{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.162 visninger | Oprettet:

Måske tæt sidddende torntapper {{forumTopicSubject}}

Ja som overskriften siger er der mange der har spurgt til om min hest ikke har tæt siddende torntapper.

Nu overvejer jeg så for anden gang at få hende tjekket. Det har værer dyrlæge/kiropraktor ude og han mente ikke hun havde noget med ryggen da hun var helt fin i undersøgelsen. (Uden røngten)

Så hvis hun skal vider tjekkes skal hun enten scannes eller i røngten.

Hvad er jeres erfaring og hvad er bedst mhv. til det vider forløb?

(Hvis hun får tager røngten og de sidder tæt kan jeg vel ikke få svar på om det gør ondt når jeg ridder eller hvordan funger det)

Håber i kan hjælpe mig til at finde svaret. på forhånd tak (Jeg høre gerne alles mening uanset om i er enig) smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Måske tæt sidddende torntapper
  • #1   6. mar 2013 KS kan kun konstateres på røntgen.
    Min fik 'påvist' KS på en ultralydsscanner. Senere viste røntgen at han har en perfekt rygsøjle med 1 cm mellem alle torntappe. Så stol ikke på ultralyd i det her tilfælde!!


  • #2   6. mar 2013 Mit forløb var sådan her:
    Dyrlægen skulle raspe tænder på min hest, men kiggede også lige pår yggen, da han havde skæv haleføring. Hesten er mega øm i rygge og må ikke rides.
    Kiropraktoren kommer ud, hun mener slet ikke, han har ondt i ryggen men sædstrengene.
    Min veninde med en tidligere ks hest siger dog, at hun synes, jeg skulle få taget billeder af hans ryg, da det mindede om hendes egen hest.

    Billederne viste tætsiddende torntappe. For at sikre os at det var det, der gav min hest smerter, fik han en blokade i ryggen. Vi var slet ikke i tvivl - de generede ham helt klart.

    Nu står han på Højgaard og er opereret og fået fjernet 2 torntappe, da det viste sig, han havde 5 tætsiddende og ikke kun 2, som billederne viste.


  • #3   6. mar 2013 Hvis den har tætsiddende torntappe, vil jeg da påstå, at hesten skulle have ondt, og det kan jo ses?

  • #4   6. mar 2013 Min blev aflivet pga det, der var ingen anden vej...

  • #5   6. mar 2013 Hvorfor spørger/mener folk at din hest har tætsiddende torntappe? ville nok tro røntgen er bedst, men det er desværre ikke noget jeg har erfaring med.

  • #6   6. mar 2013 hvad er det der gør at folk spørger om den ikke har tætsiddende torntapper??

  • #7   6. mar 2013 Det er kun på røntgen man kan konstatere tætsiddende torntappe. I de fleste tilfælde, selvfølgelig afhængig af graden, siger man at man gerne må ride hesten, men den dag den selv siger fra skal ridningen stoppe. Vi ser flere der sølges til billigere penge da man regner med de godt kan få nogle gode år som rideheste, men at der i handlen tages forbehold for dette da en hest med tætsiddende torntappe muligvis vil "gå i stykker". Du må ikke forveksle tætsiddende torntappe med Kissing spine, da det er slutgraden og her kan man som regel ikke gøre noget for hesten og så må den ikke bruges til ridning. Sidder torntappene tæt siver det sig selv at der ikke er så meget plads til bevægelighed og diskusserne mellem knoglerne lettere slides.

  • #8   6. mar 2013 Hun er en meget tændt hest og jeg har MEGET svært ved at ride hende om vinteren. (Jeg er ikke begynder på nogen måde og kan blive på hesten længe men hun er lille og kvik :-)) Jeg har en gangke normal hest om sommeren hvor vi kan starte stævner og ride på tur men hver gang vi nærmer os vinteren er hun en tiggende bombe og bestemt ikke sjov at ride.

    Jeg har flere gange trykke hende i ryggen uden de storer reaktioner og hun er ikke på nogen måde sur eller tvær at sadle op.



  • #9   6. mar 2013 det kan vist ikke udelukkende være en grund til at den skulle ha tætsiddende tt... Men hvis du er nervøs så få det tjekket.
    Heste med tætsiddende tt har det hele året rundt!


  • #10   6. mar 2013
    En mere tændt hest om vinteren er tit grundet knoldede frosne folde og lille foldtid.


  • #11   6. mar 2013 du kan jo evt longere hende stille og roligt 10 min inden ridning..så kunne det evt ta toppen af energien så du ikke skal "slås" med den smiley

  • #12   6. mar 2013 Det er alt sammen rigtig gode ideer. Men det er forlængst prøvet. Hun er ude mellem 6 og 10 timer om dagen. De gange hun kun har været ude i kort tid har jeg faktisk haft lætter ved at styrer hende.
    Jeg rider undervisning flere gange i ugen hos uddannet berider med en datter på landsplan.
    Jeg har aldrig før haft en hest med tt og ved derfor ikke meget om det men har lidt svært ved at forstå hvorfor hun kun er så vild om vinteren. Ja kulden kan påvirke sindet og det kan sagtens værer derfor. Hun får foder uden formeget korn og stivelse.

    Jeg vil selvfølgelig ikke ride hende hvis det gør ondt og hun skal da tjekkes hvis der kan være en mistanke men der er meget stor forskel på prisen om det er scanningen eller røngten hun skal igennem og det er derfor jeg gerne vil høre andres meninger om de to former for behandlinger. smiley


  • #13   7. mar 2013 Du kan også starte med en kiro el massør el få en dyrlæge ud og tjekke ryggen inden du går videre med det...

  • #14   7. mar 2013 Tror også jeg lige vil prøve at snakke med min egen dyrlæge inden jeg gør nogt men det er sommetider rat at læse om andres erfaringer smiley

  • #15   7. mar 2013 Jeg har lige hørt en fysioteraput har sagt, at hvis de ikke "virker" i reflekserne i ryggen, kan det være KS.

    Men det kan en fysioterapeut svare dig på. Altså hvis fys'sen havde ret i, man kan se det på de manglende reflekser.


  • #16   9. mar 2013 IGEN:
    KS kan kun konstateres på røntgen!! min har også dårlige og tidligere manglende reflekser, i ryggen men han er ren i røntgen 2 gange..


  • #17   11. mar 2013 Hun bliver tjekket af min egen dyrlæge inden så længe men hendes opførsel og manglene ømhed i ryggen tyder mere på at hun bare hr for meget energi frem for ondt. Men nu blive hun tjekket og så må jeg vente og se.

    Tak for de mange svar smiley


Kommentér på:
Måske tæt sidddende torntapper

Annonce