{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.426 visninger | Oprettet:

Transport af RÅ hest? {{forumTopicSubject}}

Hej HG
Jeg har lige købt en skøn hest på 2,5 år. Hun kommer fra et større stutteri, hvilket vil sige, at hun kun har været i hænder enkelte gange til fremvisning. Ellers har hun ikke lavet andet end at stå og være hest på en mark med venner. Hun er en sød og rar hest, som generelt virker god i hovedet.
Sagen er den, at hun jo skal hjem til mig på en eller anden måde. Hun kommer fra Midtjylland og skal transporteres til København - altså er det en god tur for sådan en lille størrelse. Jeg ser jo helst, at jeg selv kan transporterer hende, så jeg ved, hvordan det er foregået m.m.. Dog har jeg ikke rigtigt nogen anelse om, hvordan hun vil tage det, da hun jo er mere eller mindre fuldkommen rå. Vi har en stor og lys halvanden-hestestrailer, som lægger godt på vejene.

Egentligt er mit spørgsmål: Hvad ville I gøre i sådan en situation? Ville I selv transporterer eller ville I få et transportfirma til at gøre det? Jeg synes ofte heste har nemmere ved at gå op i en stor lastbil end med en hestetrailer.. Men igen, så ved man ikke, hvordan det er foregået under hele forløbet. Kunne man evt. få en dyrlæge ud for at give hesten noget beroligende, hvis det går helt galt (altså hvis man selv sørgede for transporten)?

Knus Sofie smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Transport af RÅ hest?
  • #4   25. mar 2013 Da jeg købte Zackie var hun også 2 år og helt rå, vi tog vores pony med i traileren som selvskab, og det gik over alt forventning, jeg var også mega spændt og bange for hvordant det ville gå. Helt og lykke og tillykke med den nye hest

  • #5   25. mar 2013 Tusind tak for jeres svar! Jeg kan godt se, det er lidt forskelligt fra hest til hest.. Jeg kan dog godt se, at de hverken har gode eller dårlige erfaringer med det - så muligheden for, at hun bare går op, er der jo også. Som sagt virker hun rimelige cool i hovedet, så måske det ikke vil være noget problem? Dog tror jeg også, jeg vil være lidt nervøs med den lange tur.. Hvad hvis hun vælger at lave numre i traileren? Hmm, jeg må høre, hvad ejer har bedst erfaringer med.
    Hun er købt af Jørgen Ravn (Gørklintgård).


  • #7   25. mar 2013 Vi købte en hest der aldrig havde stået i trailer før. Det tog under 10 minutter og krævede kun to lange forsøg, så nogle kan sagtens gå i trailer første gang;)

  • #9   25. mar 2013 Cecilie: Havde I jeres dyrlæge med i bilen? Det vidste jeg ikke rigtigt, man kunne - hvor meget gav du for det? Ang. en ekstra bil til at køre bag en, kan jeg sagtens se, det er smart og en god tryghed at have, for dem der kører med traileren. Dog ville det ikke rigtigt kunne betale sig, da det alligevel er ret dyrt at transporterer sig frem og tilbage fra Jylland, når man kommer fra Sjælland smiley

  • #10   25. mar 2013 Vi hentede min æsel hingst sidste år. Han havde aldrig prøvet at blive kørt. Men vi har så godt nok også en stor lastbil at køre i. Han fik noget hø i et net, og da vi kom hjem, stod han og sov.. Han var 1 år, og var helt rå, han havde aldrig haft grime på, og aldrig været trukket med. Men det har jo også stor betydning på hvordan hesten er, da der ikke er en hest der er ens smiley

  • #12   25. mar 2013 husk på hvis i vælger at bedøve, så når hesten at vågne på turen. Jeg ville klart vælge en lastbil. Så får din nye rå hest ikke en dårlig oplevelse med trailer

  • #13   25. mar 2013 Vi hentede en 3-års i sommers, som aldrig have været i trailer. Hun gik lige op - og 50 m efter lavede hun soltag i traileren -.-'

    Så ja, ved sgu ikke lige - det er jo nok bare at prøve - men det er sørme en lang tur hjem, hvis sådan noget sker :s


  • #14   25. mar 2013 Well, jeg kan jo høre, at I (de fleste i al fald) hælder mest til, at jeg vælger et transportfirma - det er måske også det mest hensigtsmæssige.. Jeg kan jo godt se, at der er mange ting, der kan gå galt og en lang vej hjem, hvis der endelig skulle ske noget..
    - Tak for svar!


  • #15   25. mar 2013 Jeg ville ikke tage nogle chancer med en rå hest, og når ingen ved hvordan den reagere så ville jeg få en dyrlæge til at gi den en sjus at sove på, rydde traileren for hvad hun nu ville kunne komme til skade i og lukke alle steder og så bare KØRE. Uden at stoppe/kigge.

    Jeg hentede selv min plag på fyn da han var 6mdr han var også TOTALT rå (kunne ikke røre ham da jeg købte ham da han ikke vidste hvad mennesker var) han fik en gele klat under tungen (som kun virkede 1/2 pga han allerede var oppe og køre) ham kunne vi så slæbe op af rampen og så lukkede vi og kørte og lod os overraske da vi kom hjem, men han stod stille stort set hele vejen - sikkert fordi han har været chokket..

    Men noget af det vigtigeste er du sørger for at forsikringen ER trådt i kraft når du læsser sådan at HVIS der nu sker noget du i det mindste har dækning på, det gjorde jeg med min for hade ikke "råd" til at der skulle ske noget.

    Derudover - held og lykke med turen! smiley


Kommentér på:
Transport af RÅ hest?

Annonce