{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
420 visninger | Oprettet:

At vokse ? {{forumTopicSubject}}

Da jeg købte billie fik jeg afvide hun var målt til 130 cm og da hun kom fra opdrætter da hun var 16 mdr var hun 120

Hendes mor er fjordhest og er 144 i stang og faren er islænderen og er 138.

Vi målte hende til ca 127cm. Vi skal dog lige måle efter en af dagene da vi nok har målt det forkerte sted.

Men begge racer vokser til de 5 år.

Har i nogle bud på hvor meget i vil tro hun vokser ?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  At vokse ?
  • #1   11. apr 2013 Limserne: Det giver da ikke meget mening x3?

  • #2   11. apr 2013 skal lige sige hun er 3 år nu smiley

  • #3   11. apr 2013 Tror ikke hun når at blive lille 1'er. Tror du skal regne med et sted i midt 2'er eller max. 2'er. Det kommer an på, hvordan mor og far avler. Det kan jo nemt være, at de avler stort, eller småt smiley

  • #4   11. apr 2013 Someone: oki højden er heller ikke ekstrem vigtig for mig men alligevel jeg er 27 år men er en ganske lille lort på 1.60 i højden og meget korte ben *g* og derfor ønsker jeg ikke nogen vildt stor hest.

    Idet både islænderen og fjordbollen er af stærke racer og kan klare voksne købte jeg hende.


  • #5   11. apr 2013 Du skal nok regne med omkring farens højde, men det er ikke til at vide. Det afhænger også af om den får det rigtige foder og dækket ordentligt ind med vitaminer.

  • #6   11. apr 2013 Islændere og fjordheste kan ikke løfte mere vægt end andre racer af samme type. De kan trække mere, men når det kommer til at bære rytter, så kan ikke klare så meget mere end andre racer. Men når du ikke er højere, så er det bare at sørge for at holde dig normalvægtig, så burde det ikke være noget problem.

  • #7   11. apr 2013 Lady: det er noget helt andet jeg har fået afvide af folk jeg kender som avler islændere. kan ikke svare fra fjordhesten da det kun hvad jeg har hørt.

  • #8   11. apr 2013 Ja, jeg er selv vokset op i islænderverdnen, så det ved jeg godt at der er mange der stadig siger, men det er altså en gammel skrøne.
    Men grunden til at man har troet det, er at islænderen har en meget højere smerteterskel end andre heste, og derfor kan man ikke så godt mærke det på dem at de slæber for meget. De piver nemlig ikke så meget over det. Det betyder dog ikke at de ikke får rygskade og at det ikke gør ondt på dem.
    20 % reglen gælder også for islændere.
    Rigtig mange islændere får slemme skader i ryg, skulder og lænd fordi de slæber for meget, men det er desværre bare sjældent at det bliver opdaget.

    Ja, det kom også bag på mig da jeg hørte det første gang, men min egen hestekiropraktor siger det samme..


  • #9   11. apr 2013 20% reglen ?

  • #10   11. apr 2013 Ja, det er mere en guideline end det er en egentlig regel. Men det den siger er at man max må veje 20 % af hestens ideal vægt. Altså hvis hesten vejer 100 kg må man veje 20 kg.
    Du regner det ud sådan her: (Din vægt*100)/hestens vægt.

    Nogle heste kan dog ikke bære helt så meget og nogle kan nok bære mere. En utrænet unghest bør ikke bære mere en 15 % af sin egen kropsvægt, da den jo ikke er så stærk endnu.


Kommentér på:
At vokse ?

Annonce