{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.125 visninger | Oprettet:

Erfaringer med træpillesmuld? {{forumTopicSubject}}

Da min hest skal flyttes fra løsdrift til boks på lørdag, har jeg i dag været ude og købe strøelse til boksen. Jeg gik meget målrettet efter træpiller, da efter hvad jeg har læst er det, der passer bedst til vores behov. Dog overbeviste den flinke kvinde i butikken mig hurtigt om, at jeg skulle prøve det træpillesmuld, de lige havde fået hjem - og det kostede jo nærmest kun det halve af træpiller!

Nå, men nu står jeg med 200 kg træpillesmuld og aner intet om brugen af dette.. Så det er her, at I kommer ind i billedet!

- Hvor meget bruger I til opstart? Boksen er ca. 4 x 3,5 m.
- Hvordan passer man boksen bedst? Vil selvfølgelig tage klatter dagligt!
- Hvor meget bruger I til vedligehold?
- Hvor tit muger I i bund? Altså fjerner det hele?

Det skal lige siges at hesten (på 400 kg) vil få 13 - 15 kg hø i slowfeeder-net - så konstant tilgang til grovfoder! (:

Det tror jeg lige var det.. Hvis I har andre guldkorn, så skyd løs!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Erfaringer med træpillesmuld?
  • #1   19. mar 2013 du skal ha en bund på ca. 5cm. smiley det er vel 5-6 sække af 25kg. smiley
    og når du så muger ud (jeg gør det hver dag) så kom et par skovl fulde ind, så der hele tiden er noget nyt.. smiley
    den eneste ulempe der er ved smuldet.. det er det STØVER af h til, når man lige smider det på..
    men ellers er det pisse godt.. nemt at muge, absorberer godt og ja.. det er bare nemt at have med at gøre. smiley


  • #2   19. mar 2013 vi har brugt det siden januar (smuldet) og der har endnu ikke været behov for at muge i bund!
    Nogle af de hestegale hopper, har af og til fået en helt ny sæk ind (istedet for et par skovlfulde)


  • #3   19. mar 2013 gider ikke redigere.. tip.. vend bunden hver dag! altså tag en skovl, grev eller lign. og skrab bunden op, så den blir vendt. smiley ellers kan bunden blive noget så hård! især hvis man lige har glemt en lille tisplet!!!

  • #5   19. mar 2013 Vi har brugt træpille smuld i årevis - og skifter aldrig. Vi bruger også slowfeedernet i de par timer om aftenen de er inde, - men ellers - så starter vi en ny boks med en god madras - vi starter på 10 cm. Og så tages der ellers klatter hver eneste dag - og tispletter vendes med det tørre smuld. Afhængig af hvor meget din hest "tramper rundt" så vend hele boksen en gang i ugen, mere burde ikke være nødvendigt, - det skal jo være nemt at have med at gøre. VIGTIGT er at du fjerner stråfoder som hesten ikke spiser - det må IKKE blandes op i smuldet det forringer sugeevnen og gør madrassen sjasket. så væk med hver dag. VI kommer lidt nyt smuld ind når vi vender madrassen,- ca en børfuld hver gang ( 1 gang om ugen) .. Hvor meget er din hest inde ?

  • #6   19. mar 2013 Vi bruger også træpillesmuld i løsdriften smiley


  • #7   19. mar 2013 OG - køb det hjem løst tippet fra hjaltelin.dk - så sparer du endnu mere smiley


  • #8   19. mar 2013 Tak for jeres svar!

    Han vil være på fold fra kl 8 - 9 om morgenen til det bliver mørkt (dog tidligst kl 17 i den mørke tid)..


  • #9   19. mar 2013 jeg holder dog på at boksen skal vendes hver dag.. smiley vi har ti heste stående, og tanken om kun at vende engang pr uge.. av.. så dør vi da.. smiley
    men ja, prøv dig frem og find den metode, som passer dig og din hest bedst. smiley


  • #10   19. mar 2013 Igen er det forskelligt- 2 af vores 3 heste trasker meget rundt - så de roder selv boksen op - ( til gengæld skal man så rode rundt efter pærerne for de ligger IKKE i bestemte bunker) - men min han har så store plader at han tramper det hele fladt - og lægger sine klatter bestemte steder hver dag . Så hans er altid stampet - når den ikkelige er vendt, - hvorimod de 2 andre altid er rodet rundt smiley jeg vender Kavan's boks 1 gang om ugen- han står kun inde til aftensmad og hø - så er han ude stort set hele døgnet..

  • #11   19. mar 2013 ja okay, så kan jeg godt følge dig.. vores er ude fra 7.30-19.00. så de har 11.5 timer i boksen her i den kolde periode, og de kom endnu tidligere ind tidligere på året. smiley

    Vi har 2 petangspillere (kuglespreder) så har vi 2 renlige heste, som laver alt 1 sted og så har vi et møg svin.! og resten er bare såen lidt random, hvor det nu lige passer, men for det meste bagerst i boksen.
    så derfor kræver de lidt mere vedligeholdelse. smiley


  • #12   19. mar 2013 $ $$ Cowgirls have more fun $$ $
    kan ikke se pille smuldet på deres produkt oversigt?


