentér på:
Foder til en krybbebider? HJÆLP!

Annonce