  • #13   19. mar 2013 det kan købes i Danish agro

  • #14   19. mar 2013 fandt det, men kan fås billigere ved Danish agro

  • #15   19. mar 2013 der kom missen mig i forkøbet

  • #16   19. mar 2013 jeg er hurtig som en ninja.. smiley
    Ved også at de giver rabat ved en hel palle.. smiley mener det er 12 % gør de i hvert fald i nyk. f smiley


  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #17   20. mar 2013 I en boks af den str. Villejeg bruge alle 200 kg det fylder ikke ret meget men er super nemt at muge i vi har også kørt vores værste boks svin over på smuld for det binder fugten super og man skal ikke ryste alle de uoplyste piller ud af prutterne og som cow siger så er det bare ufedt når det er sådan nogen som kan sprede deres lort ud over hele boksen i et fint lag smiley

  • #18   20. mar 2013 Spændende tråd...! smiley Jeg har selv tænkt at jeg vil bruge træpiller, når jeg i løbet af sommeren eller næste år får bygget min stald og får bokse. Jeg havde dog ikke hørt om træpillesmuld før jeg læste denne tråd...

    Er der en venlig sjæl, som vil forklare mig hvad forskellen på træpiller og træpillesmuld er?? smiley


  • #19   20. mar 2013 Træpillesmuld er et 'affaldsprodukt' efter træpillerne - altså præcis det samme som træpiller er lavet af, men er bare ikke presset. Det er jo derfor noget billigere, men skulle suge lige så godt! Jeg synes også at det er en fordel at hesten ikke skal træde pillerne ud, men at det er gjort for den!
    Eneste ulempe, jeg har hørt om, er at det skulle støve lidt mere, når man starter boksen op (altså når man hælder det ud af sækkene), men det skulle lægge sig og det skulle ikke være det såkaldte 'farlige' støv! (:

    Dejligt at andre kan få glæde af tråden også! (:


  • #20   19. aug 2013 Jeg er nysgerrig.....hvordan gik det med træpillesmulden??

  • #21   20. aug 2013 Hej Dorthe!

    Det er gået super godt med smulden! Jeg startede ud med en meget tyk bund (10 x 20 kg) og mugede klatter hver dag. Tis blev suget ned i det nederste af bunden, og når det så kom til syne, fjernede jeg det. Samtidig vendte jeg bunden, så den blev lækker og blød - det gjorde jeg ca en gang om ugen. Alle andre i stalden bruger træpiller, men min bund har helt klart været den reneste og flotteste! Og selvom prisen desværre er steget lidt, så er det stadig billigere end piller.

    En ting er i hvert fald sikkert - jeg kommer nok aldrig til at bruge andet end træpillesmuld! (:


  • #22   20. aug 2013 Fedt at hører! Støver det ikk? Hvor meget fylder du på om ugen?
    Ps. Håber i har det godt smiley


  • #23   20. aug 2013 Det støver en smugle, når man hælder nyt på, ellers ikke..
    Jeg bruger ca 2 sække af 20 kg om måneden, så det er jo ikke så meget. Til gengæld bruger jeg meget tid dagligt på at muge og fjerne hø, så bunden er altid pæn (:

    Og jo tak, vi har det godt! Det håber jeg også du og Dundee har! (:


  • #24   7. sep 2013 Rie; jo tak Dundee alias guld drengen og jeg har det godt :-). Han vokser og vokser og vokser.......
    Har i det også godt?
    Hvor køber du træsmuldet og hva koster det?
    Kh Dorthe


  • #25   8. sep 2013 Jeg køber det i dyrenes supermarked/Danish Agro - 5 sække af 20 kg til 179 kr (:

    Dejligt i har det godt! Figaro og Homie hygger sig fortsat sammen, så det er så dejligt! (:


  • Niels F
    Niels F Tilmeldt:
    maj 2013

    Følger: 1 Svar: 1
    #26   4. jul 2014 Træpillesmuld 820 kr. Pr. Palle (595 kg) afhentet i Brædstrup.
    Brædstrup brændeservise Tlf. 21688421


  • #27   5. jul 2014 Hej Niels(-: Niels skal nok komme og hente, når hestene skal "ind" igen til efteråret(-:


  • Anne S
    Anne S Tilmeldt:
    jan 2013

    Følger: 25 Følgere: 24 Svar: 1
    #28   29. nov 2016 Det kan også købes på havnen i vejle (LHM) 500 kg for 625 inc moms..


Kommentér på:
Erfaringer med træpillesmuld?

Annonce